Kela ei tarkista vammaistukihakemuksen asioita

  • Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmettelijä"
Epäilen että tietämäni ihminen huijaa Kelaa. Kelan virkailijat eivät tule tarkistamaan kenenkään kotiin miten henkilö pärjää jne. Riittää kun tarinoi sopivasti lääkärille vaivoistaan ja pärjäämättömyydestään, just silleen että kriteerit täyttyvät. Hakemuksessahan kysytään erinäisiä asioita(siis vammaistuen).
Mietin jos minäkin laitan asiani siihen malliin eli liioittelen.
Olen tutustunut joskus siihen hakemukseen.
En kuitenkaan oikeasti lähde ihan valetta laittamaan hakemukseen jos siis sitä hakisin.
Mutta periaatteessa, olisko se mahdollista?
 
....
No jos tarkotat alle 16 vuotitaan vammaistukea ni ainakin siinä pitää olla lääkärintodistus mukana missä selviää diagnoosit, ite vaan sitten tarinoit miten nuo diagnoosit arkielämään vaikuttaa ja miten lapsen hoito on työläämpää kuin ns. terveen lapsen hoito. Ja mitäs se sua haittaa jos tuttava saa kelasta rahaa...
 
ap
No jos tarkotat alle 16 vuotitaan vammaistukea ni ainakin siinä pitää olla lääkärintodistus mukana missä selviää diagnoosit, ite vaan sitten tarinoit miten nuo diagnoosit arkielämään vaikuttaa ja miten lapsen hoito on työläämpää kuin ns. terveen lapsen hoito. Ja mitäs se sua haittaa jos tuttava saa kelasta rahaa...
Tarkoitin aikuisten vammaistukea. Miettii sitä pakostakin koska sitä on itekin sairas ja toinen saa tukea, mahdollisesti jo vaikka kuinka pitkältä ajalta ja hänellä on varaa käydä jatkuvasti yksityislääkäreillä! Mäkin voisin täytellä siihen tyyliin että kriteerit täyttyis, tuo henkilö esimerkkinä.
Siis lääkärikäynneillä vaan kertoa asiat ja sitten ne varmaan kirjataan paperille.
 
no
Kyllä mulla ianakin aika tarkkaan kysellään lääkärissä ne asiat mitä siihen C-lausuntoon tulee. 28 vuotta olen sairastanut ja edelleen joka vuosi hakemuksen joudun tekemään kun KELA odottaa ilmeisesti ihmeparannusta.. Että ei ne tuet ainakaan mulle ole "ilmaiseksi" koskaan tulleet, täytyy siinä täyttyä aika monikin asia ja kyllä niitä ainakin minulta on joskus tarkisteltukin..

Tällä hetkellä saan korotettua vammaistukea, nippanappa riittää vuosittaisiin menoihin, riippuu paljonko joutuu apua palkkaamaan itelleen, kunta kun ei mitään myönnä.
 
ap
Lääkäriltä pitää olla C-lausunto tuohon hakemukseen, ei vammaistukea todellakaan saa "kevyin perustein". Tiedätkö paljonko sen määrä on? Kateus vie kalatkin vedestä..
Kyllä tiedän kaiken. Tiedän että pitää olla perusteet. Mutta juttu perustuu siihen kun ihmisellä
on ensin jokin sairaus, ei siinä mitään, mutta sen avulla voi tavallaan "liioitella" avuntarvetta, sitä tarkoitin!!
Mietin siis sitä että teenkö itsekin niin, en kai oikeasti sitten tekisi kuitenkaan.
 
lapsen vammaistuki
Ainakin lasten kohdalla ovat todella tarkkoja.
Ensimmäisestä hakemuksesta myönnettiin alin tuki ja vasta valituksesta saatiin korotettuna.
Nyt tuli päätös ja tajusivat ettei se lapsi erityisyydestään parane ihan samointein jos koskaan ja saatiin ensivuoden loppuun päätös korotettuna :)
 
Epäilen vahvasti, että ihan tarinoimalla saa Kelasta, varsinkin, kun tiedän, että monet saavat hylsypäätöksiä ihan oikeistakin vaivoista ja suurista lääkekuluista huolimatta.

Voisiko olla niin, että tuttusi ei ole kertonut sinulle kaikista vaivoistaan? Hänhän ei ole tilivelvollinen sinulle, vaan Kelalle päin.

Ja käsittääkseni tuon vammaistuen saamisen edellytyksenä yksin ei ole se, paljonko tarvitsee apua kotona. Huomioon otetaan mm.suuret lääkekulut, sairauden aiheuttama haitta, muut mahdolliset ylimääräiset menot, joita sairaudesta aiheutuu...
 
ap
Siis sanon nyt suoraan että ihminen voi nähtävästi valehdella asioita hakemuksessa jotta tulisi vaikutelma että apua tarvittaisiin enemmän kuin mitä oikeasti asioiden laita on(eli tarkoitushakuisesti) ja sama mahdollisesti sitten lääkärin vastaanotolla. Siis tietysti pitää olla se perussairaus tai vamma tai vastaava.
Kukaan, ei edes lääkäri saatika Kelan virkailija ei tule asuntoon katsomaan ihmisen pärjäämistä.
Siis selviytymistä arjessa. Henkilö voi itsenäisesti selviytyä kaikesta, mutta voi antaa toisenlaisen kuvan.
Lienee kuitenkin hyvin harvinaista, en siis syytä teitä muita.
 
