karkkipaivä vai ei?

meillä ei ole koskaan pidetty karkkipäiviä tms. harkinnut kyllä olen. meillä ostetaan karkkia aina kun käydään kaupassa eli noin 2-3 krt viikossa. mutta vain joku pieni patukka tai karkkiaski tai laku. mielestäni lapselta ei pidä kieltää kaikkea kivaa. antaa lapsen elää lapsuus ja siihen kuuluu myös karkit. tämä on minun mielipiteeni. omassa lapsuudessani mulla ei ollut koskaan karkkipäiviä enkä myös halua että omalleni sellaisia "asettaisin".. se on mielestäni tyhmää.. kyllä lapsi saa karkkia syödä mutta itse pitää pitää huoli siitä miten paljon sitä antaa. se on tärkeää. miksi nykyajan äidit ja isät on niin tarkkoja kaikesta? lapsen pitäisi olla täydellinen. ei karkkia, potalla pitäisi osata jo käydä 2-vuotiaana, siis älytöntä. antaa sen lapsen vaan rauhassa elää ja kasvaa ja nauttia lapsuudesta! kyllä se oppii ne kaikki aikanaan. vai tietääkö joku jonkun aikuisen joka käyttää vieläkin vaippoja..? nii-in en minäkään.. antakaa lapsillenne aikaa ja rakkautta. ja kyllä se lapsi jossain vaiheessa osaa itse rajoittaa sitä karkin syömistään.. jos tekee mieli karkkia niin tekee jos ei tee niin ei tee. minkäs sille voi :hug: saa ottaa kantaa. ja muistakaa rakkaat ihmiset, tämä oli vain minun mielipiteeni asiasta. jokainen kasvattaa lapsensa miten parhaaksi näkee. :heart:
 
kyllä totta sekin mutta niinkuin viestissäni jo sanoin niin tämä oli vain minun mielipiteeni asiasta, mutta mitä mieltä olet ja kaikki muutkin vastailkaa tänne että mitä mieltä olette nykypäivän kasvatuksesta ja kurista? mutta hyvää kevättä ja kesän odotusta kaikille äideille ja iseille =) B)
 
äiti 45 v
Ei ole pakollista karkkien ahmimispäivää! Joskus saattaa olla karkkia (mutta vähän!) kahdesti viikossa joskus taas saattaa mennä yli kaksi viikkoakin ettei karkkia edes osteta/syödä. Esimerkiksi automatkoilla meillä ei koskaan ole karkkia matkaeväänä vaan mieluummin hapankorppuja tai riisikakkuja! Se on ihan vaan sitä mihin lapsensa "opettaa"
 
Äeti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2005 klo 16:11 äiti82 kirjoitti:
kyllä totta sekin mutta niinkuin viestissäni jo sanoin niin tämä oli vain minun mielipiteeni asiasta, mutta mitä mieltä olet ja kaikki muutkin vastailkaa tänne että mitä mieltä olette nykypäivän kasvatuksesta ja kurista? mutta hyvää kevättä ja kesän odotusta kaikille äideille ja iseille =) B)
Onko nykypäivänä kuria? Ei lapsien ole hyvä saada läheskään kaikkea mitä ne haluaa. Pitää oppia sietämään myös pettymyksiä. Aikusen pitää olla vahva ja osata sanoa myös ei.
Ei potalle oppiminen ole väärää kasvattamista. Kun me oltiin nuoria, paljon kenelläkään ei ollut enää vaippoja yksivuotiaana. Kummallista, että silloin osattiin hallita rakkoa aikaisemmin. Tuskin evoluutio on hidastanut meidän älyä pidätyskykyä 30 vuodessa.
Tutista vieroitettiin ajoissa. Nykyään äidit haukkuu yli 1-vuotian imettäjää ja antavat itse tutin vielä kolmevuotiaalle! (Vähän liioitellen)
 
Kontrasti
70-luvulla oli jo karkkipäiviä.
Ystävälläni oli karkkipäivä, ankara sellainen.
Minulla ei ollut karkkipäivää.

Tulos:
Ystävä hoikka, tykkää ennemmin hedelmistä.
Minä paksuläsä, tykkään yli kaiken kaikesta herkusta.

Vaikka otanta on verrattain suppea ;)
niin itse otan tämän suurena vinkkinä omaan käytäntööni.

