❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

@MMiHa ompa ollu kovaa kohtelua. Tää on kyllä muutenki niin raskas aihe että tollasta nyt viimiseks enää kaipaa. :(

@Lumi87 onnea muniksen kasvatteluun :D

Tervetuloa @aavalvar ja @Josia!

Missä mun menkat hei. Vuotoa vaan kaks päivää! Ku normisti 5 päivää. Ostin kuukupinki nii sit loppu :D sain flunssan riesaks. Tässä pohdiskelen menenkö huomenna töihin vai en..
 
Minuakin tuo @Josia n juttu vähän hymyilytti. Voin vain kuvitella, itse olisin ihan nolona ollut kun väärään paikkaan painelee päättäväisenä. :whistle:

Mulla alkaisi ovis kai olla käsillä. Vähän kipuilee ja valkkarikin on jo vähän lisääntynyt. Enkä oo testannut yhtään sen aiemmin kun pitikään! Varmaan koska ajantaju on taas ihan sekaisin. Huomenna eka testi sitten, ja seuraavaan kiertoon tilattava lisää. Mies höpötti taas viime viikonloppuna kavereilla ollessa (heillä kaksi lasta ja tietävät meidän yrityksestä. Lapset tärpänneet tyyliin ekalla kierrolla) että voisinko jo raskautua. En todennut siihen sitten mitään, kun en oikein myöskään tiennyt mihin asiaan liittyen tämä kommentti tuli kun tulin paikalle vähän kesken kaiken. :p Eipä tämä homma tosiaan mitään helppoa kaikille ole.
 
Tulevana lauantaina mulla olis ollut laskettu aika.. :cry: vetää mielen niin matalaksi.. toivoin olevani jo tuohon päivään mennessä uudestaan raskaana.. mutta eipä se elämä mee niin kuin toivoo.. oispa vuosi 2017 parempi kuin edellinen..
 
@Kinder_Kitty voimia, on varmasti raskas viikonloppu. Ja tiedän tuon tunteen kun ajattelee olevansa raskaana tiettynä hetkenä viimeistään. Mulle se rajapyykki oli joulu ja joulun aika oli tosi raskasta kun siihen oli ladannut niin paljon toivoa. Nyt en sitten uskalla ajatella enää mitään niin että voisin olla raskaana. Ei kai sekään ole hyvä, että luopuu toivosta. Parempaa tätä vuotta toivon meille kaikille.

@kiuski mahtavan nopeesti sait labravastaukset! Mä kävin ti eikä näy kannassa, hiipii heti pelko onko niissä jotain pahaa häikkää jos lääkäri ne salannut. Saman lääkärin papa-vastaus tuli näkyviin tosi nopeasti kun oli vastattu. No ens viikolla selviää.

@kunnon kinttaat millonkos testailet? :love:

Tervetuloa @aavalvar ja @Josia :)

Tuntuu tosi erilaiset systeemit olevan eri kunnissa - mun kunnassa perhesuunnittelu ottaa vaan alle 25 vuotiaat vastaan, eli kunnan kautta ainoa keino olisi varata terveyskeskukseen aika ja sinne on mielettömät jonot. Siksi aloitellaan yksityisesti.

ON: letro nro 4 tänään. Toiveikas olo. Hillitön väsymys vaivannut, en tiedä väsyttääkö noi lääkkeet.
 
@Lumi87 Jos mun tilaamat testit tulee tänään, niin todennäköisesti testaan jo huomenna malttamattomana :D dpo:stä ei hajuakaan, jotain 9-11 välillä se vissiin jo on. Ja jos ei testit tuu, niin testailu venyy ens viikolle, mikä ois tietty järkevämpää :) Oireita ei oo oikein minkäänlaisia, paitsi rinnat on ollu erityisesti iltaisin todella kipeät.. Ja väsymys vaivaa edelleen, mut se on vaivannu koko talven. Loputon nälkä on, mut senki yhdistän enemmän letroihin kuitenkin. Eli suurta uskoa onnistumiseen ole tällä hetkellä mutta ei passaa luopua toivosta kokonaan :)
 
Elämä jatkuu kuitenkin vastoinkäymisistä huolimatta ja koen olevani niin paljon vahvempi ihminen kaikkien vastoinkäymisien jälkeen. kaikkea ei tarvitse unohtaa mutta pitää mennä eteenpäin :) ja nauttia parhaansa mukaa elämästä. @Lumi87 otettiinko sulta myös testosteroni arvot? jos otettiin niin niiden tuloksien saamisessa menee 2vkoa..multa otettiin testosteroni arvot ja siinä meni 2vkoa.
 
Anteeksi törkeä omanapailu MUTTA menin sitten lukemaan omakannasta tekstiä... ja ei olis kyllä pitänyt! Siellä nimittäin luki tälle päivälle "yritetty soittaa potilaalle koska lab vastauksissa hyperprolaktinemia". Ihana sanahirviö. Ikinä kuullutkaan tuollaista sanaa, mutta ei se mitään sillä google tietää kyllä ja kertoo aina luotettavimmat diagnoosit!

