Kauanko tarttuu clostridium difficle-bakteeri ?

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
dennis
CD on joillakin lapsilla tai aikuisillakin vallitsevana suolistobakteerina vuosia, jopa aina. Kun pääsee kunnolla valloilleen, niin on vaikea häätää. Esim. päiväkotiryhmässä jollain lapsella voi olla, eikä siitä kukaan mitään sano (tai edes tiedä).
 
"vierailija"
[QUOTE="a p";29221983]kannattaako minun siis olla 90 päivää kyläilemättä lapseni kanssa tämän hlön luona jolla on tartunta ollut?[/QUOTE]

No ehkä pointti on enemmän hyvässä käsihygieniassa... ;)
 
"a p"
[QUOTE="vierailija";29222033]No ehkä pointti on enemmän hyvässä käsihygieniassa... ;)[/QUOTE]

No ihan ilman muuta pestään kädet aina saippualla wc:ssä käynnin jälkeen tai ulkoa tultua, tai ennen ruokailua.
 
Saraldo
[QUOTE="a p";29221983]kannattaako minun siis olla 90 päivää kyläilemättä lapseni kanssa tämän hlön luona jolla on tartunta ollut?[/QUOTE]

Oletan, että pöpö on siis itse ihmisestä jo häädetty? Toivottavasti on tehnyt myös perusteellisen siivouksen, muuten voi tarttua uudelleen. Hyvä käsihygienia on se tärkein pointti. En mä nyt mitään kolmen kuukauden karanteenia pitäisi, mutta kyllä mä ainakin kuukauden pysyisin poissa ja toivoisin, että tosiaan huolehtii hyvästä siivouksesta. Clostridium difficile on ikävä pöpö, joka monesti hoidetaan sairaalassa, eikä siihen tahdo antibiootit kunnolla purra. Tuo pöpöhän siis iskee yleensä antibioottikuurien yhteyssä. Kun antibiootit tappaa suolistosta muut bakteerit, difficile on opportunisti ja iskee silloin. Se saa kutakuinkin yksinään riehua siellä. Sen vuoksi antibioottikuurien yhteydessä suositellaan maitohappobakteereja, että suoliston normaalifloora säilyisi paremmin.
 
sh
No höh, normaali kotioloissa tarttuu tosi huonosti. Ainoastaan sairaala/laitosoloissa voi aiheuttaa epidemioita. Kotona ja kylässä riittää ihan normi käsihygienia. Ei tarvi mitään karanteeneja. Mun mies kerran sairasti tätä antibiootti kuurien jälkeen, meillä pieniä lapsia, ihan normi käsipesut ja muutenki normielämää elettiin eikä kukaan muu perheestä tai lähiiristä sairastunu. Toki, jos lapsesi tai oma vastustuskyky on jostain syystä alentunut ehkä olisin tarkempi...
 
Juuri noin kun Saraldo sanoo.

Ja jos sulla itsellä tai lapsella on antibioottikuuri päällä, niin välttäisin kyläilyä niin kauan, kun antbiootti loppunut ja muistettu myös syödä maitohappobakteeria vielä muutaman päivän ab-kuurin loppumisesta, niin sitten vasta kyläilisin.
Muuten ei niin isoa vaaraa, että tarttuu, jos suolisto muuten on kunnossa ja toimii normaalisti. Huomioiden siis hyvän käsihygienian.
 
"a p"
Oletan, että pöpö on siis itse ihmisestä jo häädetty? Toivottavasti on tehnyt myös perusteellisen siivouksen, muuten voi tarttua uudelleen. Hyvä käsihygienia on se tärkein pointti. En mä nyt mitään kolmen kuukauden karanteenia pitäisi, mutta kyllä mä ainakin kuukauden pysyisin poissa ja toivoisin, että tosiaan huolehtii hyvästä siivouksesta. Clostridium difficile on ikävä pöpö, joka monesti hoidetaan sairaalassa, eikä siihen tahdo antibiootit kunnolla purra. Tuo pöpöhän siis iskee yleensä antibioottikuurien yhteyssä. Kun antibiootit tappaa suolistosta muut bakteerit, difficile on opportunisti ja iskee silloin. Se saa kutakuinkin yksinään riehua siellä. Sen vuoksi antibioottikuurien yhteydessä suositellaan maitohappobakteereja, että suoliston normaalifloora säilyisi paremmin.

Kiitos sinulle!!

Tänään isäni jolla tuo pöpö oli, pääsi pois sairaalasta, oli siellä 6 päivää, kotona kärsi siitä 4 päivää. 48 h viimeisestä ripulista purettiin eristys, ja tänään tuosta on 3 vrk kun pääsi kotiin. CRP oli sairaalaa mennessä 220 ja kuumetta 39,5.

Tänään isäni on pessyt pesukoneessa 95 asteessa kaikki vuodevaatteet ja siivonnut asunnon muutenkin perusteellisesti, huomenna meinaa vielä pestä patjankin höyrypesurilla.

Isäni sai pöpön antibioottikuurin aikana, joka hänelle määrättiin hampaanpoiston takia.

Joo taidamme lapsen kanssa pysyä ainakin kuukauden poissa hänen luotaan.
 
Saraldo
No höh, normaali kotioloissa tarttuu tosi huonosti. Ainoastaan sairaala/laitosoloissa voi aiheuttaa epidemioita.
Eihän nyt ollut kyse mistään epidemiasta. Pöpö ei tiedä, onko se sairaalassa vai kotona. Samalla tavalla tarttuu jos on tarttuakseen. Tietenkin sillä on merkitystä, mikä vierailijan peruskunto on. Jos on heikko immuunipuolustus, se tarttuu helpommin, niin kuin mikä tahansa pöpö.

Eristys on sairaalassa tarpeen siksi, että siellä on immuunipuutteisia potilaita, joille difficile voi olla hengenvaarallinen. Henkilökunta suojautuu ei pelkästään itsensä vuoksi, vaan myös siksi, etteivät vie sitä mukanaan huoneen ulkopuolelle. Mutta tarttuvuuden kannalta on ihan sama, onko potilas sairaalassa vai kotona.
 

Yhteistyössä