Kayttaako joku ehkaisyna "varmoja paivia"?

Mietin tassa ratkaisua ehkaisyyn. Hormonikierrukkani on voimassa viela puolisen vuotta. Toista moista en halua, olen vaihtelevien mielialojen kanssa tassa karvistellyt ja uskon niiden johtuvan tasta ehkaisymuodosta ainakin osaksi. Enka muutenkaan halua enaa mitaan hormonaalista ehkaisya. En myoskaan kondomeja, niita ei kuitenkaan tulisi aina kaytettya-seksia on usein.
Vaihtoehdot taitaa olla siis vahissa.
Kuinkahan varmoina noita "varmoja paivia" uskaltaa pitaa? Mietin, olisiko jostain ovismittarista tms. apua? Vai parjaako ilman, oppiiko ajankohdan tunnistamaan?
Kolmas lapsi ei olisi mikaan katastrofi talla hetkella, mutta lahtokohtaisesti silti nyt mietinnassa kuitenkin pitava ehkaisy.
Ajatuksia/kokemuksia?
 
"vieras"
meillä oli pari vuotta käytössä ihan toimivasti, kunnes alettiin yrittää raskautta (kolmisen kuukautta yritystä ennen tärppiä). Kannattaa seurata puolisen vuotta hormoniehkäisyn jälkeen kierron säännöllisyyttä ja käyttää kondomia, ainakin pillereiden jälkeen mulla kesti pitkään kierron tasaantuminen. Aamulämpöjä mittailin joskus myös ja limoja seurasin. Enolis uskaltanut kuitenkaan luottaa jos raskaus olisi ollut ehdoton nounou..
 
[QUOTE="vieras";28589525]meillä oli pari vuotta käytössä ihan toimivasti, kunnes alettiin yrittää raskautta (kolmisen kuukautta yritystä ennen tärppiä). Kannattaa seurata puolisen vuotta hormoniehkäisyn jälkeen kierron säännöllisyyttä ja käyttää kondomia, ainakin pillereiden jälkeen mulla kesti pitkään kierron tasaantuminen. Aamulämpöjä mittailin joskus myös ja limoja seurasin. Enolis uskaltanut kuitenkaan luottaa jos raskaus olisi ollut ehdoton nounou..[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Kuinka monen paivan verran pidattaydyitte seksista oletetun oviksen aikaan?
 
"vieras"
Varmat päivät ja "keskeytetty yhdyntä" toimi 4 vuotta. Kun alettiin yrittämään lasta niin tärppäs ekasta kierrosta. Meille ei kyllä aiemminkaan ollut haitaksi vaikka lapsi olisi tullut. En missään nimessä suosittele ehkäisykeinona, jos lapsia EI saa tulla. Jos olisin tullut raskaaksi, olisin pitänyt lapsen. Se ei ole kovinkaan varma ehkäisykeino, toisilla on niin epäsäännöllinen kiertokin jne.

Oletko muuten kokeillut ehkäisyrengasta, minulle ei sovi muut hormonaaliset ehkäisyt mutta tuo sopii :) Siksi meillä tuota varmoja päiviä käytettiinkin, kun ei mitkään e-pillerit sopineet silloin muinoin.
 
[QUOTE="vieras";28589536]Varmat päivät ja "keskeytetty yhdyntä" toimi 4 vuotta. Kun alettiin yrittämään lasta niin tärppäs ekasta kierrosta. Meille ei kyllä aiemminkaan ollut haitaksi vaikka lapsi olisi tullut. En missään nimessä suosittele ehkäisykeinona, jos lapsia EI saa tulla. Jos olisin tullut raskaaksi, olisin pitänyt lapsen. Se ei ole kovinkaan varma ehkäisykeino, toisilla on niin epäsäännöllinen kiertokin jne.

Oletko muuten kokeillut ehkäisyrengasta, minulle ei sovi muut hormonaaliset ehkäisyt mutta tuo sopii :) Siksi meillä tuota varmoja päiviä käytettiinkin, kun ei mitkään e-pillerit sopineet silloin muinoin.[/QUOTE]

En ole koittanut ehkaisyrengasta. Kerrotko siita vahan? Ja kaytitteko siis yhdistelmana varmoja paivia ja keskeytettya? Eli aina keskeytitte? Vai ainoastaan riskiaikana?
 
---*
Ehkäisyrengas erittää samoja hormoneja kuin ehkäisypillerit, mutta tasaisemmalla syötöllä.

