Kausi-influenssarokote, kannattaako ottaa perusterv. alle 1v?

  • Viestiketjun aloittaja Kk
  • Ensimmäinen viesti
no ei kannata minusta. influenssa on joo ikävä jos tulee, mutta ei kuitenkaan minusta minkään "rokotteen arvoinen todella vaarallinen tauti " perusterveelle.
ja meillä on rokotettu normisti neuvolassa muuten.
no, sikainfl.rokotusta ei otettu.
 
En kyllä ottaisi. Muuten kyllä otetaan normaalit rokotukset lapselle. Mielestäni jotkut taudit vaan pitää sairastaa ja saada niihin pikkuhiljaa vastustuskykyä. Yhtäkään influenssaa ei meidän lapsella ole vielä ollut. Ja jos tulee niin sitten tulee.
 
ap
nostanpa vielä.
Juuri tuota pohdimme että kun lapsi on kuitenkin kotihoidossa ja todella vähän sairastellut niin onko aiheellista ottaa.
Toisaalta jos sen ottaa niin olisiko tuosta haittakaan, paitsi tosiaan jos sairastelee sitten sen rokotteen takia!
 
Mieki
Ei kannata jos kerta on perusterve. Ei kai sairastaminen koskaan kivaa ole mutta influenssa nyt on influenssaa. Meillä otettu rokotusohjelman rokotteet ja sikainfluenssa. Lapsi perusterve 1v10kk.
 
Anna
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nostanpa vielä.
Juuri tuota pohdimme että kun lapsi on kuitenkin kotihoidossa ja todella vähän sairastellut niin onko aiheellista ottaa.
Toisaalta jos sen ottaa niin olisiko tuosta haittakaan, paitsi tosiaan jos sairastelee sitten sen rokotteen takia!
Meillä otettiin esikoiselle vasta 2-vuotiaana (nyt 3v), ei haluttu aikaisemmin laittaa ylimääräisiä pistoksia, kun oli kotihoidossa. Rokotusohjelman mukaan muuten mennään.
 
Me otimme 11 kk:n ikäiselle pojallemme sekä kausi-influessa että sikainfluenssarokotteen. Terveydenhoitaja sanoi, että aika pahoja jälkitauteja on tullut ihan kausi-influenssastakin. Muutenkin lapset ovat saaneet kaikki rokotteet ja nuorimmainen lisäksi rotavirusrokotteen.
 
vieras
Ottaisin. Itse olen ottanut tytölleni, joka 1v 2kk, kaikki rokotusohjelmien mukaiset rokotteet sekä lisäksi rota, neumokokki, a & b hepatiitti, influenssa ja sikainfluenssarokotteet. Yksityisen lastenlääkärin kanssa keskustelin ja hän oli sitä mieltä, että ehdottomasti nämä kaikki (paitsi a ja n hepatiitti, jonka otin ulkomaanmatkan takia) ja vesirokko rokotuskin jos ei ole sairastanut sitä 2v mennessä.
 
sh-äiti
No sehän on ihan makuasia kuka sitä pitää tarpeellisena ja kannattavana. Kurja tauti influenssa on sairastaa, meillä 3v ja 4v lapset olivat sen oikean influenssan kourissa kolmisenpv ja kova kuume 39-40 koko ajan. Mutta senkään jlk en heitä ole rokotuttanut influenssaa vastaan.
 
Kyllä meillä otettiin kahdelle alle 3 vuotiaalle, ja myös isommille, ja otimme miehen kanssa itsekin. Tahdon minimoida kaikki vähääkään vaarallisemmat kuumetaudit nyt. Ihan tarpeeksi pelkoa tuo sikatauti herättänyt. Ja kun toisiks nuorin saa kaikki taudit aina niin voimakkaana, niin aattelin et josko rokotuksella säästyis ees influenssalta sitten...
 
sh-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottaisin. Itse olen ottanut tytölleni, joka 1v 2kk, kaikki rokotusohjelmien mukaiset rokotteet sekä lisäksi rota, neumokokki, a & b hepatiitti, influenssa ja sikainfluenssarokotteet. Yksityisen lastenlääkärin kanssa keskustelin ja hän oli sitä mieltä, että ehdottomasti nämä kaikki (paitsi a ja n hepatiitti, jonka otin ulkomaanmatkan takia) ja vesirokko rokotuskin jos ei ole sairastanut sitä 2v mennessä.
No tuo on taas tuon last.lrin:n mielipide ja joku toinen lri taas sanoo toista. esim. vesirokkorokotetta ei suosittele joku muu lri koska se ei kuitenkaan anna 100%suojaa ja vesirokko on suht vaaraton tauti sairastaa, ja mitä pienempänä sen parempi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lisään tähän vielä että vastausta odottelen lähinnä niiltä jotka muuten rokottavat lapsensa rokotusohjelman mukaisesti :)
Eli ottavat sen,ota säki, mitä sä sitte sitä tää kyselet?????
etkö tosiaan ymmärtänyt? tyhmäkö olet vai mikä se on hätänä?
 
vieras
meillä on otettu aina kausirokote, mutta sikaa ei otettu. Kaikki ohjelman mukaiset rokotteet on aina otettu. Otan myös itselleni kausirokotteen.

Miksi kausirokote on otettu on se, et influenssa on aika kova tauti ja virus on aina eri joka vuosi, eli immuniteetilla minkä sairastamalla saisi ei ole kovinkaan suurta hyötyä. Tavallisiin flunsiiisnhan se rokote ei annan mitään suojaa, mutta vielä tänä 3½v. aikana ei ole kausi- influenssa iskenyt, korvatulehduksia ei ole sairastanut koskaan ja muutenkin on ihan perusterve lapsi. Viime kaudella sairasteli aikatavalla, kun aloitti päivähoidon.

Tämä sikatauti on todennäköisesti jo sairastettu meidän lapsella, mutta jo ennen sitä olin vakaasti päättänyt olla ottamatta kyseistä rokotetta, ihan omien pelkojeni vuoksi. Lapseeni ei pistetä mitään rokotetta niillä tutkimustuloksilla mitä sillä rokotteella vasta oli. Moni pk ryhmäni lapsi sairastui tautiin samalla viikolla, kun saivat rokotteen (18 lapsesta 15 sairastui, aikuiset eivät) ja itse en ole vieläkään sairastanut tautia. Eli tautia ja sen tarttuvuutta on paisuteltu julkisuudessa aikatavalla. Mutta tämä on vain minun kokemani..
 
vieras
Tähän asiaan liittyen myös muiden lääkärien mielipide oli rokotusten puolesta. Tietysti löytyy niitäkin lääkäreitä jotka eivät ylimääräisiä rokotuksia suosittele, mutta itse uskon lukemiani tutkimuksia ja lääkäreitä joiden kanssa olen asiasta keskustellut. Tämä oli siis minun ratkaisuni, ei kaikille sopiva eikä ainoa oikea. Jokainenhan toimii lapsensa parasta ajatellen.
 

Yhteistyössä