Karkki himo, vai onko?

Mulla on ongelmana karkki himo. Joka ikinen viikko päätän etten töissä ollessani käy ostamassa karkkia. Muutaman päivän pystyn tätä pitämään ja sitten on jo joku patukka ostettava. Joskus menen kauppaan karkkihyllylle ja seison siinä kun en tiedä mitä ottaisin. Muka tekee mieli karkkia mutta sitten ei tiedä mitä ottaisi. Eli tavallaan väkisin pakotan itseni nyt jonkun karkin ottamaan koska siihen ollaan menty. Onneksi työni on fyysistä ja harrastan paljon liikuntaa niin kaikki ei jää. Mutta haluaisin kuitenkin eroon tuosta tosi ärsyttävästä tavasta. Tupakoinnin pystyin taannoin lopettamaan ihan tosta vaan, mutta karkin syönnin vähentäminen on tosi hankalaa. Jos täältä löytyi saman henkisiä joilla ois ollu tai on sama ongelma. Voi kertoa vähän kurinpalautus vinkkejä yms.
 
tykkäätkö juoda kenties kahvia, teetä? yritä löytää karkille jokin korvike. Itse löysin korvikkeen mynthoneista (sokerittomia) ja purkasta, joka on terveellistä hampaille. Nyt olen ollut ilman karkkia jo 3kk ja ei enää ollenkaan ongelmia karkkihimon kanssa. Ennen olin itsekkin todella itsepäinen karkinsyöjä, harvasenpäivä 500g karkkia tuli syötyä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja newperson:
tykkäätkö juoda kenties kahvia, teetä? yritä löytää karkille jokin korvike. Itse löysin korvikkeen mynthoneista (sokerittomia) ja purkasta, joka on terveellistä hampaille. Nyt olen ollut ilman karkkia jo 3kk ja ei enää ollenkaan ongelmia karkkihimon kanssa. Ennen olin itsekkin todella itsepäinen karkinsyöjä, harvasenpäivä 500g karkkia tuli syötyä. =)
Siis oho!! En voi muuta ku nostaa hattua sulle, et olet voinut olla ilman.
Täällä kans yksi karkkisyöppö.

Mä oon yrittänyt tota purkkaa syödä aina kun tekee mieli jotain hyvää (arvaa vaan paljonko menee purkkaa)... ja toinen on tee, sitäkin menee ihan mielettömästi.

Oon kyl antanut itselleni luvan syödä nannaa viikonloppusin, koska tuntuu ihan mahdottomalta olla kokonaan ilman.
Kun sekin on jo saavutus jos pystyn arkipäivät olemaan syömättä.

lottavaltteri
Samaa taistelua sun kanssas käyn täällä...
Tsemppiä yritykseen.
 
Täällä myös sokeririippuvainen. Sain oltua viikon ilman karkkia, eilen oli karmea himo-ja se ei mene 15minuutissa ohi, vaikka ravitsemusterapeutit näin neuvovat. No, eilen sitten päädyin lenkin päätteeksi karkkihyllylle. Sen verran surrasi aivoissa, että sain valittua a) pienen pussin 110g b) voimakkaan makuisia (Leijona).

Heti ostettua iski morkkis, eli ostaminen ja valikoiminen on varmaan osa itselle tärkeää rituaalia -pakko saada jotain. No, pussi sujahti pois vähäksi aikaa silmistä. Joo, kohta huomasin lukevani takaselostusta, eli etsiväni kalori, natrium ym. merkintöjä -huomasin, että jos syö "annoksen" eli 1/4 pussista eli 25g saa 80kcal eli 4% päivän tarpeesta. Mietin, tuleekohan tuolla himo tyydytettyä. Aika hyvin tuli, vaikka söin ehkä 1/3 pussista -mutta että pussiin jäi jotain...oli UUTTA!

No, se ongelmahan jäi, että töistä tullessa oli Leijonia kaapissa odottamassa. Ruuanlaittonameja meni nyt ehkä se 1/3 taas..mutta vieläkin pussiin jäi. Makeanhimo tosin häippäsi.

Minusta tämä on aika hyvin näin alkuun ihmiseltä, jolla takana kuukausien mättöputki (päivässä iso karkkipussi, suklaalevy, kaksi-kolme ½litran siideriä, parhaassa tapauksessa sipsejä myös) Kaikkein tyytyväisin olen siihen, etten ole juonut yhtään minkäänlaista alkoholia, eikä tee mieli! Joten kyllä karkkiriippuvaisuus on ainakin minun tilanteessani pahempaa kuin riippuvuus alkoholiin (jos sitä oli, sillä pidin vain siideristä)

Tsemppiä ja voimia. En tiedä miten muuten neuvoisin, kuin että rahat kotiin työpäivän ajaksi, jos mahdollista. Mieti milloin karkkihimo karmeinta ja keksi sille ajalle todella paljon tekemistä (minulla töistä tulo) Nauti makeita hedelmiä tai marjoja. Jos tosi paha nikkis, niin pieni pussi karkkia (ei suklaata), voimakkaan makuisia, syödä saa vasta kotona ja kun on lukenut karkkipussin tekstit -keksi kaikkea rituaalia ennen kuin voit syödä karkit. Tee karkkihetkestä vähän kuin taikahetki, joka ei sovi esim. töihin, toisten silmille, lasten ollessa läsnä, pakko vasta saunan jälkeen tms. Karkin syönnistä tulee niin vaikeaa, ettei sitä jaksa tehdä joka ilta/päivä.

Minä yritän kovasti ensi sunnuntaihin asti olla ilman. Päivä kerrallaan, tunti, minuutti...
 
Nyt me sovittiin miehen kanssa että YRITETÄÄN olla ilman karkkia vähän aikaa. newperson tsemppiä, ihan huippu suoritus.
Ravitsemusterapeutit sanoo myös että karkin himo menee ohi kun syö hedelmiä. Jos syön omenan tms. karkin himoon on se himo vielä sen hedelmän syönnin jälkeen. Ostan yleensä läkeroleja kun yritän olla ilman karkkia. Toivottavasti tässä nyt edes hetken pystyis olemaan ilman :$
Mukavaa oli lukea että muillakin on ongelmia... B)
 

Yhteistyössä