kauanko rintamaito tärkeintä ravintoa?

Meijän poika on pian 7kk ja syö jo hyvää vauhtia kiinteitä. Tuo rintamaidon osuus ravintona vaan mietityttää itteäni. Jostain kun luin että vaikka vauva söisikin kiinteitä niin rintamaito ois kuitenkin pääasiallinen ravinto tuonne lähemmäs vuoden ikää. Poika syö aamu- ja iltapuuron ja kaksi soseateriaa. Jokaisella kerralla tarjoan myös rintaa. Lisäksi kaksi "ateriaa" vain rintamaitoa ja kerran vielä yöllä eli 4 kiinteää ja 3 rintaa vuorokaudessa. Oon huomannu että kiinteiden yhteydessä maitoa ei oikeen uppoa ja välillä on päiviä että noin "pelkkää rintaa"-ateriatkin on yhtä tyhjän kanssa kun poika vaan vääntelehtii ja repii itteensä tissistä irti eikä suostu imemään.
Tuntuu että tällähetkellä poika saa enemmän ravintoa juuri soseista. Mitenkähän paljon maitoa pitäs saada? Oon kyl lukenu täältä et ois joku suositus (oliko 6dl/päivä) mut just toi että millanen osa rintamaidolla on juuri ravinnonlähteenä?
Pulloa poika ei oo ikinä huolinu. Nokkamukista oon yrittäny opettaa juomaan vettä, mutta sekin vähän leikkimistä vaan.
Ja kun tässä töihinlähökin lähesyy niin mites sitten sen maidon kanssa? Pitääkö mun opettaa poika vielä juomaan tuttelia siinä vaiheessa?
Mä oon vähän pihalla näistä asioita, joten auttakaa immeiset viisaammat!!
 
Meen ku poika vähä reilu 10kk :'(
Mä oon vaan jotenkin tosi epävarma näitten ruokailu-juttujen suhteen. Oisko vähän siitä ku alkuaikoina neuvolassa tuli sanomista pojan painosta ja sit joka päivä aattelen et osaanko
ruokita pikkusta riittävästi ja oikein. Vähän liikaakin varmaan mietin tätä asiaa...
 
jos lapsesi on tyytyväinen ja jaksaa touhuta niin varmasti ruokit oikein.
meillä esikoisen kanssa mentiin juuri tuolla syömisrytmillä tuossa iässä ja rintakin maistui kivasti siinä sivussa.mä en ikinä epäillyt etteikö sais maitoa tarpeeksi.
kyllähän sinun on tuttelille opetettava kun lehmänmaitoa vasta 12kk iässä annetaan.ja lähdet 10kk iässä töihin.meillä onnistui 8kk iästä lähtien kivasti taikamukilla juominen, tyttö ei tuttipulloa koskaan juonut.opeta vaan kunnolla nokkamukille että lapsi saa maidon sit muualta kun sä olet töissä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ebba79:
Ja kun tässä töihinlähökin lähesyy niin mites sitten sen maidon kanssa? Pitääkö mun opettaa poika vielä juomaan tuttelia siinä vaiheessa?

Ei välttämättä, jos kotonaollessasi jatkat (lähes) lapsentahtista imetystä. Ei tuollainen 8-10 tunnin maidoton jakso ole kummoinenkaan - sitähän usein toivotaan, kun vauvaa unikoulutetaan nukkumaan "täysiä öitä" ;)

Poissaollessasi vauvalle voi tarjota kiinteitä ja vettä jano- ja ruokajuomaksi, tai halutessasi voit lypsää päivämaitoja mukaan päivähoitoon. Nestettä on myös soseissa, etenkin kaupan purkkiruuissa.

Yleensä sanotaan, että yli puolivuotiaalle riittää 3-5 tehokasta imetyskertaa täyttämään tuon 5-6dl:n maidonsaantisuosituksen. Tutkimuksen mukaan yksivuotias imetetty lapsi saa äidinmaidosta vielä n. 75% koko energiantarpeestaan, eli siinä mielessä äidinmaito on pääruokaa, ja muu ruoka maistelun ja tutustumisen asteella.

Jos imetyskerrat teillä alkavat jäädä välistä enenevässä määrin, niin silloin yleensä on tarpeen ottaa korvike mukaan vauvan ruokavalioon.

 
Meillä on 7,5 kk ikäinen poika. Hän syö tällä hetkellä aamupuuron klo 9, päivällä lihasosetta klo 14, hedelmäsosetta klo 17 ja illalla puuroa klo 20. Mun on mahdotonta ajatellakaan, että poika söisi vielä yhden lämpimän aterian päivässä, koska jo nyt maidon juominen ottaa koville. Poika ei malta/ ei jaksa / ei halua imeä rintaa kuin nukahtamaisillaan. Tällä hetkellä saan hänet hädin tuskin imemään 4-5 kertaa vuorokaudessa. Käytössä ei ole korviketta, vaan rintamaitoa, jonka määrää on mahdonta arvioida. Yleensä nuo imemiskerrat ovat nopeita muutaman minuutin pyrähdyksiä. Täällä siis sama huoli joka päivä, että saako poika tarpeeksi maitoa. Olen myös yrittänyt tehdä niin, että tarjoan ensin rintaa ja vasta sitten kiinteää ruokaa, mutta silti tuntuu, että rinta ei usein kelpaa, mutta muu ruoka maistuu. Hyviä vinkkejä täälläkin kaivataan!
 
Mäkin välillä pelkään maidon riittävyyttä, vaikka poitsu rintaa suht hyvin syökin 5-6 kertaa päivässä/yössä. Yleensä kelpaa vain toinen puoli, kerran päivässä ja illalla yleensä menee molemmat puolet. Pakko vain koittaa luottaa siihen että maito riittää vaikka vain vähän aikaa meilläkin rinnalla viihtyy. Mutta luulisi että yli puolivuotiaalla on jo niin kova imuvoima että nopeasti desin verran saakin imettyä.
 

Yhteistyössä