Pika googlailun jälkeen siis noi arvot johtuu joko kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kasvaimesta aivoissa, stressistä, lääkkeistä tai imetyksestä?

Joku oli kirjoittanut että yleensä mennään ensin päänkuvauksiin jotta voi sulkea kasvaimen veke. Loput vaivoista voi hoitaa lääkkeillä ja sen jälkeen on vissiin ihan hyvä mahdollisuus tulla raskaaksi. Vissiin. Joku tullut ja toinen ei.

Tavallaan huokasin helpotuksesta, sillä ei vaikuta olevan mitään kovin vakavaa vaan aika yleistäkin. Ja mielellään otan kyllä jonkun "syyn" kun sen ettei mitään löydä!

Mutta hei, valaiskaa toki tietämätöntä! :geek:
 
@kiuski mitä oon itekkin tuosta sanahirviöstä lukenut niin olen ymmärtänyt että on hyvälaatuinen kasvain kyseessä ja todella pieni yleensä, joka painaa sitten jotain hermoja siellä aivoissa jos oikein ymmärsin.. eli sinuna en olisi huolissani..lääkkeet siihen on olemassa ja tosiaan kuvauksella selviää et onko kasvain. prolaktinemiahan aiheuttaa kuukautiskierron häiriötä.
 
@Kinder_Kitty oot kyllä varsinainen artikkelimestari! : D joo mä lukasin kans ton, ja kuten sanoinkin niin tavallaan olen helpottunut sillä se ei ole todennäköisesti mitään vakavaa ja saa lääkkeillä kuntoon.

Lääkäri taitaa soittaa maanantaina uudestaan että sitten varmaan selkenee enempi! Mut tavallaan tää kierto oli kyllä taputeltu. Ei tarvi piinailla. Voi nyt vaan odotella lisätutkimuksia ja tehdä kaikkea muuta sen aikaa :) eli todennäkösesti tervetuloa vauva 2018!
 
Anteeksi törkeä omanapailu MUTTA menin sitten lukemaan omakannasta tekstiä... ja ei olis kyllä pitänyt! Siellä nimittäin luki tälle päivälle "yritetty soittaa potilaalle koska lab vastauksissa hyperprolaktinemia". Ihana sanahirviö. Ikinä kuullutkaan tuollaista sanaa, mutta ei se mitään sillä google tietää kyllä ja kertoo aina luotettavimmat diagnoosit!

Pika googlailun jälkeen siis noi arvot johtuu joko kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kasvaimesta aivoissa, stressistä, lääkkeistä tai imetyksestä?

Joku oli kirjoittanut että yleensä mennään ensin päänkuvauksiin jotta voi sulkea kasvaimen veke. Loput vaivoista voi hoitaa lääkkeillä ja sen jälkeen on vissiin ihan hyvä mahdollisuus tulla raskaaksi. Vissiin. Joku tullut ja toinen ei.

Tavallaan huokasin helpotuksesta, sillä ei vaikuta olevan mitään kovin vakavaa vaan aika yleistäkin. Ja mielellään otan kyllä jonkun "syyn" kun sen ettei mitään löydä!

Mutta hei, valaiskaa toki tietämätöntä! :geek:
Mulla oli myös prolaktiiniarvot
koholla, mutta sain siihen parlodel nimistä lääkettä 1/2 tablettia päivässä ja arvot laski parissa kuukaudessa normaaliksi. Mulla ei toki ollut arvot kuin hieman koholla. Ne lääkkeet ei kyllä raskautta tehnyt heti, siihen meni n. 6 kk (km lopulta). Mulle kerrottiin, että voi olla myös stressistä..liittyi jotenkin stressihormoneihin. Sanoisin, että ei hätää :love:. Ite kyllä myös pelästyin melkoisesti, mutta on tuo nyt helpommin hoidettu, kuin ovulaatiohäiriöt tms(y)
 
@Karkki95 joo jostain mä luinkin että hoitamattomana varsinkin aiheuttaa enemmän keskenmenoja :eek: ..ja varmaan muutenkin. Voi paska. No turha taas märehtiä ennen kuin tietää. Olikohan se viitearvo tyyliin 0-4? Mulla näytti olevan 8,5 eli koholla. Ja jossain oli maininta että jo siitä nelosesta lähtien saa lääkkeet. Ukolla ens viikolla simppatestit, toivottavasti ne edes uiskentelee kunnolla :(
Ootkohan paniikissa tajunut jotain väärin? Vai onkohan sulla mitattu jollain muulöa taulukolla (n). Tarkistin omat prolaktiinilukemat ja ne oli ~800 ja tekstinä hieman koholla, siitä n. parin kk päästä ~250 eli normaalit. En muistaisi, että prolaktiini km vaikuttaisi, se vaikuttaa ymmärrykseni mukaan raskauden alkamiseen, kun keho ns. voi luulla olevansa jo raskaana. Mulla tuli "maitoa" esim. rinnoista.
Vaikka kasvain olisikin, niin on ns. helposti lääkkeillä hoidettava juttu.
Hyvä kun löytyi, mieti jos se onkin ainut syy miksei raskaus ala ja hoituu pillerillä päivässä vaikka(y)(y)
 
