Kaksosten vanhemmat : Lapset samaan tarhryhmään vai eri / samalle luokalle vai eri ?

Meidän koulussa ainakin on kaksoset aina samalla luokalla.
Omilla muksuilla alle vuosi ikä-eroa ja aina olivat samassa rymässä päiväkodissa, kerran kokeilivat laittaa eriryhmiin, mutta olivat vaihtaneet takaisin samaan alle kuukaudessa.
 
vieras
meillä olivat aluksi samassa ryhmässä, mutta tappelivat ja kilpailivat koko ajan niin paljon, että siirrettiin eri ryhmiin ja lopulta täysin eri tarhaan. Kouluun ovat toistaiseksi menossa samaan, mutta se voi vielä muuttua mikäli tarhassa näkevät ettei se olisi hyväksi.
 
Meillä pojat aloitti juuri viimeviikolla pienessä päiväkodissa, jossa ei ole kuin yksi ryhmä. Eli samassa ryhmässä ovat ja vaikka olisi ollut mahdollisuus laittaa eri ryhmiin, silti olisin samaan halunnut.
Kouluasiaa olen myös miettinyt. Nykyisin tuntuu olevan käytäntö että eriluokille laitetaan, mutta en oikein osaa sanoa mitä mieltä itse siitä olen. Onneksi tässä on vielä pari vuotta aikaa miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Samaan. Miksi pitäisi erottaa? Mun mielestä se on jotenkin vanhanaikaista :)
Päiväkodissa ottivat perjantaina puheeksi , josko Ainon ja Pinjan voisi pitää erillään osan päiväkotiajasta, eri ryhmissä, ruokailut ja yhteiset tekemiset yhdessä ryhmässä, muuten eri ryhmissä.

Kun nyt kumpikin "myötäilee " toinen toistaan, eli jos toinen ei halua tehdä jotain niin sitten ei tee toinenkaan jne.

Itsekkin miettinyt, että voisivat hetken päivästä olla erillään.

No, sanoin päiväkodissa ajatelleeni samaa ja nyt katsotaan , miten tytöt suhtautuu asiaan .
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä olivat aluksi samassa ryhmässä, mutta tappelivat ja kilpailivat koko ajan niin paljon, että siirrettiin eri ryhmiin ja lopulta täysin eri tarhaan. Kouluun ovat toistaiseksi menossa samaan, mutta se voi vielä muuttua mikäli tarhassa näkevät ettei se olisi hyväksi.
Mitä?! Eiks niistä olekaan seuraa toisilleen?
 
vieras
Päiväkotiin laittasin samaan ryhmään mutta pyytäisin että päiväkodin toiminnoissa voisivat olla erillään. Koulkuun laittaisin eri luokille, saisivat ihan omaa ystäväpiiriäkin.
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Samaan. Miksi pitäisi erottaa? Mun mielestä se on jotenkin vanhanaikaista :)
Päiväkodissa ottivat perjantaina puheeksi , josko Ainon ja Pinjan voisi pitää erillään osan päiväkotiajasta, eri ryhmissä, ruokailut ja yhteiset tekemiset yhdessä ryhmässä, muuten eri ryhmissä.

Kun nyt kumpikin "myötäilee " toinen toistaan, eli jos toinen ei halua tehdä jotain niin sitten ei tee toinenkaan jne.

Itsekkin miettinyt, että voisivat hetken päivästä olla erillään.

No, sanoin päiväkodissa ajatelleeni samaa ja nyt katsotaan , miten tytöt suhtautuu asiaan .
No toihan voisi sitten olla hyvä ratkaisu! Kyllä ne päiväkodissa usein tietää, mikä on lapsille parasta. Itseasiassa toi kuulostaa aika ihanteelliselta ratkaisulta (lapsille), jos noin pystyy järjestämään :) Minkäs ikäisiä teidän Aino ja Pinja nyt ovat jo? :)
 
Tirppis
Aivan ehdottomasti eri luokille koulussa!! Kaksoset elävät hyvin paljon toistensa kanssa, ja heille väkisinkin muodostuu toisiinsa nähden tietyt roolit, jotka ei aina ole hyväksi. (esim. toinen on vilkkaampi tai rohkeampi ja he vaistomaisesti käyttäytyvät niin, että rohkeampi hoitaa puhumisen tai ottaa syyn kontolleen.) Ehdottomasti lapsen identiteetin kehittymisen kannallta on paras, että lapset menevät eri luokille. Näin heihin suhtaudutaan yksilöinä, eikä kaksosina. Ja vaikka kukaan ei tahallaan vertaa kaksosia toisiinsa, niin sitä vertailua tulee vahingossa, tiedostamatta.

