Kantoliinailu

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun mihin vois kirjoittaa kysymyksiä ja ajatuksia kantoliinailuun liittyen. :)

Mulla olis tällanen kysymys, että minkä verran tarttee laittaa vauvalle kohta 4kk tällä kelillä vaatetta päälle jos meen ulos kantoliinan kanssa? Mulla ei oo kantotakkia, mutta yks toppatakki on sellasen mallinen, että saattaisi ylettyä vauvan kanssa jonkin verran kiinni, mahtui ainakin raskausmahan kanssa. Mutta jos en saa takkia ollenkaan vauvan päälle niin minkä verran sitä vaatetta pitäis laittaa?
 
Katsopas netistä sellainen kuin kantopaneeli ja siihen sopiva adapteri jolla saat sen kiinni omaan takkiisi. Kumja-merkkisiä on ainakin, varmaan muitakin löytyy. Ja varmasti kantoliina-aktiivit omalta alueelta tai lähimaastosta neuvoo mielellään.
Usein sanotaan, että vaatetta pitää olla enemmän kuin normisti, mutta mun omani ainakin paistuu jos lisää edes kerroksen verran vaatetta tai vaikka paksumman pipon. Yksilöitä kun ovat niin suosittelen kokeilemaan ihan itse mikä on hyvä määrä sun lapsellesi. Ota parilla kerralla lisävaatetta kassiin mukaan ja lisäile tarvittaessa.
 
^Kiitti vinkistä! Mulla mahtui sitten se yks toppatakki vauvan ympäri just ja just, mutta ei mahdu kauaa kun vauva kasvaa. Sillä oli sisävaatteiden päällä villavaatteet ja 2 pipoa ja tietty villasukat ja lapaset ja hyvin tarkeni. Tuleehan siitä liinastakin 3 kerrosta kangasta päälle. Ja lämpösenä pysyi kun oltiin n. puoli tuntia ulkona. =)
 
Juu! Liinasta tulee vähintäänkin yks kerros vaatteeksi. Jos sulla ei oo takkia (takin ei tarvii olla edes talvella mikäään toppis, teidän kehot lämmittää toisiaan) tärkein on ehkä suojautia mahdolliselta viimalta. Eli pää,kaula,raajat. Tollanen villlapuku plus suojaavat töppösey ja hattu on varmasti ok
mulla on (vauva 5kk) takin alla vauva ns sisävaatteissa. Lisänä villasukat, kypärämyssy (suojaa kaulan) ja neulottu hattu. Joskus tumput. Takin alla ollessa en voi tolle laittaa paksua lakkia koska muten ei "hengitä" mistään, hikistyy ja pillastuu. Noin nukkuu unensakin,ulkona ollaan vaihtelevasti jopa 3h.
kokeilemalla löytää :) ! Muista että kehot tosiaan lämmittää toisiaan ja vähempi vaate riittää. Toki vauvoissakin on eroja.
 
Viimeksi muokattu:
Mua kiinnostais aloittaa liinailu! kolmas lapsi nyt pari viikkoinen ja sylissä olis koko ajan...olis helpompi kun olis kädet vapaana isompia lapsia varten...onko vaikee oppii ne sidonnat? yks tuttu lainaisi mulle kietaisuliinaa joka on kudottu...mitä väliä sillä on onko kudottu vai joustava? hän sais opettaa mua kädestä pitäen etten laita vauvaa väärin liinaan ja että viihtyis kans...kerran ostin rengasliinan,eikä ikinä ollu käytössä kun vauva ei viihtynyt tai mä en osannu laittaa sitä oikein sinne...
 
Mua kiinnostais aloittaa liinailu! kolmas lapsi nyt pari viikkoinen ja sylissä olis koko ajan...olis helpompi kun olis kädet vapaana isompia lapsia varten...onko vaikee oppii ne sidonnat? yks tuttu lainaisi mulle kietaisuliinaa joka on kudottu...mitä väliä sillä on onko kudottu vai joustava? hän sais opettaa mua kädestä pitäen etten laita vauvaa väärin liinaan ja että viihtyis kans...kerran ostin rengasliinan,eikä ikinä ollu käytössä kun vauva ei viihtynyt tai mä en osannu laittaa sitä oikein sinne...
Mulla on kans 3. lapsi ja tälle ostin TricotSlenin trikoisen liinan, on mun eka sidottava liina. Keskimmäisellä käytin "yhdistelmäliinaa" jossa 2 lenkkiä puetaan ristikkäin, oli tosi helppo käyttää, mutta sidottavan liinan saa tukevammaksi.

