kaksosten potalle opettelu

Hei vaan kaikki ja erityisesti kaksosten vanhemmat!
Minulla on huhtikuussa kaksi vuotta täyttäneet ihanat kaksostytöt. Noin kuukausi ollaan koitettu opettaa potalle, aluksi ruokailun jälkeen istutin, välillä onnistui välillä ei. Sitten annoin itse, kannustin menemään potalle, sitten kokeiltiin ilman vaippoja sisätiloissa, koko kämppä haisi pissalle viikon ja siitä luovuttiin. Neuvoja sain sieltä sun täältä, mutta mikään ei ole toiminut :(

Nyt tilanne on tämä, toinen kammoaa pottaa, istahtaa sekunniksi ja pomppaa saman tien ja rupeaa itkemään ja raivoamaan jos joutuu istumaan vähänkin kauemmin, toisella on ollut muutama onnistuminen, itse mennyt istumaan ja pissa tullut. Syytän itseäni, koska olen varmasti toiminut jollain tapaa väärin ja saanut lapseni ihan sekaisin :'(

Elokuussa menevät tarhaan ja olisi ollut mukava saada heidät oppimaan potalle. Ärsyttää välillä, kun eri suunnista painostetaan, että tyttöjen pitäisi olla kuivia jo tuon ikäisenä (nämä ovat vanhempia sukulaisiamme..)

Ehkä stressaan liikaa tai jotain, mutta nyt tilanne on se, ettei potat kiinnosta ollenkaan, keräävät tuossa nurkalla pölyä.. Eräs puistotäti kehoitti jättämään koko homman, että tytöt kyllä itse päättävät, kun haluavat kuiviksi. Potat on ollut nyt käyttämättä pari viikkoa.. eikä mitään edistystä tapahdu. Olen itsekin ihan pihalla, pistänkö potalle, vai odotanko menevätkö potalle. Ja kirjoja, leluja, kaikkea on laitettu, että olisi kivaa olla potalla, tarroja olen liimaillut.. Vaikeaahan tämä on, kun tytöt eivät vielä puhu.

Joten, varsinkin te kaksosten vanhemmat, miten olette itse selvinneet kuivaksi opetuksesta ja saaneet lapsenne käyttämään pottaa? Yhden lapsen kanssa se on varmasti erilaisempaa, kun voi keskittyä siihen yhteen. Otan neuvoja vastaan ja kiitän etukäteen ja aurinkoista kesää kaikille! =)

 
Hei! Mulla oli kaksoset täysin vaipoissa mennessään päiväkotiin viime syksynä elikkä olivat tuolloin 2v2kk :) Muistan, että yritin sen kesän ajan saada lapsia kuiviksi, revin mm. matot lattialta ja pidin lapsia ilman vaippoja. Siitä ei tullut mitään, koska lapset eivät tunnistaneet pissahätää. Päiväkodissa olivat vaipoissa koko syksyn ajan, mutta keväällä alkoivat olemaan päivisin ilman vaippoja muuten paitsi päiväunien ajan. Tyttö oppikin äkkiä kuivaksi, mutta pojalla kesti kauemmin. Nyt kun tuli ensimmäiset lämpimät kelit toukokuun alussa, päätin ottaa pojalta vaipat pois :) Hänpä oppikin helposti ja tykkäsi, kun sai tehdä pisut ulos. Nyt kumpikin ( ikää 3v2vkoa) ovat lähes kuivia, yövaippa on vaan käytössä =) Mä olin päättänyt, että ennen kuin siirtyvät isojen puolelle ovat päiväkuivia ja tavoite saavutettu. Tsemppiä sulle ja älä ota paineita!!!! Kahden kanssa tämäkin asia on haasteellisempaa :) Jos eivät ole vielä valmiita, niin odota hetkinen. Muuta neuvoa en osaa antaa. Kaikkea hyvää kaksosäiti kohtalotoverille! =)
 
