kellään korkea FSH-arvo ja silti hoidossa?

Kahden viikon päästä nuo hormoniarvot selviävät. Muuttuuko tuo hoito jotenkin olennaisesti, ja pienenevätkö onnistumisprosentit jos arvot ovat koholla. Haluaisin jotenkin varautua vaikka mitään konkreettistä tietoa ei vielä ole. Mutta näin tämä ihmismieli sitten vain toimii, että asiat alkavat askarruttamaan.

Onko "langoilla" ketään jolle hoidot tuottaneet tulosta, vaikka arvot olsivat koholla. Ja miten se hoito muuttuu. Tuleeko enemmän lääkitystä ja onko Ivf-hoito siloin ainut vaiko suoraan tuo Isci. Ja tuleeko hoito silloin jotenkin pidemmän kaavan mukaan. Kun tätä ikääkin jo on, niin mietintämyssy toimii vähän liikaakin.

Täytyy nyt kysellä kun miestäkin tuntuu asiat askarruttavan. ja noihin klinikoihin ole vielä saanut yhteyttä kun ovat vielä lomilla. Eikä googlettaminen tuottanut tulosta, joten mikäs parempi paikka kysyä kuin täältä. :)
 
Hei Sinitär!
Minulla korkea fsh selvisi heti kun hoidot aloitettiin. Aluksi oli jotain reilusti yli kymmenen mutta nousi vuosien mittaan niin, että yli kaksikymmentäkin oli pahimmillaan. Inseminaatioita tehtiin joitakin kertoja huonolla menestyksellä ja ihmettelin ja ajattelin jo itsekkin onko siinä mitään järkeä. Sitten kaksi vuotta hoitojen alusta tehtiin ivf ja siinä välissä fsh oli ajoittain normaalin rajoissakin. Eli 1. IVF ja plussa. Kaksoset tulossa muutamien viikkojen sisällä...
Onnea hoitoihin ja muistutan vielä että fsh on arvo mikä vaihtelee. Jonain kuuna se saattaakin olla normaali ja onnistuminen hoidoissa voi tapahtua :)
 
Kiitti roosa70 vastaksesta. Mikä sulla todettiin noihin arvojen muuttumiseen. Tai kun välillä kävi noinkin korkealla?

Itselläni nyt pelko että jos tuo arvo liian korkea, niin hoidetaanko sitten lainkaan. ja onko onnistuminen juuri sillä kierrolla vaikeampaa jos arvo on korkea. Itse tiedän tuosta arvosta tosi vähän, en edes sitä että se saattaa vaihdella. Mahtaisiko siihen sitten vaikuttaa edellisen kierron ovuloimattomuus ja se että vuoto on niukaa. Eli ei ole mitä vuotaa pois.

Tuo inseminaatio oli itselläni se ensimmäinen vaihoehto, mutta Fertinovassa suosittelivat tuota Ivf-hoitoa juuri ikäni puolesta. Mutta vielä sellaiset 11 päivää ja tulokset ovat valmiina. Onneksi oli kierto siinä vaiheessa, kun terveyskeskuksessa meinasivat ettei ole väliä mihin kierron aikaan arvot mitataan.


Mutta kiitti sulle, Nyt olen taas yhtä tietoa viisaampi. Ja jännitys kasvaa. Kun en vielä ole uskaltanut tuota aikaakaan varata ennenkuin nuo tulokset selviävät. Voi itku että odottavan aika on pitkä, ja kun ajattelee että joka hetki kello tikittää. Kun iästä ei saa päivääkään pois.
=)
 
Fsh on hormoniarvo mikä kertoo munasarjojen toiminnasta. En ole asiantuntija mutta ymmärsin itse niin, että jos arvo nousee munasarjojen toiminta on heikentynyt. Eli munasolutuotanto on hiipumassa. vrt vaihdevuosiin.
Tämä on siis vain oma muistikuvani miten lääkäri asian selitti.
Meitä ei enää julkisella puolella olisi hoidettu juuri tuon korkean fsh.n vuoksi. Mutta felicitas klinikalla oltiin kuitenkin optimistisempia ja suoraan päätettiin tehdä ivf.
 
Moi roosa70

juuri näin, ja sitä nyt pelolla odotan koska lääkäri itse epäili että saattaisi kohdallani olla kyseessä just varhaiset vaihikset. Todettiinko sinulla että olisi nuo vaihikset, vai pitääkö se arvo olla todella korkea reilusti yli 30 esim. Jostain luin ettei tuo korkea arvo kerro vielä ihan koko totuutta, just vissiin että saattaa vaihdella, ja pitää tutkata muita oireita.

Käytäntöä en tiedä, mutta fertinovassa annettiin ymmärtää että ne onnistumisprosentit laskevat jos arvo on kovin korkea. Eli ei ole mielekästä tehdä hoitoja missä liian pienet onnistumisprosentit.

