kelanmaksama puheterapeutti

  • Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti
ketuttaa
me saadaan meidän tytölle vammaistukea ja kela hyväksyi myös päätöksen et kustantaisivat puheterapeutinki mut mut kun sitä terapeuttia ei vaan löydy niin kela väittää ja ollaan itekki litania soiteltu läpi ni vaan ei puheterapeuttia löydy mikä avuksi onko muilla käynyt näin? mellä on 4,5 vuotias tyttö ja on puheen ymmärtämiseen ja viivästymiseen ongelmia jääkö meidän lapsi nyt ilman apuja ilman
 
neljä vuotiaan tytön äiti
Siis saako joku vamasitukea kun laspi ei osaa puhua?? Meil on 4 vuotias ja puheterapiassa käyty. Siel tuli haukkumiset siitä miksi tuodaan tervettä lasta näytille kun oikeasti vammaisia on olemassa! Joo no tyttö puhuu omaa kieltää mitä kukaan muu kuin oma perhe ymmärtää ja tosi useita äänteitä uupuu konsonanteissa ja vokaaleissa.
Mutta takasi päästään kun tyttö on 5 vuotias. Vituttaa tämä PUHETERApeuttien jumalana olo ja päätäntä valta kuka saa apua ja kuka ei.
 
Meillä kanssa 4,5 vuotias tyttö ja saadaan korotettua vammaistukea vaikean
kielellisen erityisvakeuden takia. Meillä on ollut jo yli vuoden yksityinen puheterapeutti, jonka alunperin meille järjesti kunnallinen puheterapia. Mistä teille on
vammaistukea suositeltu? Kunnalliselta lääkäriltä vai joltain foniatrian poliklinikalta tms.? Voisiko sieltä saada apua terapeutin etsimisessä? Ei meidän ole
ainakaan koskaan tarvinnut itse terapeutttia etsiä.
 
rahaton
Millähän perustein sitä vammaistukeakin saa?! Ei meille ole koko asiasta puhuttu. Meillä puhumaton kohta 3 v. lapsi. Neuvolasta lähettivät puheterapiaan ja se on siis kai kunnallinen sitten. On terveyskeskuksen yhteydessä.
 
Puheterapeuteista kova pula :( niin ikävää kuin se onkin,meillä vaikeasti kehitysvammainen tyttö ja jonotettiin reilu puoli vuotta,soittelin itsekin läpi kaikki kun en alkuun myöskään uskonut kelaa että jonot ovat pitkät,kaikilla alan tekijöillä.
 
alk
tyttö kävi vuoden perheneuvolassa puheterapiassa ja sit saatiin lähete sairaalaan ja siellä oltiin viikon osastojaksolla, kaiken maan lausunnot saatiin sieltä ja kelalle nippu papereita täytettiin vammasituki myönettiin ja kuntoutuski on myönteinen mut terapeuttia ei kuulema ole näin kela väittää, pitänee maanantaina soitella saairaalaan et mitä nyt tehään :O 4,5 vuotias tyttö meillä ja on kuulema 2 vuotiaan tasolla puheen ja ymmärtämisen suhteen, 11 vuoden oppivelvollisuutta on suositeltu ja tarhapäiviä enemmän kuntoutuksen perusteena vaikka päiväkodin tarvetta ei oliskaan
 
"nuppu"
Missä päin aloittaja asuu? Tilanne vaihtelee tosi paljon paikkakunnittain. Vammaistuen saantiperusteista on infoa täällä http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701083327EH. Vammaistukea voi siis hakea LÄÄKÄRIN suosituksella, jos kriteerit täyttyvät. Välillä ei KELA myönnä siltikään, tai siltä ainakin tuntuu.

Olen itse puheterapeutti kunnallisella puolella ja voin kertoa, että teen kyllä töitä kaksin käsin, mutta minkä sille voi, jos asiakkaita on liikaa. Siinä vaiheessa on pakko priorisoida ne vaikeimmat tapaukset ja toisaalta ne, jotka puheterapiasta voivat realistisesti hyötyä. Toki varmaan meidänkin alalla löytyy porukkaa laidasta laitaan.
 
"vieras"
Kela käsittääkseni maksaa vain tietyille terapeuteille, jotka ovat olleet mukana kilpailutuksessa. Olet varmaan jostain saanut listan, keneltä kysellä. Sitkeästi vaan kyselet, löytyisikö jostain vapaata, lapsia jää välillä tauolle ja uusit soittokierroksen aika ajoin. Yleensä paikan saa se, joka sattuu olemaan sopivassa paikassa sopivaan aikaan. Etenkin jatkohakumuksen aikaan voi tulla taukoa, että löytyy jostain maksaja (meillä on kokemusta siitäkin), jolloin voi saada jalan oven väliin, sen jälkeen löytyy sumplimalla niitä aikojakin. Tiedän joidenkin hakeneen terapeuttia vuodenkin ja toisten saaneen heti. Itse käytin suhteita hyväksi ja saimme terapeutin aika äkkiä ilman suurempia soitteluita, kun listalta löytyi yksi tutun tuttu ja sitä kautta järjestyi, että saimme seuraavan vapautuvan paikan yhden lapsen jäätyä tauolle. Toisaalta tiedän tapauksia, jotka ovat päässeet heti. Eli se on paljon onnenkauppaa. Meillä on ollut sama yksityinen puheterapeutti niin kunnan kuin kelankin maksamana. Kelahan maksaa puheteraupeutin vain silloin, kun myöntää vähintään korotetun vammaistuen.
 