Jos meinaat kokeilla varmoja päiviä niin googleta sellainen laite, joka näyttää vihreää, keltaista tai punaista valoa. Siinä pissataan tikkuun joka päivä ensimmäiset kierrot ja laite mittaa ns. varmat päivät ja raskautumisen todennäköisyyden. Ei ole Suomessa myynnissä, mutta ulkolaisista nettikaupoista saa. Harmi, kun en nimeä muista. Sopii, jos on säännöllinen oma kierto.
 
Ehkäisyrengas erittää samoja hormoneja kuin ehkäisypillerit, mutta tasaisemmalla syötöllä.

Jos meinaat kokeilla varmoja päiviä niin googleta sellainen laite, joka näyttää vihreää, keltaista tai punaista valoa. Siinä pissataan tikkuun joka päivä ensimmäiset kierrot ja laite mittaa ns. varmat päivät ja raskautumisen todennäköisyyden. Ei ole Suomessa myynnissä, mutta ulkolaisista nettikaupoista saa. Harmi, kun en nimeä muista. Sopii, jos on säännöllinen oma kierto.
Kuullostaa mainiolta laitteelta, taytyykin tutkia!
 
"Vieras"
Monien tutkimusten mukaan "varmat päivät" on kylläkin yhtä tehokas ehkäisykeino kuin pilleritkin. Kyseinen ehkäisymuoto useimmiten pettää siitä syystä, että ei ollakaan maltettu pidättäytyä. Ilman hormonaalista ehkäisyä, on naisen himot yleensä aina huomattavasti suuremmat ovulaation aikaan kuin muulloin, joten riskejä saattaa tulla otettua odotettua herkemmin.

Mikäli vauva ei saa tulla, niin silloin ei tulisi mielestäni harrastaa seksiä laisinkaan. Meilläkin mennään jatkossa varmoilla päivillä ja keskeytetyllä, mikäli on tarve ehkäistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Muua
"vieras"
En ole koittanut ehkaisyrengasta. Kerrotko siita vahan? Ja kaytitteko siis yhdistelmana varmoja paivia ja keskeytettya? Eli aina keskeytitte? Vai ainoastaan riskiaikana?
Googlaa nuvaring, tietääkseni ainoa ehkäisyrengas mitä suomessa myydään. Rengas asetetaan 3 viikoksi emättimeen (itse), poistetaan ja pidetään viikon tauko (jos haluat että menkat tulee). Ehkäisyteho säilyy sen viikonkin ajan. Sit taas uusi rengas paikoilleen. Ehkäisyrenkaasta vapautuu paljon tasaisemmin hormonia ja hormonitasot pysyy tasaisena, toisin kuin esim. e-pillereissä, joten ne ei monelle aiheuta niin paljon mielialanvaihteluita ym. Ja ei tule niin helposti unohduksia kun renkaan voi unohtaa 3 viikoksi. Itse käytän kyllä useamman renkaan putkeen, menkat vain 2-3 krt vuodessa.

"Riskiaikana" keskeytettiin, muuten luotettiin "varmoihin päiviin". Minulla on ilmeisen säännöllinen kierto uskon, kun ei koskaan vahinkoja käynyt ja kestää aina sen 28 pvä. En siis mittaillut oviksia sen kummemmin, laskin vaan kierron kalenterista suunnilleen ja limat kertoo paljon (sori limainfo). Mutta meille raskaus tosiaan ei ollut maailmanloppu..
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28589582]

Mikäli vauva ei saa tulla, niin silloin ei tulisi mielestäni harrastaa seksiä laisinkaan. Meilläkin mennään jatkossa varmoilla päivillä ja keskeytetyllä, mikäli on tarve ehkäistä.[/QUOTE]

Kuulostaa kamalalle. En itse ainakaan haluaisi olla harrastamatta seksiä koko lopun ikääni, jos en enään halua lisää lapsia. Siksi ei enään käytetä varmoja päiviä ja keskeytystä, koska ne ei todellakaan ole yhtä varmoja kuin muut ehkäisymenetelmät, ja tällä hetkellä ainakaan ei uutta vauvaa haluta. Onneksi löysin tuon ehkäisyrenkaan...
 
en suosittele...
mulla säännöllinen kierto 28vrk ollut edellisen lapsen syntymästä asti eli kohta 5v..."ehkäisynä" keskeytetty yhdyntä ja ei seksiä 6pv ennen ovista tai 2 oviksen jälkeen,ainakaan ilman kondomia..nooh niinkun sanotaan hyvissä olosuhteissa siittiöt voivat elää viikonkin ja keskeytetyssä yhdynnässäkin niitä saattaa tulla.nyt rv 22 ja 7pv ennen ovista keskytetty yhdyntä ja tässä tulos..
 
