Kauhea raskauspahoinvointi!

Elikkä olen nyt rv 6+3 ja pahoinvointi alkoi runsas viikko sitten. Joka päivä olen oksennellut, moneen kertaan, mikään ei pysy sisällä. Olen aivan voimaton ja heikko, väsyttää mutta ei silti uni auta. En saa mistään energiaa. Olen lukenut kaikilta palstoilta vinkkejä ja kokeillutkin. Mutta kaikki mitä syön, meni se sitten helposti alas tai ei, niin tulee oksennettua. Vaikka jääpalat, mehujäät yms. menee helposti alas, niin silti sama kuvotusolo siitä tulee ja oksennus. Tämä kestää aamusta iltaan, illalla on ehkä jotenkin siedettävämpi olo kuin päivällä, muttei aina. Suoraan sanottuna haluaisin vain olla heräämättä, siis nukkua tämän ajanjakson yli, koska on KOKOAJAN huono olo. En mistään nauti. Olen vain masentunut. Tilasin juuri netistä Sea-Band- rannekkeet, en tiiä auttaako, mutta pakko kokeilla. Neuvola on vasta rv8, joten ei sieltäkään pääse mitään apua pyytämään tähän hätään. En edes halua tietää, millainen olo minulla on muutaman viikon päästä, kun pahoinvointi pitäisi olla korkeimmillaan.

Tulipa nyt masentava vuodatus. No, tälläinen olo minulla on. Onko muita? Tai olisiko jotain oikeesti hyviä vinkkejä?
 
jos rupee oikeesti voimat loppuu ja nestekää ei pysy sisällä soita sinne neuvolaan, jos pahenee saattavat pistää sut tiputukseen.
Mulla ainakin noi rannekkeet on auttanut ihan älyttömästi.
Tsemppiä kovasti ja koita jaksaa :hug:
 
:hug: paljon voimia kamppailuun, en voi muuta sanoa. kaikille toimii niin eri jutut. Minulla oli kaikilta kolmelta lapselta juurikin noin huono olo.
mulla auttoi veteen sekoitettu kylmä appelsiinimehu sekä suolaiset mustat pääkallokarkit..kaikilta kolmelta.
Ota vain yhteyttä nlaan aiemmin, josko vaikka saisit ajan lääkäriin, joskus jotkut ovat saaneet olon helpottavaa matkapahoinvointi lääkettä auttamaan oloa
 
Mulla kanssa ollut molemmissa raskauksissa ihan jumalattoman huono olo. Ekasta kävin tiputuksessakin, mutta nyt toisen kanssa olen kotona pärjännyt. Välillä oksennan jotain kymmenen kertaa päivässä. Mullakaan ei mitkään tavalliset niksit auttaneet ja se ärsytti ihan suunnattomasti kun kaikki tutut vaan sanoi, että syö useammin, syö sitä ja tätä niin ei okseta enää eivätkä ymmärtäneet, että ei ole kuitenkaan kyse ihan pikku etomisesta niinkuin yleensä.

Ota vaan rauhassa saikkua ja soita ihmeessä heti neuvolaan jos alkaa vointi oleen tosi huono. Hoitaja katsoo pissasta ketoaineet eli oletko alkanut kuivumaan ja saat sitten tarvittaessa lähetteen sairaalaan tiputukseen pariksi päiväksi. Siellä olo alkaa nopeasti helpottamaan ja olo on taas ainakin muutaman päivän ihan ok.

Mulla on kanssa salmiakki ainut mikä vähän parantaa oloa huonoimpina hetkinä. Muuten menee vähän kausittain, välillä voi syödä vaan näkkäriä, välillä pelkkää melonia. Toisinaan on taas tosi hyviä päiviä.

Tärkeintä on juoda PALJON, sillä vesi vähän laimentaa sitä raskaushormonin määrää veressä ja näin ei pitäisi oksettaa niin paljon. Sitten kun taas alat kuivumaan, raskaushormonin määrä veressä lisääntyy ja alkaa oksettaa enemmän ja enemmän.

Noista pahoinvointilääkkeistä saattaa olla helpotusta, mutta useimmiten ne ei kyllä tehoa, ainakaan merkittävästi.

