Kampurajalka

Tänään olin rakenneultrassa(rv20) ja siinä lääkäri huomasi vauvalla kampura
jalat.Itseäni häiritsee nyt ,että kait se lääkäri olis ohjannut jatkotutkimuksiin,
jos taustalla myös muuta.Onko muita joille annettu sama diagnoosi?
 
Minulla itselläni on vauvana todettu kampurajalat. Silloin ei siis ultrattu niin että sen olisi voinut todeta jo silloin kun äitini minua odotti, mutta parin viikon vanhana neuvolassa jalkoihini kiinnitettiin huomiota. Molemmat jalkaterät kääntyivät sisäänpäin, niin että olisi myöhemmin saattanut haitata kävelyä ja pitkittää kävelemään lähtemistä.

Kun tuo diagnoosi oli tehty, jalkaterät leikattiin. (Muistaakseni molemmista jalan sisäsyrjistä katkaistiin jänne, jotta jalat saatiin oikeaan asentoon)
Leikkaus tapahtui ollessani parin kuukauden ikäinen ja kipsit oli jalassa 4 viikkoa.
Taustalla tuskin on mitään muuta, jalat vain kehittyivät tuohon asentoon ja leikkaus korjasi jalkaterien virheen kokonaan. Kävelemäänkin olen tuosta leikkauksesta huolimatta, tai juuri sen ansiosta, lähtenyt 10kk ikäisenä.

En usko että sinulla on syytä huoleen. Minuakaan ei koskaan tutkittu sen tarkemmin, että taustalla voisi olla muuta. Jalat vaan kehittyivät tuohon "virheasentoon".

Tuosta on siis aikaa hieman alle 30 vuotta, eli en tiedä miten nykyään noita kampurajalkoja hoitavat tai jalkojen asentoa korjaavat, mutta toivottavasti tästä oli edes hieman apua.

Ei siis syytä huoleen että kyse olisi vakavammasta!

 
Pakko nyt vastata tähän kun kerrankin aihe täällä nostetaan esiin.

Eli itsellä myös molemminpuolinen kampurajalka todettu 80-luvulla, leikattu tuolloin neljän päivän ikäisenä ja kipsihoitoa jatkettu 10kk asti.Sen jälkeen jaloissani ei ole ollut mitään kummaa, luistelu ja hiihto ei suju kuten muilla mutta eipä ole suuri tappio.Naisihmisenä kaikkiin pienimmän mallisiin korkokenkiin ei jalkaa saa mahtumaan (jalkapöydän luut siis jotenkin epäjärjestyksessä ja jalkapöytä leveä vaikka itse kengänkoko pieni).
Viime toukokuussa synnytin tytön, esikoiseni jolla myös todettiin ultrassa n. rv 20 paikkeilla todennäköinen molemminpuolinen kampurajalka.Muuta "vikaa" ei tytöstä löydetty ja synnyttyään tytön jalkoja tutkittiin TYKSissä lukuisten kirurgien voimin.Kipsihoito aloitettiin tytön ollessa kahden päivän ikäinen ja siitä eteenpäin kahdeksan viikkoa (kipsejä vaihdettiin viikottain).Kahdeksan viikon iässä molempiin jalkoihin tehtiin akillestenetomia eli akilesjänteen kireimpiä säikeitä katkottiin pienessä nukutuksessa tehtävässä operaatiossa.Kipsihoito jatkui tästä vielä 3 viikkoa eteenpäin.

Tämän jälkeen siirryttiin alfa-tankokenkähoitoon joka oli mielestäni hoidon raskain osuus, tyttö kun ei paikoilleen sidottuja jalkoja helpolla sulattanut ja 8kk iässä pitikin akillestenetomia tehdä uudelleen - kipsit kolme viikkoa ja nyt taas kengät jalassa yöaikaan.
Ensimmäinen vuosi on usein kampuravauvoilla se rankin, hoidot kun ovat intensiivisimmillään ennen kävelemään lähtemistä.Tyttömme ei vielä konttaa, muuten on kyllä ikäistensä tasolla.Kirurgien mukaan kampurajalka voi vaikuttaa lapsen liikunnalliseen kehitykseen viivyttävästi mutta ajallaan kaikki lapsen ottavat ikätoverinsa kiinni.
Kysele ihmeessä lisää jos siltä tuntuu !
 
Itselläni on myös tuo mielikuva ollut,että ensimmäinen vuosi olisi rankin hoitojen suhteen.
Kovasti odotan laskettua aikaa,että pääsisi tekemään jotain kongreettista asian eteen ja
näkemään jalat kuinka ovat kääntyneet sisäänpäin.Lääkärini kyllä oli ihana ja kannustava
asian suhteen.Todella mukavaa,että tähän kysymykseeni vastattiin.Sain tästä lisää voimia,kun asia kuitenkin askarruttaa mieltä.:hug:
 

Yhteistyössä