Kaverin 2v tyttö painaa vähän vajaa 20kg ja on noin 90cm pitkä..

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Neuvolassa ollaan huomautettu liiallisesta painosta kokoajan, muttei kaveri ota kuuleviin korviinsa. Lapsi hengästyy heti jos vähänkin juoksee ja on kovin kömpelö. Ei jaksa touhuta mitään pitkiä aikoja kun menen oman lapseni kanssa kylään. Istuu enimmäkseen sohvalla. He eivät käy lapsen kanssa leikkipuistoissa (tai ylipäätään yhtään missään), ulkoilu tapahtuu omassa ihassa jossa ei ole mitään virikkeitä. Kerran oltiin yhdessä leikkipuistossa, mutta tämä kaverini ei antanut lapsensa tehdä mitään vaan hyysäsi perässä "varo nyt kohta sinä kaadut, voivoi älä mene sinne" ja tyrkkäsi tytön lopulta istumaan vauvakeinuun.

Käy todella paljon sääliksi tätä lasta, jotenkin tuli niin paha mieli kun oltiin käymässä tämän perheen luona ja kun kaveri vaihtoi lapselle vaatteita, näin "koko todellisuuden", roikkuvat pullukantissit, kaameat vatsamakkarat, turpeat kädet ja jalat... Voivoi :( Tekisi niin mieli sanoa jotain, mutten halua loukata kaveriani kuitenkaan puuttumalla hänen asioihinsa, mutta tuo tuntuu jo lapsen laiminlyönniltä, kun tietentahtoen syöttää lastaa taikinalla, pullalla, karkilla ja epäterveellisellä ruoalla tuollaiseksi! Mitä sinä tekisit?
 
Meidän 2-vuotias on 11kg ja reilu 90cm pitkä. Paksuhan tuo lapsi on, mutta minkäs sille tekee jollei itse vanhemmat sitä näe.
Lapselle itselleen se on inhottavaa, koska nythän ne syömisen taidot olisi opetettava. Ja jos syö tuolla tavalla jo nyt, niin mitä se on vanhempana..
 
sfsdfs
Meillä tuli pitempiaikaiseen hoitoon lapsi joka oli 86cm pitkä ja painoi 20,6kg ja vyötärönympärys oli komeat 63cm! =O =( Alle 2v. oli tuolloin. Oli toisessa sijoituspaikassa lihotettu tuollaiseksi. Meille tullessa oli hengityskatkoja, ei kyennyt tekemään muuta kuin puuskutti lattialla. Alettiin keventämään ruokavaliota (lapsi olisi syönyt vaikka hevosen), lisäämään kasviksia, kannustettiin ja patistettiin liikkumaan, käytiin ravitsemusterapeutilla jne.
Olihan se työtä ja tuskaa kaikinpuolin kun lapsi oli tottunut joka murheeseen saamaan ruokaa, limua, kakkua, pullaa, mehua jne. Saatiin paino pysymään samassa ja kun pituutta tuli niin lapsi hoikistui. Nyt on jo kouluikäinen, kova syömään edelleen ja pyöristyy helposti, mutta liikutaan todella paljon koko perheenä joten paino pysyy kurissa, myös ruokavalio on tarkkailussa. Toki koulussa syö hurjia määriä.
 
"kiia"
[QUOTE="mamma";27461905]Neuvolassa ollaan huomautettu liiallisesta painosta kokoajan, muttei kaveri ota kuuleviin korviinsa. Lapsi hengästyy heti jos vähänkin juoksee ja on kovin kömpelö. Ei jaksa touhuta mitään pitkiä aikoja kun menen oman lapseni kanssa kylään. Istuu enimmäkseen sohvalla. He eivät käy lapsen kanssa leikkipuistoissa (tai ylipäätään yhtään missään), ulkoilu tapahtuu omassa ihassa jossa ei ole mitään virikkeitä. Kerran oltiin yhdessä leikkipuistossa, mutta tämä kaverini ei antanut lapsensa tehdä mitään vaan hyysäsi perässä "varo nyt kohta sinä kaadut, voivoi älä mene sinne" ja tyrkkäsi tytön lopulta istumaan vauvakeinuun.