Olen opettaja, ja meidän koulussa laitetaan kaksoset eri luokille, paitsi jos vanhemmat ihan ehdottomasti haluavat samaan luokkaan, niin tietysti vanhempien sana painaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Samaan. Miksi pitäisi erottaa? Mun mielestä se on jotenkin vanhanaikaista :)
Päiväkodissa ottivat perjantaina puheeksi , josko Ainon ja Pinjan voisi pitää erillään osan päiväkotiajasta, eri ryhmissä, ruokailut ja yhteiset tekemiset yhdessä ryhmässä, muuten eri ryhmissä.

Kun nyt kumpikin "myötäilee " toinen toistaan, eli jos toinen ei halua tehdä jotain niin sitten ei tee toinenkaan jne.

Itsekkin miettinyt, että voisivat hetken päivästä olla erillään.

No, sanoin päiväkodissa ajatelleeni samaa ja nyt katsotaan , miten tytöt suhtautuu asiaan .
No toihan voisi sitten olla hyvä ratkaisu! Kyllä ne päiväkodissa usein tietää, mikä on lapsille parasta. Itseasiassa toi kuulostaa aika ihanteelliselta ratkaisulta (lapsille), jos noin pystyy järjestämään :) Minkäs ikäisiä teidän Aino ja Pinja nyt ovat jo? :)

Aino ja Pinja ovat nyt 4,5 vuotta
:heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
Aivan ehdottomasti eri luokille koulussa!! Kaksoset elävät hyvin paljon toistensa kanssa, ja heille väkisinkin muodostuu toisiinsa nähden tietyt roolit, jotka ei aina ole hyväksi. (esim. toinen on vilkkaampi tai rohkeampi ja he vaistomaisesti käyttäytyvät niin, että rohkeampi hoitaa puhumisen tai ottaa syyn kontolleen.) Ehdottomasti lapsen identiteetin kehittymisen kannallta on paras, että lapset menevät eri luokille. Näin heihin suhtaudutaan yksilöinä, eikä kaksosina. Ja vaikka kukaan ei tahallaan vertaa kaksosia toisiinsa, niin sitä vertailua tulee vahingossa, tiedostamatta.

Olen opettaja, ja meidän koulussa laitetaan kaksoset eri luokille, paitsi jos vanhemmat ihan ehdottomasti haluavat samaan luokkaan, niin tietysti vanhempien sana painaa.
Juuri näin itsekkin sitä ajatellut, Aino on rohkeampi ja aika "emäntä", Pinja taas paljon herkempi/ arempi.

=)
 
..
Mä olen itse kaksonen ja oltiin lukioon asti samoilla luokilla. Leikittiin paljon yhdessä, mutta meillä oli sekä omat että yhteiset kaverit. En kokenut ikinä pahana tuota samalla luokalla oloa, päinvastoin. No, joskus häiritsi, kun opettajista se oli niin jännittävää, että vertailivat meitä liikaa ja kiinnostuksen kohteitamme (kaikki olisi pitänyt olla yksi yhteen). Kaksoset (ei-identtiset) kuitenkin ovat ihan kaksi omaa persoonaansa, samoin kuin sisarukset yleensä. Luultavasti tässä asiassa on kuitenin jo valistuttu :)

Positiivinen asia kuitenkin mielestäni, että olimme samalla luokalla. IHan omat persoonamme olemme ja edelleenkin nyt aikuisina toistemme parhaat tuet ja turvat vaikka omia elämiämme elämmekin :)
 

Yhteistyössä