kaverit kaikkoo

  • Viestiketjun aloittaja tuleva mami77
  • Ensimmäinen viesti
tuleva mami77
Hei vaan ,

Tosta ''tylsää'' ketjusta päätellen en ole ainut jolta kaverit kaikkoo... mut aloitanpa uuden aiheen pelkästään niistä kavereista.

Olen usein kuunnellut muiden juttuja että kun kaverit kaikkoo kun tulee raskaaksi jne. mutta olen aina ajatellut että eiköhän siinä ole omaakin vikaa mukana, että varmaan tulevat äidit juttelevat liikaa vauvoistaan tai raskaudestaan. Ja usein myös ajattelin että ei tainneet kaverisuhteet olla kovin hyvässä kunnossa jos noin vaan lopahtaa.

En siis uskonut että itselle ikinä kävisin näin! Nyt sitten olen itse ihan samassa jamassa. Harvoin tulee kutsuja, ja ymmärrettävästi minua ei pyydetä bilettämään, mutta eikös joskus voisi tehdä muutakin kuin bilettää? Kävelyille ei kutsuta, kai se on vaarallista kävellä ja kohottaa kuntoaan kun on raskaana... Aluksi pyydettiin mukaan bileiltoihin sillä tavalla että tulen ''aloittelemaan'' kaverien kanssa ja sitten suuntaan kotiin kun mut lähtee baariin. haloo, ei kiinnosta! ja sen jälkeen kutsut onkin jäänett tulematta, kun en usein lähtenyt tollaseen järjestelyyn. Mieluummin viettäisin mukavan illan saman katon alla ja muut drinksuja nauttien, minä vaikka pelkästä hyvästä ruoasta nauttien. Mutta ei.

Olen se kolmas kaveri joka joskus pyydetään 'mukaan' jo sovittuihin juttuihin, kun ennen sovittiin yhdessä tekemiset. Olen myös huomannut että minulle 'ei uskalleta' kertoa suunnitelmista kun en kuulu suunnitelmiin mukaan. Esim bilereissut, kuulen niistä jälkikäteen tai viimetipassa hyvin vaivautuneilta kavereilta. Olen siis todella yllättynyt kun en tajunnut että näin se elämä muuttuu! Ja tämä on tosiaan lähipiirini, vuosikausien yhdessäolon jälkeen. Muut ystäväni, ehkä ei niin läheiset ovat suhtautuneet raskauteeni paremmin, ehkä juuri siksi että heidän kanssaa luonnostaankin nähdään vähemmän.

Niin siinä vaan ky että suhteet ei toimi eri elämäntilanteissa. Minua vierastetaan ylllättävällä tavalla. Ja niin minäkin vierastan lapsellisia juttuja joita ystäväni harrastavat. En tosin sano tätä, mutta ehkä sen näkee naamasta. Ikää siis jo 29v, että ei olla 2kymppisiäkään enää. Eikä siitä ole kiinni, etteikö he haluaisi lapsia, yksi jo yrittää kovasti ja toinen ei malta osottaa että mies sanoon ''kyllä''. Mutta niin kauan kuin ei ole pullat uunissa kaikilla, niin ei taida ystävyyssuhteista tulla mitään.

Olen pahoittanut mieleni niiiin monta kertaa tämän puolen vuoden aikaana kun huomaan kuinka ulkopuolinen oloni on. Välillä en tahtoisi enää pitää mitään yhteyttä ystäviin, mutta sekin tuntuisi tyhmältä. Pitöäsin puhua suoraan ja sanoa että kylläpä minusta on tullut ulkopuolinen tässä porukassa, mutta en tiedä muuttaisiko se mitään.

Nyt suunnittelen ''bile''iltoja muiden kavereideni kanssa ja jotenkin haluan näyttää näille entisille lähijoukoilleni että minäkin haluan elää ja muut hyväksyvät uuden elämäni. Voin mennä siistiin baariin drinksuille ilman alkoholia ja viettää tyttöjen iltaa savuttomalla puolella :)

Muilla kokemuksia?? Ja anteeksi vuodatukseni....
 
höh
Voi harmi. Tuli surku sun puolesta kun luin tarinasi.
Itse olen vm.84 ja poikani on kohta vuoden vanha. Olen pyörinyt saman kaveri porukan kanssa jo yli kymmenen vuotta ja vieläkin ollaa hyviä ystäviä...

