Kelan hakemukseen matkakulut?

Tarvitsisi pikkuhiljaa täytellä tuo kelan paperi äitiyspäivärahoja sun muita varten... Kuinka sinne laitetaan ja kuinka kelassa on hyväksytty työmatkakulut? Tarkoitus olisi, että päiväraha lasketaan viimeisen 6 kuukauden tulojen mukaan ja siinä kysytään sitten matkakustannukset. Laitatteko sinne omalla autolla kulkiessanne todelliset kustannukset (bensat) vai verotuksessa käytettävät kilometrikorvaukset? Ja kumpiako kustannuksia kela on jo tehdyissä päätöksissä käyttänyt?
kiitokset vastauksista etukäteen! :headwall:
 
Jos ajaa omalla autolla, ei tarvi laittaa kuin yhdensuuntainen kilometrimäärä, kyllä ne siellä sitten laskee mitä se tekee.
Laksevat sen muistaakseni niin , että 0,27 ? kilometriltä kumpaankin suuntaan kertaa ajopäivät kuukaudessa, ja tämä summa vähennetään sinun palkasta kun laskevat äitiyspäivärahaa.
Näin väärin meitä pitkän matkan kulkijoita kohdellaan. :/
 
Joo, mä kans huomasin kun sain päätöksen, et EI olis kannattanu laittaa niitä matkakuluja ollenkaa! Mä en ole asiasta kysellyt Kelasta, mutta nyt ymmärsin käsittaneeni oikein ton päätöksen, kiitos Blancan... Mä en voi tajuta, miten noi voidaan vähentää, kun palkasta pitäis se tuki laskea :kieh: Et jos joku tietää vielä MIKSI ne tekee noin, niin kertokaa!
 
ovat siis sitä mieltä, että kun kotona ollessa ei tule ajettua töihin, niin siinähän säästää, joten se voidaankin vähentää äidiltä pois, mitäs hän perheinensä nyt niillä rahoilla tekisi... MINÄKÄÄN EN TODELLAKAAN KÄSITÄ TUOTA LOGIIKKAA.
Saahan ne matkakulut vähennettyä verotuksessa, että sieltä tulee sitten osa takasin, mutta ei mee silti tasan. :'(
 
Niinpä just! No éihän kela vähennä asuntolainan korkojakaan... Et HALOO! Ja ottaa sit kuitenkin viä varoiksi isomman prosentin, kun verottaja laskenu... Ja eikai niitä matkakuluja sitten seuraavassa verotuksessa voi vähentää, kun ei ole kulkenutkaan tänä vuonna? Mä en näistä ymmärrä. Olin vaan pettyny, luulin saavani enemmän ä-rahaa, kun tuun saamaan.
 
Matkakulujahan ei ole pakko ilmoittaa KELA:lle lainkaan. :attn: Tosin silloin niitä ei voi ilmoittaa verottajallekkaan. Minä ääliö olin mennyt ilmoittamaan matkakulut verottajalle, joten oli pakko ilmoittaa KELA:llekin. Tarkistavat siis summan verottajan summan kanssa.

Jos haette 6kk tulojen perusteella niin varmistakaa miljoonaan kertaan se "tulojen on oltava 20% suuremmat kuin edellisen vahvistetun verotuksen tulot". Itse en huomioinut, että vertailatava vuoden 2006 verotuksen tulo korotettiin palkkakertoimella. Jolloin 6kk tuloista jäi puuttumaan 80e. Ja sehän minun kohdalla tarkoittaa mukavat 20e/pvä vähemmän äitiyspäivärahaa. :headwall: :headwall: :headwall:
 
Mä en loppujen lopuksi tiedä, kumman mukaan mun raha laskettiin, kun oli s-lomalla ennen ä-loman alkua, ja kelasta tuli sitten s-rahapäätös. Sit tuli perässä ä-rahapäätös, ja siinä luki, että käytetty toisen sosiaalietuuden laskelmia, koska tämä parempi. Ja summa oli molemmissa sama. Työnantaja on laskenu ne 6 kk tulot sun muut. En tiedä sit, mitä tuloja siihen s-rahaan oli käytetty. Mä olin osan vuodesta 2005 (jota siis mulla käytettiin) vielä hoitovapaallakin, et oletin kyllä, et tulot olis sen 20 % paremmat.
 
paljonko lie tuo palkkakerroin oli? mulla ois tilanne, et käytetään joko samaa kuin ekasta muksusta, koska alle 3 v tai sitten näitä viimeistä 6 kuukautta. ja kun edellinen aitiyspäiväraha on sitten vuoden 2004 tulojen perusteella, niin onpa hauskaa jos se tulee olemaan vielä 2008 perusteena :kieh:
kyl on törkeetä tuo matkakulujen vähentäminen jostain äitiyspäivärahan perusteena olevasta palkasta ja niitä ei todellakaan voi vähentää sitten verotuksessakaan. itse oli äitiyslomalla ja hoitovapaalla eikä verottaja hyväksy kuin työkuukausilta matkat. eikä edes omavastuuta pienennä kuten työttömillä vaan sama 500 e omavastuu....
kiitokset vastauksista. mä laitan verotuksessa käytettävän summa enkä mitään kilometrejä etteivät ainakaan enempää tiputa!
 
Tuolla toisessa ketjussa oli joku sanonut, että kelasta tarkistavat verottajalta. Eli, jos on ollu matkakuluja edellisessä verotuksessa, niin sit pitäs olla hakemuksessakin tai jotain... Enpä tiedä, nää on niin kimurantteja juttuja.
 

Yhteistyössä