...
Lääkärin lausunnossa on myös kerrottu samoja asioita siitä, miten lapsen asiat vaikuttaa arkeen. Lapuissa ei saa olla suuria ristiriitoja. Itse saamme korotettua vammaistukea, joten olen usein hakenut. Sen lisäksi, jos lapsi tarvitsee puhe- toiminta- tms. terapiaa, on tosi tärkeää, että saa kootettua vammaistukea, jotta kela tarjoaa nämä. Siksi lääkäri suosittelee tarvittaessa korotettua vammaistukea.
 
ap
Epäilen vahvasti, että ihan tarinoimalla saa Kelasta, varsinkin, kun tiedän, että monet saavat hylsypäätöksiä ihan oikeistakin vaivoista ja suurista lääkekuluista huolimatta.

Voisiko olla niin, että tuttusi ei ole kertonut sinulle kaikista vaivoistaan? Hänhän ei ole tilivelvollinen sinulle, vaan Kelalle päin.

Ja käsittääkseni tuon vammaistuen saamisen edellytyksenä yksin ei ole se, paljonko tarvitsee apua kotona. Huomioon otetaan mm.suuret lääkekulut, sairauden aiheuttama haitta, muut mahdolliset ylimääräiset menot, joita sairaudesta aiheutuu...
Hän on näyttänyt mulle hakemuksen aikoinaan ja sitten aikojen päästä rupesin miettimään asioita. Tajusin sen jutun. Varmaan on lääkekulujakin, en sitä sano.
Varmaan on oikeasti paljon todella sairaita ja vammaisia ihmisiä jotka tarvitsisivat tukea ja apua. Sehän se juttu onkin. Ja periaattessa harmittaa muiden puolesta.
 
...
Lääkärin lausunnossa on myös kerrottu samoja asioita siitä, miten lapsen asiat vaikuttaa arkeen. Lapuissa ei saa olla suuria ristiriitoja. Itse saamme korotettua vammaistukea, joten olen usein hakenut. Sen lisäksi, jos lapsi tarvitsee puhe- toiminta- tms. terapiaa, on tosi tärkeää, että saa kootettua vammaistukea, jotta kela tarjoaa nämä. Siksi lääkäri suosittelee tarvittaessa korotettua vammaistukea.
Lisään vielä, että vammaistukea on kolmen tasoista, ja niiden perusteet on yleensä niin selkeä, että liioittelulla ei pysty saamaan korkeampaa, kuin mihin olisi oikeus. Monet liioittelevat usein siksi, että varmistavat sillä oikeuden siihen korotettuun, jonka kela saattaakin joskus pudottaa alimpaan (sitten voikin tulla ongelmia esim. puheterapian kanssa)
 
"blaa"
itse tuota hakeneena olen sitä mieltä, että se hakuprosessi on kyllä sellainen, että ei voi liioittelemalla korottaa sitä. Lääkäri suosittelee sen tason, mitä haetaan eikä kyllä varmasti sen enempää myönnetä, vaikka kuinka valittais. Meillä on niin vammainen lapsi, että lääkäri suositteli ylintä tukea. Korotettu eli se keskimmäinen tuli
 
Meillä just nuorimmalla vammaistuen hakeminen menossa.
Ilomielin antaisin sen tuen jollekin muulle jos meidän pieni sillä paranis....
Olin menossa takaisin töihin äippäloman loputtua,mutta kun tieto diagnoosista tuli päätimme heti, että olen kotona kunnes nuorin on 3v.
Ystävääni lainatakseni "nythän sun on hyvä jäädä kotiin kun saatte niin paljon ylimäärästä rahaa"..... :kieh:
 
"joo"
Meillä just nuorimmalla vammaistuen hakeminen menossa.
Ilomielin antaisin sen tuen jollekin muulle jos meidän pieni sillä paranis....
Olin menossa takaisin töihin äippäloman loputtua,mutta kun tieto diagnoosista tuli päätimme heti, että olen kotona kunnes nuorin on 3v.
Ystävääni lainatakseni "nythän sun on hyvä jäädä kotiin kun saatte niin paljon ylimäärästä rahaa"..... :kieh:
Joo, se korotettu vammaistuki on peräti 195e kuussa- sillä ei ihan kauheesti juhlita..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22003441:
kelan lääkärit ovat pääsääntöisesti aivan uskomattomia niuhoja ja tavallisesti sieltä tulee hylkypäätöksiä eikä väärin perustein tehtyjä myöntäviä.. aika lahjakas kusettaja saa olla jos sellaisen onnistuu saamaan.
Niin, tää on totta, henkilö on valehdellut ja tiennyt että sairautensa perusteella voi vähän lisätä
sitä avuntarvetta ja kun on ollut varaa käydä yksityislääkäreillä.
Emme ole enää tekemisissä.
Henkilö on siis liikuntakykyinen jne, kun itse olen ollut näkemässä hänen askareitaan.
Kyllähän jokainen joka hoksaa, tajuaa laittaa sopivan vastauksen siihen kysymykseen mitä kysytään! Ja tämä tietty perustuu siihen sairauteen joka on jo valmiina.
Uskon että tää on todella harvinaista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22003441:
kelan lääkärit ovat pääsääntöisesti aivan uskomattomia niuhoja ja tavallisesti sieltä tulee hylkypäätöksiä eikä väärin perustein tehtyjä myöntäviä.. aika lahjakas kusettaja saa olla jos sellaisen onnistuu saamaan.
Peesaan pitkälti tätä. Lasten kohdalla ainakin ymmärtääkseni pitää olla selvä näyttö lisääntyneestä avun tarpeesta tai kustannuksista eli säännöllisiä fysioterapia käyntejä, puheterapiaa jatkuvia lääkäri käyntejä jatkuva säännöllinen lääkitys tms. Vammaistuki ei kuitenkaan riipu toimeentulosta joten ymmärtääkseni on ihan sama käyttääkö yksityisiä vai julkisia palveluita.
 
Periaatteessa risoo. Olisin itekin voinut hakea aikoja sitten mutta en ole. Jos käyttäisin samoja konsteja, voisin saada vaikka korotettua. Riippuu siitä mitä sanoo ja miten asiat esittää.
Kyllä ne kaikki hakemukset ja lääkärinlausunnot tarkoin käydään läpi. Ensimmäisessä viestissä taisit kommentoida ettei Kelan virkailijat käy tarkistamassa hakijan tilannetta kotona :confused: Niiden virkailijoiden tehtävähän on tehdä päätökset hakemusten ja lääkärinlausuntojen perusteella eikä käydä kenenkään kotona arvioimassa todellista tilannetta. Jos joku onnistuu kusettamaan lääkäriä niin hyvin, että tämä kirjoittaa sellaiset lausunnot jotka Kelassa menevät läpi jne.. niin eihän se ole Kelan vika vaan sen lääkärin :)
 
ap
Kyllä ne kaikki hakemukset ja lääkärinlausunnot tarkoin käydään läpi. Ensimmäisessä viestissä taisit kommentoida ettei Kelan virkailijat käy tarkistamassa hakijan tilannetta kotona :confused: Niiden virkailijoiden tehtävähän on tehdä päätökset hakemusten ja lääkärinlausuntojen perusteella eikä käydä kenenkään kotona arvioimassa todellista tilannetta. Jos joku onnistuu kusettamaan lääkäriä niin hyvin, että tämä kirjoittaa sellaiset lausunnot jotka Kelassa menevät läpi jne.. niin eihän se ole Kelan vika vaan sen lääkärin :)
Tiedän tuon, Kelahan tekee päätökset. Lääkärin vikahan se on, mutta miksei lääkäri uskoisi kun toinen puhuu ja selittää. Vähän sama asia kuin jos hakee eläkettä...siis psyykkisistä syistä.
Ja toinen asia joka on vähän asia vierestä mutta kuvaava: yks mies oli valitellu selkäänsä ja hakenut vakuutusyhtiöltä korvausta/eläkettä, mutta rahaa kuitenkin.
Vakuutusyhtiön etsivä oli kuvannut miestä mökillä kuinka hän oli selällään tehnyt ulkohommia
ihan täysillä. Jäi mies kiinni.
Tässä periaatteessa on vähän samaa, sillä erotuksella että kukaan ei tule sinne asuntoon kuvaamaan henkilön liikunta-ja toimintakykyä!!
 
Saman ihmisen mielestä hänen lapsensa nivustyrä on sama asia kun meidän pojan synnynnäinen aivojen kehityshäiriö...Molemmat kun on muodostunu raskausaikana.....
no nuo vammaistuet nyt ei muutenkaan edes aina mene sen mukaan, kenellä on vaikein sairaus tms mutta siihen mä en viitsi puuttua enempää ettei kukaan loukkaannu.
onhan se pari sataa euroa joka kuukausi paljon rahaa, ei sitä mun mielestä pidä kiistää. joskus se on rahana täysin ylimääräistä (sairaudesta/vammasta ei juurikaan aina tule ylimääräisiä menoja tai perheen rahatilanne on niin hyvä ettei sitä vammaistukea tarvitsisi kuluihin lainkaan) ja joskus se ei edes riitä korvaamaan kuluja.
mutta musta ei pidä mennä sille linjalle ollenkaan että ruvetaan ruotimaan sitä kuka on tarpeeksi sairas tai vaikea saadakseen mitäkin vaan jättää se asia ihan suosiolla hoitaville lääkäreille ja kelalle joilla oletettavasti on asioista hieman paremmat tiedot kuin naapurilla tai hyvänpäivätutuilla.
 

Yhteistyössä