Keinot ja voimat vähissä, päiväunista...

Kertokaas nyt kokeneemmat että miten saan opetettua 6kk ikäisen päiväunille sisälle. Tuntuu että kaikkea on jo kokeiltu ja unille mennään vain itkun kanssa yli tunnin taistelun jälkeen.. tätä seuraa 30minuutin lyhyet unet ja entistä väsyneempi vauva. Raskasta (itselle mutta eniten vauvalle) kun päivisin unen tarve on kuitenkin vielä kova ja tuntuu että vauva on miltei koko päivän väsynyt kun ei nuku riittävästi. Iltaisin kuitenkin nukahtaa omaan sänkyynsä itsekseen ilman huutoa..
 
ootko kokeillu laitaa vaunuihin sisällä?? mein 6kk neiti nukahtaa ku laittaa vaunukoppaan ja heijaa siinä, laitan sit koko kopan sänkyyn..nukkuu vaihtelevasti, mutta vähintään kerran päivässä mennään ulos ja siellä sitten nukkuu pitemmät unet.
 
Meilläkään tyttö ei nuku omaan sänkyyn päikkäreille (yöunille kylläkin). Jos päiväunet pitää nukkua sisällä niin olen nukuttanut tytön sisälle vaunuihin. Jonkun aikaa saa kyllä heijata mutta kyllä se sinne lopulta nukahtaa. Ei nuku kyllä yhtä pitkään kuin ulkona mutta sen verran että pärjää.
 
Ooo
Meillä ei ole myöskään oikein koskaan nukuttu sisällä puolta tuntia pidempiä päiväunia. Ulkona menee välillä reilut 2 tuntia kahdesti päivässä, useimmiten 1,5h. Onko sun mahdotonta nukuttaa ulkona? Pääset samalla itse lenkille? Tai joo, ehkä turhaan koitan olla positiivinen, onhan se vällillä enemmänkin JOUTUMISTA, mutta hyväähän se tekee. Päikkärien aikaan sitä mieluusti itsekin lepäisi tai tekisi jotain kotihommia, mutta ehkä nyt vaan se ei ole mahdollista. Ei siihen taida mitään vippaskonstia olla, sori.
 
Meillä vähän sama ongelma pojan kanssa (nyt 7vkoa vasta).Sisälle on vaikea saada nukkumaan.Ulkona kyllä nukkuu 3-4 h päikkärit.Eilen tehtiin vain pieni vaunulenkki eikä nukahtanut,kuin hetkeksi.Otin pois vaunuista.Sit vasta neljältä nukahti mun syliin ja nukkui kaks tuntia siinä.
 
Ulos nukuttaminen ei ole ollenkaan mahdotonta ja sitä harrastetaankin kyllä, yleensä kahdesti päivässä kun ei voimat vaan riitä nukuttaa sisälle. Hyväähän se kyllä tekee, totta se on! Ensimmäiset kolme kk työnsin vaunuja noin 6-7h päivässä pihalla kun vauvalla oli kovat vatsavaivat ja liikkuvat vaunut oli ainoa paikka missä nukkui(uskokaa, yritettiin kyllä kaikkea).Sisällä ei vaunuihin nukahda ja koppaa en jaksa heijata kun painaa jo yli 9kiloa ( eikä muuten enää edes mahdu kunnolla koppaan).

Nyt kun vatsavaivat ovat helpottaneet ja uni sujuu selvästi paremmin niin sisällä nukkuminen on jäänyt ongelmaksi. Se on kumma kun yöunille jää sänkyyn yksin touhuamaan kunnes nukahtaa, päivällä ei puhettakaan moisesta vaan jaksaa kolmekin tuntia taistella helposti unta vastaan vaikka olisi todella väsynyt. Voi pientä kun on saanut tällasen äidin.. huh.. No toivotaan että ajan myötä helpottaa. Päivärutiinit kun pysyy samana niin luulis että johdonmukaisesti toimimalla iän myötä alkaisi helpottaa (sanokaa että se menee niin eikä muutu vielä vaikeammaksi..)

Kiitos vastauksista..
 
