kasvot vai selkä menosuuntaan?

  • Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti
kysyn vaan.
Vuoden ikäinen lapsi siirtyy turvakaukalosta isompaan istuimeen. Kumminpäin lapsi täytyy laittaa? On olemassa istuimia jotka on vain kasvot menosuuntaan ja sitten istuimia jotka voi laittaa sekä että. Onko asiasta lakimääräystä?
 
ei oo pakko
Voi laittaa kummin päin vaan. Laki ei määrää suuntaa.

Ja juu, on _suositus_, että alle 3-vuotiasta kuljetetaan selkä menosuuntaan. Mutta se ei oikein tahdo vastata nykyajan istuimia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei oo pakko:
Voi laittaa kummin päin vaan. Laki ei määrää suuntaa.

Ja juu, on _suositus_, että alle 3-vuotiasta kuljetetaan selkä menosuuntaan. Mutta se ei oikein tahdo vastata nykyajan istuimia.
Miten niin ei vastaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, jos lapsi on laitettava selkä menosuuntaan niin sillä jää jalat koukkuun. Tätä mä vähän ihmettelin.
Miten ihmmeesä meidän lapsi mahtui 3 vuotiaaksi istumaan selkä menosuuntaan? Istutko muuten itse jalat suorina autossa? Itselläni ne taipuvat polven kohdasta koukkuun.
 
J
Kai ne istuimet ihan niitä vastaa, mut en ostais kyllä selkä menosuuntaan istuinta jos on mahollista ostaa kasvot menosuuntaan istuin joka on turvallisempi :/ Viis suosituksista siinä kohtaa.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ok, jos lapsi on laitettava selkä menosuuntaan niin sillä jää jalat koukkuun. Tätä mä vähän ihmettelin.


Matkustatko itsekkään jalat suorana?

Ja muutenkaan tätä mie en ymmärrä. Millaisia jättiläislapsia teillä on??? Kun noissa istuimissa on tosi paljon säätövaraa ja saa sitä jalkatilaa vaikka olisi isompikin. Meijän 3vuotiaskin pystyy menemään vielä selkämenosuuntaan tarvittaessa.

Mutta kysymykseen. Suositus on että 3vuotaaksi asti selkämenosuuntaan. Mutta saa pitää kumminpäin vain kunha turvaistuin soveltuu siihen ja vauva on vähintään 9kg ( kasvot menosuuntaan siis )
 
vierasX
just tässä tänään vaihtelin noita istuimia meidän autoon ja totesin, että jos laittaa selkä menosuuntaan, vaatii suhteettoman paljon tilaa. Oikeasti ei ole aina edes mahdollista, esim. meillä kuskin taakse kun mies on pitkä. Vänkärin taakse kun laittaa niin etupenkki ihan kiinni kojelautaan. Itse mahdun hyvin istumaan mutta olenkin lyhyt. Käänsi nyt siis ainakin toistaiseksi kuopuksen 1v4kk istuimen kasvot menosuuntaan, kaikista yksinkertaisinta niin.
 
ei oo pakko
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei oo pakko:
Voi laittaa kummin päin vaan. Laki ei määrää suuntaa.

Ja juu, on _suositus_, että alle 3-vuotiasta kuljetetaan selkä menosuuntaan. Mutta se ei oikein tahdo vastata nykyajan istuimia.
Miten niin ei vastaa?
Siten, että turvallisimmat istuimet ovat nenä-menosuuntaan istuimia. Miksi kukaan haluaisi kuljettaa lastaan muuten, kuin turvallisimmalla mahdollisella tavalla...
 
sirri
Ei kai tuo suositus matkustamisesta selkä menosuuntaan tule istuimesta, vaan siitä tosiasiasta, että lapsen pää on iso ja painava suhteessa muuhun kroppaan, jolloin niska murtuu tosi helposti kolarissa. Ei sellaista istuinta olekaan, joka tuon epäsuhdan olisi ratkaissut. Ja mun mielestä ihan autoliitonkin sivuilla sanotaan, että saman istuimen turvavaikutus putoaa 70-80%, jos se siis se sama istuin käännetään kasvot menosuuntaan.

