Kehtaako mielestäsi työssäkäyviä sukulaisia/tuttavia kysyä mahdollisiksi lapsenvahdeiksi synnytyksen ajaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Isovanhemmat niin huonosssa kunnossa etteivät voi lapsevahteina toimia ja kaikki samalla paikkakunnalla asuvat sukulaiset/tuttavat joita voisi vahdiksi ajatella ovat työssäkäyviä.
Mutta onko mielestäsi noloa edes kysyä työssäkäyvältä voisiko hän tulla vahdiksi eli käytännössä muutaman viikon olla valmiina tulemaan mihin vuorokauden aikaan tahansa?
 
"tii-"
Mielestäni kehtaa kysyä. Jos ei ole vaihtoehtoja, niin pakkohan se on. Kannattaa kuitenkin kysyä niin, että siitä voi myös kieltäytyä. Kyllä minä hyvän ystävän tai lähisukulaisen puolesta voisin yölläkin nousta.

Päivät voivat toki olla ongelmallisia, jos teillä ei ole päivähoitopaikkaa. Kaikki eivät voi olla työpäivää pois toisten lasten takia, toisilla on joustavampi työ. Kysymällä saat selville.
 
"vieras"
Kehtaa, sitä vartenhan ne ystävät ovat! Ja itse auttaisin ilomielein ei-niin-läheistäkin sukulaista tai työkaveria vastaavassa tilanteessa. Jos ihmisillä on erilaisia työaikoja, kannattaa pyytää apua useammalta, niin on isompi todennäköisyys, että joku pääsee. Jos pitää lähteä yöllä, joku esimerkiksi voi tulla yöksi ja aamuksi joku toinen kenen ei tarvitse lähteä aamulla töihin.
 
nojoomut,
esimerkiksi minä en voi mitenkään luvata että voin tulla ja olla. Meillä tosia vaikeaa saada töistä vapaata, ja entäs jos tulis vaikka yöllä ja aamulla oliskin pakko lähteä töihin....
 
har
Peesi tuolle että kysyä toki voi mutta pitää antaa mahdollisuus myös kieltäytyä ilman mökötystä. Meillä muuten neuvolassa aikoinaan sanottiin että jos on hankaluuksia saada vanhempaa lasta minnekään niin voi olla yhteydessä paikalliseen vuoropäiväkotiin. En kyllä tiedä miten tuo käytännössä olisi toiminut kun ei moista palvelua tarvittu.
 
"vieras"
Yrittäisin kyllä jotenkin muuten saada järjestettyä esikoisen hoidon kuin vaivaamalla työssäkäyviä. Eri juttu jos joku on esim lomalla laskettuna aikana eikä ole suunnitellut sen kummempaa lomaohjelmaa. Kiva tosiaan jos herätetään aamuyöllä kahden aikaan lapsenvahdiksi ja seittämältä pitäisi olla itse töissä. Jos ei muu auta niin sit lapsen isä jää kotiin ja synnyttäjä synnyttää yksin. Niin ne on naiset kautta aikojen tehneet ja toimineet.
 
[QUOTE="vieras";25349998]Yrittäisin kyllä jotenkin muuten saada järjestettyä esikoisen hoidon kuin vaivaamalla työssäkäyviä. Eri juttu jos joku on esim lomalla laskettuna aikana eikä ole suunnitellut sen kummempaa lomaohjelmaa. Kiva tosiaan jos herätetään aamuyöllä kahden aikaan lapsenvahdiksi ja seittämältä pitäisi olla itse töissä. Jos ei muu auta niin sit lapsen isä jää kotiin ja synnyttäjä synnyttää yksin. Niin ne on naiset kautta aikojen tehneet ja toimineet.[/QUOTE]