Käy todella paljon sääliksi tätä lasta, jotenkin tuli niin paha mieli kun oltiin käymässä tämän perheen luona ja kun kaveri vaihtoi lapselle vaatteita, näin "koko todellisuuden", roikkuvat pullukantissit, kaameat vatsamakkarat, turpeat kädet ja jalat... Voivoi :( Tekisi niin mieli sanoa jotain, mutten halua loukata kaveriani kuitenkaan puuttumalla hänen asioihinsa, mutta tuo tuntuu jo lapsen laiminlyönniltä, kun tietentahtoen syöttää lastaa taikinalla, pullalla, karkilla ja epäterveellisellä ruoalla tuollaiseksi! Mitä sinä tekisit?[/QUOTE]

no ruokavalio on asia erikseen, mutta miksi pitää valittaa siitä jos ystävä opastaa lastaan ja suojelee häntä?

Niin minäkin oon pienille tehnyt(tosin ovat saaneet kiipeilläkkin yms mutta oon ollut vieressä valmiina kiinni ottamaan jos ja kun putoaa), minusta heille äideille pitäs valittaa jotka ei katso yhtään heidän 2vuotiaiden perään!

ja sit toisilla noi geenitkin vaikuttaa, et siinä missä joku voikin syödä sitä sun tätä eikä liho(minä olen sellainen) niin joku toinen kerryttäisi kiloja. Mutta luulisi että 2vuotias on liikkellä koko ajan vaikka olisikin vain omalla pihalla/kotona.

Tottakai tämän ystäväsi kuuluisi kiinnittää huomiota lapsensa ruokavalion terveellisyyteen, mutta mistä sä tiedät mitä he syö? ja onko lapsella tutkittu em.sydän?
 
Ja mun lapsi oli kuulemma paksu, kun oli 95 cm pitkä & painoi 15 kiloa, taaperoiässä (eli alle kaksivuotiaana).

Siis neuvolan th:n mukaan oli ylipainoinen.

Samaan aikaan toisaalla saa reilusti lyhyempi lapsi painaa reilusti enemmän ihan rauhassa.

Niin ja lapsi ei siis oikeasti kyllä ollut paksu.
 
"mmm"
Ihan kamalaa :(

Luokittelen tuon pahoinpitelyksi, onhan huonoimmassa tapauksessa sen lapsen loppuelämä pilalla. Koulukiusaamista, yms odotettavissa..

Meidän ekaluokkalainen painaa 19kg, joten onhan tuo kaksivuotiaalle ihan hirveä paino!
 
Peyote
No voithan sä sanoa, että yleensä ton verran painaa tyyliin ekaluokkalaiset. Kysyy onko tutkittu miksi vaan paisuu koko aika. Onhan toi nyt ihan sairaan lihava vaahtosammuttimeksi. En käsitä ettei aikuinen itse näe!
 
"pk:n täti"
olen joutunut työssäni hoitamaan 15-kiloista 1-vuotiasta. siinä oli hoitajilla selkä ja nivelet koetuksella, lapsi kun ei vielä tuolloin juuri liikkunut ja lihasjäntevyys oli heikko. lapsi ei myöskään juurikaan syönyt itse, vaan oli täysin syötettävä. vanhempansa olivat siis kirjaimellisesti syöttäneet vauvansa porsaaksi. kyllä kävi sääliksi. :(
 
"vieras"
Kaverin poika on samanlainen, ja se syöttää sitä KOKO ajan. Jossain kun on nähty, niin lapsella on joko tuttipullo kädessä tai jotain ruokaa suussa. Äidin mielestä se ei ole mitenkään ylipainoinen. Mutta äiti itsekin on sairaalloisen lihava, eikä näe mikä on normaalipaino. Sääliksi käy.
 
mitä?
Alkuperäinen kirjoittaja Täh;27464389:
Mun poika oli 2v neuvolassa 94cm ja 17 kg, eikä mitää hengästyny tollee.. Höpöhöpö. Yläkäyrillä menee joo, mutta ei oo lihavaa nähnytkään.
Ei hemmetti :(

Ovatko nämä lihavien lasten äidit sokeita?
 
