KELA:n korvaa, entä sossu

Kaverini multa kyseli asiaa johon en osannu vastata. Siispä teiltä viisaammilta koitan vastausta hälle saada.
ELi heillä on tilanne se, että enää ei tavalliset konstit auta ja joutuvat järeimppin hoitoihin. Nyt heitä huolettaa kun kaikki on niin kallist (pistokset, siirrot yms) vaikka KELA osan korvaakin. Molemmat ovat työttömiä eikä rahaa siis liikoja ole. Nyt he on alkanu miettiä uskaltaisivatko he sossun luukulle mennä kyselemään maksaako sossu lapsettomuushoidon lääkkeitä yms menoja.
Enhän minä moiseen osannu vastata kun ei koskaan oo tommosta tarvinnu pohtia/kysellä. Jos jolakin asiasta on tietoa ottaisin sen mieluusti vastaan kavereilleni välitettäväksi, Kiitos jo etukäteen :flower:
 
Aina kannattaa kysyä, koska mitään yleispäteviä ohjeita sossuilla ei ole jokaiseen tilanteeseen. Valitettavasti luulen, että sossu ei maksaisi näitä kuluja. Olen joskus muutamia vuosia sitten ollut toimeentulotuessa töissä ja muistan, ettei maksettu esim. erektiolääkkeitä, laihdutuslääkkeitä, nicorettea tms. Mutta minusta kannattaa kuitenkin yrittää, eihän sitä koskaan tiedä.
 
Luulen myös että ei maksa muita kuin sairauden hoitoon hankittuja lääkkeitä.. ennen maksettiin mm. e-pillerit, mutta nykysin taitaa kuulua noikin ns. perusosaan. Jos on joutunu hoitoihin jonkun hedelmällisyyteen vaikuttavan sairauden esim. endometrioosin takia, johon auttais raskaus(kin), niin voi tietysti koittaa saada lääkkeet "sairaudenhoitona"..
 
Näin minäkin vähän epäilin, että ei ehkä korvais. Mut eihän se ota jos ei annakaan kun käy kysymässä.
Jäin tuossa sit miettimään, että esimerkiks niinku mulla kun on PCO jonka takia lasta ei välttämättä saa ilman näitä kalliita hoitoja niin kuinkahan sit ois. Kun PCO:han on sairaus ja näillä lääkkeillähän hoidetaan sillon sairautta.
Eipä sillä että tartteis luukulle olla menossa, mietin vaan miten mikäkin sairaus käsitetään.
 
Kyllä luulisin että vois saadakin, ainakin jos niillä lääkkeillä samalla hoidetaan muitakin oireita.. ja onhan tietysti lapsettomuuskin näiden tautien yks oire.. onko raskaus pco.ta hoitava tila (kuten endoa)? Sillonhan periaatteessa sen yrittäminen liittys kans sairauden hoitoon..?
 
Jaa a, tuota en tiedä onko raskaus PCO:ta hoitava. Sattuisko joku tietämään? Sen vaan tiedän, että sairaus tämä on. Ja koska tämä sairaus estää ihmiskehon "normaali toiminnan" niin miksikäs sossu sit ei lääkkeitä korvais. No korvaamattomuuteen löytyy sit varmaan sata ja yks selitystä virkailijasta riippuen :p
 
STM:n sivuilta:

"Toimeentulotukilaissa ei
ole rajattu millään tavoin sitä, mistä johtuvaan terveydenhuoltomenoon tukea voidaan
myöntää. Terveydenhuollon kustannuksina voidaan korvata sellaisiakin menoja, jotka
eivät johdu sairauden hoidosta, kuten esimerkiksi kustannukset hedelmöityshoidosta
tai
ehkäisypillereistä. Merkitystä ei ole myöskään sillä, onko kyseessä elimellisen vai muun
sairauden hoito. Toimeentulotukea myönnettäessä ratkaisevaa on lääkkeen tai hoidon
tarpeellisuus potilaan terveydelle. Asiakkaalta voidaan edellyttää, että hän toimittaa lääkärin
tai tarvittaessa erikoislääkärin lausunnon lääkkeen tai hoidon tarpeellisuudesta."

Eli voidaan korvata.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2007/04/md1176293474181/passthru.pdf
 
me saatiin niin että menoina huomioitiin koska kyseessä on SAIRAUDEN hoito.ja lapsettomuus on sairaus siinä missä syöpä,sydäntaudit,yms.. ja useinkaan ei ole mitenkään itseaiheutettu kuten useimmat muut taudit.
 

Yhteistyössä