KELA-asiaa

Aloin pähkäillä tänään kelan kiekuroitten kanssa ja totesin että täältähän minä saan nopeammin tietoa kun kelasta..Eli kertokaas esimerkkejä miten nää hommat toimii käytännössä!

Itselleni oli jokseenkin hämmentävää että jättäessäni paprut kelaan, minua kehoitettiin muuttamaan veroprosenttia syyllä "kun nyt nämä tulotkin pienenevät". Kun tänään soitin verotoimistoon(netin muutoskaavakkeesta ei saa vaihdettua SOSIAALIETUUKSIA koskevia tuloja), tulikin yllätyksenä että perusprosentti NOUSEE! Siis valtio antaa ja ottaa kans samal vähän enempi;)
Työsuhteeni päättyy nyt tammikuun loppuun ja tulossa on vuoden lomarahat. Onko tietoa katsooko kela asiaa nyt samoin kuin esim henkilön jäädessä työttömäksi? Eli alanko saamaan äitiyspäivärahaa normisti helmikuulta vai katsotaanko minun tulevan toimeen muutaman kuukauden ilman kun nyt saan vähän extraa.. Oli sen verran hyytävä emäntä tiskin takana etten ainakaan tästä häneltä mene kysymään;)
 
Lomarahat ei vaikuta äitiyspäivärahan maksuun eli se maksetaan ihan normaalisti. Sosiaalietuuksista maksetaan enemmän veroa kuin palkkatulosta (valitettavasti..) sen takia veroprosentti nousee vaikka tulot pienenee.
 
Veroprosentti saattaa nousta, koska sosiaalietuuksista ei tehdä vähennyksiä, kuten ansiotulosta.
Äitiyspäivärahaa saat ihan normaalisti, oikeus siihen alkaa tiettynä päivänä ja loppuu tiettynä päivänä. Säilytä kuitenkin lomarahan palkkakuitti tallessa, jos kela joskus myöhemmin pyytää selvitystä, kun olet saanut palkkaa ja päivärahaa samalta ajalta. Voit sitten helposti osoittaa, että rahat olivat lomarahoja ei palkkaa. Nimittäin jos on työssä ja äitiys/vanhempainvapaalla samanaikaisesti, saa päivärahasta vain minimin.
Kelasta voi kysyä asioita myös sähköpostilla.
 
Hei joku vois samalla vastailla kysymykseen, että milloin pitää hakea se verokortti etuutta varten? Olisko pitäny laittaa samalla menemään jo äitiyspäivärahahakemuksen kanssa vai voiko sen toimittaa myöhemmin? Tai kun olen opintotukea nostanut tähän asti, ja siitä menee 10% veroa niin onko niillä periaatteessa jo joku veroprosentti olemassa etuutta varten?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Hei joku vois samalla vastailla kysymykseen, että milloin pitää hakea se verokortti etuutta varten? Olisko pitäny laittaa samalla menemään jo äitiyspäivärahahakemuksen kanssa vai voiko sen toimittaa myöhemmin? Tai kun olen opintotukea nostanut tähän asti, ja siitä menee 10% veroa niin onko niillä periaatteessa jo joku veroprosentti olemassa etuutta varten?
Kannattaa hakea kun saat päätöksen äitiyspäivärahan määrästä jolloin on helppo laskea mille summalle veroprosentti lasketaan. Opintotuesta menee automaattisesti se 10% veroa mutta muut etuudet vaativat oman verokortin

 
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Kannattaa hakea kun saat päätöksen äitiyspäivärahan määrästä jolloin on helppo laskea mille summalle veroprosentti lasketaan. Opintotuesta menee automaattisesti se 10% veroa mutta muut etuudet vaativat oman verokortin
Ei sinne välttämättä TARVITSE toimittaa verokorttia. Ne ottaa veron oman verokortin prosentin mukaan (saavat sen suoraan tietokannoista) +2%-yksikköä, vähintään kuitenkin 20%. Kannattaa laskea veroprosenttilaskurilla riittääkö se/onko liikaa, vai kannattaako toimittaa uusi verokortti.
 
Tipityy eikai mun kannata suostua johonki 20% kun veroprosentti on 10 sekä opintotuelle että palkkatuloille. Mä olen niin hurjilla tuloilla varustettu ihminen. :LOL: Tuskin ne minimipäivärahasta ottaa sitä 20%...
 
Juu eipä siinä suostumisesta ole kyse miten ne sen verottaa. Toki voivat halutessas verottaa vaikka 1%:lla varmaan mut mätkyt onkin sit sen mukaiset. Tosin siihen kukaan ei viel ole oikein antanu vastausta ikinä, et paljonko se prosentti on jos muita tuloja ei ole ja äippärahakin on se minimi.. Mutta kaippa se sit verotoimistossa selviää... Tuo 20% tuntuu kyllä hirmu suurelta.
 
