Kannattaako ostaa Manduca kantoreppu?

  • Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti
"Mie"
En nyt tiiä ostaisinko vai ei. Harmittaa jos jääkin käyttämättä, on kuitenkin aika reippaasti hintaa tuolla repulla...hmmmm..auttakaa, kertokaa vaikka omia kokemuksia, hyviä ja huonoja :)
 
Mä oon tykännyt. Jos liikut vauvan kanssa paljon paikoissa joihin rattailla ei pääse niin kantoreppu on hyvä. Paras olisi kyllä jos pääsisi lapsen kanssa sovittamaan. Jotkut tykkää esim. ergosta enemmän. Yhdessä vaiheessa ei manducaa kauheesti käytetty kun se oli huonon kokoinen. Vauva ei halunnut olla enää niin että jalat on lysyssä repun sisllä, mutta jalat oli vielä niin lyhyet että ei ylettynyt sammakko-asentoon repun ulos.
 
Mä en oikee tykänny. Kauheeta säätämistä joka kerta, eikä siltikään saanu hyvin. Alaselkä väsyi äkkiä, mutta niin tahtoi väsyä kaikissa muissaki kantosysteemeissä eikä lapsikaan kauan tykänny missään olla. Lapsi ei tuntunu koskaan oikee sopivan kokoiselta siihen.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mies kantaa vauvaa aina manducassa kaupoissa, vauva huutaa niissä kärryjen kaukaloissa. Minä käytän mielummin liinaa. Vauvaa kannetaan myös toki muualla kuin kaupassa, ja manduca on ollut tosi hyvä ostos meille. Mulla se kyllä on jäänyt käyttämättä, mutta mies tykkää. Ostettiin uudenveroisena kirpparilta 50 eurolla :)
 
"vieras"
Mä ostin esikoisen raskausaikana. Poika ei siinä suostunut olemaan ollenkaan ja harmitti, että olin mokoman ostanut. Säästin sen kuitenkin, koska ajattelin, että ehkä tulee toinen lapsi, joka tykkääkin siinä olla. Toinen olikin sitten ihan eri maata. Käytin Manducaa noin 5,5 kk iästä eteenpäin noin vuoden joka päivä sisällä ja ulkona. Eli oli meille erittäin hyödyllinen.

Tekisin sinuna niin, että kokeilisin ensin jonkun tutun manducaa, että näkisin, miten lapsi siinä viihtyy ja sitten vasta ostaisin oman.
 
"minä taas"
Oon tykännyt, kahdella lapsella käytetty. Helppo laittaa äkkiä päälle, kun säädöt on valmiina. Ite ainakin jaksan hyvin kantaa n. 10kk ikäistä pari tuntia.
 
[QUOTE="vieras";28712912]Mä ostin esikoisen raskausaikana. Poika ei siinä suostunut olemaan ollenkaan ja harmitti, että olin mokoman ostanut. Säästin sen kuitenkin, koska ajattelin, että ehkä tulee toinen lapsi, joka tykkääkin siinä olla. Toinen olikin sitten ihan eri maata. Käytin Manducaa noin 5,5 kk iästä eteenpäin noin vuoden joka päivä sisällä ja ulkona. Eli oli meille erittäin hyödyllinen.

Tekisin sinuna niin, että kokeilisin ensin jonkun tutun manducaa, että näkisin, miten lapsi siinä viihtyy ja sitten vasta ostaisin oman.[/QUOTE]
Tää on muuten hyvä, mutta ainakin meidän lapsi täytyi "opettaa" kantamiseen kantovälineillä. Kaikissa huusi aluksi, mutta nykyään tykkää olla ja nukahtaakin reppuun usein.
 
"Hiphei"
Meillä Manduca ollut aivan huippu molemmilla lapsilla. Esikoisen kanssa se pelasti kaupunkiloman vielä 2,5-vuotiaanakin. Meillä on myös Tricot Selen, mutta tuon 4-viikkoisen kanssa en saa siihen samaa otetta kuin Manducassa hyvistä ohjeista huolimatta.
 
Mulla oli käytössä manduca molempien lasten kanssa ja kyllä tykkäsin, ostin käytettynä huuto.netistä ja myin sitten sen siellä kovemmalla hintaa kun mitä maksoin eli kyllä siitä osan rahasta takasinkin saa. Ei tullu ollenkaan selkä tai niskat kipeeks ja kun kerran sääti ne "hihnat" sopivaks niin ei tarvinnu niihin enää sen jälkeen koskee kertaakaan (tietty eri käyttäjä joutuu säätämään itelleen sopivaks). Mun mielestä oli tosi kätevä pitää sekä etu- että takapuolella, taakse piti ensin muutama kerta opetella vauvan kanssa, mutta sitten se suju rutiinilla. Muista en oikein osaa sanoo, mutta kokeilussa oli myös baby björnin kantoreppu/rinkka ja se oli aivan kamala, olkapäät ja niska oli jumissa jo kymmenen minuutin käytön jälkeen ja tuntu jotenkin tosi huteralta.
 