:wave:

AINIIN ja myös miehelläni ei ollut karkkipäivää ja ihan kamala perso suklaalle ja makealle.... Eli otantaa tuli siis lisää :saint:
 
Johan on aikoihin eletty, kun lapselta ei saa kieltää mitään kivaa!! Vanhemmat on olemassa sitä varten et he asettavat lapselleen rajoja ja myös tuottavat pettymyksiä lapselle. Meillä on karkkipäivä, tosin se ei ole ehdottoman tiukka vaikkakin hyvin harvoin ostetaan karkkia muina päivinä. Syy miksi karkin mussutuksen kiellän on se et ajattelen lapsen parasta, hampaita ja terveyttä, en siksi et haluaisin olla ilkeä. Lapsi nauttii lapsuudesta eniten kun on rajoja ja selkeät rutiinit eikä niin että kaikkea mitä haluaa saa tehdä. Lapsuushan on opettelua aikuisuutta varten ja tulis aikamoinen ongelma jos kaikki saisivat mitä haluaisivat lapsena, mitenköhän sitä sit oppis elämään kun kaikki halut ei toteutuiskaan...?
 
Meillä ei ole karkkipäivää, mutta eipä karkkia pahemmin mussutellakaan. Mulla ei lapsena ollut karkkipäiviä ja olen aina ollut hoikka (jos sillä nyt on merkitystä). En ole koskaan stressannut pottailuista, tutin imemisestä, tuttipullosta, suolasta, sokerista, lasteni kasvusta tai kehityksestä ja ihan kelpokansalaisia meidän kolme pientä pirpanaa ovat. Ja erittäin terveitä. Rajat ja säännöt meillä on, mutta ei muksuilta kaikkia iloja viedä. Taidan noudattaa aika samanlaisia kasvatusperiaatteita kuin omat vanhempani, mutta sanoisin, että olen silti hiukan kovapäisempi... :)
 

+Onko nykypäivänä kuria? Ei lapsien ole hyvä saada läheskään kaikkea mitä ne haluaa. Pitää oppia sietämään myös pettymyksiä. Aikusen pitää olla vahva ja osata sanoa myös ei.
Ei potalle oppiminen ole väärää kasvattamista. Kun me oltiin nuoria, paljon kenelläkään ei ollut enää vaippoja yksivuotiaana. Kummallista, että silloin osattiin hallita rakkoa aikaisemmin. Tuskin evoluutio on hidastanut meidän älyä pidätyskykyä 30 vuodessa.
Tutista vieroitettiin ajoissa. Nykyään äidit haukkuu yli 1-vuotian imettäjää ja antavat itse tutin vielä kolmevuotiaalle! (Vähän liioitellen) sinun pitäisi kyllä lukea tuo viestini uudelleen. älä vääristele sanojani. en missään kohtaan sano että potalle opettaminen on väärää kasvatusta. enhän? sanoin vain sitä että nykypäivänä on kamala kiire opettaa lapset potalle. suunnilleen yksivuotiaana jo pitäisi olla kuiva.ja kaikki tehdään kirjojen ja kasvatusoppaiden mukaan. eikö ihmisillä ole enää omaa järkeä päässä? pitääkö kaikki lukea kirjoista?ei oman lapsensa kasvattamiseen tarvita oppaita. maalaisjärki ja äidin vaisto sanoo mikä on oikein ja miten toimia.ja heti ollaan kauhusta kankeina kun lapsi ei osaa 2-vuotiaana jotain asiaa mitä oli oppaassa sanottu " että kyllä 2-vuotiaana jo pitäisi osata niin ja niin.." herätys ihmiset!! jokainen lapsi on oma yksilönsä eikä kaikki kehity samassa tahdissa.. onhan toki hyvä että kysytään muiden mielipiteitä ja kokemuksia esim: tämän tapaisilta keskustelupalstoilta mutta ei siitä nyt tarvitse sydäriä saada ja täällä itkeä ja valittaa jos lapsi ei tee jotain asiaa mitä jo muut samanikäiset tekevät.. ei lapsesi varmaan silloin ole muita huonompi eikä kehityksessä varmasti ole mitään vikaa. hän tulee perässä kyllä mutta omaa tahtiaan.. jos lapsella sitten oikeasti on jotain vialla niin sellaiset asiat varmaan huomataan neuvolakäynneillä.. jne. mutta lisää kommentteja ja mieliiteitä äidit , olenko ihan väärässä nykypäivän kasvatuksesta?
 