@Karkki95 siis jostain vain luin että tosiaan vaikeampi tulla raskaaksi juuri tuon takia koska keho luulee että olet jo raskaana, mutta jos kuitenkin raskautuu niin riski on isompi että menee kesken. En tiedä miksi, muista että mistä luin tms. Tämä tieto siis ihan vaan googlesta, ei lääkäriltä :ROFLMAO:

Ja tosiaan eilen ensimmäistä kertaa tästä luin joten ei todellakaan ole tukevalla pohjalla nämä "faktat" ja varmasti menee sanahirviöt sekaisinkin ;)

Siis ilmeisesti tämä TSH arvo on tuo 8,5 joka viittaa tuohon kilpirauhaseen? Omakannassa ei lukenut mitään tästä, vain pelkästään se hyperprolaktinemia. Mutta eikö nämä liity jotenkin toisiinsa? Hyperprolaktinemiassa kohonnut arvo voi johtua kilpparista (tsh?) tai siitä lisäkkeestä. En näe tuota lukemaa mistään tosta prolaktiinista.

Mutta joo, en ole huolissani tai paniikissa. Mielenkiinnosta vaan lukenut että mitä se voi tarkoittaa ja mitä lisäkokeita tehdään, miten vaikuttaa raskauteen yms. En usko että on mitään ihmeellistä ja eiköhän se maanantaina selviä kun se lääkäri soittaa :)
On kyllä korkea TSH jos on 8,5! Nimittäin monissa maissa kahta pidetään ylärajana raskautta yrittävälle, jos on yli sen niin raskautuminen voi olla vaikeampaa. Lääkityksellä noi onneks on hoidettavissa kuitenkin :)
 
Aloin itse mielenkiinnosta katsella oma kannasta, millaisia arvoja mulla oli aikalailla vuosi sitten kun oon käynyt gynellä. Mun prolaktiini arvo on ollut 855, kun viitearvo 50-500... Jostain katsoin sitten pikaisesti että ne on aamusta korkeammat, ja oon käynyt puoli yhdentoista aikoihin otattamassa verikokeet. Kaikki muut silloin otetut oli viitearvoissa. Mutta ei mulle mitään sanottu vaikka on nähtävästi selkeästi ollut koholla. Pitäsköhän huolestua..? Mennä uusiin testeihin? Ei tälläisiä pitäisi näin paljon jälkikäteen alkaa pohtia :eek:

Mua kuumottaa ovistestata uudelleen. Oon jo tänään tehnyt yhden testin, joka oli todella haalea, mikä siis ei kyllä mun kropan tuntien velvoita millään tapaa tekemään tänään uudelleen. Mutta koko aika semmonen mitä jos olikin liika haaleaa pissaa, plus sit mulla ei oo huomiselle yhtään testiä jäljellä, maannataina nyt vois toki käydä ostaan lisää.. Mutta en tiiä mitä sit ostas. Mitä suosittelette? Oon käyttänyt markettitesteistä rfsu:n. Varmasti nimittäin itseni tuntien oon vielä tänään purkin ja tikun kanssa vessassa... :ROFLMAO:
 
@Nonsk mulle se lääkäri viel sano että pitää mennä ennen aamukymppiä, et tietyt testit vaatii sen? Onks se just toi sitten? En tiedä. Ootko hei muuten saanu vahvoja viivoja noin muuten siitä rfsun testeistä? Mä en saa siihen ikinä mitään :eek:
 
@kiuski Aijaa, hmm. En tieeedä. Jotain se labratyyppikin kelloa katsoi että onhan yli kymmenen. Ehkä multa ei oo sit sillon otettu jotain, mitä sulta on taas otettu. Ja kyllä ne rfsut on toimineet. Tulee jopa vahvempi kuin kontrolliviiva, kun testaa oikeaan aikaan. Jos ei oo laatu muuttunut, oon niillä testannut varmaan viime kevään aikoihin viimeksi, kesällä tein vissiin ekan tilauksen raskauskeijulle ja sillä tiellä olen vielä. :rolleyes:

Ja illan testi oli jo rutkasti tummempi kun eilisaamuinen, tiesin että teen sen testin. Eli voi olla että tänään tehty testi on plus ja ei tarvitse huomenna töiden jälkeen hakea lisää testejä. :D
 

Yhteistyössä