Mun kavereilla tosin monilla on jo lapsia... Oli jo ennen kun minä tulin raskaaksi. Mutta osa porukasta on edelleen lapsettomia. Silloin kun itselläni ei vielä ollut lasta niin kävin kyllä ilolla raskaana olevilla kavereillani kylässä. Oli hauska seurata kaverin mahan kasvua ja myöhemmin sitten lapsen kasvua ja kehitystä.

Ihmettelen hitusen sitä että kaverisi ovat jo aikas iäkkäitä (heh...minun silmissäni siis) niin MITEN HIIVATISSA NE JAKSAA VIELÄKIN RAVATA BAAREISSA?? ja jos he ovat kaiken lisäksi parisuhteessa niin jopas on vähän elämällä sisältöä!

Minun lapsettomat kaverit muistavat että vaikka olenkin nykään suuren osan ajastani äiti niin olen myöskin edelleen se sama tyttö joka olin ennen äitiyttäni.

Joo, ei tässä kirjoituksessa nyt ole tolkkua. Harmittaa vaa niin paljon sun puolesta...

Mitä jos juttelisit heille... Sanoisit että olisi ihan kiva kayädä välillä vaikka ihan vaan kahvilla juttelemassa tai shoppailemassa. Että vaikka sinusta onkin tulossa äiti olet edelleen se sama tyttö johon he tutustuivat silloin joskus..
 
Yks yksinäinen äiti
Joo, mulle käyntyt jokseenkin samalla tavalla et kaverit hävis ku tein ensimmäisen muksun olin sillo 15v nyt olen 24 ja minulla on kaksi lasta, kolmatta odottelen. Ja sit on silleen et ku yritän luoda uusia kaveri suhteita lasteni kaveritten vanhempien kanssa ne katsoo et omas nuori äiti ja sillai ku ite ovat suurin osa yli kolmekymppisiä tai vanhempia ei sit oikein tuu jutun juurta ja sillai. Ottaa melkolailla päähän tälläne et moni luulee et se muuttuu täysin joksikin toiseksi kun saa lapsia, vaikka olen se täysin sama tyttö ku ne sillo muhun tutustui. Mut kai täs on vaan yrittettävä jaksaa näin... ja sanoo et elämä on! ja olla välillä hieman ulkopuolinen noista muista. en sit tiiä mitä niille käy ku ne joskus saa lapsia sitä olen montakertaa miettiny.
 
Lissu83
Mulla ihan sama juttu!! Oon yrittäny pitää kavereihin yhteyksiä ja kutsunut kylään ja ehdotellut kaupunki reissuja ihan vaan tyttöporukalla, mut kun ei, niin ei!! Aina saan vastaukseksi, et pitää tulla käymään, mut ei ne kuitenkaan tule... Eikä kyse ole siitä, et niillä olis kiire, koska ainakin yks on työttömänä kotona. Ennen tehtiin usein shoppailureissuja, mut nyt saan shoppailla yksin. Onneks oon saanu nyt kälystä itelleni hyvän ystävän, kun on tutustuttu paremmin.
 
tuleva mami77
Niinpä, luulen että on niin monia ihmisiä jotka eivät osaa suhtautua toisen elämän tilanteen muutokseen. Ei tiedetä enää mistä puhua, vaikka samoja ihmisiä sitä ollaan vaikka raskaana ollaan.

Toinen on ''kateus'', tai siis tavallaan kadehditaan kun muut siirtyvät elämässä etteenpäin ja toiset ei vaikka ehkä haluaisivatkin.

Minä käyn kuitenkin shoppailemassa ystävieni kanssa silloin tällöin, mutta 'tavalliseen 'vaatekauppaan mennessä he kysyvät että noh, mites tää nyt sulle sopii, sulla ei varmaan ole mielenkiintoa näihin tavallisin liikkeisiin... Eli siis he ihan vilpittömästi uskovat että elämä on muuttanut suuntaa täydellisesti, eikä olla enää samoja ihmisiä. Minä ainankin silti tykkään kaiesta tyttöhömpästä ja shoppailusta, oli liike mikä hyvänsä! Omalla ajalla sitten menen mamma- ja vauvaliikkeisiin.