"vierasvieras"
Minäkin olen lukenut, että tutkimusten mukaan varmat päivät olisivat toimiva ehkäisykeino - jos vain osaa tulkita kehoaan niin että tietää mitkä ne ns. varmat päivät ovat, ja ihan aina "riskiaikana" laittaa sen kondomin. Jos tuntuu, ettei sitä kumia muutenkaan tulisi joka kerta laitettua, en usko että varmat päivät ovat silloin se sopivin ehkäisymenetelmä, vaatii tunnollisuutta ja itsehillintää siinä missä pelkästään kondomilla ehkäisykin :) Jos tuntuu että kondomin etsiminen latistaa tunnelmaa, niin varmaan sekin, kun pitää alkaa muistelemaan, että mikäs päivä nyt olikaan, ja pitiköhän se kumi ottaa käyttöön tänään vai huomenna.

Me ollaan jätetty kondomi joskus pois ns. varmoina päivinä, kun ollaan suunniteltu raskautta mutta ei vielä alettu varsinaisesti yrittää, eli raskaus ei olisi ollut huono juttu - toinen lapsistamme sai alkunsa näin :) Mulla on yleensä ollut todella säännöllinen kierto, mutta ennen tuota muutama kierto oli mennyt jotenkin omituisesti, joten en enää tiennyt ihan tarkkaan missä mennään oviksen suhteen.

Varmoilla päivillä ehkäisemisessä on niin monta juttua mitkä voi mennä pieleen (kierto sekaisin, muistaa väärin missä vaiheessa kierto on, "unohtaa" tai ei malta laittaa kumia jne.) että en pitäisi sitä yhtä tehokkaana kuin muita keinoja, vaikka se sitä olisikin silloin kun kaikki menee "oppikirjan mukaan" :)
 
Hopoti hoi
Tuossa tuo 2-vuotias varmojen päivien lapsi pyörii jaloissa ... :D Meillä toimi 4 vuotta moitteetta. Ja tietenkin koko ajan olimme tietoisia, että ei välttämättä toimi ja olimme valmiit ottamaan riskin. Mulla oli/on säännöllinen kierto, mutta kippas kappas lapsi sai alkunsa kuukautisten päättymisestä seuraavana päivänä.
 
Blue
Ekan lapsen jälkeen käytettiin siihen asti kunnes viimeinen lapsi sai alkunsa. Siitä sitten synnytyksen jälkeen laitoin kierukan.

Meillä toimi erittäin hyvin. Lapset saivat alkunsa juuri silloin kun siihen lupa annettiin. Mutta vaatii toimiakseen sen että nainen tietää oman kroppansa toiminnan täydellisesti. Ja siltikään en suosittele sitä käytettäväksi kuin silloin kun ei yhtään haittaa vaikka vahinko kävisikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Muua
"Mie"
[QUOTE="Vieras";28589582]Mikäli vauva ei saa tulla, niin silloin ei tulisi mielestäni harrastaa seksiä laisinkaan. Meilläkin mennään jatkossa varmoilla päivillä ja keskeytetyllä, mikäli on tarve ehkäistä.[/QUOTE]

En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka sanoo näin. Kyllä seksiä saa harrastaa muussakin tarkoituksessa kuin lapsenteko tarkoituksessa!! Vai meinaatko että et itse esim. viisikymppisenä harrasta lainkaan seksiä kun et halua lapsia?
 
"vieras"
Meillä nyt kolmatta kuukautte mennään hyvin varovaisella varmojen päivien (muutama päivä ennen kuukautisia ja noin viikko kuukautisista, mulla 31 päivän kierto ja olen tikuttanut oviksen noin 14 päivän tienoille) päivien ja keskeytyksen yhdistelmällä ja muina aikoina kumin kanssa. Ei ainakaan vielä ole tärpännyt :)

Mutta ei tosiaan sovi ehkäisykeinoksi silloin jos vahinko olisi katastrofi. Mulla oli aiemmin rengas käytössä ja se oli tosi helppo ehkäisykeino, mulla vaan puhkes aikuisiän akne sen käytöstä, ei kiva.
 

Yhteistyössä