kauhukohtaus

Onko kellään kokemusta lapsen kauhukohtauksesta?Eli siis....n.puolen tunnin kuluttua nukahtamisestaan, lapsi herää huutamaan, ihan kauheeta huutoo, semmosta et koskaan itku ei oo niin karseen kuuloista :eek:
Silmät voi olla auki, aina ei, mutta monesti näyttää niinku lapsi ois hereillä, vaikka todellisuudessa nukkuu :(
Vastaa, jos kysyy jotain, mutta vastaa ihan sekoja. Muutenki puhuu silloin mitä sattuu...
Rimpuilee sylistä pois ja huutaa....Sitten kun viimein herää...kun oikein rauhallisesti porisee sille ja pitää tiukasti sylissä, ei koskaan muista edes itkeneensä :eek:
 
kokemusta on
tytöllä oli muistaakseni n.3-4vuotiaana
oli rasittavaa pitää yöllä kiljuvaa lasta sylissä ja mikään ei auttanut...paitsi aika,ne loppu sit itsestään aikanaan
 
sammakka
tyttö nyt viiden ja ollut aina huono nukkuja...meillä hieman auttanut se että nukkuun laitetaan viimeistään yhdeksältä, jos menee nukkuminen myöhemmäksi, tulee öistä melko rauhattomia...
 
Niin siis meillä alkoi kun poika oli n.2v
Nyt se on 4v, ja nämät kohtaukset on melkein poissa kuvioista.
Viimeyö tosin poikkeus.
Ja mä en itse saa sitä enää pidettyä paikoillaan, kun rimpuilee niin, onneksi isi auttaa, ja puhuu rauhoittavasti, ja lähtee kävelemään poika sylissä. Siihen se sitten ruukaa rauhoittua
 
Meillä noita kauhukohtauksia on pojalla ollut yli kolmen vuoden ajan. Ei siis joka ilta, eikä edes joka viikko, mutta välillä kuitenkin. Sen huomasin että jos ennen nukahtamista katsoo tv:tä, niin kohtaus tulee varmasti tai jos päivän aikana on paljon pelannut pleikkaa. Nyt reiluun kuukauteen ei ole ollut yhtään kohtausta, joten toivotaan että alkaisi helpottaa, pojalla nyt ikää 6,5v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä on pojalla 1,5-v ollut nyt kuukauden sisällä kaksi kertaa sellainen..ihan kauheeta :/
juu, ne ekakerrat oli kauheimpia, mä olin varma että sillä on joku niin kauheen kipee :/
Mutta nyt oon varma että ne on jonkinlaisia painajaisia :(
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja eikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä on pojalla 1,5-v ollut nyt kuukauden sisällä kaksi kertaa sellainen..ihan kauheeta :/
juu, ne ekakerrat oli kauheimpia, mä olin varma että sillä on joku niin kauheen kipee :/
Mutta nyt oon varma että ne on jonkinlaisia painajaisia :(
Neuvolantäti just tänään lohdutteli että lapsi ei siitä kohtauksesta mitään aamulla muista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja eikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä on pojalla 1,5-v ollut nyt kuukauden sisällä kaksi kertaa sellainen..ihan kauheeta :/
juu, ne ekakerrat oli kauheimpia, mä olin varma että sillä on joku niin kauheen kipee :/
Mutta nyt oon varma että ne on jonkinlaisia painajaisia :(
Neuvolantäti just tänään lohdutteli että lapsi ei siitä kohtauksesta mitään aamulla muista..
juu ei muista, ei ainakaan mun poika.
Se ei muista silloin samantien herättyään ees mitään, vaikka on koitettu kysellä.
Mutta se on aivan kauhea kuunnella sitä huutoo
:/
 
Juu, joskus tyttö, 2,5 v., yöllä ''herää'' huutamaan aivan hirveästi eikä loppua näy. Usein rauhottuu siihen että vien sen ulos että saa kylmää ilmaa keuhkoihin niin herää ja huuto lakkaa. Tepsii aikas hyvin kesälläki et vie pihalle. Jos tosi kuuma ilma on niin sitten laskee jaloille kylmää vettä, tepsii myös. Yhteen aikaan tollasta oli melkein joka yö, nykysin enää harvemmin.
 
meillä ei auttanut tuo ulos vienti, ei käsien pesu kylmällä veellä....ei oikee m ikään muu, ku juttelu ja kiinnipitäminen. Kyllä yhteen väliin kokeiltiin vaikka mitä, että se huuto loppuis :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja eikkis:
meillä ei auttanut tuo ulos vienti, ei käsien pesu kylmällä veellä....ei oikee m ikään muu, ku juttelu ja kiinnipitäminen. Kyllä yhteen väliin kokeiltiin vaikka mitä, että se huuto loppuis :/
Meillä taasen puhuminen ei oo tehny oikein mitään vaikutusta. Huutaa vaan eikä tunnu kuulevan mitään. Se et riisuu kaikki vaatteet pois niin on auttanut kans, ja että yrittää juottaa vettä. Viimesenä keinona on laitettu suppo niin se on auttanu rauhottumaan.
 