Yksi asia johon olen pettynyt, että niitä viikonloppuiltojen baareja ym. ei voi jättää väliin ja viettää aikaa ei baarissa käyvän ystävän kanssa. Olen aika loukkaantunut siitä... Minulle on jo vuosia sitten baarissa käynti osaksi korvaantunut muilla hauskuuksilla, illallisilla, hengalilulla muuten vaan ja leffoilla. Ei se raskaus minua ole itsesään muuttanut.


Ja taas tuli vuodatus...
 
Minulla kans kaverit kaikkosi kun sain lapsen, mutta toisaalta ymmärrettävää he olivat suurimaksi osaksi juuri täyttäneet 18-v joten heillä oli erilaiset elämän tilanteen kuin minulla. nyt vielä kun vauva synty muutin tosi korpeen asumaan ja vielä vähemmän on kavereita tai ylipääntä sosiaalisia suhteita. todella kaipaa niitä kavereita joita oli entisessä asuinpaikassa. ja jotenkin tuntuu, kun heille soittelee niin itellä ole muuta kerrottavaa kuin vauva sitä vauva tätä, niin kamujani ei oikein kiinnosta ja minua taas ei kauheasti kiinnosta kaverini perjantai illan känniset sekoilut. mutta hyvin näyttää pärjäävän ilman heitäkin,vaikka olisi toivonut että olisimme pysyneet kavereina läpi elämän, ehkä hekin huomaavat kun saavat omaa perhettä kuinka paljon kavereiden tuki on tarpeen=)
 
No, lohduttava ajatus, empä ole ainut tämän asian tiimoilta, joka vähän kituuttaa...

Kavereita on enää ihan muutama, itse asiassa kaksi. Loput ovat täysin sivuuttaneet mut, selittävät kyllä omia juttujaan, villejä baari-iltojaan, seksiseikkailuitaan ja pettämisiään. Kukaan näistä "villikoista", jotka enne oli mun parhaista kavereita,ei ikinä kysele mitään vauvaan tai raskauteen liittyvää, naljailevat "kotona makaamisesta" ja naureskelevat rehennellen, kuinka he eivät ainakaan aio maatua himassa vaikka mikä olisi. (rv 38 menossa, loppu ajan tuykaluus ja kivut estää kaupungilla hyppelehtimisen, mikäli haluaa selvitä hengissä...)

Osa näistä on ihan pokkana jutellut, ettei mun seura enää kiinnosta, kun olen raskaana. Itse en taas näe, miten olen erilaistunut niin koivn,ihan yhtä hölnmöjä höpötän ja nauraa räkätän, mitään vauva juttuja en juttele, ellei joku itse aloita!!! No, ehkä mä joskus sitten ymmärrän...

Onneksi on edes nämä rtoiset kaverit, jotka tulevat meille käymään, kyselevät vauvasta ja mun voinnista yms.. Ihan mukava huomata ihmisissä uusia piirteitä ajan myötä, luulen, etä välit viilenee niihin riekkujiin, ei muakaan jaksa sit olla osa heidän elämäänsä ja tilanteita... :/
 
mä en oo ees tarvinnu raskautta siihen että kaveripiiri pienentynyt... muutin kaupungista "maalle", pienempään kuntaan, kun rakas osti meille asunnon täältä. oma työpaikkani on nykyään täällä myös, pari kolme kuukautta kävin edelleen vanhassa asuinkaupungissa töissä kunnes sain siirron. eli vanhaan asuinpaikkaan en mene kun shoppailemaan tai kaverien luo kahville. tänne ei moni viitsi tulla ja porukka ei ymmärrä, että bilettäminen ei niin helppoa enää ole, taksi maksaa 50-60e jos haluaa baarin jälkeen kotiinsa nukkumaan. ei kiinosta mennä kaverien luo punkkaa, varsinki ku ne ennen rakkaimmat ystävät asuu kotona. jes..

eli tässä odottelen että muutkin tulevat samaan elämäntilanteeseen ku minä. tosiystävät on silti jäljellä <3
 
