Kaveri työttömänä kotona, lapsi pk:ssa ma-pe 7-17!!

  • Viestiketjun aloittaja työssä käyvä ex-kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tää on provo. Lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli lapsi saa olla tarhassa, vaikka vanhempi olisi kotona. MUTTA päivähoitoaikaa on rajoitettu. esim. meillä lapsi saa olla hoidossa vain klo 15 asti, jos jompi kumpi vanhemmista on jostain syystä kotona (hoitovapaalla, työtön, eläkkeellä tms).
 
Tosi väärin. Jättäisitte ne lapset tekemättä jos ette jaksa niitä hoitaa. Ja sitä mieltä suurinosa meistä tarhantädeistäkin on.
Tiedoksi, että työtön työnhakija ei voi olla, jos lapsi on kotihoidossa, koska silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Lapsen on oltava siis ainakin osa-aikaisesti hoidossa, vaikka toinen vanhemmista "makaisi" kotona.
 
Näin mulle ainakin sanottiin keväällä kun työttömäksi ilmoittauduin. Jä järkeenkäypäähän se on: en olisi voinut sännätä kahden päivän varoitusajalla töihin, ellei lapsellani olisi ollut hoitopaikkaa olemassa.
no ei ole kertaakaan tullu tällästä vastaan.Multa on kysytty onko hoidossa vastasin että ei tällä hetkellä.
Olis päikyt aika täynnä jos työttömien mukulat ois siellä.
 
"vieras"
Niin, ethän sä sitä hoitopaikkaa heti huomiseksi saa jos tänään saat työpaikan. se ei silti estä ettetkö voisi olla työtön työnhakija, hoidon kun voi järjestää muualtakin kuin kunnallisesta päivähoidosta.
 
"nih"
Tiedoksi, että työtön työnhakija ei voi olla, jos lapsi on kotihoidossa, koska silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Lapsen on oltava siis ainakin osa-aikaisesti hoidossa, vaikka toinen vanhemmista "makaisi" kotona.
No kyllä mä ainakin olen työtön työnhakija ja hoidan lapseni kotona. Ei puhettakaan, että saisin kunnalta hoitopaikan kun olen ilman työtä ja en kyllä lasta veisikään hoitoon koska voin itse hoitaa. Työkkärissä kirjattiin tietoihini, että työnvastaanotto aika on noin 2viikkoa, jotta lapsen hoito voidaan järjestää. OMG, että ihmisillä on outoja luuloja ja kaikki mitä "ylemmiltätahoilta" sanotaan uskotaan kyseenalaistamatta!

Sitä paitsi monet äidit käyttävät tätä tilannetta "hyväkseen", eli ovat sen kolme vuotta työttömänä ja etsivät vakavasti työtä vasta sitten kun on lapsi on kolme vee.
 
:O. Mä EN ymmärrä tollasta. Mä ite jäin työttömäksi kotiäitiyden jälkeen ja etsin töitä tosissaan. Tyttö oli päikyssä vain n.5h/pvä että tottuis nukkuun siellä jne. Sit sain töitä ja jos on iltavuoro, mä vien niin myöhään kuin mahd, esim ensi ma vasta 15 vaille 11 koska MÄ HALUAN olla lapseni kanssa mahd pitkään ja paljon(isä hakee neljältä). Ti-to onkin päivät 7-16 töiden takia ja se surettaa :(. En ymmärrä miten kukaan voi laiskuuttaan laittaa pientä lasta hoitoon 7-17 :O!!! Hirveen pitkä päivä. Ymmärrän jos masennusta tai muuta.
 
xx
ja vielä; sehän ei pk:lle kuulu onko vanhemmat kotona vai töissä. Mun mielestä päiväkodista on turha alkaa toitottaa et "paikka luovutettava toiselle"
Päiväkodille kuuluu lapsen hyvinvointi. Mun mielestäni päiväkodin puolelta olisi ihan asiallista ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, jos työttömän lapsi on koko ajan tosi pitkiä päiviä hoidossa. Eihän sitä tiedä, vaikka taustalta löytyisi vanhemman hoitamatonta masennusta tms.
 
Foortti harmaana
Sille lapselle on varmaan OIKEASTI parempi olla päiväkodissa, kun esim masentuneen äidin kanssa kotona, joka voi vaikka joko huutaa koko päivän tai vastavuoroisesti olla välittämättä koko lapsesta.
Isä tietty hoitaa illalla.
 

Yhteistyössä