Ymmärtääkseni alin veroprosentti on 20, johon lisätään automaattisesti 2 prossaa eli alin on 22%. Suuri tuo veroprosentti kyllä on verrattuna siihen kuinka paljon tulot tippuu. Alussahan tulot eivät välttämättä kovasti tipu, mutta esim kun/jos jää hoitovapaalle. Korjatkaa joku jos oon väärässä. =)
 
Eihän se alin 20 ole? Käytäntönähän on, että jos veroprosenttisi on aiemmin vaikka ollut 11% niin siihen lisätään 2%. Mutta tämä kun ei ole sitä vähintään kahtakymmentä, niin ilman muutosverokorttia Kela verottaa 20% mukaan. Eli 20% on se alin JOS ei muutosverokorttia ole toimittanut. Mutta tämä siinä minulle onkin jäänyt epäselväksi. Että jos sinne toimitan vaikka 15% verokortin, niin tuleeko sitten mätkyjä mukavasti. Mutta pitänee taapertaa verotoimistoon, ni jos ne siellä sitten avustaisivat.. :p
 
Tässä hieman jo äitiyslomansa lopulla olevan kokemusta: Jäin äitiyslomalle viime huhtikuun puolivälissä. Sain palkkaa silti heinäkuun puoliväliin. Kun Kela alkoi maksamaan mulle äitiyspäivärahaa, laskin netissä laskurilla itse veroprosenttini. Palkasta mulla meni työssäollessa noin 21 % (en ole aivan varma, mutta tuota luokkaa) ja veroprosenttilaskurilla sain loppuvuodeksi 11,5 %. Joka tapauksessa sain aika paljon pienemmällä prosentilla sen heinä-joulukuu -ajan tuota äitiys- ja vanhempainpäivärahaa. Kannattaa siis laskea uusiksi.

Ja kyllä sillä laskurilla pystyy muuttamaan sitä etuusosuuttakin. Juuri tein tälle vuodelle veroprosentin muutoksen tuolla laskurilla. Tuli sitten 18 % kun jään hoitovapaalle maaliskuun alusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Tipityy eikai mun kannata suostua johonki 20% kun veroprosentti on 10 sekä opintotuelle että palkkatuloille. Mä olen niin hurjilla tuloilla varustettu ihminen. :LOL: Tuskin ne minimipäivärahasta ottaa sitä 20%...
Mä saan minimi äitiyspäivärahaa ja kyllä siitä se 20% menee veroja. Mutta tulee sitten myös palautuksia. Sopii mulle..
 
Se vähintään 20% veroa menee jos kelaan on toimittanut verokortin joka on tarkoitettu palkkatulolle. Jos laskettaa verokortin äitiys- ja vanhempainrahalle tai kotihoidontuelle niin silloin kela pidättää sen verokortissa olevan % määrän eikä mitään muuta. Minä itse aloin saamaan tammikuun alusta äitiysrahaa ja tätä varten pyysin verotoimistosta verokortin. Minä maksan 24% veroa tästä etuuudesta. Nyt tuli postissa automaattisesti verokortti tälle vuodelle joka on laskettu palkkatulolle ja siinä oli veroprosentti 15. Eli jos olisin töissä maksaisin samasta rahasta vähemmän veroja. Mutta tosiaan kannattaa laskettaa verokortti sosiaalietuutta varten niin säästyy monelta murheelta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Hei joku vois samalla vastailla kysymykseen, että milloin pitää hakea se verokortti etuutta varten? Olisko pitäny laittaa samalla menemään jo äitiyspäivärahahakemuksen kanssa vai voiko sen toimittaa myöhemmin?
Mulle sanottiin verotoimistosta ettei tarvitse viedä Kelaan verokorttia (paperiversiota) vaan virkailija lähetti sen suoraan sähköisesti Kelaan.

Ja kyllä, minimiäitiyspäivärahastakin voidaan viedä se 20% veroa, siinä kun ei ole tulonhankkimiskustannuksia |O
Sama kotihoidontuesta, vaikka se on vielä pienempi kuin minimi äp-raha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Hei joku vois samalla vastailla kysymykseen, että milloin pitää hakea se verokortti etuutta varten? Olisko pitäny laittaa samalla menemään jo äitiyspäivärahahakemuksen kanssa vai voiko sen toimittaa myöhemmin? Tai kun olen opintotukea nostanut tähän asti, ja siitä menee 10% veroa niin onko niillä periaatteessa jo joku veroprosentti olemassa etuutta varten?
Juu mielestäni kela ottaa aina 20 prosenttia etuukistaan veroa, ainakin tänään snoi kelasta mulle näin. Minimi äippärahan kanssa en ole varma veroprosentista...
 
