Kasvattiko sinutkin narsisti?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli olen vasta viime vuosina jo pitkälle aikuisuuteen ehtineenä alkanut pohtimaan omaa lapsuuttani tarkemmin.
Samoin kuin omaa asemaani perheessä/vanhempieni toimintaa ylipäätään.

Havahduin vasta silloin siihen, ettei läheskään kaikki ollut normaalia lapsuudessani.
Nyt olenkin alkanut vakavasti miettiä, että äitini on jollakin tavoin narsistinen luonne.

Muilla kokemuksia narsistisista vanhemmista?
Miten vaikutti sinuun?

Oletko yhä tekemisissä vanhempiesi kanssa, vai onko välien katkaisu kokonaan (sitäkin olen miettinyt) ainoa keino?
 
Eli olen vasta viime vuosina jo pitkälle aikuisuuteen ehtineenä alkanut pohtimaan omaa lapsuuttani tarkemmin.
Samoin kuin omaa asemaani perheessä/vanhempieni toimintaa ylipäätään.

Havahduin vasta silloin siihen, ettei läheskään kaikki ollut normaalia lapsuudessani.
Nyt olenkin alkanut vakavasti miettiä, että äitini on jollakin tavoin narsistinen luonne.

Muilla kokemuksia narsistisista vanhemmista?
Miten vaikutti sinuun?

Oletko yhä tekemisissä vanhempiesi kanssa, vai onko välien katkaisu kokonaan (sitäkin olen miettinyt) ainoa keino?
Mulla ei ole ollut narsistivanhempaa, mut mieheni isä oli narsisti.

Miehellä oli vaikeuksia löytää oma persoonansa ja minuutensa, on liian miellyttämishaluinen jne.
 
vierailija
Mun äitini on varsin narsistinen. Narsostilsi en lähde diagnosoimaan koska siihen ei ole minulla pätevyyttä.

Perheessämme kaikki pyöri äidin navan ympärillä. Jos hänen tahtoaan ei noudattanut, sen tunsi nahassaan - sekä minä että isä. Valehtelu oli pahinta. Äitini joi välillä paljonkin. Ja oli silloin agressiivinen. Kävi välillä isään käsiksi. Jos isäni puolusti itseään esim irroittamalla hänen hiuksiaan repineen äidin - äiti juoksi seuraavana päivänä lääkäriin, poliisin luo ja tietysti naapuristoon kertomaan että isäni pahoinpitelee häntä. Vaikka minä olin nähnyt tilanteet, äitini se pahoinpitelijä oli.

Minä en ollut koskaan mitään. Missä tahansa menestyin, äitini kuittasi lauseella "kyllä maailma sinut vielä tiputtaa alas, älä liikoja kuvittele itsestäsi. Ristiriitaisinta oli se että naapureille äitini kuitenkin kehuin minua, mutta siis lähinnä oman kasvatustyönsä saavutuksena.

Elämä kodissani oli henkisen väkivallan sävyttämää. Itse heräsin vasta äidiksi tultuani siihen todellisuuteen että se, mitä kotonani tapahtui ei ollut normaalia saati tervettä.

Ap, suosittele kirjaa "will i ever be good enough". Kertoo narsistiäideistä, ja antaa myös käytännön vinkkejä eteenpäin menemisen suhteen. On suomennettukin.
 
r0s
Mun isä, ellei ole suoranainen narsisti, niin omaa ainakin hitosti sellaisia piirteitä.

Sen pillin mukaan elettiin aina kun oli paikalla. Kuulostanee kauhealta, mutta se kesä kun faija katosi ensimmäisen kesälomapäivänsä jälkeen ja palasi vasta parin kuukauden kuluttua, oli elämäni siihenastisista paras.

En ole tavannut kuin kerran, vilaukselta, pian kymmeneen vuoteen.
 
vierailija
Mun isä, ellei ole suoranainen narsisti, niin omaa ainakin hitosti sellaisia piirteitä.

Sen pillin mukaan elettiin aina kun oli paikalla. Kuulostanee kauhealta, mutta se kesä kun faija katosi ensimmäisen kesälomapäivänsä jälkeen ja palasi vasta parin kuukauden kuluttua, oli elämäni siihenastisista paras.

En ole tavannut kuin kerran, vilaukselta, pian kymmeneen vuoteen.
Ei kuulosta kauhealta, kun sen pystyt suoraan,- syyllistymättä - kertomaan. Ethän tietäisi tuota ilman sitä kuukautta?
 

Yhteistyössä