Saahan tuota kysyä, eihän siihen tarvitse suostua..Ja onhan se niin et meillekkin jos yöllä joku tulee niin se saa samantien jatkaa uniaan, muksu nukkuu ja vierassänky on pedattu..Jos aamulla on töihin meno lapsenlikalla eikä mukula ole maailmassa, tulee isäntä kotiin tai sit lapsenvahti vaihtuu lennossa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25349998]Yrittäisin kyllä jotenkin muuten saada järjestettyä esikoisen hoidon kuin vaivaamalla työssäkäyviä. Eri juttu jos joku on esim lomalla laskettuna aikana eikä ole suunnitellut sen kummempaa lomaohjelmaa. Kiva tosiaan jos herätetään aamuyöllä kahden aikaan lapsenvahdiksi ja seittämältä pitäisi olla itse töissä. Jos ei muu auta niin sit lapsen isä jää kotiin ja synnyttäjä synnyttää yksin. Niin ne on naiset kautta aikojen tehneet ja toimineet.[/QUOTE]

Eli siis pelkkä kysyminenkin on jo sopimatonta vaikka kysyttävällä olisikin mahdollisuus kieltäytyä?
 
"vieras"
Kysyä voi, mutta ei pidä loukkaantua, jos joku kieltäytyy. Jollain voi sattua olemaan vapaata ja työt ovat ihmisillä erilaisia, toisilla helpompaa thdä esim. etätyötä tms. Mielestäni kannattaa kuitenkin henkisesti valmistautua siihen, että synnyttää ilman miestä. Ei sitten tule mitään paniikkia, vaikka ei hoitajaa isommalle lapselle saisikaan.
 
"vieras"
Kysyä voi aina. Ei voi tietenkään olettaa, että olisivat töistä pois tai olisivat passissa +- 2 viikkoa. Mutta kysyä voi. Minusta tuo on sellainen kunniatehtävä ja ystävänpalvelus, että se on vain mukavaa, jos voi auttaa. Kerran on työssäkäyvä mieheni mennyt 2 tunniksi vahtimaan ystävän lapsia ja kerran on meille tullut 1 tunniksi työssäkäyvä mies. Ei ongelmaa. Molemmilla joustava työaika ja isovanhempien saapumista vain odottivat.
 
Tottakai voi kysyä. Mä olin naaprin yö-ja viikonloppupäivystäjänä kun synnytys läheni. Olisin siis mennyt yöksi sinne ja aamulla sitten jos töihin ois pitänyt mennä niin oisin vienyt hänen lapset eräälle toiselle kotona olevalle äidille.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25349998]Yrittäisin kyllä jotenkin muuten saada järjestettyä esikoisen hoidon kuin vaivaamalla työssäkäyviä. Eri juttu jos joku on esim lomalla laskettuna aikana eikä ole suunnitellut sen kummempaa lomaohjelmaa. Kiva tosiaan jos herätetään aamuyöllä kahden aikaan lapsenvahdiksi ja seittämältä pitäisi olla itse töissä. Jos ei muu auta niin sit lapsen isä jää kotiin ja synnyttäjä synnyttää yksin. Niin ne on naiset kautta aikojen tehneet ja toimineet.[/QUOTE]

Mua ei haittaisi herätä yöllä ja mennä tutun luo jatkamaan unia (vaikka uni ei välttämättä enää tulisikaan). Pienen lapsen ja unettomuusjaksojen takia olen niin tottunut niihin päiviin, kun yöunet ovat jääneet vähiin tai kokonaan välistä, että kestäisin kyllä sen yhden työpäivän väsyneenäkin. Tai siis ajattelisin, että mulle se seuraavan päivän väsymys olisi ihan pikkujuttu siitä hyvästä, että ystävä saisi miehensä mukaan synnytykseen :)
 
Kysyä sopii mutta tietenkään ei pidä loukkaantua kieltäytymisistä. Nuo työpäivät on hankalia, elionko lapsella hoitopaikka minne tuttava voi viedä oman työpäivänsä ajaksi?

Kakkosen synnytyksen edellä kyseltiin kavereista lapsenhoitajia esikoiselle. Valtaosa tutuista teki vuorotyötä, joten saatiin sovittua hoitovuoroja niille todennäköisimmille ajankohdille niin että aina oli joku vapaalla ja tarvittaessa pystyisi sitten töihin mennessään viemään lapsen toiselle kaverille.
 
peesi
Peesi edelliselle vieraalle, ei muakaan haittaisi, olen valvomiseen tottunut.

