Kauanko Sinulla noin 30-kymppinen kesti tulla raskaaksi?

Raskaaksi tulo kesti

  • tulin vahingossa raskaaksi

    Ääniä: 3 9,4%
  • tulin heti raskaaksi

    Ääniä: 14 43,8%
  • noin 2- 4 kk

    Ääniä: 9 28,1%
  • noin 6 kk

    Ääniä: 2 6,3%
  • noin 9 kk

    Ääniä: 1 3,1%
  • noin vuoden

    Ääniä: 1 3,1%
  • + 1 v

    Ääniä: 1 3,1%
  • vaati hedelmöityshoitoa

    Ääniä: 6 18,8%
  • vaati inseminaatiota

    Ääniä: 2 6,3%
  • muu vaihtoehto, kerron alla mikä :)

    Ääniä: 2 6,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    32
Paljonko ikä vaikuttaa todellisuudessa raskaaksi tulon mahdollisuuteen aikatähtäimellä?

Jos on fyysisesti ikäistään 'nuorempi' (aktiiviurheilija jne.) voikohan tulla raskaaksi 'yhtä helposti' kuin esim. 25- vuotias?

Kauanko Sinulla, noin 30- vuotias, kesti raskaaksi tulo?
 
Yritimme miehen kanssa aktiivisesti raskaaksi tulemista, kun olin 34v. Toisesta kierrosta tulin raskaaksi, mutta tuli keskenmeno. Sen jälkeen meni yli puoli vuotta (9kk) raskautumiseen. Kävin tutkimuksissakin (ehdin täyttää 35 välissä). Munajohdinten aukiolon tutkimuksesta viikon päästä tulin raskaaksi. Gynekologi sanoi, että ehkä "putket puhdistuivat.

Lapsen synnyttyä olin 36. Tokasta synnytyksen jälkeisestä kierrosta tulin raskaaksi, samana päivänä, kun täytin 37 :)

Alle ja noin kolmekymppisenä olin tosi huolimaton ehkäisyn kanssa. Yleensä sitä ei ollut. Tulin 27v raskaaksi silloisen poikaystävän kanssa, kun oltiin reilun vuoden harrastettu säännöllistä seksiä. Aikaisempien kanssa en ollut raskautunut.

Nämä kolmevitosena alkaneet raskaudet ovat sujuneet kaikinpuolin hyvin ja loppujen lopuksi alkaneet nopeasti. Elämäntavat ovat terveemmät kuin nuorempana, vaikka ylipainoa onkin (BMI 28). Olen ottanut raskautta odottaessa raskaana olevalle/raskautta suunnittelevalle tarkoitettuja multivitamiineja, en tiedä onko niillä ollut merkitystä vai ei. Nuorempana tuli syötyä aika yksipuolisesti ja tupakoitua, vaikka kunto oli kyllä hyvä ja painoindeksi max 22.
 
Minulla on käsitys että fyysinen kunto ei niinkään vaikuta siihen että iän myötä hedelmällisyys vähenee..itse tulin 20v raskaaksi luomusti,jonka jälkeen noin 25v alettiin yrittää toista lasta,joka ei sitten tullutkaan ilman hoitoja..lääkäri sanoi suoraan että jos on taipuvuutta ongelmiin,mitä enemmän ikää sen huonommat mahdollisuudet..ongelmista en siis ennen tätä tiennyt yhtään mitään,olinhan tullut raskaaksi ilman ongelmia...naisen hedelmällisyyshän alkaa laskea jo 25 ikävuoden jälkeen..
 
Esikoista aloin odottamaan 29-vuotiaana kun yritystä oli takana nelisen kuukautta ja seuraavaan tärppiin 31-vuotiaana meni 3 kuukautta. Nyt 35v. odotan kolmatta ja tämän "tekemiseen" menikin reilu vuosi.
 
Esikon kanssa olin 29 kun tulin raskaaks, kuopuksen kanssa 34 kun tulin raskaaks ja tän meneillään olevan kanssa 35. Jokasen kanssa oon tullu raskaaks heti ekasta kierrosta. Raskaudet on ollu helppoja paitisi että kuopuksen kanssa kädet puutu ja särki turvotuksen takia vikat 8 viikkoa. Nyt on menossa rv 20 ja ainoa ongelma on raskausdiabetes johon tänään alotettiiin insuliinit.
 
Himpun vajaa 29v jätettiin ehkäisy pois. Ekasta kierroista raskaaksi -> keskenmeno viikolla 6. Keskenmenon jälkeen kolmannesta kierrosta raskaaksi. Nyt takana 15+3. Ne kaksi kuuta joista olen raskaaksi tullut en ole ovulaatioita pohtinut. Niistä kahdesta taas joista ei natsannut ovulaatioita pongailin.
 
Kolmas raskaus alkoi 29-vuotiaana puoliksi vahingossa. Oltiin kyllä ajateltu kolmatta lasta, mutta se kuinka nopeasti hänkin päätti tulla maailmaan yllätti vähän. Kaksi muuta lasta saaneet alkunsa ekasta kierrosta. Ylipainoa on aina ollut.
 
Ekaa aloin odotaa kun olin 32, tuli ekalla "yrityksellä", tai siis ei pahemmin edes yritetty, mitään oviksia en bongaillut tms., jätettiin vain ehkäisy pois. Tokaa aloin odottaa kun olin 33, tuli tokalla yrityksellä. Sillä kertaa sitä yritystä oli kyllä enemmän... Kolmatta aloin odottaa ollessani 36, hänkin tuli tokalla yrityksellä, joskaan yritys ei ollut kovinkaan aktiivista kumpanakaan kuukautena (tyyliin yhden kerran koitettiin). Eli ei siis mitään ongelmia.

Muistelen ihan muutama viikko sitten lukeneeni jostain uudesta aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta, jossa todettiin mm. että jos naisen äiti on saanut vaihdevuodet tosi nuorena (olikohan se ikäraja ennen 45 v) niin on todennäköistä, että naisen omat vaihdevuodet alkaa nuorena ja että lasten saaminen vaikeutuu jo tosi varhaisessa vaiheessa. Kun taas jos äidin vaihdevuodet alkoi tuon 45 v:n jälkeen niin useimmilla ei kai ollut mitään suurempia ongelmia raskautua myöhemminkään. Eli fyysisellä kunnolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, geeneillä sitäkin enemmän.
 
Mulla on kolme lasta, esikoinen syntyi kun olin 24v. ja kaksi muuta syntyivät alle kahden vuoden ikäeroilla. Ensimmäinen tärppäsi 4kk yrityksen jälkeen ja seuraavat 6kk sisällä. Mulla oli silloin tosi epäsäännöllinen kierto mutta ilmeisesti ovuloin joka tapauksessa (kierrot 40-60pv). Olen nyt 30v. ja tämä nelonen sai alkunsa yhden kierron aikana, heti kun yritys alkoikin. Uskon tähän olleen syynä säännöllinen kierto (30pv), joka tuli kolmosen syntymän jälkeen lääkkeillä. Ja ilmeisesti olen sitä sorttia joka tulee vaivatta raskaaksi :) Tiedä sitten mistä se johtuu, mutta ainakin omassa tapauksessani kuukautiskierron säännöllisyydellä oli merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä