❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

@Josia mulla gyne diagnosoi pco:n. Labrat ei puolla mut kiertohäiriö ja ultralöydös (molemmin puolin yli 20 rakkulaa) kuulemma riittää jonkun koulukunnan mukaan. Mähän en 10kk luomuilun aikaan saanu kuin pari ovisplussaa ja nekin tuli jossain kp25 paikkeilla, luteaali max 10pv ja kohdun limis onnettoman ohut. Riittää ongelmaa... oon normaalipainoinen ja ennemmin hoikka että laihduttaa ei voi yhtään, liikun ja syön tosi terveellisesti.
 
Ette voi uskoa... kp 12 ja pelkät letrot kasvattanu 21mm munarakkulan ja kohdun limakalvokin yli 7mm ja kuulemma tosi kaunis! Mun keho yrittää jotain!

Aiemmat kaksi kertaa näillä päivillä ollu 11-13mm rakkula letroilla ja limakalvo olematon.

Eilen heiluteltiin peittoa tänään ei nähdä, mut pistän pregnylin ja toivotaan parasta. <3 Miten ne nyt näin hyvin toimi?! Gyne sano et ne luget voi auttaa joskus näin, varoitteli et julkinen ei niitä harrasta...

Tapahtuu jotain tai ei niin tänään mä nautin tästä iloisesta olosta. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Josia
@Kinder_Kitty mun luteaalivaihe 9-10pv ilman. Näin sekä luomukierrossa että letroilla. Ja sehän on auttamattomasti liian lyhyt... Pelkään vähä tota julkisen käyntiä jos ollaan lääkärin kanssa aivan eri linjoilla tai ettei esim. suostu noihin lugeihin. Vaikee tulla raskaaksi jos ei alkio ehdi kiinnittyä.
 
@Lumi87 no luulis nyt kyllä et julkisella otetaan tuo huomioon, eihän ne nyt voi vaan olla määrämättä lugeja tai jotain muuta vastaavaa kun sulla kuitenkin havaittu lyhyt luteaalivaihe, mut toivottavasti ois mukavia lääkäreitä siellä polilla jotka myös kuuntelis potilaan toiveita. koska sulla on se käynti polilla?
 
@Kinder_Kitty tuntuis mustakin kyllä oudolta. Kai ne aattelee et jos tulee hyvä ovis niin luteaalikin on hyvä, mutta mun ekassa letrokierrossa oli labrojen mukaan oikein mallikas ovis ja luteaali silti 9pv... No pianhan ne suunnitelmat selviää. 25.4 on ensikäynti. :)

Mitenköhän nopeesti toi pregnyl erittyy virtsaan? Mun piti tehdä ovistesti ja sen jälkeen pistää pregnyl mutta unohdin pissata tikkuun, pistin pregnylin ja 15min myöhemmin kävin pissalla ja sain ovisplussan. Kysymys siis kuuluu oliko se oma ovisplussa (gynen mukaan vois hyvin olla tänään plussa), vai onko jo pregnylistä? Pitiki häseltää. :ROFLMAO:
 
@Lumi87 pregnylin tuoteselosteesta muistan lukeneeni et huippupitoisuus havaitaan n.20h kuluttua pistoksesta.. eli en usko et ihan noin nopeasti vaikuttaa vielä.. mikä sulla oli progesteronin arvo sillo ekassa letrokierrossa? juu niin muistan itekkin lukeneeni et yleensä jos on hyvä ovis niin sillo keltarauhanenkin on hyvä ja sitä kautta luteaalivaihekkin hyvä..mut eipä se aina niin vaan mene kaikilla.
mulla sillo maaliskuussa folli oli 18mm ja seuraavana päivänä siittä sain o-plussan :) eli hyvinkin mahdollista et tänään antaa plussan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
Kiitos tiedosta @Kinder_Kitty uskon että testi oli plussa ilman pregnyliä. :) Ei kai tosta piikistä haittaa ole vaikka munasolu tajuais irrota itsekseen? Mun progesteroniarvo oli helmikuussa 25 viikko ovisplussasta mut pari päivää myöhemmin alko menkat...

Ja hei mikä parasta, oon jännityksellä katsonut että näillä 30+ kierroilla mulla ois menkat etelän lomalla kesäkuussa mutta nyt näyttäis aika paljon paremmalta jos nyt tulee parin viikon päästä menkat. :) Tai toivotaan tietty ettei tuu mut jos pitää alkaa niin alkais sit hyvissä ajoin.
 
