Kannattaako laittaa 1.5-vuotias hoitoon 4kk?

Eli lyhykäisyydessään:
Lapsi 1.5-vuotias. Ollut kotihoidossa isovanhempien kanssa keväästä saakka. Nyt meille tulossa toinen vauva ensi kesänä. Teen 4-päiväistä työviikkoa vuoden loppuun asti. Nyt olen pohtinut, että laittaisin sitten lapsen hoitoon ja tekisin kokopäiväistä työaikaa äitiyslomaan asti.

Mutta kannattaako lapsi laittaa 4kk hoitoon tuossa välissä? Onko liian lyhyt aika muuttaa lapsen rutiineja, kun sitten taas jäisi kotiin minun ja vauvan kanssa. Haluaakohan kenties sitten taas hoitoon?

Oisko nyt jollain kokemusta/tietoa asiasta?
 
Eikö hoitosopimus pidä tehdä aina viideksi kuuksi kerrallaan? :rolleyes:

Mä varmaan veisin, mutta palstan mukaan oonkin huono äiti. Jos lapsi viihtyy hoidossa, voithan vauvan synnyttyäkin jättää sille sen osa-aikaisen hoitomahdollisuuden.

Mun lapsi on tällä hetkellä hoidossa, odotan toista syntyväksi muutaman kuun päästä. :) Ei olla vielä päätetty, jätetäänkö sille mahdollisuus mennä joka päivä hoitoon (edes hetkeksi) vai vain tuo muutama päivä kuussa. Tyttö tykkää niistä kavereista siellä kuin hullu puurosta. =)
 
En olekkaan tullut ajattelleeksi, että olisi tuollainen minimiaika. Rahasta tämä kaikki nyt oikeastaan on kiinni. Haluaisin tehdä lyhyempää päivää, jotta saisin olla tyttären kanssa enemmän, mutta jos vien hoitoon on minun pakko tehdä normipäiviä. Entä millainen maksu on sitten, jos itse olen äitiyslomalla ja veisin vanhemman joskus hoitoon?

Olen vaan miettinyt, että onko lapselle liian radikaaleja muutoksia lyhyillä aikaväleillä jos miettii, että ensin "oikeaan" hoitoon vähäksi aikaa, sitten syntyy vauva ja ollaan taas äidin kanssa kotona.

Sekä sitä mietein kanssa, että jos jään sairaslomalle ennen äitiysloman alkua (kuten jäin ekastakin) niin palkka tulee tietenkin sitten varmaan tuon osa-aikaisen mukaan jos olisin vielä sillä. Entä sitten kun äitiysloma alkaa ja työnantaja maksaa 3kk palkkaa, meneekö sekin osa-aikaisen mukaan? Sekavaa tekstiä :)
 
Meidän tausta hieman erilainen, mutta siis positiivinen kokemus hoidosta. Poika oli 1v2kk kun meni pph:lle ja hän oli 4kk hoidossa (ja minä töissä) ennenkuin jäin äippälomalle. Olin siis lasten syntymien välissä 4kk töissä. Itselle tuo aika oli tosi tarpeen, ihana oli olla hetki töissä! Ja poika sopeutui erittäin hyvin hoitajalle, eikä ollut hoidon lopetuksen jälkeen ongelmia vaan sopeutui takas kotikuvioihin hyvin. Tosin oli hieman nuorempi kuin sinun lapsesi on. Tsemppiä!
 
Noista kelan maksuista vielä et jos esikoinen ei ehdi täyttää 3v ennenkuin toinen lapsi syntyy, niin saat saman äitiyspäivärahan jonka sait esikoiseltakin. Tossa jotain kelan sivuilta asiasta.

Kela - Äitiysrahan määrä

mä oon molemmilta jäänyt n.kaks viikkoa ennen äippäloman alkua sairaslomalle eikä sillä ollut mitään vaikutusta ärahan suuruuteen. Vakityö varmaankin eri asia kuin keikkatyö.. Nää on kyllä aika hankalia asioita :confused:
 
En laittaisi enkä laita omiakaan hieman vanhempia lapsia sen vuoksi että tuossa ajassa ei ehdi kuin tottua uusiin ihmisiin ja rutiineihin ja sitten joutuukin jo eroamaan juuri tutuiksi ja tärkeiksi tulleista ihmisistä. Varsinkin kun seuraava suuri elämänmuutos on jo tulossa. Eipä noin pieni tarvitse kuin äidin huomion ja extra-sellaisen kun toinen kilpailija on tulollaan. ;)

Mutta tietenkin jos on taloudellinen pakko niin se on sitten vain lapsen valitettavasti sopeuduttava.
 
Itsekkin ajattelin tuota, että ehkä liikaa mullistuksia pienelle ihmiselle kerralla, jos laitan hoitoon pieneksi ajaksi.

Gimli: tuota äitiyspäivärahaa en olekkaan tullut ajatelleeksi, mutta tarkoitin siis ihan tuota normaalia palkkaani. Kun työnantaja kerran maksaa kolmelta ekalta äitiyskuukaudelta palkkaa niin mietein, että jos teen siihen saakka osa-aikaista niin sittenhän noiltakin kuukausilta vissiin tulee tuota pienempää rahaa??

Tämä raskaus vielä niin alussa, etten olisi halunnut ihan vielä isovanhemmille kertoa, mutta täytyy varmaan ottaa puheeksi, koska tuo hoitoasia alkaa olemaan ajankohtainen.
 
Meidän tausta hieman erilainen, mutta siis positiivinen kokemus hoidosta. Poika oli 1v2kk kun meni pph:lle ja hän oli 4kk hoidossa (ja minä töissä) ennenkuin jäin äippälomalle. Olin siis lasten syntymien välissä 4kk töissä. Itselle tuo aika oli tosi tarpeen, ihana oli olla hetki töissä! Ja poika sopeutui erittäin hyvin hoitajalle, eikä ollut hoidon lopetuksen jälkeen ongelmia vaan sopeutui takas kotikuvioihin hyvin. Tosin oli hieman nuorempi kuin sinun lapsesi on. Tsemppiä!
Meillä hyvin samanlainen tarina. Tyttö meni hoitoon syksyllä kun oli 1v3kk ja ehtii olla yhteenä 7kk pph:lla ennen kun jään uudestaan äippävapaalle talvella. Olen joutunut raskauden takia olemaan paljon saikulla, vuodelevossa. En olisi pärjännyt tytön kanssa kaksin kotona. Onneksi tyttö on viihtynyt hoidossa loistavasti. Meidän tapauksessa tämä oli ainoa oikea ratkaisu. Ehkä siksi uskallan suosittella sinuakin miettimään omaa jaksamistasi raskauden aikana. Jos nyt malttais olla vaatimatta itseltään liikaa, kun se varsinainen sirkus alkaa kuitenkin kun toinen vauva syntyy :heart:
 

Yhteistyössä