"Jenis"
Eipä sitä ennakkoon osaa kukaan kertoa, riippuu vauvasta. Mulla on molemmat ollu enemmän tai vähemmän kannettavia malleja, ja sekä rengasliina, Ergo että nuoremmalla Manduca on olleet korvaamattomia apuvälineitä :) Uutenahan ei oo mikään pakko ostaa, ja aluksi voi tosiaan lainata kaverilta tai vuokrata.

Ja meillä kans on näihin pitäny totutella, ja välillä on viihdytty paremmin ja välillä huonommin. Kuopusta kannoin Manducassa vielä 3-vuotiaana pitkillä kävelyillä (siis kun ei jaksanut enää itse kävellä), eikä tuntunut missään.
 
Marni
Mä ostin esikoiselle Manducan ja olin todella tyytyväinen!! Vaunuissa vauva nukkui vain lyhyitä pätkiä ja sitten heräsi huutamaan. Manducassa nukkui huomattavasti paremmin ja mahdollisti esim. kaupoissa kiertelyn. Kun poika kasvoi, oltiin Manducan kanssa mm. sienimetsällä silleen, että poika oli selässä. Mulla ei ole koskaan hartiat tai selkä kipeytynyt.
 
"vieras"
Kantoreppu = Manduca täässä maassa. Muut laitteet ovat täysin laittomia ja niissä lapsi kuolee muutamassa minuutissa tai lyhyemmässä käytössä vammautuu ainakin. Tämän kuvan saa, kun lukee keskutelupalstoja tai alan yhdistyksen ym. bogeja.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28713409]Kantoreppu = Manduca täässä maassa. Muut laitteet ovat täysin laittomia ja niissä lapsi kuolee muutamassa minuutissa tai lyhyemmässä käytössä vammautuu ainakin. Tämän kuvan saa, kun lukee keskutelupalstoja tai alan yhdistyksen ym. bogeja.[/QUOTE]

Jaa, no itse en kyllä järin suurta eroa nähnyt Ergon ja Manducan välillä ja molemmat tenavatkin on edelleen hengissä ;) Sen sijaan nuo rintareput ihan oikeesti persiestä, kamalia sekä vauvalle että kantajalle. Olen nääs sellaisenkin omistanut,
 
  • Tykkää
Reactions: waninka
"vieras"
Itse tykkäsin kantaa pientä vauvaa mielummin (trikoo)liinalla, mutta Manduca on kyllä ollut pidempään käytössä. Ja mies on kantanut vain repulla. Sillä mies on nukuttanut lapsen minun ollessa poissa ja se oli meidän ainoa "kulkuväline" mm. viikon Lontoon reissulla. Edelleen käytän viikottain, esim. tiistaina väsynyt 2v oli kaupassa repussa selässä (kärryissä olisi saanut hepulin) ja tänä aamuna kannoin suurimman osan matkasta sorsanruokkimisreissulla, loppumatkan lapsi käveli :D Rattaiden kanssa liikkumista vihaan, vältän jos vain voin.

Manducassa on monipuolisimmat säädöt, mutta sekään ei sovi tosi pienille kantajille (ei saa riittävän tiukalle). Ja ne säädöt kannattaa katsoa jonkun kokeneen kantajan kanssa, silloin repun saa tuhat kertaa mukavammin päälle ("lantiovyö" vyötärölle, niska-/rintaremmi oikealle korkeudelle ja olkaimet rohkeasti napakalle). Kaikki ei tykästy kantamiseen, mutta hyväkuntoisen Manducan saa myytyä 70-80 eurolla, jolloin rahanmeno ei ole niin suuri kuin ostohinta vihjaa. Jos ajattelee kantavansa vain ihan pikkuvauvaa, trikooliina on hyvä kilpailija (toimii usein vain noin 7kg:aan asti vaikka valmistajat väittää muuta). Pidempi-ikäiseen kantamiseen sopii kudottu liina, ja jos sidontojen opettelu ei kiinnosta niin Manduca. Mutta repuilla ylipäätään on pikkuvauva-aikaan monilla jakso, jolloin vauva ei oikein istu reppuun jalat sisällä, mutta jaloissa ei vielä mitta piisaa sammakkoasentoon.

Muitakin reppuja toki on, kantajat ja kannettavat on eri kokoisia ja muotoisia, ja mieltymyksiä on monia. Mut mun kokemuksen mukaan Tulan paneeli jää tosi nopeasti pieneksi ja peppupussi on surkea, ja Ergoa ei taida pystyä kiristämään etuviistoon jos kantaa edessä, vai korjatkaa jos muistan väärin? (Eli edessä kantaessa repun kiristäminen on tosi vaikeaa ainakin mulle.)

Ja psst, monilla paikkakunnilla toimii kantoliinalainaamo / kantovälinelainaamo / kantoliinatukihenkilö, jonka kanssa pääsee kokeilemaan.
 

Yhteistyössä