Äeti
Tais mennä herne omaan nenään, vaikka oikein halusit muiden mielipiteitä ja korostit kertovasi vain omasi :kieh:
En nyt niin tarkkaan tässä jouda sun kirjoituksia uudelleen lukemaan, mutta eka kirjoituksessa puhuit 2-vuotiaan pottailusta ja nyt olikin jo kyse 1-vuotiaan kuivanaolosta? Eipä hätiä mitiä, ei ne meidän lapsetkaan kuivia olleet kuin vasta noin 2,5 vuotiaana... Mutta kestätkö nyt kumminkaan toisten mielipiteitä kiihtymättä ja loukkaantumatta omien mielipiteitesi puolesta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2005 klo 14:24 Äeti kirjoitti:
Tais mennä herne omaan nenään, vaikka oikein halusit muiden mielipiteitä ja korostit kertovasi vain omasi :kieh:
En nyt niin tarkkaan tässä jouda sun kirjoituksia uudelleen lukemaan, mutta eka kirjoituksessa puhuit 2-vuotiaan pottailusta ja nyt olikin jo kyse 1-vuotiaan kuivanaolosta? Eipä hätiä mitiä, ei ne meidän lapsetkaan kuivia olleet kuin vasta noin 2,5 vuotiaana... Mutta kestätkö nyt kumminkaan toisten mielipiteitä kiihtymättä ja loukkaantumatta omien mielipiteitesi puolesta?
todellakin haluan kuulla muiden mielipiteitä enkä suinkaan ole kiihtynyt enkä loukkaantunut vaan korjasin vain mitä kirjoituksessasi sanoit minun sanoneen mikä ei pitänyt paikkaansa. se ei mielestäni ole loukkaantumista eikä kiihtymistä. ja totta , ensimmäisessä aloitusviestissäni puhuin 2-vuotiaan potalle opettamisesta ja nyt viimeisessä viestissäni 1-vuotiaan mutta haen siis takaa vain sitä että nykypäivän äidit suurin piirtein kirja kourassa kasvattaa lastaan ja jos lapsi ei tee tiettyyn ikään mennessä jotakin mitä kirjassa oltiin sanottu niin voi kauhistus.. heti ollaan joka palstalla kysymässä onko minun lapsessani jotain vikaa. mielestäni silloin ei ole lapsessa mitään vikaa vaan äidissä. että tämmöstä. lisää mielipiteitä kehiin.ja hyvät kevään jatkot sullekkin "äeti" :)
 
Minun lapsessani ei ole mitään vikaa vaikka ei karkkia ole maistanut ja yli kolme vuotias on :LOL:
Meillä kyllä syödään joskus keksejä yms. Pyrimme täyttämään hyvänolon kiintiön rakkaudella ja läsnäololla, emme suun kautta. Niin ja eipä tuo muksu karkkia ole koskaan pyytänytkään..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2005 klo 22:01 Kontrasti kirjoitti:
70-luvulla oli jo karkkipäiviä.
Ystävälläni oli karkkipäivä, ankara sellainen.
Minulla ei ollut karkkipäivää.

Tulos:
Ystävä hoikka, tykkää ennemmin hedelmistä.
Minä paksuläsä, tykkään yli kaiken kaikesta herkusta.

Vaikka otanta on verrattain suppea ;)
niin itse otan tämän suurena vinkkinä omaan käytäntööni.

:wave:

AINIIN ja myös miehelläni ei ollut karkkipäivää ja ihan kamala perso suklaalle ja makealle.... Eli otantaa tuli siis lisää :saint:
mulla taas kaverilla oli karkkipäivä.. kun tuli kouluikään ja alkoi saada omaa rahaa. alkoi ostaa salaa karkkia ja suklaata kun kotona ei saanut syödä kun lauantaina.. kielletty kiehtoo yms ja nyt paino siellä 98-100kg..
itselläni ei ollut karkkipäivää vaan meillä opetettiin että namia voi ostaa silloin kun mieli kovasti tekee, mutta että sen mieliteon voi tyydyttää myös pikku patukalla yms eikä tarvitse niitä karkinhimoja pantata tiettyyn päivään.
samaa tapaa pidetään meillä. normaalilla kauppareissula ei osteta karkkia, mutta joskus kun oikein namia tekee mieli saatetaan lähteä lähi kiskalle ostaa pätkispatukka tai jätskipuikko.

samaa olen huomannut omassa kaveripiirissä. ne joille on pienestä opetettu normaalia naminsyöntiä. osaavat valita pienen namin. ne joilla on ollut mässypäivä eivät osaa päättää mitä oikein tekee mieli vaan on saatava kaikkea..

mutta tähän ei ole oikeaa vastausta.. itse en tykkää mässypäivästä. itsekin syön karkkia pullaa tai piparia tai jädeä joskus kun tekee mieli. joskus menee viikkoja kun edes tekee mieli.

sehän se hupaisaa on että moni pitää karkkina vaan karkkeja.. meillä lasketaan mässyiksi myös pullat piparit keksit jäätelö MEHUT yms, ja pyritään opettelee niiden normaali syönti eikä mitään mässypäiviä..
 
hoitsuäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2005 klo 22:01 Kontrasti kirjoitti:
70-luvulla oli jo karkkipäiviä.
Ystävälläni oli karkkipäivä, ankara sellainen.
Minulla ei ollut karkkipäivää.

