keksityt ruoka-aineallergiat

  • Viestiketjun aloittaja broke one
  • Ensimmäinen viesti
broke one
tilanne tämä. lapsen synttärit lähestyy ja anoppi vaatii tarjolle gluteenitonta tarjoilua keliakiansa vuoksi... anoppi on siis itse diagnosoinut sairauden itselleen ja terrorisoi sillä koko perhettään eli tällä hetkellä appiukkoa. itseäni tämä vituttaa suunnattomasti. huomion tarpeestaan hän sen tekee, mutta kuitenkin...

ärsyttävää kuulla jatkuvasti siitä ettei missään taas huomioitu gluteenitonta ruokavaliota ja kuinka hän joutui taas tyytymään joihinkin riisikakkuihin ym. kotonaan anoppi tarjoaa aina gluteenittomia leivonnaisia ja ruokia. normaalia vaihtoehtoa ei ole.

nyt mun tekisi mieleni tehdä lapsen synttäreille tavallinen kakku ja väittää sitä gluteenittomaksi.
 
"vieras"
Noo jos ei oikeasti ole tarvetta, niin siitä vaan, tee tavallinen (mutta käytä osana jauhoista perunajauhoja, niin on uskottavamman oloinen)! Mutta käske sen ottamaan omat pikkuleivät ja piirakat mukaan, kun osa niistä kaupan gluteenittomista on kamalan makuisia, ethän sä voi tietää mistä niistä se anoppi tykkää!
 
"vieras"
kaakaosta ja perunajauhoista saa muuten tosi hyvän kakun kenelle vaan tai kääretortun. Tee vaikka se kääretorttu kakun lisäksi, sitä syövät varmuudella kaikki muutkin.
 
kkkkkk
Voi elämän kevät!

Mullakaan ei ole keliakiaa, mutta olen silti gluteenittomalla ruokavaliolla, koska olen allerginen gluteenille. Ärsyttäis suunnattomasti, jos joku valehtelis mulle kakun olevan gluteenitonta, vaikkei se sitä oikeasti olisikaan. Kuinka hankalaa on käydä ostamassa yksi keksipaketti kaupasta ja laittaa niitä sitten tarjolle? Jos anoppis on oikeasti keliaakikko, aiheutat tuolla tempauksellasi hänelle tosi kurjan olon tosi pitkäksi aikaa...
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
Juu, tämä aloitus ärsyttää. Niin pitkään kuin on itse terve, niin on helppo kritisoida muita heidän sairauksistaan. Kaikkia sairauksia ei pystytä varmuudella toteamaan. Eikä oikeastaan ole edes kyse siitä, onko joku tietty sairaus vai ei, mutta jos joku ruioka-aine tekee sairaaksi, niin sitä on paras välttää, vaikka henkilöllä sattuisi olemaan hankala miniä. Jos itse olisin ap:n anoppi, niin joisin juhlissa pelkän kahvin.
 
Miehelläni ON ruisallergia ja omenaa ei kans pysty syömään. Ei niitä ole diagnosoitu. Välttelee näitä ruoka-aineita koska niistä menee joka kerta maha sekaisin, oksettaa ja turvottaa.
 
täh
Miten voit sanoa,että on keksitty allergia ja haluaa huomiota? :O
Tuskin kukaan tuollaista valehtelee,ja vaikka lääkäri ei olisi sitä todennut,niin ehkä anoppisi on tämän asian itse huomannut..kukas sen parhaiten sitten tietäisi,ellei tämä henkilö itse
 
kkkkkk
hänellä EI ole keliakiaa, eikä hän ole allerginen gluteenille. millä tavalla muuten itse keliakia ja gluteeniallergia eroavat toisistaan?
No noi eroaa aika lailla, mutta isoimpana erona pitäisin sitä, että jos on keliakia, niin ruokavalio on silloin aivan ehdoton, ei siis yhtään gluteenia tai suolinukkaa tuhoutuu lisää. Allergia päästää sillä tapaa "helpommalla", että jos syön gluteenia, ei suolistossani tapahdu mitään peruuttamatonta, saan vain ne ikävät oireet. Keliakia on parantumaton sairaus, ruoka-aineallergiasta saattaa päästä eroon.

Pakko kuitenkin kysyä sulta, että mistä tiedät noin varmasti, ettei anopilla ole kumpaakaan ongelmaa?
 
broke one
hän on itse sanonut ettei ole käynyt lääkärissä vaivojen vuoksi, vaan on itse todennut tämän.

pikkuveljeni sairastaa keliakiaa ja minulla on vielä tuoreessa muistissa hänen oireilunsa ennenkuin keliakia todettiin. oli muutakin kuin pikku ruikulia päivittäin. eikä siinä mitään, syököön anoppi mitä huvittaa, kunhan ei vaadi muita noudattamaan samaa ruokavaliota.

ja ei, itselleni ei tuota minkäänlaista vaivaa ostaa kaupasta yhtä tai kahta gluteenitonta keksipakettia, mutta sitä valitusta tarjoiluiden niukkuudesta en jaksaisi taas kuunnella. häntä varten siis pitäisi tehdä kaikki kakut ja piirakat myös gluteenittomana versiona.

no, onneksi meitä on moneen lähtöön....
 