:flower: Kukkapuska teille kaikille!Täällä myös yks avokkirouva,joka on vailla niitä "raskautta ymmärtäviä"ystäviä.Voinen myöntää,et jonkin verran omaa syytäkin.Olen lapsuuden/nuoruuden ystäviä työntänyt pois elämästäni.Tavalla taikka toisella olen halunnut jättää elämääni vain ne jotka ovat oikeasti mulle rehellisiä ja lojaaleja ystäviä.Paras ja rakkain mulle näistä on miespuolinen :D Sinkku,lapseton :D Meillä ei siis ole keskenämme ole koskaan ollut vispilänkauppaa..Hän on myös kauttani mieheni kamuja,eivät tosin vietä aikaa yhdessä.Niin no tietty kolmistaan ennen vanhaan..silloin kun en ollut vielä raskaana..Käytiin viihteellä.nyt en tahdo enää iletä lähteä baariin,kun on pömppistä tullut..muuten kyllä selvinpäin bailailee voisin lähteä

Raskaus on tosiaan kumma juttu,naispuoliset ystävät katoavat,mut tämä mies ei
:p Avokki sanoikin tuossa eräs päivä,et oliskohan syytä pyytää kummiksi tätä..Niin olin aikonutkin..Ihan oikea tosi ystävä on..

Täällä mun paikkakunnalla ei ole tuttuja paksusti voivina,eikä mitkään mammaryhmät kiinosta..siellä on aina ne omat porukat missä ovat ja tiettyä kilpailua kenen lapsella/tulevalla kalleimpia merkkivaatteita,vaunut jne...harmillista..(kokemusta,itse työharjoitellut kyseisessä rymässä)
Sen takia olenkin kirjekamuja alkanut hakemaan ihan oikeista mammoista =) On sitten samat kiinostuksen kohteet ja vaalitaan saman kaltaisia iloja elämästä..

 
Se on kumma, miten jotkut naispuoleiset ihmiset ei vaan osaa suhtautua raskaana olevaan naiseen samalla tavalla kuin ennen. Nyt jos menen ja repäsen jonkun irstaan ja ällön vitsin ilmoille, niin tasan osa kavereista menee ihan vaikeiksi ja katselevast varpaisiinsa, ennen olisivat yhtyneet leikkiin ja nauraneet itsensä kuoliaiksi... Moon ihan sama rä,äpää, mikä ennenkin, miten se nyt voi olla niin hanakala käsittää...Luulisi asian olevan toisin päin, jos oisin muuttuntu hissukaksi, jka kutoo himassa sukkia ja puhuu piipittävällä äänellä, kuinka ostin juuri tulevalle vauvalle uudet, vaalean siniset sukkahousut... :LOL:

Kaksoismoralimismi jyllää....
 
niin en tajua et miten se muuttuu kavereiden silmissä ystävä joka tulee raskaaksi.Itselläni kävi hyvä säkä et moni ystävä tuli samaan aikaa raskaaksi, joten ollaan pysytty ystävinä lapsien jälkeenkin.mut on se ystävyys muuttunut niidenkin kavereiden kohdalla kellä on lapsia.Ei se vaan ole enää sitä bilettämistä yms..kun ihmiset ei ole enää niin minä keskeisiä kuin ennen .nykyään ajatellaan menot ja monet muut asiat lasten kannalta parhaiksi ja sit aatellaan vasta itseä ns.
 
Paapu, ehkä ne sun kaverit luulee ettei lapsetonta jaksa kakankoostumus yms. jutut kiinnostaa ja säästävät sut siltä :LOL: Sun kannattaa sanoo että oot kiinnostunu ja mielellään lähet vaikka mukaan puistoon, shoppailee jne. ja autat siin lasten kanssa =)
 
Musta taas henk koht. tuntuu, että kun itsellä ei ole lasta, niin lapselliset kaverit ei välitä mun seurasta. Osa ehkä luulee etten pidä lapsista ja kokee siten olevansa vaivaksi. osa kieltäytyy poistumasta kotoa "koska lapsi ei pidä kyläilystä".. hm. luullakseni puolivuotias tekee mitä äiti tekee.. saatan tietenkin olla väärässä.

oikeastaan tämän vuoksi itseä pelottaa lasten saaminen. mitä jos mustakin tulee omasta tahdostani eristäytynyt, tai kuten teillä monilla, kaverein karatessa.. apua.

oli vaan pakko kirjottaa tähän, koska oon itse yrittäny pitää lapsen saaneeseen pitkäaikaiseen hyvään ystävään kovasti yhteyttä, mutta luovuttanut vähitellen.
:/
 

Yhteistyössä