@Lumi87 mulle ainaki polilta sanottu että ei siitä haittaakaan ole :) pregnylhän myös kypsyttää sen munasolun.
tosin musta on vaan nyt alkanut tuntumaan et pregnyl sekottaa mun kehoa..koska mulle kuitenki tulee lh-piikki ovistestien mukaan mut tiiä sitte..kun pregnyl on kuitenki raskaushormonia et mitä jos mun keho käsittelee pregnylin niin et se luulee et olen raskaana ja sit sen takia jääkin solu irtoomatta en tiiä onks tää vähän kaukaa haettua :D mut pakko aina yrittää löytää syitä tai vastauksia sille miks mun keho ei irrota sitä munasolua....vaikka kai kehon pitäis käsittää tuo piikki niinku lh-hormonina..
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
Jeps täällä kroppa heittää nyt ihan häränpyllyä. Ei plussaa tästä kierrosta ei jouluyllätystä meille menkat alko 3pvä aikaisemmin eli lyhyt kiertoni oli vielä lyhyempi. Tänään en kerennyt soitella lääkäri aikaa, mutta ma vihdoin uskallan julkiselle puolelle tai sit meen yksityiselle, Pakko saada jotain tolkkua, ihan persilleeniin vaan kaikki menee. :poop::cry:
 
@aavalvar jaksamista vaikeeseen hetkeen. Niitä parempia aikoja on taas luvassa ❤

@Yuna kaipaisin kans tollasta tsemppihali-nappia (y) Hienoo että oot hakenu kouluun. (hiljaa itsekseni täällä mietin että miten kukaan jaksaa opiskella vuodesta toiseen.. siis älkää pahalla ottako, itse vaan en todellakaan jaksais :X3::X3:)

@Nonsk joo oon kans kattonu tota ohjelmaa jonku jakson, mutta mää en vaan millään voi uskoo ettei niitä vauvan liikkeitä huomais. :eek:

@Nanna-87 selvä viiva on ❤ paljon onnea! Ootko tänään testannut?

@Kinder_Kitty joo mulla ainaki on tota pahoinvointia joskus oviksen aikaan. Kyllä nyt on niin hyvät merkit että luulis jotain tapahtuvan, ymmärrän kyllä hyvin jossei pysty liikaa innostua. :unsure:

@Josia mullehan se yks gyne kans sano että pco-maiset munasarjat ois, mutta naistenpolilla kun asiasta kysyin niin sain vastauksen että "onhan niitä rakkuloita mutta sun ikäsellä niitä kuuluu ollakkin" eli mielipiteitä on varmaan yhtä paljo ku lääkäreitäki. Pco:n diagnosointi tuntuu olevan vähän hankalaa.
Harmi että teillä stressi haittaa hoitoihin lähtemistä.. :(

@Lumi87 mahtavia uutisia! nyt tärppionnea teille ❤

@susanmaaria ompa kurjaa :( piti oikeen listalta käydä kattoon mitä sun kierrot on ollu ja kyllähän tuo 23 päivän kierto on kamalan lyhyt. Toivottavasti pääsisit lääkärille pian.

Letrot ois nyt syöty. Kamalaa ku ei voi oikeesti enään kroppaansa luottaa mitkä tuntemukset on oikeita ja mitkä kuvitelmaa. Nyt on kahtena päivänä kotimatkalla autossa vihlonu/kirvelly alamahaa, mutta muuten en tunne mitään vaikka hiljentyis oikeen tunnustelemaan. :ROFLMAO: ajatus pakkoseksistä ei kyllä mitenkään houkuttele, eikä varmaan miestäkään. Ollu ihanat kaks viikkoo ku ei oo tarvinu sängysä muutako nukkua :whistle:
 
@-dino- joo, kävin hakemassa kaupasta ja apteekista repullisen testejä, kun pakkohan se on nähdä, että vahvistuuko se viiva vai mitä... :ROFLMAO: Tein sitten päivällä parin tunnin pidätyksellä clearblue plussa testin (ei oo aiempaa kokemusta kyseisestä testistä), kuva alla... Kyllähän siinä vaan viiva on ihan selkeästi. :love: Huomenna aamulla vielä pc ja digi, jos sitten vois alkaa uskoa, jos niissä tulos selvä. :ninja:

On kyllä vieläkin niin puulla päähän lyöty olo. Vaikea uskoa todeksi. Kädet ristissä vain, että viiva tuosta vahvistuu. :barefoot:20170407_175349.jpg
 
Täällä on ollut pco pinnalla (vaiko pcos, kumpaahan tarkoitatte?). Minulla on pcos diagnoosi ja tein pientä läpimurtoa tossa yksi yö kun aloin googlailemaan eri hormoneja jne. jonkun e-pilleri blogikirjoituksen seurauksena.