Minulla on kaksostytöt, tosin täyttävät kohta 7v, että en ihan tarkalleen muista tuota pottailua, mutta tappista hommaa se taisi olla |O Kumpikin pelkäsi pottaa ja huusivat, jo pelkästään sen näkemisestä, joten suosiolla "unohdettiin" pottailu joksikin aikaa ja yritettiin myöhemmin uudestaan. Houkuteltiin aluksi potalle niin, että, jos edes hetken istuu niin saavat liimata tarran. Sitten myöhemmin vaadittiin, että pitäisi jotain saada aikaiseksi, että saa uuden. Välillä oli taas takapakkia. Lopulta tehtiin niin, että otin päiväksi vaipat pois, nostin potat olohuoneeseen, missä eniten olivat. Monestihan se kerkesi housuun tulla, mutta huomasivat kyllä, että hauskaa se ei ole, kun housut märkänä. Siitä ne vaan ihan yhtä-äkkiä oppivat. Itsestäni tuntui, että ei tästä mitään tule ja viikossa oppivat sitten lopulta. Olivat juuri täyttäneet 3v, kun olivat myöskin yö kuivia.

Minulla on nyt 2,5v tyttö, jonka kanssa harjoitellaan. Mielellään istuu, mutta mitään ei tule. En viitsi painostaa, että ei tulisi pelkoa. Eiköhän tyttö vielä opi, kun on valmis :)
 
Mä oon sitä mieltä, että älä ota stressiä! Jokainen on niin omanlaisensa oli kaksonen tai ei, niin halu, kyky ja tarve ei aina kulje käsikädessä. Meillä 1v8kk kaksoset menevät omasta halustaan potalle, toki houkuttelua suostuttelua on meidän vanhempien puolelta. Vanhemmat lapseni nyt 6v oli kuiva yötä myötä jo 1v6kk iässä, tyttö nyt 5v ei vieläkään lääkityksestä huolimatta yöllä. Joten anna aikaa ja odota lasten mielenkiintoa asiaa kohtaan. Lohdutuksen sanaksi, tuskin esikouluun enää valitsevat vaippaa jalkaansa! :D :hug:
 
Hei kiitos kaunis kaikille vastauksista :flower: tuli parempi mieli ja helpotti, se antoi toivoa =)

Täällä päässä aion ottaa rennommin ja olla painostamatta tyttöjä mitenkään. Enkä aio piitata vanhempien sukulaisten sanoista. Pitää myös valmistautua miehen sukulaisten luo menoon, siellä on eräs täti, joka on mun selän takana arvostellu kovin sanoin minua, vaikka ei tunne. :kieh:

Otan päivän kerrallaan ja annan tyttöjen itse päättää milloin haluavat potalle =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja asa83:
Hei kiitos kaunis kaikille vastauksista :flower: tuli parempi mieli ja helpotti, se antoi toivoa =)

Täällä päässä aion ottaa rennommin ja olla painostamatta tyttöjä mitenkään. Enkä aio piitata vanhempien sukulaisten sanoista. Pitää myös valmistautua miehen sukulaisten luo menoon, siellä on eräs täti, joka on mun selän takana arvostellu kovin sanoin minua, vaikka ei tunne. :kieh:

Otan päivän kerrallaan ja annan tyttöjen itse päättää milloin haluavat potalle =)
Tänään taas ruuan jälkeen laitoin tytöt potalle syömään jälkkäriks lakua ja voit arvata istuivatko paikallaan.. No tytöt ainakin tunnistivat kakan, kun se tuli lattialle. :D :whistle: Yritystä löytyy!

Jätä kuulematta arvostelut tai näpäyty takaisin. Itse varmaan antaisin tulla tuutin täydeltä. :ashamed:
 
Hyvä päätös asa83 =) Älä välitä kenenkään muun mielipiteistä!:) Mä ainakin päätin aikoinaan olla armollinen itselleni, koska kahden kanssa on niin eri asia kuin yhden kanssa! Ole sinäkin =)
 

Yhteistyössä