KANTOLIINASTA KOKEMUKSIA?

Ajattelin ostaa kolmannelle pojallemme kantoliinan. Tuntuu, että olisi ihanaa pitää häntä (kenties kuopustamme) paljon lähellä ja kesällä olisi kiva tehdä pojan kanssa pihatöitä jne.

Tilaan kantoliinan netistä. Suositelkaa!! :D Minulla ei kokemusta ja tarjonta runsasta... kiitos vinkeistä.
 
Mulla on käytössä Kimperin pitkä trikoinen kantoliina. Saa sidottua napakasti, ei rullaudu, päät ovat viistot eli menee sopivan pieneen solmuun ja kuosit on nättejä. Plussaa myös kotimaisuudesta. :) Ei myöskään mun mielestä ollut kamalan kallis verrattuna esim. vastaaviin ulkomaisiin liinohin (Kestovaippakaupassa 55 ?:a).
 
Meillä myös kantoliina ollut käytössä. Tosi paljon käytettiin varsinkin 3kk-6kk iässä. Kesä ja syksy aikaan lähes päivittäin lenkkeillessä kannoin neitiä liinassa, koska vaunuissa hän ei viihtynyt. Vasta, kun ilmat viilenivät vaunuissa nukuttaminen onnistui. Enkä ole nyt talvella ulkona liinaa käyttänyt. Sisällä joskus olen nukuttanut päiväunille liinaan ja siitä laskenut sänkyyn tai siivotessa pitänyt lasta liinassa. Tosin nyt neiti on jo 8.5 kk ja mielellään viihtyy myös lattialla.

Käytössä on ollut monenlaisia liinoja, trikoinen pitkä Hug-a-bub ja Pikku-Ruu, rengasliinoja sekä kudottuja pitkiä liinoja. Nyt käytössä on myös Hippis-kantoreppu.

Aloittelijalle yleensä suositellaan trikoista liinaa, koska sen sitominen on helpompaa. Itse huomasin, että meidän lapsi viihtyikin paremmin trikoisessa liinassa, kuin kudotussa. Se voi tietysti johtua siitä, etten osannut kunnolla kudotua liinaa sitoa :)

Jos tässä nyt jotain pitäisi suositella, niin kokemuksen perusteella tuo trikoinen Hug-a-bub on ollut mielestä paras. Pikku-Ruun trikoinen liina oli mielestäni liian leveä ja jousti vähän liikaakin. Kimperin trikoo liinasta minulle ei ole kokemusta, mutta ihanan näkoisiä ovat ja itsekin haluaisen sellaisen tilata :D

Toivotaan, että ihastut liinailuun ja löydät itsellesi sopivan liinan =) :heart:
 
Meillä on kaislakehdon trikoinen kantoliina käytössä (hinta 36e lastenverkkopuodissa), ja mielestäni ihan hyvä. Muista ei olekaan kokemuksia, kun esikoisen kanssa elellään :) Nyt vasta hiljattain olen saanut totuteltua vauvan siihen, ei enää itke tai ihmettele jos laitan reppuun tai liinaan, vaan nauttii olostaan. Odotan että pakkaset hellittäisi niin voisin sitoa tytön ulkovaatteineen tuohon rinnalle ja päästään lenkkeilemään muitakin kuin kävelyteitä pitkin koiran kanssa.
 
Meillä ei käytetty vaunuja käytännössä lainkaan ekojen 6kk aikana, vaan vauva kulki mukana ja nukkui päikkärit kantoliinassa. Superhyvä tapa myös nukuttaa isompi vauva, jos muuten ei onnistu, koska samalla voi puuhailla muuta. Ja kyllä, vauvan kantaminen kantoliinassa ON ihanaa :heart: Aivan kyyneleet silmissä muistelen, kuinka kävelin tuntikaupalla pieni nyytti sylissä. Alle 3kk iässä nukahti sinne 2 minuutissa, myöhemmin kantis oli hyvä paikka myös tutkailla maailmaa.
Itse olen käyttänyt kudottua liinaa, trikoista olen kokeillut kaverin luona, mutta ei ollut kudottuun liinaan tottuneelle tarpeeksi napakka. Varsinkin, kun minulla on välilevyn pullistumia, eli tarvitsin siksikin tukevan liinan. Ekan kuukauden käytin kehtosidontaa, sitten kun vauva vaippaa vaihdettaessa sai itse jalkansa sammakkoasentoon eli n. kuukauden iässä kietaisuristi2-sidontaa ja myöhemmin myös kietaisuristiä.

Imettämiseen trikoinen on varmasti parempi, koska joustaa, mutta selkävaivaisille suosittelen ehdottomasti kudottua. Usein tuota trikoista suositellaan vasta-alkajille, mutta minusta kudottu on aivan yhtä helppo.

Ja aluksi, kun vauvaa laittaa liinaan ekoja kertoja, kannattaa heti alkaa liikuskella ja hytkyä, niin vauva tottuu nopeammin. Ja vaikka "leikkiä" itsevarmaa, ettei vauvalle tule äidin epävarmuudesta epävarma olo.

Niin ja kantoliinakanavallahan on myös paljon vinkkejä.
 

Yhteistyössä