Mutta nöyräksi vetää tämä odottelu. Sekä ajatuksistaan en hetkeksikään saa tuota murhetta pois. Ensin olin niin täysillä lähdössä hoitoihin miehen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. Sitten sieltä pilvilinnoista tipahdin kun lääkäri sanoi mistä voi olla kysymys. Mulla siis kierto lyhentynyt sekä vuoto niukentunut. Papanäyte otettiin sekä tuo fsh-koe sekä kilpirauhasarvot tutkitaan. Sehän pelottaa kun vuoto niukentunut, ettei siellä ole enää mitään mitä vuotaa pois. Eli tuo hedelmällinen toiminta olisi hiipumassa. Ja sitä aina ajatteli, että kun miehen takia hoitoihin lähdettiin, niin nyt sitten mullakkin häikkää. Eli välillä tuntuu että ne onnistumisprosentit ovat muutaman prosentin luokkaa.

Mutta tulipas nyt pitkä ja apea kirjoitus.

Piti vielä onnitella sua tulevien kaksosten johdosta. Aivan ihana tuplaonni tulossa. :hug:

Todella ihana lukea että teillä heti tuo Ivf-hoito onnistunut. Ja kuitenkin kauan jaksoitte hoitoja 2 vuotta, mutta kyllä kohdallanne sen arvoista. Saanko kysyä että ehdotettiinko teille noita inseminaaioita, vaikka sulla oli korkeat nuo fsh-arvot?
 
Hei Sinitär! Kyllä meille ehdotettiin, että inseminaatiolla lähdetään liikkeelle. Kolmannen inseminaation aikana aloin jo miettimään onko siinä järkeä, kun huonosti nuo munasolut kypsyivät. Inseminaatiot tehtiin väestöliiton klinikalla. Sitten sain omalta gyneltä lähetteen julkiselle puolelle naistenklinikalle. Siellä tosiaan sanottiin heti, ettei hoitoihin lähdetä jos fsh on yli 12. (en tarkkaan muista oliko se 12 mutta suunnilleen niin.) Lääkäri vain totesi töykeästi, ettei onnistumismahdollisuutta ole! Jäimme siihen miehen kanssa suu auki ihmettelemään, että mitäs nyt? Itku tuli jo sairaalan käytävällä ja aika toivoton olo.
Ystävä suositteli sitten felicitasta jossa saikin hyvää hoitoa ja kuitenkin ennusteesta kerrottiin realistisesti. Isoilla hormonimäärillä lähdettiin liikkeelle ja niillä saatiin neljä munasolua kypsymään ja kolme hedelmöittyi ja kaksi siirrettiin juuri huonon ennusteen vuoksi. Mutta loppu hyvin ja en tosiaan olisi uskonut vuosi sitten olevani tässä tilassa!! :)
 
Heippa!
Meidän aloittaessa hoidot oli fsh-arvoni lähellä kymmentä. Kerran tai kaksi tehtiin inseminaatio, mutta sen jälkeen siirryttiin icsi-hoitoon.
Ekasta hoidosta soluja tuli todella vähän eikä yksikään niistä hedelmöittynyt. Hormonimääriä nostettiin ja viimein kolmannesta hoidosta saimme kaivatun plussan ja ihanan tyttären.
Toista lasta "tehtiin" myös useiden hoitojen ajan, mutta lopulta onnistuimme :)
Mekin olimme hoidossa Fertinovassa eli ainakin olette osaavissa käsissä :) Onnea matkaan!
 
Moikka Nandel!


Meille ei edes suunnitella tuota inseminaatiota. miehellä hitaat siittiöt sekä vasta-aineita tosi runsaasti. Että itseäni epäilyttää kun spermanpesu joudutaan tekemään että Ivf-hoito vai suoraan isci. Kyllä mua pelottaa jos se ensimmäinen kerta ei onnistu, että tuo isci olisi luotettavampi. Miehellä kyllä löytyy siittiöitä runsaasti mutta 5 prossaa hitaasti eteneviä. 5 prossaa paikalaan liikkuvia. Sekä loput liikkumattomia. ja yleensä seuraavana päivänä eivät ole enää eläviä.

Nyt mua pelottaa edelleen tuo fsh-arvo. ja jos se on hiukan kohollaan niin määritelläänkö ne lääkehormoonit tuohon hoitoo riittävän suuriksi että hoito onnistuu. Jostain kyllä luin että harvoin isci-hoidoilla epäonnistutaan.

Helmikuun 25 päivä on nyt tuo keskusteluaika, ihan uskalsin sen jo varata ilman fsh-tulosta. Koska paikallinen gynegologi totesi että kaikki hyvin. Kohdun limakalvo ok, sekä mittasi tuon munasolun jonka näki kypsymässä, ja kierron 9 päivä sai mitan 16 mm. Ongelma nyt sitten että miten tuon miehen spermanpesu onnistuu. Koska en tiedä että koepesevätkö ensin. Pelottaa että jos päädytään tuohon Ivf-hoitoon että läpäisevätkö nuo paikallaanliikkuvat siittiöt munasolun. Ja olisiko hoitona varmempi kuin että yhdellä siittiöllä koitetaan hedelmöittää. Mutta olen ymmärtänyt että sperma olisi parempi jos sitä ei ole biobsiassa haettu.