Minulla esiintyy hieman liikakarvoitusta (suun ympärillä, alavatsassa, muutamia rintakehässä), aknea, kierrot on pitkähköjä ja epäsäännöllisiä, kypsyvät munasolut huonoja (luttanoita sanoi gyne). Saan ovistestiin jonkunnäköstä viivaa koko kierron ajan. Ultrassa munasarjat oikea tyyppitapaus.

Heräsin pcos:in tuomiin riskeihin ihan todenteolla. Jos onnistun tulemaan joskus raskaaksi, on riskit keskenmenoon suuremmat, raskausmyrkytykseen suuremmat, raskausajan diabetekseen suuremmat. Ja vaikka en tulisikaan, minulla on silti kohonnut riski sairastua aikuistyypin diabetekseen, joihinkin syöpiin ja sepelvaltimotauteihin (!!!). Miksi näitä asioita ei ole lääkäri ottanut esille? Otin härkää sarvista ja aloin kaivella mitä voisin tehdä.

VHH ruokavalio nousi esille (tai lähinnä gluteeniton ruokavalio, mutta toisissa lähteissä puhutaan suoraan VHH:sta). Paljon hyviä rasvoja, vähän hiilihydraatteja. Maitotuotteet pois. Tuntuu niin vaikealta sillä monesti kun ei jaksa tehdä kunnon ruokaa tulee napattua maitotuotteita ja leipää.. Oon muutenkin huono syömään ja normaalipainon alarajoilla joten saa nähdä onnistunko tekemään elämäntaparemonttia vai en. Liian orjallisesti en vhh:ta ainakaan voi lähteä seuraamaan, sillä pelottaa painon tippuminen. Nyt olen korvannut esim pastan kokonaan kasviksilla ja jättänyt leivän syömisen pois. Kahvista en haluaisi luopua ja juon kahvini maidolla, joten pitäis löytää se hyvä kahvimaidon korvike ennen kun saan maitotuotteet jätettyä pois..

Kirjoitin nyt ihan aknevaivan näkökulmasta, sillä vauvaprojekti ei ole nyt ykkösenä mielessä kaiken keskellä niin kyllä ottaa pannuun kärsiä tästä aknevaivasta ihan turhaan!! :mad: Kasvojen happokuorinnoissakin olen käynyt, mutta ei niistä ole selkeää apua ollut, iho jäänyt vain inhottavan tuntuiseksi. Seuraavaksi lähtee laser kokeiluun.
 
apua naiset!! se mun keskiviikkonen ei tainnutkaan olla ovis :D laitan kuvaa! mut livenä näkyy selvästi... ja menkkoihin on vielä se 5pvää aikaa...mulle iski siis eilen mielenhäiriö ja uitin mamin r-puikon no viivanpaikka selkeä mut väritön päiväpissasta.. ja no tänään se viiva on selkeempi ja siinä on väriä ja sen näkee tihrustamatta.. tässä kuvaa http://aijaa.com/VLtT1N voiko tää olla totta??:love::love: kuhan nyt menkat pysyy poissa ja viiva vahvistuu:love:
 
Viimeksi muokattu:
VHH ruokavalio nousi esille (tai lähinnä gluteeniton ruokavalio, mutta toisissa lähteissä puhutaan suoraan VHH:sta). Paljon hyviä rasvoja, vähän hiilihydraatteja. Maitotuotteet pois. Tuntuu niin vaikealta sillä monesti kun ei jaksa tehdä kunnon ruokaa tulee napattua maitotuotteita ja leipää.. Oon muutenkin huono syömään ja normaalipainon alarajoilla joten saa nähdä onnistunko tekemään elämäntaparemonttia vai en. Liian orjallisesti en vhh:ta ainakaan voi lähteä seuraamaan, sillä pelottaa painon tippuminen. Nyt olen korvannut esim pastan kokonaan kasviksilla ja jättänyt leivän syömisen pois. Kahvista en haluaisi luopua ja juon kahvini maidolla, joten pitäis löytää se hyvä kahvimaidon korvike ennen kun saan maitotuotteet jätettyä pois..
Oatlyn kaurapohjainen iKaffe ja Alpron Soya for Professionals on molemmat hyviä kahvimaitoja. Mun makuun iKaffe näistä parempi, mutta se ei ole täysin gluteeniton vaikka gluteenipitoisuus alhainen onkin. Mä käytän kahvissa Alpron hasselpähkinämaitoa. Se ei lehmänmaitoa muistuta ollenkaan mutta musta se pähkinäinen maku on ihana erityisesti tummapaahtoisten kahvien kanssa. Muutenkin nykyään taitaa olla aikalailla jokaiselle maitotuotteelle ainakin kaura- ja soijapohjainen hyvä korvike, lukuun ottamatta juustoja, minkä melkeen kaikki maidottomat korvikkeet on jotain ällöttäviä, mauttomia liistereitä. Mutta et kerma, kermaviili, tuorejuusto, jugurtti, rahka, jäätelö ja tälläset löytyy kaikki ja hyviä on, eli maitotuotteiden välttely ei kauheen vaikeeta enää nykymaailmassa ole. :)

Sä varmaan kyllä tiesitkin jo nämä asiat mutta kirjotin nyt ihan yleisesti kuitenkin, jospa ois vaikka jollekin apua!
 
