Kasvohermohalvaus... apuja

  • Viestiketjun aloittaja kiiiitos
  • Ensimmäinen viesti
kiiiitos
Onko kellään ollut, millaisia tutkimuksia tehtiin lääkärissä, millaisia hoito-ohjeita saitte kotiin jos saitte. Miten tälläisestä kuntoutuu... onko siis jotain kuntoutumista nopeuttavia jumppaliikkeitä tms.mikä voisi auttaa... kuulin että viheltää pitäisi vaikkei onnistuisikaan...
 
Miehellä halvaantu puolet kasvoista ja se jatku kaulaan ja olkapäähän kans osittain. Sai kortsisonikuurin mut sit ei muistaakseni mitään erityisiä ohjeita.
Lähinnä lääkäri testasi sen, että kyse ei oo mistään aivojutusta tms. isommasta.
Paranemisennuste ja aika on yksilöllinen. Miehellä kesti melkeen vuoden ennenkun kasvolihakset alko toimia entisen lailla. Siihen asti mm. hymy oli hiukan vino, mutta monet sano, että ei sitä ois huomannu ellei olis tienny.
 
mie
mulla oli pienempänä,toinen puoli suusta vinossa ja silmä ei mennyt kiinni,en vaa muista että mikä oli siihen lääkkeenä mut meni ohi,mitä nyt vielä joskus tuo silmä oireilee..
 
pia
meidän tytöllä on synnynäinen vasemman puoleinen kasvohalvaus ja saatiin silloin kaikkia naamajumppaliikkeitä ja just piti viheltää yms. ei tosin ole mennyt ohi ja tuskin meneekään. Silmä ei sulkeudu ja hymy on vino.
 
Mulla oli ala-asteikäisenä toisen puolen kasvoissa halvaus. Mitään lääkkeitä ei muistaakseni märätty, vaan lääkärissä kehoitettiin jumppaamaan kasvolihaksia.
Vanhemmat vei minut hermoratahierojalle, joka oli KAMALAA tuskaa, mutta auttoi todella hyvin. Suosittelen siis sitä, vaikka oikeesti on todella kivuliasta
 
kk
Mulla oli raskauden loppupuolella. Kun paraneminen alkoi se oli todella nopeaa ja parani täysin muutamassa kk:ssa. Näin kuulemma nuorilla ihmisillä yleensäkin, joten kyllä se siitä...
 
"Tomppa"
75% paranee itsestään ilman hoitoakin. Minä sain hoidoksi 10 pv kuurin kortisoonia, ja silmätippoja ehkäisemään silmän kuivumista. Minulla toipuminen on sujunut normaalisti, mutta kukaan lääkäri ei voi sanoa etukäteen miten siitä toipuu. Aika on paras lääke.
 
Ego
Mun miehellä oli. Jäi jotenkin silleen vähän suu vinoo...ite sen näen hyvin ku katon mut ei kai käy vieraiden silmiin niinkään. En muista kyl siitä sen enempää mitä sai hoitoa.
 
"ninni"
Mul on synnynnäine kasvohermohalvaus; vika oli ja on edelleen lääkärin, vaikkei sitä myöntänytkään ! Meen äiti oli jo nelkyt mut saadessaan, joten ennen mun syntymää piti tehä joku testi, ettei mulla oo mitään tauteja/sairauksia,, siihen se sit johti et Porissa joku amatööri opiskelija lääkäri teki sen kokeen, et laitto neulan kaks kertaa väärään kohtaan mahaa-> ylläri, ylläri suoraan silmä- ja suuhermoon mistä johtuu tää halvaus. Täytän ens vuoden alussa 16, ja koko pienen ikäni mulla on tää ollu, mua on kiusattu ja nimitelty-> jopa mun oma sisko haukkuu mua, mitään en sille voi, mutta itsemurhaa oon jo kokeillu lääkkeillä sekä erilaisilla teräaseilla. Äiti on sairaalas töissä ja yritti sillo mun ollessa lapsi auttaa ja antaa sähköhoidoilla ilmeitä, tuloksena ei mitään. Nyt mun 24-vuotias toinen isosisko käy sellasessa hermoratahieronnassa, missä hierotaan niitä hermopäitä sormilla, se oli kertonu sille hierojalle et sen pikkusiskolla on tällanen ja et voisko se hieronta auttaa, ni hieroja oli sanonu et sillä kävi joskus mies, kenellä oli kasvohermohalvaus, ja viiden kerran jälkeen se parani ! Sairaus miehellä ei kyllä ollut synnynnäinen, mutta mun olis silti tarkotus alkaa käymään siellä, jos se auttais vaiks muaki. Mitä aikasemmin tän hoidon alottaa sitä paremmin se tehoo. Kustannus on kyllä kallis= 80 euroo kerta, mutta meen äiti ainaki sano että se ei haluu et mä teen itsemurhaa ja et voisin elää muiden ihmisten kanssa, koska oon sanonu sille et vihaan sitä millee ihmiset kattoo ku kävelee kadulla,, tai kaikissa yu-kisoissa on tappavaa ku haluis uusia kavereita ja vaan ne 1-2 jotka ei oo pinnallisii tulee joskus kisapaikalla juttelee. Jossain kohtaa vaan tulee ihan varmasti jokaselle tätä sairastavalle niin hirvee olo, et ois pakko tappaa ittensä, usko mua, mä tiedän kui hirveetä on yks niistä harvoista jotka elää kauniiden ihmisten maailmassa friikkinä ja vammasena, kun muut nauraa iloisina ja sä yrität pidätellä nauruus, koska et haluu näyttää poikkeevuuttas muille. Joten koita selvittää, josko ehkä sun paikkakunnallas/kaupungissa mahdollisesti olis tällasta hermoratahierontaa ja vinkkaa tuttavalles/perheenjäsenelles tätä hoitoo, vois ees jotain auttaa, jos ei, ni mä oon niin heikko, etten usko et mulla ois enää mitään syytä elää täällä. :-(
 