"nuppu"
Joo aivan totta, KELA:n maksaman puheterapian edellytyksenä on nimenomaan tuo korotettu vammaistuki, jota haetaan erikoislääkärin lausunnolla. Puheterapeuttiliiton sivuilla olevan yksityispuheterapeuttin listalta ainakin kannattaa katsastaa. Kaikilla ei tosiaan ole sopimusta KELA:n kanssa.
 
Hmm, siis sehän on kelan tehtävä hommata se terapeutti. Otahan uudelleen sinne yhteyttä ja vaadi toimintaa!

Itse olen pienen kunnan puheterapeutti ja meillä ainakin homma menee niin että jos kela ei löydä puheterapeuttia niin minä jatkan lapsen kanssa siihen asti että se löytyy: kunta laskuttaa sitten kelaa. Mulla ei ole kokemusta miten homma pyörii isoissa kaupungeissa mut aika hassulta tuntuu että ne jotka sitä eniten tarvitsee joutuu odottaan. Sitähän se vammaistuen saaminen meinaa, lapsen kielen kehitys on vakavasti häiriintynyt tai myöhästynyt. Meillä ainakin sitten lykätään niiden lievemmistä ongelmista kärsivien lasten terapian aloittamista.

Ja neljävuotiaan tytön äidille terveisiä: Jos jossain ammatissa niin tässä tuntee ittensä välillä niin pieneksi lapsen valtavien ongelmien rinnalla. Eipä pääse syntymään mitään jumala-kompleksia... Valitettava tosiasia on että päivässä on rajalliset tunnit eikä kaikki tarvitsevat välttämättä heti mahdu mukaan. Mutta se ei todellakaan ole sen terapeutin vika! Muutenkin vähän epäilyttää että onko sulle tosissaan sanottu noin...
 
"vieras"
Mulla ei ole kokemusta miten homma pyörii isoissa kaupungeissa mut aika hassulta tuntuu että ne jotka sitä eniten tarvitsee joutuu odottaan. Sitähän se vammaistuen saaminen meinaa, lapsen kielen kehitys on vakavasti häiriintynyt tai myöhästynyt. Meillä ainakin sitten lykätään niiden lievemmistä ongelmista kärsivien lasten terapian aloittamista.
Suuressa kaupungissa pääsee ensin jonoon, jonka pituus on suurempi kuin hoitotakuu aika. Puheterapeutille voi soitella soittoaikaan (ilmoitetaan siinä jonoilmoituksessa) ja jos onnistuu vakuuttamaan, että on todella paha tapaus, niin voi yrittää löytää akuuttiajan, jotta pääsisi edes jonnekin tukiviittomakurssille, kun on diagnoosi ja suositus sellaiselle. Kun saa diagnoosin tehtyä, lyö käteen listan yksityistä terapeuteista, joilta itse pitää yrittää löytää vapaata tilaa, vaikeimmille tapauksille, joille akuutista avusta on todella hyötyä, yrittää sitten löytää joitain kertoja täpötäydestä kalenteristaan, että saisi edes jotain apua annettua, kunnes se varsinainen terapeutti löytyy.
 
"mie"
Meillä 5,5 v poika saa Kelan maksamaa puheterapiaa ja puheterapeutti käy päiväkodissa. Saa siis myös korotettua vammaistukea autistiset piirteet ja tuon puheen viivästymän perusteella. Meillä kävi hetken aikaa ensin kaupungin puheterapeutilla ja sitten kun siirtyi tuonne erityisryhmään päiväkodissa, jatkaa nyt Kelan maksaman puheterapeutin kanssa. Meillä kävi asia helposti. Toisaalta syynä varmaan sekin, että oli ns. vaikea tapaus, kun ei puhunut kuin muutaman sanan alkuun. Nyt näyttää jo valoisalta, osaa sanoa jo 3 sanan lauseita. Tosin jotkut sanat ovat melko epäselviä, toiset hyvinkin selviä. Alkuperäisen kannattaa vain soitella Kelaan, eikö sitä puheterapeuttia alkaisi löytyä.
 
alkp
kela lähetti meille listan puheterapeuteista, joka käytiin miehen kans läpi soittelemalla ja kun ei kellään ollut aikaa ja osa oli jäämässä äitiyslomallekki ni otimma sit uudemman kerran yhteyttä' kelaan ja sit sanottiin et kun me olemme listan käyneet läpi ne he sit etsivät terapeutin, mut soittelevat sit aärin päivän päästä takas ja kertoivat et puheterapeuttia ei löydy vaikka päätös onkin myönteinen näin meille sanottiin ja torniossa asutaan
 

Yhteistyössä