Tulos:
Ystävä hoikka, tykkää ennemmin hedelmistä.
Minä paksuläsä, tykkään yli kaiken kaikesta herkusta.

Vaikka otanta on verrattain suppea ;)
niin itse otan tämän suurena vinkkinä omaan käytäntööni.

:wave:

AINIIN ja myös miehelläni ei ollut karkkipäivää ja ihan kamala perso suklaalle ja makealle.... Eli otantaa tuli siis lisää :saint:
Minulla oli karkkipäivä ja olen todella perso makealle ja syönkin nameja päivittäin mutta en ole kuitenkaan mikään läski vaan normaalipainoinen (ehkä jopa vähän allekin) kahden lapsen äiti. Meidän pojalla ei ole karkkipäivää vaan syö silloin kun haluaa ja toinen on niin pieni ettei vielä karkeista mitään tiedäkkään.

Toki tiedän että karkit eivät ole hyväksi terveydelle ja hampaille, mutta...Näin ajattelen minä
 
kasvis
Tarviiko 2-3 -vuotiaan lapsen ylipäätään syödä karkkia? Meillä ei 3 -vuotias syö karkkia, eikä osaa kaivatakkaan. Syödään joskus keksiä tai jätskiä, hyvin kelpaa. Itse en näe karkkia kovin tärkeänä osana pienen lapsen ravintoa. Eikä kyllä meidän lapsi mitenkään erityisesti ahmi makeaa, kun sitä on tarjolla, vaikka toki tykkää.

On väitetty, että allergioiden lisäksi lisäaineet ja teollisesti valmistettu ruoka altistaa ylivilkkauteen (ADHD).
 
Meillä ei aiemmin ollut karkkipäivää vaan mässyteltiin milloin mieli sattui tekemään. Päiväkodista lapset kuulivat karkkipäivästä ja alkoivat kysellä, koska meillä se on. Päätettiin yhdessä, että perjantaina (kun usein jo ennen karkkipäivää ostettiin yhdessä perjantainamia) ja lapset ovat olleet tähän käytäntöön tyytyväisiä. Odottavat perjantaita ja viikonloppu saa ihan uuden merkityksen, kun saa karkkia.

Karkkipäivänä ei meilläkään ahmita karkkia koko päivän ja massu piukalla. Usein tilanne menee niin, että karkkia on saatavilla (ollaan ehditty käydä kaupassa) vasta n. klo 19 jälkeen, jolloin ei enää hirveitä ehditä syödäkään.

Meillä kotona ei karkkipäivää ollut ja melkein joka päivä oli kotona joku pieni karkki odottamassa. Tykkään karkista edelleen, enkä siitä osaa syyttää tätä karkkipolitiikkaa. Mies taas oli 5v ennenkuin karkkia maistoi ja hyvin maistuu hänellekin...
 
DIESELmom harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 22:21 kasvis kirjoitti:
Tarviiko 2-3 -vuotiaan lapsen ylipäätään syödä karkkia? Meillä ei 3 -vuotias syö karkkia, eikä osaa kaivatakkaan. Syödään joskus keksiä tai jätskiä, hyvin kelpaa. Itse en näe karkkia kovin tärkeänä osana pienen lapsen ravintoa. Eikä kyllä meidän lapsi mitenkään erityisesti ahmi makeaa, kun sitä on tarjolla, vaikka toki tykkää.