Tältä pohjalta on aika selvää, että meidän 2,5v. matkustaa selkä menosuuntaan.
 
Nykyään myydään tosi hyviä istuimia, jotka voi asentaa sekä selkä, että kasvot menosuuntaan. Ensimmäinen asento on hivene makaava, kun jalat ottavat selkänojaan, nostetaan pystympään, jolloin jaloille tulee taas sen 10cm vähintään lisätilaa, ja kun se ei enää riitä, sitten naama menosuuntaan :)
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Kai ne istuimet ihan niitä vastaa, mut en ostais kyllä selkä menosuuntaan istuinta jos on mahollista ostaa kasvot menosuuntaan istuin joka on turvallisempi :/ Viis suosituksista siinä kohtaa.
Miks kasvot menosuuntaan on turvallisempi? Oltiin ostamassa sellaista kun meille kerrottiin suosituksesta ja jäätiin vielä miettimään istuin asiaa. Jos ostetaan selkä menosuuntaan istuin, ei voida käyttää ollenkaan perheen toista autoa, mutta ajateltiin että kolaritilanteessa niskat joutuu kyllä aika koville kasvot menosuuntaan penkissä. Siksi kaipaisin perusteluja.
 
...
Siis lapsen päähän painaa niin paljon, että kolaritilanteessa pään retkahdus aiheuttaa lapsille eniten vammoja ja siksi suositellaan, että lapsi istuisi mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan. Jotenkin se niskan retkahdus on silloin lievempää.

Meillä pojalle ostettiin selkä menosuuntaan laitettava istuin kun hän täytti 7kk, nyt poika on 1v 3kk ja ei mahdu enää istumaan selkä menosuuntaan systeemillä, koska auton takapenkki ei ole tarpeeksi kalteva ja poikakin on aika pitkä. Jalat saisi jotenkuten koukkuun, mutta sillon pitäis ottaa aina kengät pois ja asento ei ole mukava... Vaihdettiin suosiolla uuteen istuimeen ja päädyttiin ostamaan kasvot menosuuntaan laitettava istuin, jossa on sellainen turvapalkki viispistevöiden/kolmipistevöiden sijasta. Turvapalkin ansiosta koko yläkroppa joustaa, eikä niskan kohdistuva retkahdus ole niin voimakas. Viispistevöillä/kolmipistevöillä kiinnitettynähän yläkroppa pysyy suht paikallaan, mutta pää retkahtaa voimakkaammin kun kroppa ei pääse joustamaan.

Mä en halunnut laittaa poikaa vielä kasvot menosuuntaan viispistevöillä just ton niskan retkahdusvaaran takia. Ehkä olen nipo... :)

Vaihtoehtoina oli myös muutama muu istuin, jotka olis saanut selkämenosuuntaan ja jalatkin ois mahtunut olemaan mukavasti (niissä oli sellanen tukirauta jalkojen kohdalla), mutta se istuin ei ainakaan meidän autoon olis mahtunut takapenkille. Tää mikä sitten valittiin, oli kaikista pitkäkäyttöisin... Menee vielä turvavyö istuimena, kun palkki otetaan pois. :)
 