Mulla oli raskauden loppupuolella. Kun paraneminen alkoi se oli todella nopeaa ja parani täysin muutamassa kk:ssa. Näin kuulemma nuorilla ihmisillä yleensäkin, joten kyllä se siitä...
Oikeastaan sama juttu, sattui 2viikkoa ennen pojun syntymää ja tosissaan silloin parhaani mukaan kieltäydyin vielä akikista valokuvista. Pahin kasvojen roikkuminen ja silmän kuivuminen (=inhottavin puoli koko hommassa :x) olivat helpottaneet, mutta kasvot pysyivät ilmeettöminä eikä siinä tehnyt muutenkaan mieli hymyillä kun kontrasti oli niin ikävä. Mutta muutama kuukausi myöhemmin oli helpottanut jo niin ettei ulkopuolinen varmaan huomannut mitään. Jossain vaiheessa sitten huomasin etten enää itsekään löydä mitään epäsymmetrisyyttä kasvoista.

Jo alussa lääkäri lupaili tosissaan että nuorilla ja perusterveillä tuo menee yleensä ohi täysin.
 
sirpukk
mulla on ollut kasvohermohalvus jo yli vuoden, naamataulu suoristui aika hyvin, mutta vaivaksi on jäänyt silmän kiristely etenkin syödessä vetää silmää kiinni tosi ilkeästi ja alkaa vuotaa. Irvistelen ja jumppaan naamaani päivittäin. Tonen silmä on pienempi kuin toinen. Eiv voi ajatellakaan missään ravintolassa syömistä, korkeintaan aurinkolasit päässä. Ensin ei silmä minullakaan mennyt kiinni, mutta nyt kiskoo umpeen väkisin juuri syödessä tai puhuessa. Onko muille jäänyt moista vaivaa. On tosi kiusallinen.
 
"Vieras"
mulla on ollut kasvohermohalvus jo yli vuoden, naamataulu suoristui aika hyvin, mutta vaivaksi on jäänyt silmän kiristely etenkin syödessä vetää silmää kiinni tosi ilkeästi ja alkaa vuotaa. Irvistelen ja jumppaan naamaani päivittäin. Tonen silmä on pienempi kuin toinen. Eiv voi ajatellakaan missään ravintolassa syömistä, korkeintaan aurinkolasit päässä. Ensin ei silmä minullakaan mennyt kiinni, mutta nyt kiskoo umpeen väkisin juuri syödessä tai puhuessa. Onko muille jäänyt moista vaivaa. On tosi kiusallinen.
Minulle jäi juuri tuo vaiva kasvohermohalvauksen jälkeen. Halvauspuoli kasvoista tuntuu jonkin verran jäykältä. Suun liikkuessa myös kaulajänteet kiristyy. Ikävä vaiva eritoten tuo silmä.
Voikohan siihen saada helpotusta esim botoxilla tai vastaavalla?
 
