Karppaus (joo tiedän, en jaksa etsiä)

Tahtoisin siis henkilökohtaisesti neuvoja.. En siis juurikaan tiedä karppauksesta mitään mutta sisko puhui että kun se on ollut vähähiilihydraattisella dieetillä niin väsymys on kadonnut!! Voi jee, olisiko tämä apu tähän kamalaan väsymykseen jota on lääketieteellisesti koitettu vuoden ajan selvittää??? Jos oli mahdollista niin nukkuisin kellon ympäri enkä jaksa mitään... painoindeksi mul on 20,3 siis laihduttaa ei tarvii, mutta jos tuolla tavalla saisin elämäni takaisin niin on se sen arvoista, PAITSI että rakastan hyvää ruokaa.. (Miehellä kanssa kamala väsy ja hällä saisi painokin pudota)

Siis jos joku jaksaa neuvoa kuinka aloitan pikkuhiljaa tuon vähä hiilihydraattisen ruokavalion niin olisin ERITTÄIN kiitollinen, auttaisi meidän koko perhettä enemmän kuin paljon jos me miehen kanssa ei oltais näin väsyneitä...

Missä on vähän ja paljon hiilareita? Ollaan kuus henkinen perhe, lapset alle 10vuotiaita, joten peruna ja makarooni on aikalailla arkipäivää ruoassa... Molemmat käydään myös vuorotyössä, joka osaltaan tietty voi meitä väsyttää (varsinkin kun pojat aloittaa päiväkodin vasta nyt elokuussa ), mutta käyhän muutkin vanhemmat töissä ja jaksaa silti touhuta lasten kanssa ja pitää kodin siistinä.. Tää väsymys on haitannut meidän elämää viime kesästä lähtien, samoihin aikoihin kyllä työt aloitin mutta ei työt voi näin paljon väsyttää..

Jos siis saisin neuvoja niin olisi mahtavaa, en vaan osaa kuvitella että söisin pelkkää salaattia ja lihaa (lihaa en muutenkaan paljon syö ) ja nälkä ei hallitsisi päivää..

Lopetin muuten tupakoinnin viime sunnuntaihin ja nyt sit menee namuja, onkos niissä eroja, vai kuinka paljon niissä on hiilareita? :ashamed:
 
kghfs
Ensinnäkin sun kannattais lueskella jotain karppikirjaa tai tutkia netistä asiaa. Se ihan oikeasti auttaa. Mut noin yleisneuvona sanoisin, että kaikki valkoinen vehnäjauho, sokeri, pasta ja riisit pois. Ja se peruna, ainakin jokapäiväisessä ruuassa. Perunan voi korvata muilla juureksilla ja vihanneksilla ihan kevyesti. Ja ne makaronit ja riisit täysjyväversioksi. Murot pois, tilalle myslit ja pähkinäsekoitukset. Kaikki jugut ja vanukkaat yms pois, niissä on ihan hirveät määrät pelkkää sokeria ja lisäaineita. Maustamaton jugurtti (täysrasvainen!) tilalle, joukkoon hedelmiä, marjoja jne. Tällainen ruokavalio sopii lapsillekin, ja on täysin turvallinen ja ennenkaikkea terveellinen.

Karppaus ei tarkoita sitä, että syödään "pelkkää salaattia ja lihaa".
 
  • Tykkää
Reactions: Näkymätön Ninni
xfhsgj
Ensinnäkin sun kannattais lueskella jotain karppikirjaa tai tutkia netistä asiaa. Se ihan oikeasti auttaa. Mut noin yleisneuvona sanoisin, että kaikki valkoinen vehnäjauho, sokeri, pasta ja riisit pois. Ja se peruna, ainakin jokapäiväisessä ruuassa. Perunan voi korvata muilla juureksilla ja vihanneksilla ihan kevyesti. Ja ne makaronit ja riisit täysjyväversioksi. Murot pois, tilalle myslit ja pähkinäsekoitukset. Kaikki jugut ja vanukkaat yms pois, niissä on ihan hirveät määrät pelkkää sokeria ja lisäaineita. Maustamaton jugurtti (täysrasvainen!) tilalle, joukkoon hedelmiä, marjoja jne. Tällainen ruokavalio sopii lapsillekin, ja on täysin turvallinen ja ennenkaikkea terveellinen.

Karppaus ei tarkoita sitä, että syödään "pelkkää salaattia ja lihaa".
Niin ja leiväksi sitä Karppinen- sekaleipää tai sitten ihan oikeaa ruisleipää. Ei mitään Ruispaloja tai Reissumiestä, ne on lähes kokonaan vehnäjauhoa.
 
dfjghl
Ja tästälähtien vaihdat kaikki kevyttuotteet täysrasvaisiin. Kevyttuotteet on paljon epäterveellisempiä, koska niissä on ihan sairaasti lisäaineita. Leivän päälle oikeaa voita, jos jotain tahtoo käyttää. Ei margariineja. Rasvoista hyviä ovat oliiviöljyt, pähkinä- ja kookosöljy sekä sitten voi. Rasvaiset lihat, kalat, kanamunat, pähkinät sisältävät myös terveellistä rasvaa eikä sitä tartte pelätä.

