Kasvi-ihmisiä paikalla? Orkideassani on ripsiäisiä :(

Eli tuollaisen ikävän löydön tein tänään. Phalaenopsista löytyi 3 vipeltäjää. "Cambria" on vieressä joten siinäkin on niitä todennäköisesti.

Kaapissa mulla oli Provadoa 5 puikkoja joten liottelin ne äkkiä ja nakkasin lähimpänä oleville muille kasveille. Mies tuo lisää Provadoa ja PuuTolua kohta töistä.

Miten toi ripsiäisten tappo pitäisi toteuttaa? Orkideamultaan kun ei noita tabletteja voi työntää. Kaupassa ei ollut Provadoa suihkeena, eikä orkideat taida siitä muutenkaan tykätä. Joten ajattelin, josko upottelisin orkideoja joka päivä veteen johon on liotettu noita tabletteja + suihkuttelisin kasveja päivittäin PuuTolulla.

Mulla ei ole aiempaa kokemusta ripsiäisistä ja orkideaharrastuskin on ihan aluillaan. Olisiko siis jollakulla enemmän tietoa tai kokemusta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tolulla minä suihkuttelisin. En kylläkään ole mikään puutarhuri, mutta tolu käsittääkseni käy kaikille kasveille.
Juu siis se tavallinen tolu ei ole suositeltavaa, mutta tuo PuuTolu käy hyönteisten häätöön. Sitä onkin tarkoitus laittaa lisänä. Ripsiäiset vaan tuppaavat (Lukemani perusteella) kehittymään immuuneiksi tolulle joten siksi tuota Provadoa haluaisin käyttää. Se kun toimii kokemuksien mukaan todella hyvin. Sen käyttö vaan orkideojen kanssa on aika tuntematonta hommaa..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tolulla minä suihkuttelisin. En kylläkään ole mikään puutarhuri, mutta tolu käsittääkseni käy kaikille kasveille.
Juu siis se tavallinen tolu ei ole suositeltavaa, mutta tuo PuuTolu käy hyönteisten häätöön. Sitä onkin tarkoitus laittaa lisänä. Ripsiäiset vaan tuppaavat (Lukemani perusteella) kehittymään immuuneiksi tolulle joten siksi tuota Provadoa haluaisin käyttää. Se kun toimii kokemuksien mukaan todella hyvin. Sen käyttö vaan orkideojen kanssa on aika tuntematonta hommaa..
Mäntysuopaliuoksella olen myös ruiskutellut ja ainahan voi sitä hukuttamista kokeilla
 
Mä kastelisin ihan normaalisti Provado vedellä. Ja kaikki kasvit mitä huushollista löytyy, ja ne joissa elämää näkyy niin karanteeniin. Älä joka päivä ala sitä upottamaan veteen, sittenhän sen kohtaloks koituu hukkuminen eikä ne ripsiäiset... Sehän imee sitä myrkkyä itseensä juurien kautta, ja kun ripsiäiset käy ruokailemaan niin :kieh:
 
Katherine, mä en siis "kastele" noita orkideoja lainkaan, olen vaan upottanut ne 2krt/vko. Siis sen ruukkuosan, en koko kasvia. Just tänään ehdin ne kastella ja ajattelin antaa tänä iltana vielä provadovesi- upotuksen.

Kaikki huushollin rehut, myös orkideat, suihkuttelin äskettäin PuuTolulla. Kasvit ovat ihan hyvinvoivia. Laitoin myös ihan kaikille (Paitsi siis orkideoille) Provado- puikkoja ohjeen mukaan.

Jospa siis jatkaisin tuolla normaalilla upotuslinjalla, eli 1-2 krt/vko upotus provadoveteen? Jospa ne siitä sitten tokenis...

Miä, en mää vaan tiiä :/ Noi orkideat ovat olleet mulla n. 2kk ja muita uusia kasveja ei ole. Olisko ne sillon tulleet, en tiedä. Nyt niitä kuitenkin vasta näkyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Katherine, mä en siis "kastele" noita orkideoja lainkaan, olen vaan upottanut ne 2krt/vko. Siis sen ruukkuosan, en koko kasvia. Just tänään ehdin ne kastella ja ajattelin antaa tänä iltana vielä provadovesi- upotuksen.

Kaikki huushollin rehut, myös orkideat, suihkuttelin äskettäin PuuTolulla. Kasvit ovat ihan hyvinvoivia. Laitoin myös ihan kaikille (Paitsi siis orkideoille) Provado- puikkoja ohjeen mukaan.

Jospa siis jatkaisin tuolla normaalilla upotuslinjalla, eli 1-2 krt/vko upotus provadoveteen? Jospa ne siitä sitten tokenis...

Miä, en mää vaan tiiä :/ Noi orkideat ovat olleet mulla n. 2kk ja muita uusia kasveja ei ole. Olisko ne sillon tulleet, en tiedä. Nyt niitä kuitenkin vasta näkyy.
No juu, kastelu tapahtukoon Provado kuurin aikanakin sillä tyylillä millä kukin kastelee :D
 

Yhteistyössä