No mutta eihän KELA ota kaikista etuuksistaan noin paljon. Eihän se ota opintotuestakaan kuin 10%. JA siis mähän tulen saamaan tasan minimiäippärahan. Ei kyl kauheesti houkuta maksaa 20% siitä veroa. Aika pelleilyä ottaa viidesosa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
No mutta eihän KELA ota kaikista etuuksistaan noin paljon. Eihän se ota opintotuestakaan kuin 10%. JA siis mähän tulen saamaan tasan minimiäippärahan. Ei kyl kauheesti houkuta maksaa 20% siitä veroa. Aika pelleilyä ottaa viidesosa.
Heh, jos ne katsoo että opintotuen saajilla on tulonhankkimiskuluihin verrattavia kuluja, esim. koulumatkat, kirjat yms. mutta minimi äp-rahalla olevat vaan lorvivat kotona eikä ns. pakollisia kuluja ole :LOL:

On se minustakin hassua että ensin valtio antaa sen rahan ja sitten verona ottaa osan pois takaisin itselleen, eikös se olisi yksinkertaisempaa jos se päiväraha tai tuki olisi valmiiksi jo vähän pienempi ja saajalleen veroton, ainakin saman rahan edes takaisin siirtely säästyisi.

Mulla meni esikoisen äitiyslomalla minimi äp-rahasta veroja vain 1,5%. Eli siihen veroprosenttiin vaikuttaa alkuvuoden tulot ja mitä niistä on maksanut veroa. Mulla alkoi äitiysloma kesäkuussa, alkuvuoden olin saanut opintotukea (tammi-huhtikuu) ja toukokuun Kelan sairauspäivärahaa. Niistä meni ne normiprosentit mitkä Kela aina perii, mutta mulla oli ollut muutama satanen sivutuloja joista olin maksanut veroa rutkasti enemmän kuin olisi kuulunut niin siksi tuli loppuvuoden minimi äp-rahalle niin pieni prosentti. Sitten seuraavan vuoden alusta se veroprosentti nousi ja oli 19,50%.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Se vähintään 20% veroa menee jos kelaan on toimittanut verokortin joka on tarkoitettu palkkatulolle. Jos laskettaa verokortin äitiys- ja vanhempainrahalle tai kotihoidontuelle niin silloin kela pidättää sen verokortissa olevan % määrän eikä mitään muuta. Minä itse aloin saamaan tammikuun alusta äitiysrahaa ja tätä varten pyysin verotoimistosta verokortin. Minä maksan 24% veroa tästä etuuudesta. Nyt tuli postissa automaattisesti verokortti tälle vuodelle joka on laskettu palkkatulolle ja siinä oli veroprosentti 15. Eli jos olisin töissä maksaisin samasta rahasta vähemmän veroja. Mutta tosiaan kannattaa laskettaa verokortti sosiaalietuutta varten niin säästyy monelta murheelta :D


:)
 
Ööö siis netissä voi vaihtaa vain PALKKATULOT, ei sosiaalietuuksia koskevia tuloja. Lasketin verotoimistolla 2009 veroprosentin sillä perusteella, että saan tammikuulta normipalkan sekä hiukan lomarahoja. Koska tammikuulta ei ole vielä maksettu palkkaa, ottivat myös sen huomioon ja veroprosentti oli tuo 20. Kysyessäni että mitäs jos en nyt vaihtaisikaan veroprosenttia, sain tietää että mätkyjä tulisi. Virkailija sanoi lisäksi, että monelle tulee yllätyksenä että näitä etuuksia verotetaan eritavalla kuin palkkatuloja, nimenomaan ymmärtääkseni noiden tulonhankkimiskustannusten yms. takia. Esim. työttömäksi jäädessä pitäisi hakea muutosverokortti valisti nainen. Totta hemmetissä se harmitti, mutta mieluummin näin päin kuin sitten maksella joulukuussa;)
Mites sellainen asia kun miehen isyysraha? Ymmärsin, että työnantaja maksaa palkan normisti ja hakee kelalta osansa pois, vähän niinkuin jos äiti saisi palkkaa äitiyslomalta. Olenko ymmärtänyt oikein vai onko tässäkin eri käytäntöjä esim. työnantajakohtaisia? Ja eihän miehen tulot pienene isyysvapaalla tai käyttäessä vanhenpainvapaata?
 

Yhteistyössä