:hug: Voimia sulle :hug:
 
Mulla on nyt rv 12+2 (ensimmäinen raskaus) ja pahoinvointi alkoi kuin salamaniskusta vkon 5 lopulla. Aluksi oli "vain" hurjaa kuvotusta oikeastaan koko päivän ajan, mutta sitten alkoi oksentaminen. On ollut päiviä jolloin en oo oksentanut kertaakaan, ja sitten on ollut niitä, kun aamulla oksennan 5-6 x ja illalla samoin. Tiedän että et halua kuulla tätä, mutta ainakin mulla olo on vaan pahentunut koko ajan, varsinkin nyt 2 viimeisen viikon aikana. Viime viikosta lähtien oon ollut sairaslomalla. Kovasti odotan että helpottaisiko olo kun vko 13 poksuu. ;)

Mun olo on pahin aamuisin. Mies tuo mulle aamulla sänkyyn Piltti aurinkoinen -hedelmäsosetta, jota syön n. puoli purkkia ennen kuin nousen edes ylös. Useimmiten vaikka pötköttelen vielä 20 minuuttiakin piltin jälkeen, saan silti heti noustuani juosta vessaan ykäämään. Kunhan siitä toivun, pakotan itseni syömään jotain JÄÄKYLMÄÄ (jogurttia, jäätelöä, muroja + maitoa, tms.) ja sitten kohta taas oksennan nekin ulos. Samaa tahtia jatkuu muutaman tunnin ajan. Yritän aina välillä syödä jotain tai ees juoda kylmää vettä, että olis edes jotain jota oksentaa. :)

Mulla useimmiten helpottaa klo 11-12 maissa, sen jälkeen olo on aika hyvä ja saan syödyksi. Sitten iltapäivällä neljän, viiden maissa tai viimeistään seiskan uutisten aikoihin alkaa sama rumba taas, ja useimmiten oksennan vielä myöhään illallakin ennen nukkumaan menoa. :(

Minuakin väsyttää todella paljon ja haluaisin tosiaan - kuten kirjoitit - nukkua tän ajanjakson yli. Mua vähän lohduttaa se, että TODENNÄKÖISTÄ kuitenkin on, että tämä on kohta ohi, ja se "ihana ja energinen" raskausvaihe alkaa. :)

Just tänään olin neuvolalääkärin vastaanotolla. Hän sanoi, ettei oikein tiedetä miksi joillain pahoinvointi on pahempaa kuin toisilla, mutta että vain n. 1%:lla se jatkuu vkon 16 jälkeen. (Lohduttaako tämä yhtään? Ei varmaan...) Hän sanoi myös, että pahoinvointilääkkeistä ei ole todettu olevan oikeasti apua, mutta sen sijaan suurista annoksista B-vitamiinia voi olla apua. (Sitä käsittääkseni suositellaan myös masennukseen, joten kuulostaa ihan loogiselta! huom. En nyt tarkoita vaikeaa/syvää masennusta.) Hän neuvoi mua ostamaan Neurovita-nimistä b-vitamiinia (onko sen nyt B6?) ja ottamaan sitä jopa 3 tabl/vrk, vaikka normiannostus on 1. Muuten ei kuulemma oikein ole apukeinoja, muuta kuin LEPO ja STRESSIN VÄLTTÄMINEN - heh, helpommin sanottu kuin tehty. Minulle itselleni oli kova pala jäädä sairaslomalle raskauden vuoksi, mutta täytyy myöntää että en olis enää jaksanu töissä. Olo on jo senkin takia vähän helpottanut, että on voinut ottaa aamut iisisti, puuhastella päivällä omia pieniä juttuja, voinnin mukaan käydä rauhallisilla päiväkävelyillä, ja vaan kerta kaikkiaan antaa itselle lupa levätä. Noista rannekkeista luin itsekin, mutta en ole kokeillut. Toivottavasti niistä on apua sulle! Uusimmassa Vauva-lehdessä oli muuten ihan hyvä ja lohduttava juttu odotusajan pahoinvoinnista.