No mutta kauheesti mietittävää ja pohdittavaa, ja pelkoa noista lääkekuluista. osaatko sanoa että mitä teillä maksoi nuo lääkkeet tuossa hoidossa. ja pitkikö kaikki lääkkeet ostaa kerralla. ja pitikö vielä alkion laiton jälkeen syödä jotain lääkevalmistetta? selviäähän nämä klinikalla, mutta tiedustelen nyt etukäteen.
 
Hei taas!
Paljonhan sitä on tietenkin kysymyksiä ja pohdittavaa ennen hoitojen aloitusta. Onneksi lääkärit ovat asiantuntijoita!

Minulla oli käytössä ekoissa hoidoissa vain Puregon. Muissa hoidoissa oli yhdistelmä Puregon-Menogon. Nuo lääkkeet olivat niin kalliita ja minun annokseni niin suuria, että Kelan lääkemaksukatto paukkoi mennen tullen. Jos en ihan väärin muista niin lääkkeitä pitää itse maksaa 500 euroa/kalenterivuosi ja sitten loput Kela maksaa. Joskus hain lääkkeitä koko hoitoa varten ja loppusumma oli päälle 3000 euroa. Siinä kohtaa tunsi kyllä kiitollisuutta tuota lääkkeiden korvattuvuutta kohtaan :)
Alkionsiirron jälkeen käytin Lugestron ja Progynova valmisteita. Joskus lugestronit aloitetaan jo ennen siirtoa.
 
Moi!

-Nandel- siis olivatko yhdessä hoidossa nuo lääkkeet tuon 3000 euroa? Vai laskitko teidän kaikki hoidot siihen? Kun olin yhteydessä klinikalle, niin näin suuria summia ei kyllä mainittu. Ihan 1500-2000 euroa oli arvio.
 
Mulla oli ne lääkeannokset semmosia hevoskuureja :) En nyt ihan varmaksi sano, mutta Puregonia pistin 300iu per ilta ja Menogonia saman verran. Muistaakseni jossain hoidossa puregonin annos oli vieläkin suurempi. Eli kyllä vaan, lasku oli jossakin yksittäisessä hoidossa päälle 3000, mutta siitä siis maksoimme itse vain sen omavastuun.
 
Hei!

Nostin tätä ketjua. Tänän sain nuo hormonikokeen tulokset. Eli fsh-arvo oli tasan kuusi. Nyt en tiedä onko se hyvä arvo vai ei. Soitin Fertinovaan ja sanoivat että arvo pitää olla alle 10, muuten he eivät lähde tekemään hoitoja. Eli mahtaako siihen onnistumisprosenttiin myös vaikuttaa tuo arvo. Kysyisin nyt ihan että vaikuttaako tuo arvo siihen millaisilla lääkemäärillä niitä munasoluja aletaan kypsyttelemään? Ja meille ihan ehdotettu tuota Ivfi-hoitoa ja Icsi yhdistettynä. Nyt vain niin jännät paikat että mitä lääkäri tuosta arvosta sanoo, ja mitä selviää tuosta miehen spermanäytteestä. Kun kaikki loksahtaisi kerralla kuntoon, niin toiveeni ovat suuret hoidon onnistumiselle. Mies kun lupautui vain yhteen hoitoon. ja mielessä käynt että olisiko mitään järkeä koittaa ensin inseminaatiola ja sitten myöhemmin vielä tuolla "rajummalla hoidolla".
 
Sinitär - mun ymmärtääkseni tuo 6 on ihan vallan hyvä. Itselläni oli 8 ja sekin oli vielä lääkärin mukaan ihan kohtalainen. Mutta lääkäri tietää enemmän ja kai sitä katsotaan kokonaiskuvaa hoitoja suunnitellessa eikä vaan yhtä tiettyä arvoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sahrami73:
Sinitär - mun ymmärtääkseni tuo 6 on ihan vallan hyvä. Itselläni oli 8 ja sekin oli vielä lääkärin mukaan ihan kohtalainen. Mutta lääkäri tietää enemmän ja kai sitä katsotaan kokonaiskuvaa hoitoja suunnitellessa eikä vaan yhtä tiettyä arvoa.

Aivan. Koska nin monta asiaa katsotaan, että tuo arvo suhtetutetaan monen muuhu asiaan. Ajattelin että kasvaako ne onnistumisprosentit, vai väheneekö tuo käytettävien lääkkeiden määrä, jos arvo kertoo että munasolut kehittyvät jne. Mutta innoissani olen joskin aina pieni peikko nakuttaa sisällä ettei liikaa kannata innostua.
 

Yhteistyössä