Kauheeta kun tää tupakoinnin lopetus on vaikeaa vaikka raskaana :(

  • Viestiketjun aloittaja huonoäiti
  • Ensimmäinen viesti
huonoäiti
ekaa lasta odotan, nyt rv 13. olen repsahdellut polttamaan raskauden alusta lähtien noin viikon-kahden välein muutaman. nyt on purkat kuvioissa ja syön niitä. onneksi apteekissa auttoivat. harmittaa ja en olisi uskonut tätä näin vaikeaksi. olen aika masentunut.
 
no
Sä sentään haluat lopettaa ja varmasti vielä onnistutkin. Mua sapettaa ja kyrpii mun kaveri joka polttaa vieläkin rv20 ja sanoo että ei siitä ole mitään haittaa sikiölle. Voi hyvä jumala, onko siitä sitten jotain hyötyä??? Kaikkia tekosyitä keksitään. Ja tiedän kyllä mitä se tupakoimisen lopettaminen vaatii. Poltin itse melkein 10 vuotta ja lopetin heti kun plussasin siihen paikkaan.
 
e
Hienoa kuitenkin että yrität. Jos poltat viikon-kahden välein muutaman tupakan, niin 40 viikossa se vois tehdä yhteensä esim. 40 tupakkaa. Toisaalta jos poltat askin päivässä, niin sama määrä tulee täyteen kahdessa vuorokaudessa... Että kyllä toi on jo todella hyvin!
Älä lannistu! :)
 
myös
Minä tiedän myös, miten vaikeaa lopettaminen on. Itsekin repsahdin välillä polttamaan yhden ja olin taas monta päivää polttamatta. Näin meni pitkään, mutta loppui lopulta kokonaan. Kyllä se onnistuu sinultakin, tsemppiä!!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja LadyPink:
voithan kuvitella sitä näkyä et kun vedät röökii niin samalla se sun sikiös on kans siel masus rööki kädes ja pössyttelee... ei mun tekis ainkaa mieli polttaa kun ajattelisin sitä.
olen kuvitellutkin.. nyt olen ollut taas 6vrk polttamatta. tuo mielikuva sikiöstä joka kärsii saa voimaan pahoin.. ja sen voimin + purkan avulla yritän nyt. ja kun ihan oikeasti haluan irti tupakasta kokonaan, lapseni takia varsinkin mutta myös itseni.. tupakointivuosia takana 12, ihan nuoresta tytöstä saakka... ei vastuullinen äiti tupakoi raskaana.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Toivottavasti ap et ole saarnaamassa ja syyttelemässä sikainfluenssa-ketjuissa heitä, jotka rokotteen ottivat... :whee:
häh? eipä kuulu tapoihini olla palstalla saarnaamassa ja syyttelemässä ihmisiä. otin itsekin rokotteen viime talvena.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
pystytkö sä välttelemään tilanteita, paikkoja ja seuraa jossa sun tekee eniten mieli polttaa?
poltan yksin piilossa ja kotona, tilanteissa joissa ahdistaa/masentaa/pelottaa/stressaa. tavallaan käytän sitä tunteiden hallintaan :( säälittävää, tiedän
 
Esikoista odottaessani tein niin, että kuljetin mukanani käsilaukussa tupakka-askia. Annoin itselleni luvan polttaa yhden tupakan, JOS minulla on TARPEEKSI hyvä syy. Nikotiinintuska tai "aina ennenkin oon kahvin kanssa röökin polttanut" ei täyttäneet tuota "tarpeeksi hyvä syy" kriteeriä. Tavallaan punnitsin joka kerta erikseen, onko nyt riittävän hyvä syy polttaa vai ei, ja silloin polttamatta jättäminen oli paljon helpompaa.

Silloin plussatestin jälkeen "jatkoin" tupakointia noin viikon siten, että sytytin tupakan, pidin sitä kädessä ja karistelin, kunnes se oli palanut loppuun, jolloin tumppasin sen. Ja näin tein niissä yhteyksissä, joissa olin tottunut röökini kiskomaan. Tavallaan siis poltin, vaikken käytännössä polttanutkaan. Tämän viikon pehmeän laskun jälkeen jätin tupakat kokonaan käsilaukkuun.