Hmmm, enpä nyt kuitenkaan oikein muuta osaa sanoa kuin että YRITÄ JAKSAA. :hug:
 
Täällä sama juttu mutten vaan oksenna, ihan hirveä olo kokoajan ja pyörii päässä ja koko ajan on sellainen olo että oksennan just mutten sitten oksenna. En pysty syömään juuri mitään. Tuoremehu menee aamulla jotenkin alas mutta sitten ei mikään.
Itse sain apua homeopatiasta ja nyt pystyn syömään niiden pillereiden avulla pieniä määriä kerrallaan kaikkea kevyttä ja kylmää ja olo on siksi hieman parempi. On tämä suuri helpotus monen päivän paaston jälkeen kun meni alas vain vesi.
Mutta suosittelen homeopatiaa :)
 
mulla oli esikoisesta pahoinvointilääkkeet käytössä kun se olo jatkui koko raskauden ajan. nyt on tässä raskaudessa taas ollu ihan samanlaiset olot mutta vielä en oo lääkkeitä hakenut, nyt rv 12+4 ja oksentelu vaan jatkuu. voimia sulle ja kannattaa ehkä noita pahoinvointilääkkeitä harkita.
 
Mulla esikoisesta oli kans juurikin noin älyttömän vaikeeta, ettei voinut sängystä nousta ennenku olin makuulla vetäny vähän sokerikorppua ja coka colaa.. Ja se Cokis on oikeesti ollut ainut mikä mulla on pysyny sisällä.
Vettä oli aivan sama missä vaiheessa päivää jos otti vaikka pariki hörppyä niin sen jälkeen kaikki lensi ulos.

Tästä toisesta aika lailla samaa, mutta ei lähellekkään noin rajua. Ekasta olin kans tiputuksessa, tiputtivat nesteitä ja just tuota B- vitamiinia. Ja sillä B-vitamiinillä luulen tämän toisenkin raskauden pysyneen hieman paremmin aisoissa.

Molemmista oli käytössä nuo pahoinvointi rannekkeet ja niistäki jonku verran apua.

Pahoinvointilääkkeenä Ekasta oli Postafen, joka on vaaraton ja sitä saa käyttää raskaanakin, mutta se ei mulle auttanut. Jotain vahvempaaki oli silloin sairaalassa ollessa.
Ja tästä toisesta mikä on nyt menossa viikolla 25.. oli ihan suosiolla käytössä Primperan 10 mg jonka lääkäri sitten määräs. Niillä pysty jotenkuten oleen pystyssä.

Molemmista olen tosiaan oksentanu sitten siihen 23 viikolle asti, ekasta vissiin pitemmällekki. Eli minä ainaki kuulun siihen ikävään 1 % joka oksentaa pidemmälle.

Mutta kaikki kiteytettynä, .. Cokis ja pahoinvointilääkkeet, B- vitamiini tai se ihan raskausajan multitabs ja pahoinvointirannekkeet.. Ja ei missään nimessä vettä missään vaiheessa päivää!!

Koittakaa vaan jaksaa.. eihän tässä muu auta ku aika ja lisääntyvät raskausviikot.. Voimia!!

t. Moonlight
 
mä oksensin esikoisesta 21 ensimmäistä raskausviikkoa,siis yli puolet raskaudesta. aamua iltaa ja päivää koko ajan. aamut oli pahimpia,väh.3-4krt ennen töihin lähtöä ja työmatkalla vielä parit kerrat ojaan. nyt toista ootan viikolla 9 ja kolme viikkoa oksentanu lähinnä aamuisin sen väh 5krt. toivottavasti tästä toisesta ei tarttis niin kauaa oksentaa ku esikoisesta.. :|
 
Täällä sama juttu mutten vaan oksenna, ihan hirveä olo kokoajan ja pyörii päässä ja koko ajan on sellainen olo että oksennan just mutten sitten oksenna. En pysty syömään juuri mitään. Tuoremehu menee aamulla jotenkin alas mutta sitten ei mikään.
Itse sain apua homeopatiasta ja nyt pystyn syömään niiden pillereiden avulla pieniä määriä kerrallaan kaikkea kevyttä ja kylmää ja olo on siksi hieman parempi. On tämä suuri helpotus monen päivän paaston jälkeen kun meni alas vain vesi.
Mutta suosittelen homeopatiaa :)

Syötkö jotain homeopaattisia lääkkeitä? Minkä nimisiä?
 

Yhteistyössä