kannattaako poikakissa leikata?

Eli kannattako poikakissa leikata ja minkäikäisenä? Meillä eka kollikissa ja eläinlääkäri ehdotti sterilisointia jo nyt vajaa 5kk ikäisenä. Mietin jos ei tule ongelma käyttäytymistä tai merkkailua sisälle niin pitääkö välttämäti leikata? Kissa on ulkokissa.... Mietin vain....?
 
Ei kissa siis ole pelkkä ulkokissa vaan pääsee halutessaan ulos. On suurimaksi osaksi ollut flexissä kiinni takapihalla ja vasta pari kertaa ihan vapaana. Eikä edes jokapäivä ulkoile kun ei suostu pihalle menemään jos on vähänkin sateinen tai märkä ilma. Mutta kyllä varmaan kissa leikataan. Mietin vain pitäisikö antaa kasvaa täysikasvuiseksi ennen leikkausta?
 

minun mielestä kannattaa laikata kissa. minä olen laikkauttanut omat kissani 5kk ikäisenä, mut jos et meinaa kolli kissaa laikata niin voi olla et kissa lähtee omille teille kun on narttujen kiima aika, sit se pissii kamalia hajua ja suihkii ihan miten sattuu, jopa autoon, sit se haisee. mut jos sen laikkaa niin kissa pysyy nätisti oman kodin lähellä ja pissaa kuin tytöt. vie vaan se nyt eläinlääkäriin ja leikkauta se on helpompaa olla sit kissan kanssa kun se on isompi. mulla on kolme kissaa itellä. poika kerettiin pentuna leukkauttaa kun toinen tyttö juoksi yhen kollin perää, siitä seurasin neljä pentua, yksi jätettiin itelle ja kolme annettin hyviin kotiin. sen jälkeen leikattin kummatkin tytöt etti tulisi enään pentuja. mut täällä nurkilla käy kuitenkin välillä yksi kolli, ärdyttävä kun pissii autoon niin sit kun on auto lämmin pissi haisee. eikä se ole mielittävää.
 
Ehdottomasti olen minäkin leikkaamisen kannalla. Paitsi että sillä estätte sen että kissanne lisääntyy jatkuvasti (vaikka teillehän siitä ei tule seurauksia....), niin kollikissasta tulee myös luonteeltaan tasaisempi kun sen hormonit ei käy ylikierroksilla koko ajan. Puhumattakaan siitä että naapurithan tykkää kun kolli käy ruikkimassa kukkasten juurelle, rappuihin yms. ;)

Leikata voi jo tuon ikäisenä, oma kissamme taisi olla 6kk kun leikkautin sen. Kissasta tuli ihana kotona viihtyvä sylikissa, enkäpä ainakaan ole omalta osaltani lisäämässä seudun "villikissa"kantaa...
 
ihan vaikka pelkästään naapurisovun nimessä kannattaa leikkauttaa!!! Meillä hermot pinkeenä, kun naapurin leikkaamaton kolli käy pissimässä terassikalusteet, lapsen lelut, oven pielet jne. Omat kissamme on leikattuja tyttöjä.

Leikkaamattomat kollit joutuvat usein tappeluihin muiden kollien kanssa, ja pari paikkauskäyntiä eläinlääkärissä on takuulla kalliimpaa ja hankalampaa kuin leikkaus... :)
 
Kiitos vinkeistä =) Pitää varata aika leikkaukseen. Mietin vain kun on tosiaan ensimmäinen kollikissa. Meillä on myös 2v leikkaamaton tyttökissa, joka sai ensimmäisen poikasen tänä kesänä. Sai vain yhden ja tämäkin pentu oli sellainen että jalat olivat ihan vääntyneet ja jouduttiin lopettamaan. Emolle sitten otettiinkin löytöeläinkodista 2vk ikäinen sijaispentu ja tämä onkin juuri tämä kollikissa josta kyselen. Emo otti hyvin itselleen toisen kissan pennun ja me myös itse sen pidimme. Tarkoitus oli alunperin ihan antaa tehdä tyttökissan yhdet pennut ja leikkata sen jälkeen. Mutta kävikin näin ikävästi, meillä olisi ollut jo tuleville pennuille koditkin... Nyt sitten olisi tarkoitus tosiaan nämä kummatkin leikata etteivät tee keskenään pentuja. Emokissa on vielä imettänyt pentua vaikka on jo 5kk, niin emme ole sen takia vielä leikanneet kun ei ole uuttakaan kiimaa tullut.
Tietääkö kukaan paljon tyttökissan ja poikakissan leikkaus maksaa suunnilleen nykyään?
 

Yhteistyössä