Mutta mites ne meistä, joilla kaikki isovanhemmatkin ovat työelämässä vielä työelämässä? Saisiko heitä pyytää? Kyllä mun vuorotyötä tekevä äitini ja päivätöissä oleva isäni ainakin tulisivat, jos siis täytyisi. Meidän lapsella kyllä on hoitopaikka, eli voisivat kyllä töissäkin käydä. Mutta lisäksi, kyllähän mieskin pakkoraossa lapsen kanssa jäisi tai ainakin siksi aikaa, kun saataisiin isovanhemmat kehiin.

Vaan jos kysytty kieltäytyy, niin eihän siitä loukkaantua pidä. Ei kaikki halua nousta keskellä yötä toisen lasta hoitamaan. ;)
 
^On puhuttu isovanhempien kanssa, mutta koska välimatka on pitkä, ei tuo onnistu ihan niin vain nyt kun kaikki ovat taas töissä, toki pientä joustoa ovat jo kyselleet, mut tosiaan tuo välimatka tuo haasteita...


Sillä mä tilasin synnytyksen viikonlopulle.. :D
 
Tuo muutaman viikon jatkuvassa hälytysvalmiudessa oleminen voi joillekin olla turhan rajoittavaa. Jos siis on useampia tuttavia niin kannattaisi varmaan kerätä heistä hoitorinkiä ja samalla vähän katsoa kellä on milloinkin parhaiten vapaita. Helpompi päivystää vaikka 2-4vrk kuin 3 viikkoa.
 
"vieras"
Tuo muutaman viikon jatkuvassa hälytysvalmiudessa oleminen voi joillekin olla turhan rajoittavaa. Jos siis on useampia tuttavia niin kannattaisi varmaan kerätä heistä hoitorinkiä ja samalla vähän katsoa kellä on milloinkin parhaiten vapaita. Helpompi päivystää vaikka 2-4vrk kuin 3 viikkoa.
Minua ahdistaa jo valmiiksi ajatuskin tälläisestä päivystämisestä. En missään nimessä alkais siihen edes siskoni taikka lähimmäisten ystävien kohdalla. Ja olen itsekkin ollu raskaana ja aina jouduttu miettiin tuota kuka tulee. Ja olaan joka kerta asennoiduttu siihen,että menen yskin jos ei helposti silloni kukaan pääse. Jostain syystä meidän lapset on syntyneet aina vloppuna ja päivällä.
 
Tuo muutaman viikon jatkuvassa hälytysvalmiudessa oleminen voi joillekin olla turhan rajoittavaa. Jos siis on useampia tuttavia niin kannattaisi varmaan kerätä heistä hoitorinkiä ja samalla vähän katsoa kellä on milloinkin parhaiten vapaita. Helpompi päivystää vaikka 2-4vrk kuin 3 viikkoa.
Tarkoittaako hälytysvalmius sitä et pitää olla koko ajan käytettävissä ja ei voi tehdä niitä juttuja mitä normaalisti tms. jos kerta rajoittavaks menee?

Ainakin täällä hommaa pelaa ihan normaalisti, jos sit sattuukin kohille et lapsenvahti on vaikka..no kännissä, no sit se on, voi voi, isi jää kotiin..

En mä ainakaa vaadi et eläminen pitää lopettaa, olen vain kysynyt et saako soittaa jos tilanne niin vaatii.
 
"Lissu"
Toki voi kysyä. :) Mä varmasti suostuisin, mutta sillä ehdolla että en voi jäädä töistä pois jos lähtö tulee päiväsaikaan, sillä meillä ei helposti saa vapaata lyhyellä varoitusajalla. Ja lisäksi haluaisin että lapsi tuotaisiin meille yöllä, ettei tarvi omia lapsia alkaa kiskoa ylös.
 

Yhteistyössä