Kastemekosta: Miten toimisitte tässä tilanteessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Kata"
  • Ensimmäinen viesti
"Kata"
Tyttövauva kastetaan. Vauvan äiti haluaisi käyttää tätä pukua, jossa vauvan mummokin on aikoinaan kastettu ja se on mummon äidin aikoinaan ompelema, vanha hauras puku siis. Ongelma on se, että puvussa on nyt kiinni ommeltuna vaaleansininen rusettinauha, sekä rinnuksessa ja helmassa joitakin pienen pieniä vaaleansinisiä ruusuja.
Vaihtoehdot on:
- purkaa nuo kaikki paikaltaan ja laittaa vaaleanpunaista tilalle
- purkaa vain tuo vaaleansininen rusettinauha ja laittaa vaaleanpunainen tilalle (eli vaaleansiniset ruusut jäisi paikalleen)
- purkaa vaaleansininen rusettinauha, laittaa vaaleanpunainen tilalle ja ommella vaaleansinisten ruusujen väleihin myös vaaleanpunaisia ruusuja

Puku on siis lähes 50 v vanha, eikä kangas varmaan kestä kauheasti purkamisia ja pitää miettiä sekin, että jos sitä joku muukin vielä joskus käyttää.
Mielipiteitä??
 
nauhat
Mä vaihtaisin vaan nauhat. Tosin mun esikoistyttö on kastettu sinisissä nauhoissa, kun punaiset kyllä ostettiin, mutta ne katosi ja pyhäaamuna ei silloin saatu kaupasta uusia. Hyvin tuo on selvinnyt elämässä.
 
Miksi ei voi kastaa vaaleansinisissä? Ei se lapsi siitä kärsi..

Ja jos rupeaisin purkamaan, laittaisin vaikka valkoiset nauhat ja lisäisin vaaleanpunaisia kukkia, niin että jatkossa kelpaisi sekä tytöille että pojille eikä tarvitsisi enää purkaa.
 
HippuTAR
Meidän lapset on kastettu miehen tädin käsin ompelemassa kastemekossa, mekko on siis reilu 40v. vanha. Siinä ei alunperin ollut mitään rusetteja/nauhoja. Mä ompelin siihen käsin sellasen pienen nepparin ja sit oon ommellu rusetteihin nepparin vastakappaleen. Näin ei tarvii itse puvusta purkaa mitään, eikä siihen enää ommella mitään.

Joten purkaisin rusetin ja laittaisin tilalle tollasen nepparisysteemin. Ruusujen antaisin olla tai jos se nätisti onnistuis niin lisäisin siihen niitä vaaleanpunaisia ruusuja.
 
vierass
Meillä on jokaiselle vaihdettu oma rusetti, pojilla on ollut eri siniset ja erilevyisestä nauhasta, tytöllä oli tietysti sitten vaaleanpunainen, Nauhat on ollut ihan muutamalla helposti irrotettavalla pistolla kiinni. Ja ikää tuolla mekolla on jo yli 50 v.
 
Meidänkin lapsilla vanha kastemekko, jossa miehen isäkin on kastettu. Ei purettu mitään vaan tehtiin elävistä kukista koriste pukuun. Tytöillä oli tyttöjen väriset ja pojalla pojan värinen :) Taitava kukkakauppias teki ja oli älyttömän nätti!! Kukan voi laittaa rusetin päälle ja pienet ruusukkeet helmassa ei haittaa.
 
Vierass
Me ostettiin hakaneulalla kiinnitettävä rusetti, kastemekko on 50vuotta vanha ja viimeisen 10 vuoden aikana käynyt 15 lapsen ristiäiset läpi, niin nauhoja olis ollu vaikee aina irrottaa. Sattunut olemaan vuorotellen tyttöjä ja poikia suvussa :D
Meillä on kirjailtu jokaisen lapsen etunimi helmaan (nyt jo kahdessa kerroksessa) pojat v.sin ja tytöt v.pun.

Ap:n tilanteessa vaihtaisin vain nauhat, helman ruusut antaisin olla paikoillaan. Jos käsityö ihmisiä ja halua löytyy voihan sinne askarrella vaaleanpunaisia ruusuja lisäksi. Kangas voi olla jo haperoa, meillä puku kiinnitetään neppareilla ja niiden vierestä kangas on jo hapristunut todella pahasti kun nepparin ommelta pitänyt korjata :/
Tuo elävä kukkakoriste kuulostaa ihanalle :)
 
"Kata"
Kiitos vastauksista. Taidanpa tehdä niin, että ompelen lisäksi niitä vaaleanpunaisia pieniä ruusuja sinne. Tuo neppari- tai hakaneulalla kiinnitettävä rusetti olisikin tosi hyvä juttu! Toimisi jatkossakin, jos käyttöä vielä tulee :)
 

Yhteistyössä