Ooo
Voi tsemppiä vain. Kyllähän se sisälle nukuttaminen pitäisi kokeilla itsekin, kun joskus hoidossa sitä varmaan toivovat. Tai eihän sitä kukaan lähde yhtä vaunuilla työntelemään, tai en tiedä josko joku pph lähtisikin? Auttaisko vielä se, jos köllöttelet/nukut itse vieressä? Se joskus meillä auttoi, ihan muutaman kk ikäisenä kun ei suostunut nukkumaan vaunuissa lainkaan (mutta silloin ongelma olikin tuossa rytmityksessä, äiti ei tajunnut, koska on uniaika).
 
Tää ei oo paras tapa, eikä tähän kannata totuttaa, mut kokeile:
Meillä tää toimii myös kotona, mutta joudutaan käyttämään enimmäkseen kylässä, koska tyttö ei tykkänny nukkua vieraassa paikassa (eikä vaunuissa). Meillä tyttö laitetaan sohvalle tai sängylle (riippuu millanen pyöriskelijä teillä on) ja äidin käsi poskelle. Tyttö nukahtaa tähän aina. Toinen paikka on sit syli. En välitä, että joudun istumaan/makaamaan tytön vieressä sen 5-10min, että nukahtaa, kunhan nukahtaa. Kaveri oli vierottanut käden poskelta laittamalla väliin harson ja sit vähän ajan päästä riitti pelkkä harso.

Meillä tuo sama nukkumisongelma tuli, kun yritin nukuttaa tyttöä matkasängyssä päiväunille (omaan sänkyyn ei meilläkään yksin nukahda, kuin yöunille tai kättä pitämällä poskella). Saattoi tunti tolkulla leikkiä siellä sängyssä ja elämä meni pieneltä ihan sekaisin. Oli jatkuvasti kiukkuinen.

Kun sanoit, että kaikki on koitettu, niin ootte varmaan tämäkin kokeilleet, mut eihän sitä tiiä. Ja meillä ainakin iän myötä helpotti, nykyään meillä nukutaan myös vaunuihin. =)
 
Voimia sulle :hug:
Tiedän miten raskasta on kun vauva nukkuu vain vaunuissa!
Mulla on kesävauva jota mielellään lykki vaunuissa monet unet silloin kun oli lämmin. Meillä oli myös mahavaivoja ja allergiaa, ja poika nukkui vain ja ainoastaa liikkuvissa vaunuissa päivällä. Mun päähän ei mahdu että miksi menee kuitenkin illalla omaan sänkyyn ilman huutoa?
No, joka tapauksessa, meillä ei nukuta edelleenkään liikkumattomissa vaunuissa kuin hyvällä tuurilla puoli tuntia. Sitten jos kävelee niin nukkuu pari tuntia...
Mä odotin koko ajan että poika oppii nukkumaan vaunuissa ilman heilutusta kun se täyttää puoli vuotta. Se oli mulle jokin maaginen raja, että sitten se varmasti tapahtuu kun monella muulla on käynyt niin...

Aloin opettaa pientä miestä nukkumaan sisälle joskus 5kk ikäisenä. aloitettiin aamu-unista ja nykyään nukkuu myös päiväunet sisällä jos hyvin käy. Nukahtaa vain pullolle, ja pitää olla tutti sekä uniriepu ja mielellään äidin syli. Siitä sitten nukkuva lapsi omaan sänkyyn ja nopeasti juomaan kuppi kahvia ennen kuin poika herää. Nyt ikää 7kk ja nukahtaminen jo helpompaa, mutta ei todellakaan aina helppoa. Välillä siihen menee puoli tuntia, välillä siirto ulos vaunuihin, kun en itse enää viitsi huudattaa toista. :attn:

Mä elän toivossa että joskus vielä tulee se päivä kun voi vaan viedä vauvan sänkyyn päiväunille ja sinne se nukahtaa. :D tai että kun vaunut saa parkkiin niin ei ala heti huuto...
onneksi yöt nukutaan hyvin, eikai tätä muuten jaksaisikaan.
 

Yhteistyössä