Mutta siis sun kannattaa ihan oikeasti itse myös perehtyä näihin asioihin. Sun on paljon helpompi rakentaa se terveellinen ruokavalio, jos sä tiedät miksi margariinit on pahasta tai miksi kevyttuotteet on haitallisempi vaihtoehto kuin täysrasvainen jne.
 
Pakko kommentoida vähän omia kokemuksia karppaamisesta.

Aloitin karppaamisen mieheni kanssa aika tasan vuosi sitten heinäkuussa eli vuoden olen karpannut aika alakarpisti (hiilarit 20g/pvä), välillä toki tullut repsuja, mutta ei ne yleensä paria päivää pidempää ole kestänyt. Noin 3-4 ensimmäisen kuukauden aikana lähti noin 7-8 kiloa, 82kg:ta noin 74-75kiloon. Olen 173cm pitkä eli hieman ylipainoinen. Sitten tsädäm, paino vaan jumahti siihen lukemaan. Kaikkea yritin, ketoosia, sitten taas enemmän ruokaa, ruokamäärien vähentämistä, paastoa! Mutta ei. Mies ei laihtunut koko aikana olleenkaan. Tosin hän onkin normaalipainoinen. Koko vuoden ajan on vähän väliä ollut närästystä riipuuen kuinka rasvaisesti on syönyt ja ummetus on vaivannut mulla lähes koko ajan. Välillä liotetut pellavansiemenet auttoi, siis ummetukseen sekä närästykseen, mutta niihinkin keho jotenkin tottu ja ne menetti tehon. Laxoberon on ollut tuttu lääke... olo kyllä muuten karppauksessa hyvä, mutta heti jos vähänkin lipsui niin tuli hirvee hiilaripöhötys ja flunssaoireet.

Noh, aloin sitten kesäkuussa hermostumaan kun häät lähestyy ja painossa ei tapahdu mitään. Samaan aikaan meillä molemmilla alkoi vatsa reistailemaan oikein kunnolla, miehellä pahemmin kuin mulla. Tuli siis kunnon närästyskohtauksia, jatkuvasti happamia röyhtäyksiä ja kuvottavaa/heikottavaa olo. Mies meni lääkäriin ja kertoi oireet ja mainitsi karppauksesta; diagnoosi; refluksitauti, hoitona ehdottomasti vähärasvainen ruokavalio. Meillä siis yksinkertaisesti vatsat sano sopimuksensa irti.

Päätin sitten, että kokeillaan nyt sitten taas sitä vanhanaikaista menetelmää; vähän hyväkarpimpaa ja vähärasvaista ruokavaliota ja liikuntaa. Ja TADAA! Paino lähti taas laskuun! Ero oli paljain silmin havaittavissa jo kolmen viikon jälkeen! Musta tuntu että karpatessa mulla laihtu ainostaan vyötärö, mutta nyt läskit on lähteny liikkeeelle myös lantiosta ja reisistä. Ja mitään hiilaripöhötystä tai himoja ei ole ollut. Olen lisännyt ruokavaliooni pari palaa real-leipää/auringonkukkaleipää ja hedelmiä sekä marjoja ja jättänyt kermat ja rasvaiset ruuat pois. Samat liharuuat on jääny, mutta ilman energiapitoisia kerma/voi-juttuja. Niin ja ummetusvaivat sekä närästys loppuivat kuin seinään!

Että tälle tielle ehkä jään :D

Eli karppaus ei todellakaan ole sitä, että saisi syödä niin paljon kuin haluaa! Karppiruuissa on ihan törkeästi kaloreita ja varsinkin jos normaalipainon sisällä haluaa laihtua niin kyllä niitä kaloreita pitää laske.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Näkymätön Ninni
Kiitos vastauksista.

Mulla on sairautena fistuloiva ja ahtauttava crohn, joka kiukuttelee ajoittain pahastikin rasvaisesta ruoasta ja raaoista hedelmistä/vihanneksista... Mun täytynee tässä koittaa perehtyä tuohon karppaukseen ja soveltaa siitä meille sopiva juttu, tiedä sit auttaako se sitten tähän väsyyn vai ei mut voihan sitä tietty kokeilla... Ainakin jättää tuon leivän syönti/lihapiirakat ym schaisse pois....
 
  • Tykkää
Reactions: NuttyKitty

Yhteistyössä