"rittitiina"
Minulla myös kokemusta kasvohermohalvauksesta, tuli toiselle puolelle ensin, siihen sain kortisoni-kuurin ja silmätippoja. Ei paljon naurattanut, kun halvaus tuli juuri ennen kuopuksen ristiäisiä. Kortisonista ei ollut apua ja parin viikon kuluttua tuli halvaus myös toiselle puolelle. Silloin jouduin(pääsin) sairaalaan ja aloitettiin heti antibioottitiputus. Myöhemmin halvaantunut puoli alkoi parantua muutamassa päivässä, mutta ensin halvaantunut puoli on edelleen(tapahtuneesta 2,5v) vajavainen. Mulla syy kasvohermohalvauksiin löytyi punkin puremasta, josta en itse kylläkään tiennyt mitään ja diagnoosi oli neuroborrelioosi.

Minä en juurikaan saanut jumppaohjeita, mutta vääntelin naamani minkä pystyin ja nykyään pystyn jo viheltämäänkin. Tsemppiä ap:lle!
 
"mie"
Apteekista iso paketti sellaista b-vitamiinia kuin NEUROBION FORTE.
Ja normaali ohje kun on, että 1/pvä, niin kasvohermohalvaukseen minulle suositeltiin 6kpl/vrk
Neljän päivän jälkeen kasvoissa alkoi tuntua epämääräisiä tuntemuksia kun tunto palasi. Kahden viikon kuluttua kasvot oli ennallaan.
 
niiskun.
[QUOTE="rittitiina";25922284]Minulla myös kokemusta kasvohermohalvauksesta, tuli toiselle puolelle ensin, siihen sain kortisoni-kuurin ja silmätippoja. Ei paljon naurattanut, kun halvaus tuli juuri ennen kuopuksen ristiäisiä. Kortisonista ei ollut apua ja parin viikon kuluttua tuli halvaus myös toiselle puolelle. Silloin jouduin(pääsin) sairaalaan ja aloitettiin heti antibioottitiputus. Myöhemmin halvaantunut puoli alkoi parantua muutamassa päivässä, mutta ensin halvaantunut puoli on edelleen(tapahtuneesta 2,5v) vajavainen. Mulla syy kasvohermohalvauksiin löytyi punkin puremasta, josta en itse kylläkään tiennyt mitään ja diagnoosi oli neuroborrelioosi.

Minä en juurikaan saanut jumppaohjeita, mutta vääntelin naamani minkä pystyin ja nykyään pystyn jo viheltämäänkin. Tsemppiä ap:lle![/QUOTE]


pari viikkoa ennen synnytystä sain kasvohermohalvauksen oikealle puolelle, ja pari pvää synnytyksen jälkeen halvaantui myös vasen puoli. Se parani muutamassa päivässä, mutta oikea puoli ei edelleenkään ole täysin parantunut. Ja tästä aikaa 3 vuotta. Kävin neurologilla, korvalääkärissä jne, kaikenmaailman magneettikuvat, sydänfilmit, selkäydinpunktiot otettu mutta ne olivat normaalit. Eli arvoitukseksi jäi, mikä sen aiheutti. Raskaus itsessään?
 
8-vuotiaalla pojallani todettiin vasemman puolen kasvohermohalvaus heinä-elokuun vaihteessa. Lääkärien mukaan infektion aiheuttama. Muita oireita olivat päänsärky ja niskakipu. Borrelia ei tiettävästi kysessä koska vasta-aineet negatiiviset. Onko kenenkään lapsella ollut? Kauanko paraneminen on kestänyt? Paraneminen alkoi 2-3 viikkoa halvauksesta, ja on jatkunut tänne saakka pikkuhiljaa. Vielä huomaa suusta aavistuksen verran irvistettäessä.Silmän rypistäminen ei onnistu aivan yhtä hyvin kuin terveen puolen, ja luomi aavistuksen verran laiskempi. Samoin nenän ylävarteen ei tule ryppyjä. Alussa silmä ei sulkeutunut ja jouduttiin teippaamaan yöksi kiinni ja käyttämään silmätippoja. Nyt silmä sulkeutuu hyvin, mutta yhä laitamme tippoja yöksi, koska ainakin heti nukahtamisen jälkeen silmän sisäkulma sataa olla raollaan silmän liikkuessa. Pääosin silmä kuitenkin nyt kiinni yölläkin. Olen huolesta sairas ja kuulisin mielelläni positiivisia paranemistarinoita kohtalotovereilta...
 