Tähän väliin
Entäs jos lapsi huutaa ja kirkuu pää punaisena selkä menosuuntaan istuessaan kun ei näe mitään muuta kuin takapenkin selkänojan. Jaksatteko kuunnella kurkku suorana huutamista vaikka koko 300km vai käännättekö istuimen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tähän väliin:
Entäs jos lapsi huutaa ja kirkuu pää punaisena selkä menosuuntaan istuessaan kun ei näe mitään muuta kuin takapenkin selkänojan. Jaksatteko kuunnella kurkku suorana huutamista vaikka koko 300km vai käännättekö istuimen?
Ei se kilju, kun se on vauvasta asti siihen opetettu. Istuin tarvii olla niin korkea, että lapsi näkee hyvin ikkunasta ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Kai ne istuimet ihan niitä vastaa, mut en ostais kyllä selkä menosuuntaan istuinta jos on mahollista ostaa kasvot menosuuntaan istuin joka on turvallisempi :/ Viis suosituksista siinä kohtaa.
Miks kasvot menosuuntaan on turvallisempi? Oltiin ostamassa sellaista kun meille kerrottiin suosituksesta ja jäätiin vielä miettimään istuin asiaa. Jos ostetaan selkä menosuuntaan istuin, ei voida käyttää ollenkaan perheen toista autoa, mutta ajateltiin että kolaritilanteessa niskat joutuu kyllä aika koville kasvot menosuuntaan penkissä. Siksi kaipaisin perusteluja.
No ei oo turvallisempi mennä noin pienenä (alle 3v) nenä menosuuntaan. Ne testit tehdään euroopan autobaanoilla, joissa liikenne kulkee samaan suuntaan, ei Suomen moisissa oloissa, missä voi tapahtua nokkakolareita suurissa vauhdeissa.
 
...
Sen takia meillä onkin nyt mukava istuin, niin ei tarvitse huutaa. :D

Tuossa on linkki turvistuin testiin... Aika kamalan näköistä tuo istuimien lentely, vaikka meidänkin istuin sai arvosanan hyvä. :O

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/
 
Usein noissa testeissä combi-istuimet testataan myös vain kasvot menosuuntaan eli "arvosanat" eivät ole siksi suoraan vertailtavissa. Itse kiinnittäisin huomiota mm. T-hyväksyntään, joka mittaa nimenomaan niskaan kohdistuvaa rasitusta kolaritilanteessa. En ole varma onko nykyään millään kasvotmenosuuntaan istuimella ko. hyväksyntää...? Meillä mun mielestä "normaali" kokoinen lapsi mahtui ihan hyvin matkustamaan lähes 3,5 vuotiaaksi selkämenosuuntaan...
 
Kannattaa myös katsoa mistä arvosana koostuu testeissä. Mua ei niin kiinnosta joku kankaiden viimeistely tai se miten lapsi näkee ulos,kunhan se pysyisi siinä jakkarassa mahdollisimman hyvin hengissä kolarin sattuessa.
 
...
Ei meilläkään kankaiden viimeistely ollut tärkein kriteeri kyllä, mutta toki se on plussaa. Mahdollisimman turvallinen ja käytännöllinen ja sit valittiin tuo Kiddy Comfort Pro... Moni tuttu kauhistellut istuinten hintoja, mutta mun mielestä näistä ei oikeen uskalla tinkiä. Paljon ollaan ostettu käytettynä, just kaikki pinnikset ja hoitopöydät, mutta istuimia en uskalla...
 
Hisu
Mä en tiedä millaisia istuimia/autoja/lapsia ihmisillä on, mutta meidän pitkä lapsi käännettiin kasvot menosuuntaan 1v4kk kun oli melkein polvet suussa. Ei tietenkään suositeltavaa, tiedän.

Jos olisi nyt sama tilanne niin ostaisin sen istuimen, mikä-sen-nimi-nyt-on, mikä on tarkoitettukin kasvot menosuuntaan ja siinä on se palkki vatsan kohdalla mikä pitää oikeassa asennossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ostakaa sellainen selkämenosuuntaan istuin, jota ei saa toisinpäin, niin varmasti mahtuu.
Jaaha, miten se niinku muuttaa sitä mahtumistilannetta. Auto isonee vai?

:saint:
Ei vaan siten, että ne on suunniteltu vain niin päin. Kombi-istuimet on monessa suhteessa kompromissi-istuimia ja vievät yleensä enemmän tilaa.
 

Yhteistyössä