Mä siis en oo mikään himoliinailija enkä mikään asiantuntija, mutta ensikertalaiselle mun mielestä parempi on trikoinen liina, koska siinä sen perussidonnan (kietasuristikakkosen) voi tehdä valmiiksi päälle ja vasta sitten vauva kyytiin. Netistä löytyy kuvallisia ohjeita esim. Kantoliinakanava.fi sekä YouTubesta löytyy videoita. Tuon TricotSlen-liinan mukana tuli myös kuvalliset ohjeet ja DVD.

Jos vaan viitsii sitä yhtä sidontaa opetella niin kyllä se alkaa sujumaan. Mullakin ens alkuun tuli joko liian tiukka tai liian löysä, mutta aika äkkiä sen oppii. 2-viikkosta vauvaakin voi tuollaisessa kietasuristikakkosessa pitää kunhan vaan jättää jalat vielä sykkyrälle eikä ns. sammakkoasentoon.

Kehoitan kokeilemaan liinailua, meille se on todellinen arjen pelastus. Tyttövauva, kohta 4 kk, nukkuu liinassa päivittäin toiset unet ja vetelee sikeitä 3-4 tuntia ja mä saan touhuttua samalla kotihommia tai oltua isompien lasten kanssa. Suosittelen lämpimästi!!!!!!
 
TricotSlen täälläkin ja Hug-a-bub. Molemmat trikoisia liinoja, jotka sopii parhaiten liinailun aloittamiseen pienellä vauvalla. Hug-a-bub on puolet kapeampi kuin TricotSlen, eli sillä saa kaiken ohuimman ja kevyimmän sidonnan aikaiseksi. Esikoisen kanssa yritin aloittaa kudotulla liinalla, mutta minusta se oli vaikeaa ennen kuin vauva oli yli 6kk, koska sidonta olisi pitänyt osata tehdä juuri oikealle tiukkuudelle heti. Trikoisessa on se hyvä puoli, että vauvan voi venyttää sinne sisään ja kevyen vaavin kanssa sidonta pysyy silti napakkana.

Juju on se, että sidonta pitää oikeasti tehdä trikoisen liinan kanssa niin napakaksi, kun sen pystyy itse kiristämällä tekemään. Sitten vasta vauva sisään sammakkoasennossa tai kehtoasennossa, riippuen vauvan iästä. Meidän typy alkoi mennä pystyasennossa heti, kun pää pysyi hallinnassa eli n. 1kk iästä eteenpäin. Ei tarvitse pelätä, että vauva tukehtuisi tai kuristuisi siitä liinan voimasta, kohdussa vasta ahdasta onkin :) Napakka sidonta on vauvalle turvallisemman tuntuisempi, kun ei mahdu kiemurtelemaan. Isommalla lapsella kudottu ei-joustamaton liina tuottaa saman tukevuuden myöhemmin.

Itse käydän TricotSleniä, kun lähden pitemmälle kävelylle ulos, kun tiedän, ettei vauvaa tarvitse ottaa pois ja laitella uudestaan takaisin. Sillä saa tukevamman sidonnan, jossa kädet ja jalat pystyy "teippaamaan" äidin kehoon kiinni. Tämä on hyvä etenkin viileämmillä säillä. Hug-a-bub taas on kätevämpi sisätiloissa tai kun lähden kauppakeskukseen/kahvilaan tms. missä on tarkoituskin ottaa välillä vauva liinasta pois tai antaa käsien ja jalkojen olla vapaammin. Luulisin, että kesäkäytössä myös kätevä.