"vieras"
Siis anoppi kuitenkin saa joitain oireita tavallisesta vehnäjauhosta? Kyllä sen itsekin voi todeta, että on jollekin allerginen ei siinä aina lääkäriä tarvita. Eikä kyse tarvitse olla aina keliakiasta jos vehnäjauhot ei käy.
 
"vieras"
hän on itse sanonut ettei ole käynyt lääkärissä vaivojen vuoksi, vaan on itse todennut tämän.

pikkuveljeni sairastaa keliakiaa ja minulla on vielä tuoreessa muistissa hänen oireilunsa ennenkuin keliakia todettiin. oli muutakin kuin pikku ruikulia päivittäin. eikä siinä mitään, syököön anoppi mitä huvittaa, kunhan ei vaadi muita noudattamaan samaa ruokavaliota.

ja ei, itselleni ei tuota minkäänlaista vaivaa ostaa kaupasta yhtä tai kahta gluteenitonta keksipakettia, mutta sitä valitusta tarjoiluiden niukkuudesta en jaksaisi taas kuunnella. häntä varten siis pitäisi tehdä kaikki kakut ja piirakat myös gluteenittomana versiona.

no, onneksi meitä on moneen lähtöön....
Jos sun pikkuveljesi sairastaa keliakiaa, niin miten voi olla noin vaikeaa tarjota gluteenitonta syötävää juhlissa? Ymmärtäisin asian, jos keliakia olisi sinulle vierasa asia.
 
hän on itse sanonut ettei ole käynyt lääkärissä vaivojen vuoksi, vaan on itse todennut tämän.

pikkuveljeni sairastaa keliakiaa ja minulla on vielä tuoreessa muistissa hänen oireilunsa ennenkuin keliakia todettiin. oli muutakin kuin pikku ruikulia päivittäin. eikä siinä mitään, syököön anoppi mitä huvittaa, kunhan ei vaadi muita noudattamaan samaa ruokavaliota.

ja ei, itselleni ei tuota minkäänlaista vaivaa ostaa kaupasta yhtä tai kahta gluteenitonta keksipakettia, mutta sitä valitusta tarjoiluiden niukkuudesta en jaksaisi taas kuunnella. häntä varten siis pitäisi tehdä kaikki kakut ja piirakat myös gluteenittomana versiona.

no, onneksi meitä on moneen lähtöön....
No kuule meidän tyttö sai keliakiadiagnoosin vähäisillä oireillakin. :O
 
Määä
No mun mielestäni on ihan turha kuormittaa terveydenhuoltoa testeillä, jos itse havaitsee jonkin aiheuttavan epämiellyttäviä oireita.
Mutta en kyllä minäkään lähtisi kaikkea tekemään kenenkään sairauksien perusteella, vaikka olisi kuinka todettuja. On laktoosivammaistenkin kanssa vähän niin ja näin.
Katsoisin että on jotain pikkuleipää edes, ja jos urputtaa niin omapa on häpeänsä.
 
"vieras"
Eikö sitten pikkuveljesi ole ollenkaan tulossa synttäreille? Minä leipoisin vaikka sen luontaisesti gluteenittoman kääretortun ja seuraksi yhtä lajia keksejä. Helpommalla pääset kuin kuunnella jatkossa, miten ei mitään guteenitonta ollutkaan tarjolla.
 
Sano suoraan
Sanot vaan anopille että tuo omat evään ettet jaksa nyt hänen takiaan tehdä kaikille erikoisherkkuja. Saa itse just sitä mitä haluaa!

Mulla on itsellä allergoita ja tarvitsen erityiset evään mutta tuon ne mukana tai varmistan että onks jotain mitä voin syödä mua rupeis ahdistaa jos vaan mua varten tehtäis kaikki mun allergioiden mukaan. Itse kotonakin kokkaan aina ihan normi eväät synttäreille ym enkä pakota muita syömään mun erikoismättöjä ;)
 
Heh, mulla isoanoppi on diagnosoinut itselleen hajuallergian, astman, sydänvian ja mitähän muuta.. Lääkärissä kyllä laukannut, mutta oikeasti ei mitään löydy, mutta siis lääkärithän tietenkin ovat väärässä ja sorsivat vain. Mutta MUIDEN allergiat/sairaudet (lääkärin toteamat) ovat hänen mielestään teeskentelyä ja keksittyä. Yritti jopa kieroilla erään suklaa-allergikon syömään leipomaansa suklaakääretorttua. Tämä suklaa-allergikko oikeasti joudutaan kyöräämään ensiapuun, jos syö suklaata, mutta eihän isoanoppi sitä usko. Että jos ap:n anoppi on samanlainen, niin syötä sille tavallista kakkua.
 

Yhteistyössä