Kantoliina

Hei mikä tää vauhkotus tästä kantoliinailusta on? Miksi se mielletään "hippiäitien" harrastukseksi? Haluaisin kuulla ihmisten mielipiteitä kantoliinailusta, hyviä ja huonoja puolia. Itse olen ihan normaali helsinkiläinen opiskelija, minulla ei ole vielä lapsia, mutta näen kantoliinan aika hyvänä vaihtoehtona esim. ruuhkaisessa kaupungissa, jossa rattaiden kanssa kulkevat mammat ovat aika rasite! (mm. stockmannilla) Onko tämä taas yhteiskunnan elintason tuotosta?
 
:wave: Mulla on 2 lasta, esikoinen 5.5v ja nyt 6 viikkonen vauva. Esikoisen aikaan en tosiaan olis voinu kuvitella, et minä liinailisin, se oli just hippiäitien tai ekoihmkisten snobia touhua mun mielestä. Vauva oli sylissä, kärryssä, auton kaukalossa ja muualla mukana, mut ei liinassa.
Siskoni kävi meillä kesäkuun lopussa, ja hällä oli oman lapsensa kans liina mukana. Ja sain kokeilla sitä... :heart: Ja saman tien sain lainaan 2 liinaa kaverilta. Vauva rauhottuu siinä A-I-N-A, vaikka kuinka olis äitin-syli-on-maailman-paras-paikka-eikä-missään-muualla-ole-hyvä-olla-päivä, ja vaikka vauva kulkee siinä mukana, niin siitä huolimatta saa kotihommia tehtyä! Kädet vapaina ja vauva lähellä! Mikäs sen parempi yhdistelmä. Ja mulla ennakkokäsitys liinailua kohtaan johtu ainoastaan siitä, etten tienny, miten sitä käytetään, enkä ollu kokeillu sitä!
 
No sitä en tiedä miksi sen ajatellaan olevan hippiäitien juttu, mutta kätevä se on ja just niinkun sanoit, kätevimmillään jossain kaupoissa liikuttaessa. Jos joku ei kantoliinaa halua kokeilla siksi kun se on "hippitouhua", niin ihan on oma mokansa. Sama asia kuin ei haluaisi käyttää vaunuja koskaan kun ne on niiiiin juppiäitien juttuja :D
 
Niin minulla tähän vielä sen verran, että kun emme omista autoa eikä minulla ole edes ajokorttia syystä että asumme Lauttasaaressa emmekä sitä siis tarvitse, tuntuu vaunut aika hankalalta vaihtoehdolta. Busseissahan on usein vaunupaikat varattu ja kahviloihinkin mahdoton majoittua suurien emmaljungien kanssa. Tuleva asuntommekin tulee olemaan kaksio, joten tilaa ei rattaille tule olemaan. Itse en ole oikeastaan tutustunut tähän liinailuun, enkä tavannut ketään joka liinailisi, joten minulla ei ole ennakkoluuloja asian suhteen. Mietin lähinnä tätä elämän käytännöllisyyttä tässä, monet eivät varmaan ennakkoluuloiltaan pysty asian objektiiviseen tarkasteluun? =)
 
sohvi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiskohan joku kertoa, mikä liina ois paras vastasyntyneen suht.pienikokoisen lapsen kanssa?
Trikoinen liina. Se on paras pienelle vauvalle ja aloittelevalle liinailijalle.

Myöhemmin voi lisäksi hankkia kantorepun (esim. manduca) tai kudotun liinan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiskohan joku kertoa, mikä liina ois paras vastasyntyneen suht.pienikokoisen lapsen kanssa?
Mulla on pari pitkää trikooliinaa, ja siis tosiaan 6 viikkonen niissä kulkee mukana. Se, mikä on paras, niin tässä(kin ) asiassa jokainen ratkasee sen itse, toinen tykkää trikoisesta ja toinen kudotusta, toinen pitkästä, toinen lyhyemmästä. Sidontatapoihinkin vaikuttaa liinan pituus...
 
tilda
Ei se minusta enää pariin vuoteen ole mikään hippijuttu ollut. Ainakaan kaupungeissa. Alkujaan ehkä olikin, koska liinailuun liittyi usein halu hoitaa lasta lapssentahtisesti, ekologiset elämänarvot yms.
 

Yhteistyössä