Vaatetus löytyy kokeilemalla, rohkeasti vaan harjoittelemaan. Esimerkkejä meidän toimivista ja siistin näköisistä (lue: myös kaupunkikelposista) vaatekerroista, jotka perustuvat kantosuojan käyttöön:

+10-15 astetta:
* vauvalla: yksinkertaiset sisävaatteet, villasukat tai kevyet töppöset, kevyt pipo tai ohut kypärämyssy+ohut pipo riippuen siitä, onko tuulista
* äidillä: yksinkertaiset sisävaatteet (farkut ja paita), (ohut tai paksu) neuletakki, joka ulottuu kantopaketin yli (liehuhelmaiset shaalityyppiset neuleet sopivat tähän hyvin), hakaneulalla kiinni edestä, voi pitää myös auki tilanteen mukaan, kaulahuivi

+ 5-10 astetta:
* vauvalla: yksinkertaiset sisävaatteet, villasukat tai kevyet töppöset, neuletumput, mahdollisesti ohut villahaalari tai hupullinen neuleasu, kypärämyssy ja/tai ohut pipo
* äidillä: yksinkertaiset sisävaatteet, neuletakki (voi jättää poiskin), joka ulottuu kantopaketin yli, kaulahuivi, parkatakki aukijätettynä tai viittatyylinen villakangastakki koko komeuden päälle (jos on lähempänä +5 astetta)

0-+5 astetta:

* vauvalla: yksinkertaiset sisävaatteet, toppatöppöset, neuletumput, ohut villahaalari tai hupullinen neuleasu, kypärämyssy ja kunnon pipo
* äidillä: sisävaatteet, neuletakki, joka ulottuu kantopaketin yli, kaulahuivi, parkatakki aukijätettynä tai viittatyylinen villakangastakki koko komeuden päälle

pakkasella:
* samat kuin aiemmin, mutta äidille tukevammat housut (jalat alkaa palella, vaikka keskikeho hikoilisikin varsinkin pitemmillä kävelyillä) ja neuleen sijasta kantopaketin päälle sujautetaan kantosuoja esim. MaM Babywearing cover
* Mikäli käytössä on kantosuoja, niin kovemmalla pakkasella lisätään vaan äidin takin paksuutta ja vauvan pään, käsien ja jalkojen suojan paksuutta. Kehon alueelle ei tarvitse kantaessa juurikaan ylimääräistä vaikka olisi kylmempikin ilma eli en laittaisi paksuja haalareita liinan alle! Tärkeintä on suojata lapsen ja kantajan kaulat ja päät, niihin viima osuu.

Tänään kun meillä oli eka kunnolla kylmä päivä (-15 astetta) niin tuo sisävaatteet, ohut villahaalari, toppatumput ja töppöset sekä kypäräpipo ja fleecehattu yhdistettynä TricotSleniin ja kantosuojaan riittivät oivallisesti n. 20min ulkoiluun koiran kanssa, olisi mennyt pitempäänkin, ellei naamaa olisi alkanut äidillä pistellä :D. Itselläni oli ohut pitkähihainen kerraston paita ja trikoot, toppahousut neuletakki ja parkatakki aukijätettynä, sekä kaulassa kunnolla huivia. Ja tietty pipoa. Selässä ja rinnassa oli itsellä hiki tuon reissun jälkeen, mutta jalat ja kädet eivät palelleet ja lapsi oli sopivan lämmin kun purin pakkauksen.

Jos käytössä on kantoreppu tyyliin Ergo/Manduca niin sen voi heittää vaikka ulkovaatteiden päälle ja lapsi haalarissa kyytiin, kunhan säädöt vaan riittää. Em. kantosuojassa on sen verran hyvät säädöt, että sen saa tuonkin viritelmän yli eikä näytä hullulta. Käytän Ergoa välillä liinan sijasta, kun haluan nopeasti ulos eikä ole kovin kylmä tai kun vauvaa pitää renata paljon edes takaisin, harvemmin kuitenkaan kaikkien ulkovaatteiden päällä.

Semmoisia kokemuksia täällä :) Parhaiten nää selviää itse kokeilemalla, kun kaikki me ollaan omalla tavallamme helposti palelevia tai hikoilevia. Mun kokemuksen mukaan lapsella (ja kantajalla) on useimmiten ennemminkin kuuma kuin kylmä näissä puuhissa ja siitä se itku saattaa tulla pitemmällä liinailusessiolla.
 
^Mikä tollanen kantosuoja on?????

Sitten mun oma seuraava kysymys: Miten laitan vauvan Tricot-Sleniin kasvot menosuuntaan päin? Vauva on juur 4 kk ja kannattelee päätään jo hienosti, väsyneenä on vielä vähän "hempula". Kaupassa näin kerran kietasuristikakkosessa aikalailla saman ikäisen vauvan kasvot menosuuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä