Kaveri on opettanu lapsilleen että vehnää ja sokeria sisältävät ruuat on höttöä

Ei kuulu, koska síllä hötöllä tarkoitetaan vaaleata leipää tai pullaa. Jos me tarkoitettais hötöllä kaikkea vaaleata (riisi, jauho, pasta yms) niin aika vattumaoista ois käydä kaupassa...mies ois kirjottanut listaan höttö ja mä sitten koittasin arpoa että mitäköhän niistä miljoonasta mies on tarkoittanut. Jeo, jep.

Sä vissiit et siis tahallasikaan edes halua ymmärtää mitä mä yritän sulle sanoa. Siinä tapauksessa lienee ihan turha edes yrittää.
Mnusta sinä kyllä otat tämän turhan vakavasti, älä nyt suutu! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
voe voe
Tulipa mieleen kun jo edesmennyt pappani ei voinut ymmärtää minkäänlaisia muroja olleskaan. Hän aina tuhahteli meille lapsenlapsille, että taasko sitä MOSKAA syötte ja siitä jäi elämään mun perheeseen muroille nimitys moska :D Ihan kauppalistassakin saattoi lukea moska ja kaikki heti tiesi mitä pitää tuoda. Jos mun lapset siis hinkuu murohyllyllä MOSKAA, niin ehkä joku ihmettelee millainen kasvatus meillä on...
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
"vieras"
Minun mielestäni höttö on kuvaava sana. Vaaleaa leipää pystyy syömään vaikka kuinka. Se uppoaa hyvin vatsaan, ei tunnu missään eikä pidä juurikaan nälkään. Toista on kunnollinen ruisleipä. Sitä joutuu pureskelemaan ja se täyttää vatsankin.
 
kenen kersa?
tyttöni koulussassa on 7.v poika joka kyttää ruokailuissa toisten syömistä ja ilmoittaa milloin mikäkin on lihotavaa? Tyttäreni pieneen nokareeseen levitettä leivän päällä oli alkanut huutamaan ruokalassa, susta tulee lihava kun tuon syöt ym...haukkuu normaalin kokoisia lapsia koulussa päivittäin lihavaksi, tulossa on palveri tämän perheen ja aion suoraan siellä sanoa että taitaa pojalla olla kotona opetetu malli koulussa käytössä, aika järkkyä kasvatusta?:(
 
pakko kertoa
Ja totta sekin, että ne hiilarit elättää tulehdusbakteereja ja se, että muuntogeeninen vehnä sairastuttaa. Monissa leivissä on nykyään LISÄTTYÄ vehnägluteenia, ja siitä tulee kyllä kipeeksi terveenkin maha:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1287361474/33#33
 
Tiedetään vanhastaan
Ja totta sekin, että ne hiilarit elättää tulehdusbakteereja ja se, että muuntogeeninen vehnä sairastuttaa. Monissa leivissä on nykyään LISÄTTYÄ vehnägluteenia, ja siitä tulee kyllä kipeeksi terveenkin maha:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Vehnä lisää terveilläkin suoliston läpäisevyyttä
"Vehnäjauhojen hyvät leivontaominaisuudet johtuvat vehnänjyvän sisältämästä sitkoaineesta, gluteenista.

Gluteeni on vehnänjyvän varastoproteiinien, gliadiinien ja gluteniinien, muodostama verkkomainen rakenne, joka saa aikaan taikinan sitkon.

Leivontaominaisuuksiin vaikuttavat etenkin tietyt molekyylipainoltaan suuret gluteniinialayksiköt (HMW-GS), joita vehnässä lajikkeesta riippumatta on kuusi erilaista.

Kaikki geenit eivät kuitenkaan ilmenny kaikissa lajikkeissa, ja gluteenin laatua onkin yritetty parantaa lisäämällä vehnälajikkeisiin ylimääräisiä kopioita näistä geeneistä.

Erityisesti yhden geenin (1Ax1) on todettu vaikuttavan vehnän leivontaominaisuuksiin, mutta se ei ilmenny läheskään kaikissa lajikkeissa.

Altpeter ym. (1996) siirsivät tämän geenin lajikkeeseen, jolta se luonnostaan puuttui.

Geeni saatiin ilmentymään ja toimimaan vehnässä, ja sen todettiin lisäävän gluteenin kokonaismäärää ja siten parantavan lajikkeen leivontaominaisuuksia".
Kirjasta Biotekniikan riskit, kirjoittaneet Elina Häikiö ja Jaakko Kangasjärvi

Lisäsin jokaiseen lauseeseen rivivälit, että jää aikaa miettiä niitä sanoja :wink:


Vehnäjauho tosiaan kannattaa korvata luomukananmunilla, juustoraasteella (luomuisella) ja mantelijauholla, ja hienolla luomuspeltillä, jos aikoo pullaa tehdä. mut kuka nyt enää mitään pullaa söiskään :koki:

Mantelijauhosta kun tuo sitko puuttuu kokonaan."
 
No miksei niitä voi vaan kutsua sämpylöiksi tai karkkia karkiksi?
Karkki meillä on karkkia (vaik aika harvoin syödään), mut sämpylöillä tarkoitetaan itse tehtyjä, muulla kuin vehnäjauhoilla leivottuja sämpylöitä. Kaupan sämpylät on yleensä juuri höttöä (tai mitä sanaa nyt haluaakin käyttää), mä puhun usein lisäainepaskasta (en lapsen kuullen). Mut siis kyllä parhaani mukaan koitan opastaa terveelliseen ruokavalioon. Täysjyvään mäkin olen oppinu jo lapsuudenkodissani, ei se valkoinen paska sisällä mitään ravintoaineita, tyhjiä kaloreita vain, eikä edes maistu miltään.
 
Näinon
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän mitä onni on;25636534:
Karkki meillä on karkkia (vaik aika harvoin syödään), mut sämpylöillä tarkoitetaan itse tehtyjä, muulla kuin vehnäjauhoilla leivottuja sämpylöitä. Kaupan sämpylät on yleensä juuri höttöä (tai mitä sanaa nyt haluaakin käyttää), mä puhun usein lisäainepaskasta (en lapsen kuullen). Mut siis kyllä parhaani mukaan koitan opastaa terveelliseen ruokavalioon. Täysjyvään mäkin olen oppinu jo lapsuudenkodissani, ei se valkoinen paska sisällä mitään ravintoaineita, tyhjiä kaloreita vain, eikä edes maistu miltään.
Ruoan ja käypän ravinnon kutsuminen paskaksi on typerää, selitteli sitä miten tahansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla ja Ä92
Näinon
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän mitä onni on;25636721:
Käypää ravintoa en toki kutsu paskaksi, ainoastaan sitä äärimmäisen ravinneköyhää valkoista huttua :D
Jolla iso osa maailmasta itsensä ja perheensä ravitsee?

Joo sun ei tarvi, mutta ei se tuota asennetta sen paremmaksi tee.

Ja sinuun liittymättä: mielestäni on myös älytöntä opettaa lapsi halveksumaan yhtään mitään ruokaa. Esimerkiksi tuo "opettaa kutsumaan hötöksi" (silloin kun siihen sisältyy selkeä negatiivinen arvolataus) on kyllä jokseenkin kyseenalaista. Ylipäätään voimakkaiden asenteiden välittäminen ruokaan liittyen on kyllä ongelmien kerjäämistä.

Jo nyt on tarpeeksi (vaikkapa) teinityttöjä, jotka ei kykene syömään vaaleaa leipää ja saa tunnontuskia pullanpalasta. Tottakai siihen liittyy kaikkea muutakin, mutta ei tuollainen asiaa ainakaan auta.
 
  • Tykkää
Reactions: fanta ja Eedla
Alkuperäinen kirjoittaja Näinon;25636773:
Jolla iso osa maailmasta itsensä ja perheensä ravitsee?

Joo sun ei tarvi, mutta ei se tuota asennetta sen paremmaksi tee.

Ja sinuun liittymättä: mielestäni on myös älytöntä opettaa lapsi halveksumaan yhtään mitään ruokaa. Esimerkiksi tuo "opettaa kutsumaan hötöksi" (silloin kun

siihen sisältyy selkeä negatiivinen arvolataus) on kyllä jokseenkin kyseenalaista. Ylipäätään voimakkaiden asenteiden välittäminen ruokaan liittyen on kyllä ongelmien kerjäämistä.

Jo nyt on tarpeeksi (vaikkapa) teinityttöjä, jotka ei kykene syömään vaaleaa leipää ja saa tunnontuskia pullanpalasta. Tottakai siihen liittyy kaikkea muutakin, mutta ei tuollainen asiaa ainakaan auta.
Juu ravitsee toki, mutta onneksi tietoisuus ravinnonkin suhteen on kasvussa. Mua ei toisten syöminen niin paljoa kiinnosta että siitä harmaita hiuksia itselleni repisin.

Ja meillä ei olla mitenkään fanaattisia, kunhan esimerkin avulla opetan syömään terveellisesti ja that`s it. Ei puhuta lapselle(kaan) esim et meilläpä syödään terveellistä ruokaa ja naapurissa syödään paskaa. Joten turhaan sinäkään siinä täräjät.
 
Näinon
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän mitä onni on;25636878:
Juu ravitsee toki, mutta onneksi tietoisuus ravinnonkin suhteen on kasvussa. Mua ei toisten syöminen niin paljoa kiinnosta että siitä harmaita hiuksia itselleni repisin.

Ja meillä ei olla mitenkään fanaattisia, kunhan esimerkin avulla opetan syömään terveellisesti ja that`s it. Ei puhuta lapselle(kaan) esim et meilläpä syödään terveellistä ruokaa ja naapurissa syödään paskaa. Joten turhaan sinäkään siinä täräjät.
Ihan rauhassa vaan, en minä täällä täräjä.

Mun mielestä on vaan vastenmielistä ja omanapaista halveksua mitään ravintoa. Sinulla (ja minulla) on kyllä vara valita, mutta se on tällä Telluksella poikkeus se, eikä siinä ole tiedostamisesta kysymys.

Sitä paitsi en usko, että se asenteesi lapsiltasikaan piilossa pysyy, jos noin "vapaa-ajalla" on kuitenkin tarve sellaisia termejä kuin 'paska' käyttää ruoan yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"Kifa"
Komppaan kyllä edellistä. Itse haluaisin omille lapsilleni opettaa että ruokaa pitää kunnioittaa. Toki terveelliset ruokailutottumukset haluan myös heille siirtää mutta myös toivon heidän ymmärtävän ettei ole kaunista nirsoilla tai heittää ruokaa pois vaikkei se joka kerta olisikaan täsmälleen oman maku- tai ajatusmaailman mukaista.

Omasta puolestani kukin syököön kotonaan mitä erikoisruokaa haluaa mutta minun ymmärrykseni loppuu siihen jos valmiiksi tehdyn ruoka-annoksen edessä yökitään ja purnataan tai kipataan annos ihan hyvää ruokaa roskikseen sen takia kun itsellä ei nyt ole tapana just tällaista syödä.
 
"Kifa"
Ja lisätään tähän vielä että ylläoleva ei siis koske allergikkoja, laktoosivaivaisia, ärtyvänsuolenoireyhtymäisiä sun muita joille se ruoka-annos ihan oikeasti aiheuttaisi joitain vaivoja (koska 100% varmuudella joku vetää heti tämän kortin esiin)
 
Näinon
[QUOTE="Kifa";25637036]Komppaan kyllä edellistä. Itse haluaisin omille lapsilleni opettaa että ruokaa pitää kunnioittaa. Toki terveelliset ruokailutottumukset haluan myös heille siirtää mutta myös toivon heidän ymmärtävän ettei ole kaunista nirsoilla tai heittää ruokaa pois vaikkei se joka kerta olisikaan täsmälleen oman maku- tai ajatusmaailman mukaista.

Omasta puolestani kukin syököön kotonaan mitä erikoisruokaa haluaa mutta minun ymmärrykseni loppuu siihen jos valmiiksi tehdyn ruoka-annoksen edessä yökitään ja purnataan tai kipataan annos ihan hyvää ruokaa roskikseen sen takia kun itsellä ei nyt ole tapana just tällaista syödä.[/QUOTE]

Tämäpä. Saattavat nimittäin nämäkin vanhemmat löytää asenteensa edestään: Hoito- ja kouluruoka (tai vaikka leiriruoka tai ateria kyläpaikassa) kun ei ehkä aina ole sitä 'ei-höttöä' tai 'ei-paskaa'.

Terveellisen ruokavalion ja siihen ohjaamisen ei tulisi tarkoita "muuhun" ruokaan liittyvää ylenkatsomista.
 

Yhteistyössä