Meillä on 1,5-vuotiaalla.Herää yleensä 1-2 väliin yöllä,ei ota tuttia vaan nakkelee sitä pois,potkii ja huutaa..Syliin ei halua vaan juoksee(jos otan sängystä pois)ympäriinsä ja makaa maassa mahallaan huutaen täyttä kurkkua..En voi kuin kellosta vain katsoa,että milloin se taas loppuu.Tasan puol tuntia kestää aina.Onhan se tuskainen tilanne,kun ei voi muuta kuin katsoa vierestä ja kun yöllä muuta yrittävät nukkua,on hiljaista jne.Tai siis ainakin pitäisi olla.. :/
Esikoisella oli myös näitä kohtauksia ja silloin sitä kauhisteltiin miehen kanssa että mikä ihme on..Nyt tiedän,että ajan kanssa menee ohi..Mutta yhtä kauhistuttavaa silti vieläkin on.
 
kohta 6v tyttö meillä, tuollaista on ollut niin pitkään kuin muistan.
Huutaa, nousee istumaan näyttää heränneeltä (silmät auki ja puhuu/höpöttää kauhistuneena) ja osoittelee olemattomia (yhden kerran kysyi että "äiti miksi sinä juokset noin kovaa ympyrää" ja seisoin siis siinä sängyn vieressä)
Viime yönä vein tuonne olohuoneeseen ja pidin hetken sylissä. Kun sitten tyttö havahtui kokonaan hereille kysyi että "miten minne tänne jouduin? Miksi minä olen täällä? Kannoitko sinä?"

Tilanteen mukaan joko yritän rauhoitella tai sitten herätän valon avulla (laitan valot esim. vessaan ja vien sinne tai näin kesäisin aukaisen vain verhoa.

muoks* niin kestää yleensä 5-15min, joskus sen 30min.
 
Kippuravarvas
Niin aj se täti vaan kehotti puhumaan rauhallisesti, tai jos on joku louru/laulu tms mitä usein luetaan..ja sitten se sano että ei kannata eteepäin ottaa lasta kiinni, että kun se saattaa kokee sit äidin/isän uhkaavana, että perhepedissä ainakin nukkuvilla on hyvä kun ottaa syliin silleen takaapäin ja puhelee rauhottavasti.
 
Lisään vielä 3-4 vuotiaana oli tuolla meidän tytöllä se pahin vaihe tuossa jolloin ei voinut tuon kohtauksen aikana koskeakaan tyttöön (potki ja löi niin kovasti).
Sen olen huomannut että muutokset, pienetkin, pahentaa näitä. Esim. kun vaihdoin huonekalujen järjestystä niin taas 3 yötä oli hankalempia, tai käytiin parin päivän reissulla ja tultiin kotiin yms.
 
meillä 4v tytöllä myöskin.juuri samanlaista et huuta sellanen kauhuilme kasvoilla ja osottelee millon mihinkin puhuen mitä sattuun!!
itellekkin tulee semmonen inhottava olo.
meillä kasvojen huuhtominen auttaa tytön heräämään kunnolla ja sit hän hymyssä suin nukahtaa uudelleen eikä ikinä ole muistanut nuita yöllisisiä kohtauksia!
 
Pojalla 1v8kk oli viime yönä tälläinen. Huusi ku päätä olis hakattu irti ja heittäytyi ihan holtittomasti pinnoja päin monta kertaa (pidin tosin kiinni, jottei olisi sattuttanut itseään ) . Ihan hirveetä kuunneltavaa/katseltavaa. Räppäsin samantien valot päälle, mutta ei auttanut yhtään. N. 10min kesti ja sitte loppui kuin seinään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MEK:
Pojalla 1v8kk oli viime yönä tälläinen. Huusi ku päätä olis hakattu irti ja heittäytyi ihan holtittomasti pinnoja päin monta kertaa (pidin tosin kiinni, jottei olisi sattuttanut itseään ) . Ihan hirveetä kuunneltavaa/katseltavaa. Räppäsin samantien valot päälle, mutta ei auttanut yhtään. N. 10min kesti ja sitte loppui kuin seinään.
:hug: ja ei oo ennen ollut?
SE on kamalaa katottavaa, varsinkin kun ei mikään auta :eek:
 

Yhteistyössä