Loppujen lopuksi muutaman tupakan poltin sinä raskausaikana. Ensimmäisen kun kissani lopetettiin, toisen kun hain kissan uurnan postista ja kolmannen kun hautasin kissan uurnan mökille. Nuo tilanteet katsoin riittävän hyväksi syyksi, enkä suostu tuntemaan morkkista noista kolmesta tupakasta edelleenkään.

Mikä koko hommassa oli pointtina oli se, että kun minulla tavallaan oli "tarvittaessa" lupa itseltäni polttaa, ei minun tehnytkään mieli. Tämähän ei tietystikään kaikilla toimi, jokaisella on oma paras tapansa jättää tupakka pois. Tässä raskaudessa nakkasin plussatestin jälkeen juuri avatun röökiaskin roskikseen, enkä ole ajatelut tupakkaa sen jälkeen. Helppouden takana on varmastikin kokemus ensimmäisestä raskaudesta ja sen myötä tullut henkinen varmuus siitä, että pystyn olemaan ilman tupakkaa, koska minulla on siihen riittävän hyvä syy (sikiön terveys).

Ennen kaikkea tärkeintä on se, että olet lempeä itsellesi. Niitä röökejä, mitä tähän mennessä olet polttanut et saa polttamattomiksi, niitä on siis turha murehtia ja surra. Niiden märehtiminen ei tee muut akuin pahan mielen sinulle, joten anna niiden olla. nyt kannattaa suunnata katse ja tarmo eteenpäin, yksi askel kerrallaan. Kokeile vaikka tuota mun "pehmeän laskun" tekniikkaa, josko se sopisi vaikka sinullekin. Joka tapauksessa ei kannata ajatella, ettet enää ikinä milloinkaan saa polttaa, vaan otat nyt taistelun kerrallaan, joka kerta kun tulee se tupakanhimo, käyt mielessäsi kädenväännön, poltatko vai lykkäisitkö vähän myöhemmäksi. Ja sitten sama taas uudelleen.

Kyllä se siitä :hug: Sä pystyt aivan varmasti olemaan ilman tupakkaa raskauden ajan :) Jos haluat vaihtaa mietteitä, niin törkkää yksäriä, mä kannustan mielelläni sua sun taistelussa tupakkaa vastaan :)
 
--
Mitäs jos keksit jotain muuta niihin hetkiin kun tupakantuska tulee? VAikka karkkia, sanoo hammaslääkärit ja muut mitä tahansa? Ite lopetin "seinään" kun tein plussatestin, ihmettelen vieläkin mistä se tahdonvoima tuli, olin kanssa kymmenisen vuotta polttanut ja yksikään aiempi lakkoyritys ei ollut kestänyt viikkoa pidempää. Nyt vielä imetän, joten en polta mutta pakko tunnustaa että jossain tuoll takaraivossa se tupakka edelleen on... toivottavasti en enää sorru.
 
Lopetuspäätös
Mitäs jos keksit jotain muuta niihin hetkiin kun tupakantuska tulee? VAikka karkkia, sanoo hammaslääkärit ja muut mitä tahansa? Ite lopetin "seinään" kun tein plussatestin, ihmettelen vieläkin mistä se tahdonvoima tuli, olin kanssa kymmenisen vuotta polttanut ja yksikään aiempi lakkoyritys ei ollut kestänyt viikkoa pidempää. Nyt vielä imetän, joten en polta mutta pakko tunnustaa että jossain tuoll takaraivossa se tupakka edelleen on... toivottavasti en enää sorru.
Se voi olla ihan järkevää, että keksii jotain muuta. E-savukkeen myötä ei tarvitse tavallaan lopettaa tupakointia. Sitä voisi kokeilla.

E-savukkeista lisää.
 

Yhteistyössä