@iitata mä en oikein tiedä mikä ero on pco:lla ja pcos? Mun papereissa näkyy lukevan pco-like o_O Harvoinpa puhutaan noista muista pcos:ään liittyvistä mahdollisista tulevista ongelmista... Tuolle yunan mainitsemalle iKaffelle pisteet täällä, älyttömän hyvää!

@susanmaaria :( onko sulla aiemmin ollut kierronkanssa ongelmia? Kannattaa kyllä mennä lääkäriin, tuo mielenrauhaa kun asioita selvitetään.

@Nanna-87 onnea vielä kerran! <3 aivan luomunako se tärppäsi?

@-dino- onks sulla ultraseurantaa letroista tulossa? :) tuliko oireita noista?

@Kinder_Kitty :oops:
:love: Mikä kp sulla onkaan? Näen ihan selvästi jotain mutta puhelimen näyttö niin epäselvä etten näe tarkasti onko väriä, mutta viivanpaikaksi olis kyllä todella törkeä. Voi olisipa se sitä itseään ja just siinä kierrossa kun ei kauheasti ole odotuksia!

Täällä vajaa puoltoista vrk pregnylistä ja taas hullut kivut alavatsalla niin kuin viime kierrossakin, taitaa olla ovulaatiokipua. Ke illalla talleteltiin eli vajaa 2vrk ennen ovista, vuorotöistä johtuen ei nähty eilen ja illalla on varmaan myöhästä että toivottavasti riittää... Stressaa en jaksa kun aina kun oon stressannu ja kaik menny putkeen on menkat alkanu... Edelleen häkeltynyt siitä et ovis vois olla jo kp13 mutta kyllä se folli oli niin kaunis ja pullea eilen.
 
@Lumi87 livenä siinä on väriä.. nyt on siis vasta kp21 eli ovis on ollut tosi aikasin jo.. mut viimeviikolla kuitenkin..koska kp11 limis oli 6,5mm et oisko ollu sillo just kp11.. kun sillo vatsaontelossa näky nestettä ja kuulemma oviksen aikaan saattaa vatsaonteloon vuotaa nestettä..
 
@Kinder_Kitty ompas jännittäviä juonenkäänteitä! :eek: kumpa nyt teidän ei tarvis pettyä. Huomista testiä odotellessa :whistle::barefoot:

@Lumi87 joo maanantaina on ultra. Oireina on alavatsatuntemukset, ja enää ne ei rajotu työmatkoihin :D Tänään melkeempä aina ku on istualtaan niin tuntuu kirvelyä/jomotusta alavatsalla ja hetkittäin kinnaa nivusiin. Oikealla enemmän tuntemuksia. Mun hullu mielikuvitus tietysti on keksinyt että sielä täytyy olla enemmänki ku kaks solua kypsymässä :ROFLMAO::ROFLMAO: no kohtapa sen näkee.
 
@-dino- älä muuta sano :D on mulla jotain oiretta lievää etovaa oloa, kauhee hiki iskee sillon tällön ei palele.. ja siis usein tuleva kammottava nälkä :D ja tisseihin välillä sattuu mutta ei paineltaessa oo mitää tuntemuksia..lisäks vatsa ei oo toiminut tänään kun yleensä toimii jokapäivä.. ja siksi onkin aikamoinen turvotus et housutkin kiristää :D ja alavatsa on ihan pömppö pallo :LOL: mut hei noi tuntemukset kuullostaa hyvältä :)(y) noi tuntemukset johtuu varmastikkin kasvavasta munarakkulasta/rakkuloista.. millä annoksella söit letroja?
 
@Lumi87 Pco tarkoissaa vaan polykystisiä munasarjoja, pcos on koko oireyhtymä.

Oon kokeillut joskus lukiossa noita kahvimaidon korvikkeita ihan laajemmin (koska iho-ongelmat.. oon kamppaillut näiden kanssa 13 tai 14 vuotiaasta alkaen) ja vaan yksi kelpasi tehtävään ok muttei päivittänyt "lehmän maitoa" :D Onhan näitä markkinoille tässä ajassa tullut onneksi lisääkin. Testikeittiö pystyyn.
 

Yhteistyössä