Kannattaako atoopikkolapsen kasvoja rasvata?

Meillä 11kk atoopikkotyttönen. Tähän asti en ole kasvoja rasvannut koskaan, mutta nyt kovat pakkaset näkyy kuivattavan kovasti. Mennäänkö ojasta allikkoon, jos iltarasvauksilla sipaisen vähän perusvoidetta poskiinkin? Suojaattekos jotenkin erityisesti atoopikkolapsen kasvot pakkasilla ulkoillessa..?
 
Mun mielestä toi rasvaus on ihan tapaus kohtausta. Meillä ei voi rasvata MILLÄÄN rasvalla kun kirvelee niin kovasti. Ja kaikki maailman bebanthenit ja lääkärin määräämät "miedot" rasvat kokeiltu.
Naama varsinkin kirvelee kaikilla rasvoilla. Muu kroppa sietää vähän.
Onko meillä herkkis lapsi vai onko muilla tällaisia?
 
Mun pojalla (1v3kk) on atooppinen ihottuma ollut 3 kuukauden ikäisestä lähtien. Välillä parempana ja välillä huonompana. Aamuin illoin rasvaan ceralanilla ihan kauttaaltaan, myös kasvot. Vuoroviikkoina kortisonia ihottumalaikkuihin. Kyllä meillä ainakin toi runsas rasvaus hillitsee ihottumalanttien muodostumista.
Lapinonni, meillä ceralan ei ainakaan aiheuta kirvelyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katti-76:
Mun pojalla (1v3kk) on atooppinen ihottuma ollut 3 kuukauden ikäisestä lähtien. Välillä parempana ja välillä huonompana. Aamuin illoin rasvaan ceralanilla ihan kauttaaltaan, myös kasvot. Vuoroviikkoina kortisonia ihottumalaikkuihin. Kyllä meillä ainakin toi runsas rasvaus hillitsee ihottumalanttien muodostumista.
Lapinonni, meillä ceralan ei ainakaan aiheuta kirvelyä.
Kokeiltu sekin! Meillä kauhea varasto noita kokeiltuja rasvoja. Onneksi ei naamaan ole tullut mitään enään pariin vuoteen! Meillä enään noi ihottumat jaloissa ollu ja joskus harvoin käsissä, että niin helpolla tätä nykyä päästään. Se oli tosi inhottavaa kun sitä oli naamassa ja toista kirvelee ja kyyneleet valuu ja lääkäri vaan hokee että rasvattava on... :(
 
Naama meni ainakin meillä vain pahemmaksi nyt kylmien ilmojen tullen, kun oltiin hieman kevennetty rasvausta... kovimmilla pakkasilla rasvataan jopa 3 kertaa päivässä. Muuten menee kuivaksi ja iho rikki kasvoista. Tämä ainakin toimii meillä... mutta tiedä sitten mikä on oikein.
 
meillä kans pojalla 1v7kk atooppinen ihottuma, mutta rasvataan poikaa perusvoiteella ympäri vuoden (kesällä kerran päivässä ja talvella kaks kertaa) eikä nyt ole edes tullut laikkuja. meille sanottiin, että rasvausta ei sais lopettaa vaikka iho näyttäiskin paremmalta, koska tod. näk. pahenee sitten heti taas. ja tuo kortisonikuuri on käytössä myös tarvittaessa. ja rasvaus on aika hurjaa jos iho on päässyt kuivaksi; sitä laitetaan siis aivan hurjan paksu kerros, ei mitään sivelyä. itse en rasvais ennen ulosmenoa vaan kunnolla aamuin illoin. toki on aina tapauskohtaista hoito, mutta näin on meillä menty.
 

Mitä rasvoja teillä on käytössä?
Meillä on nyt ollut Basan 3. Ja kaikista mahdollisista kokeilluista rasvoista tuntuu olevan meille sopivin! Nyt pakkasilla olen rasvannut myös kasvoja.. meillä pahin paikka onkin juuri kasvot! En ennen ulkoilua, mutta jonkin ajan kuluttua kun on sisälle tultu! Muualta rasvailen aamuin illoin ja pesujen jälkeen! Ja kasvoja tosiaan rasvataan moneen kertaan päivän aikana.. Muutoin meilläkin menee iho rikki ja alkaa vuotamaan!
 
Mun on taas jo aikuisena atoopikkona laitettava lusikkani tähänkin soppaan :whistle: Mut rasvatkaa oikeasti niitä kasvojakin, jos ei rasvata se vasta tuntuukin kamalalle. Perusvoide kuivalle ja rikki olevalle iholle kirvelee ihan kamalasti, mutta kostealle iholle rasvaus ei kirvele ollenkaan. Nykyään onkin suositus, että kuivasta ihosta kärsivät atoopikot käytetään suihkussa JOKA IKINEN päivä ja puhtaalle ja kostealle iholle vedetään sitten rasvat. Ne imeytyy huomattavasti paremmin ja ei kirvele. Atooppiseen ihoon tulee herkästi tulehduksia, kun ihon pinta on rikki ja myös siksi on tärkeää, että puhtaudesta huolehditaan. Vanhat rasvat ja liat pestään päivittäin pois ja laitetaan uutta puhtaaseen pintaan.

Minun ollessa lapsi oli voimassa käytäntö, että tyyliin kerta viikkoon pesuun ja vanhan rasvan päälle kuivalle iholle vaan uutta ja sen kirvelyn määrän muistan edelleen...

Mulla toimii paremmin se, että laitan suihkun jälkeen useamman kerroksen ohuempaa voidetta. Levitän ja annan imeytyä ja toistan. Eka levitys uppoaa yleensä ihan hetkessä ihoon, mutta sitten uudestaan. Mulla alkaa paksu rasva kutista ihon pinnalla. Tämä on yksilöllista ja jokaisella on se oma voide, mikä tuntuu toimivimmalta.
 
Meillä lapset käytetään lähes joka päivä suihkussa ja sen jälkeen rasvataan, meillä pysyy ainakin näin iho parempana ihan niinkuin NallePuh82 kirjoitti. Neuvolassa edelleen meille sanottiin että mahd. harvoin suihkussa mutta itsekin olen tämän nykyaikaisen suosituksen jostain kuullut. Meillä tosin on nykyään lasten ihot niin hyvässä kunnossa ettei tarvita kun Aqualan L tai Abobase Oily, pahempiin ihottumiin käytetään Locobase repairia.
 
Me saimme allergologilta myös ohjeet pestä atooppinen lapsi PÄIVITTÄIN pesunesteen kanssa suihkussa haalealla vedellä, mieluiten melko ripeästi. Sitten perusvoidetta kostealle iholle (myös kasvot) ihan hillitön kerros taputellen, ei sivellen. Näillä ohjeilla, jotka olivat päinvastaiset aikaisempaan neuvolalääkäriohjeistukseen (kerran viikossa kylpy, jatkuvaa rasvausta) saimme pojan ihon hetkessä huomattavasti parempaan kuntoon, eikä ihoa ole ollut pakkastalvesta huolimatta rasvata kuin sen kerran päivässä.

Suosittelen siis lämpimästi

Jos vanhoja rasvoja tosiaan ei pestä mahdollisesti rikkoutuneeltakin iholta päivittäin, alkaa vanhat rasvat kasvattaa bakteeripesiä ja tilanne huononee entisestään.
 

Yhteistyössä