aapeee
Alkuperäinen kirjoittaja Täh;27464389:
Mun poika oli 2v neuvolassa 94cm ja 17 kg, eikä mitää hengästyny tollee.. Höpöhöpö. Yläkäyrillä menee joo, mutta ei oo lihavaa nähnytkään.
No kyllä tämä tyttönen hengästyy. Ja se on tyttö, lyhempi kuin poikasi ja yli 2kg painavampi joka tuon kokoisessa ihmisessä tekee aika paljon..
 
moooooom
Mun tutulla on myös 3-vuotias, joka on 95 cm pitkä ja painaa 20 kg. Vanhempansa kertoivat mitat neuvolakäynnin jälkeen, ja sen verran hurjilta kuulostivat että tsekkasin lasten painoindeksin ja tulos oli todella huomattava ylipaino.

Tekee kyllä pahaa lapsen puolesta. Kuulumme samaan kaveriporukkaan, ja lapset ovat usein mukana. Tämä lapsi saattaa tulla johonkin kaveriporukan kaffettelulle oman keksipaketin/shipsipussin tms. kanssa, ja syö herkkuja paljon ja todella usein. Toivottavasti neuvolassa on puututtu asiaan.
 
Kyllä mun mielestä kuulostaa niin hurjalta että ihmettelen jos ei neuvolassa ole tuon enempää asiaan puututtu.
Samoin tuon "täh nimimerkin lapsi kuulostaa aika isolta. Toki paino ei aina kerro kaikkea, mutta kuitenkin.
Meidän 3v4kk oli 3v tarkastuksessa 104cm ja hiukan alle 15kg, ja kuopus 1,5v tarkastuksessa 90cm ja 12kg
 
"vieras"
Mun parin viikon päästä 1v on varmaan reilu 80cm ja painaa 12-13kg jos on jatkanu samaa kasvua. Onko tämäki teistä valtava lapsi? :eek: ap kuvailema lapsi kuulostaa kärsivän painostaan paljon, mutta miksi te taivastelette kommentoijien normaali aktiivisia lapsia? Mun lapsi syö ainaki normi ruokaa ja on kova tyttö touhuamaan eikä neu olassakaan olla oltu huolissaan. Mun lapsi söi 6kk ikään asti pelkkää rintaa ja kasvo sillonki jo hurjaa vauhtia. Lapset on yksilöitä ja niitä ei sais arvostella tiukkojen standartien mukaan :eek:

Ap menetät tod näk kaverin, mutta sun pitäisi vähintään huomauttaa asiasta ja ehkä hänki myöhemmin tajuaisi asian! :)
 
"äippä12"
Mun mielestä myös ap:n mainitsema kaverin lapsi kuulostaa kookkaalta mutta muuten en olisi ihan niin ankara. Lapsia on hyvinkin eri kokoisia. Toiset ovat tosi kevytrakenteisia, toiset vähän tukevampia. Ei sekään ole totta että ekaluokkalainen aina painaisi 19kg, itse taisin olla melkein tuplasti sen verran. Ja huom, en lihava vaan 140cm pitkä myös:)

Oma 3v tyttöni on 100cm ja 16.7kg. Ja siis hyvinkin hoikka, kyllä tuohon lisää painoa menisi ilman että on lihava.
 
mitä?
[QUOTE="äippä12";27464509]Mun mielestä myös ap:n mainitsema kaverin lapsi kuulostaa kookkaalta mutta muuten en olisi ihan niin ankara. Lapsia on hyvinkin eri kokoisia. Toiset ovat tosi kevytrakenteisia, toiset vähän tukevampia. Ei sekään ole totta että ekaluokkalainen aina painaisi 19kg, itse taisin olla melkein tuplasti sen verran. Ja huom, en lihava vaan 140cm pitkä myös:)

Oma 3v tyttöni on 100cm ja 16.7kg. Ja siis hyvinkin hoikka, kyllä tuohon lisää painoa menisi ilman että on lihava.[/QUOTE]

Ei jessus mitä tekstiä :O

Siis ap:n mainitsema lapsi on sairaalloisen lihava, joka todennäköisesti saa terveydellisiä ongelmia jo elämänsä alkutaipaleella.
 

Yhteistyössä