On väitetty, että allergioiden lisäksi lisäaineet ja teollisesti valmistettu ruoka altistaa ylivilkkauteen (ADHD).
meillä lasketaan jäde ja piparit herkuiksi kaikki samalla lailla kuin suklaa.. isrtokarkkeja meillä ei edes syödä elei joku vieras tuo. eli meillä namit ovat jäde suklaa ja piparit ja pullat..
ja niitä syödään satunnaisesti ilman mitään erityistä namipäivää..

mulle kun ei mene jakeluun että pidetään karkkipäivä mutta käydään usein kahvilla jossa syödään sitten piparia yms.. samaa namia kaikki.
kohtuu kaikessa. meillä se on herkkuja sillointällöin päivään katsomatta kohtuudella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 22:21 kasvis kirjoitti:
Tarviiko 2-3 -vuotiaan lapsen ylipäätään syödä karkkia? Meillä ei 3 -vuotias syö karkkia, eikä osaa kaivatakkaan. Syödään joskus keksiä tai jätskiä, hyvin kelpaa. Itse en näe karkkia kovin tärkeänä osana pienen lapsen ravintoa. Eikä kyllä meidän lapsi mitenkään erityisesti ahmi makeaa, kun sitä on tarjolla, vaikka toki tykkää.

On väitetty, että allergioiden lisäksi lisäaineet ja teollisesti valmistettu ruoka altistaa ylivilkkauteen (ADHD).
No ei tietenkään TARVITSE. Eihän nyt ketään voi ainakaan pakottaa syömään karkkia. Kyllä näissä asioissa maalaisjärkeäkin voi käyttää.
 
päve71
Heippa!

Millä oli karkkipäivä kun pojat oli pieniä. Pojat oottivat aina innolla mitä saavat lauantai aamuna, se oli erinlainen tapahtuma sinänsä. Tuli kyllä välillä ostettua muuloinki nameja ja kun mummi ja pappa käy niin se tietää nameja, ei se meitä haittaa.Tässä elämässä on muutenkin niin paljon" tiukkapipoisuutta". Nyt ku pojat on isompia (10 ja 8v) meillä on käytössä kuukausi-raha(10e), jolla saavat ostaa miltei mitähaluavat. Ei raha nykyään menekkään nameihin vain säästetään hienoihin leluihin!!!!!

Meijän kuopus (2.5v) syö kyllä liikaakin nameja miltei päivittäin ja sehän on vain meijän vanhempien vika. On jotenki vaikeampi pitää vain yhelle lapselle namupäivää ku muut ostaa ku haluttaa.
 
anli
Karkkia sitten vasta kun lapsi osaa itse sitä pyytää (tyttö 2v 4kk)! Kahvipöydästä saa keksiä ja pullaa +pillimehua, jädeä syödään silloin tällöin. Nyt kaksi vuotta täytettyään on saanut synttärikutsuilla ottaa namin, jos on itse hokannut ja halunnut (niissä kun tuppaa silloin tällöin olemaan tarjolla ja muut lapset ottaa). Kotona kysyy purkkaa ja saa sitä halutessaan!
 
Karkkia 2,5v poikani ei ole koskaan saanut eikä edes sitä kaipaa koska ei tiedä mikä se on! Niin yksinkertaista :) Karkeissa on hirmusti väriaineita ja lisäaineita ja ne on helposti väärään kurkkuun meneviä. Ne tekee myös pahaa hampaille joten odotan että poju on vanhempi.
Poika saa suklaata, itse ostetaan herkkuja kerran viikossa koko perheelle(keksiä saa joskus arkenakin, tai suklaata ja pullaa ym jos joku pojalle tarjoaa). Suklaata saa siksi kun se ei ole niin väriaine ym-kyllästetty. Se on ns nameista siitä terveellisimmästä päästä.
Limsaakaan ei ole saanut eikä edes tiiä mitä se on, kuin että "aikusten juomaa" niin kuin poju itse sanoo.
En tosiaankaan ala totuttamalla totuttamaan poikaa irtonameihin kun on paljon muutakin hyvää joita lapsi oppii pitämään naminaan :wave:
Jotkut tuttavat tuputtavat muutaman kk ikäsille VAUVOILLE jo karkkia suuhun ja sitä en tule koskaan ymmärtämään?! Miksi ihmeessä totuttaa sellaiseen? Kun ei se vauva sitä kaipaa/tarvitse.
Itelläni on hampaat aika remontissa ja ylipainoakin hiukan(jota juuri reenaan pois)...en halua että poika on jo nuorena sitten "iso" tai romusuinen :( en todellakaan.
Ymmärrän jos muilla on sisaruksia lapsilla ja ne tuputtavat pikkusisaruksien suuhun nameja ym...eihän siinä voi pikkusta jättää yksin katsomaan kun isommat syö. Mutta kun on vain yksi ja ihan pieni taapero niin miksi ihmeessä tuputtaa ja totuttaa karkkiin?
Yritän pitää erossa varsinaisista karkeista niin kauan kuin vain jaksan ja kykenen :) Jokainen kuukausi ja vuosi on jo voittoa :wave:
 

Yhteistyössä