"piri"
Pojallani, joka on nyt 18-v., on synnynnäinen kasvohermohalvaus. Myös minulle tehtiin raskausaikana sikiövesitutkimus (kromosomipoikkeavuuksien toteamiseksi) ja lääkäri pisti ensin väärään paikkaan eli ihan samanlainen tilanne kuin Porista olevalla Ninnillä.
Poikani kärsii tilanteesta hirvittävästi. Hän on jopa lopettanut koulunkäynnin kesken ja istuu nyt kotona. Hän tuntee itsensä rumaksi, ei uskalla hymyillä jne. Häntä on kiusattu sen takia jne.
Tässä nuorten ja kauniiden maailmassa on kasvohermohalvauksen (synnynnäisen) kanssa tosi vaikea elää, ainakin nuorena. Asia voidaan ehkä hoitaa leikkauksella ns. Cross Face -leikkauksella.

Miten sinulla, Ninni, menee nyt? Ethän vain tee sen takia itsellesi mitään, että kasvosi eivät ole samanlaiset kuin muilla. Suurimmalla osalla ihmisistä on jotakin, mutta se ei vain näy päällepäin.
Onko Suomessa mitään ryhmää, johon voisivat kirjoittaa ne, joilla on synnynn. kasvohermohalvaus?
 
"Tinde"
Hei minulla on täydellinen kasvohermohalvaus toisella puolella. Tuli noin viikko sitten. Paranemisesta en tiedä mutta silmän kanssa on todella ongelmia.
Jatkuva tipan laitto siis useita kertoja tunnissa. Ku tulee ulkoa sisällle niin saattaa keskittyminen menn ainoastaa silmää. Puolentunnin taksi markan jälkee ihan kauheaa koko ilta silmän hölväämiseen ja hoito keinon löytymiseen mikää ei meinannut auttaa tippaa minuutin välein ym. Silmä punaien kuin kravulla.
Kyllä se on sitä muutenkin. Olisiko kellään mitään vinkkiä? Kun silmä on tommonen yrittää vetäytyä kiinni ja samalla toienenkin hakeutuu....miten sitä ulos menee tai kauppaa kun sen jälkeen ihan pelistä pois. ? Kertokaa vinkkejä tai jotain?
 
"Tinde"
Hei minulla on täydellinen kasvohermohalvaus toisella puolella. Tuli noin viikko sitten. Paranemisesta en tiedä mutta silmän kanssa on todella ongelmia.
Jatkuva tipan laitto siis useita kertoja tunnissa. Ku tulee ulkoa sisällle niin saattaa keskittyminen menn ainoastaa silmää. Puolentunnin taksi markan jälkee ihan kauheaa koko ilta silmän hölväämiseen ja hoito keinon löytymiseen mikää ei meinannut auttaa tippaa minuutin välein ym. Silmä punaien kuin kravulla.
Kyllä se on sitä muutenkin. Olisiko kellään mitään vinkkiä? Kun silmä on tommonen yrittää vetäytyä kiinni ja samalla toienenkin hakeutuu....miten sitä ulos menee tai kauppaa kun sen jälkeen ihan pelistä pois. ? Kertokaa vinkkejä tai jotain?
 
"hermoheikko"
Mulle tuli toissa yönä ihan puskista kasvohermohavaus vasemmalle puolelle. Silmä ja suus täysin poissa pelistä, silmä vaivaa minuakin eniten, tippoja saa pudottaa jatkuvasti, kirvelee, kun kuivaa.

Olispa mukava kuulla miten teillä muilla toipuminen on sujunut? Multa otettiin borrelianäytteet, mut vastaus tulee vasta kahden viikon päästä. Kortisonikuuri 10vrk alotettiin, syön myös b-vitamiinia.

Tää on aika karsea vaiva kyllä :( Huomenna pitäis palailla töihinkin, ei ole helppoa..
 
Hermokimppu
Mulla oli 9 vuotta sitten täydellinen kasvohermohalvaus. Yhtenä toinen puoli kasvoista jähmetty ja syytä sille ei löydetty. Lääkeeksi sain kortisonikuurin ja kasvojumppaohjeita. Jumppasinkin kasvoja 3-4 kertaa päivässä ja söin kuurin loppuun. Noin kahden kuukauden jälkeen halvausoireet katosi kokonaan. Sanoisin, että parantuminen on yksilöllistä. Toiset paranee täysin, toisille jää "oireita", mutta kannattaa muistaa, jos tämä vähänkään lohduttaa, että kasvojen lihakset eivät ole kenelläkään täysin symmetriset.

Sellaisella, jolla ei ole ollut kasvohermohalvausta, voi olla yhtälailla vino hymy, koska henkilö on vain tottunut käyttämään tiettyjä lihaksia niiden synnynnäisten ominaisuuksien vuoksi. Kiusaaminen kertoo aina pelkästään kiusaajasta, ei kiusatuksi tulleesta.
 

Yhteistyössä