kellään pcos ? miten oireet alko ? olisin ikikiitollinen vastauksistanne :)

"vieras"
Moikka!

Leukapieliin tuli finnejä, ja mustia karvoja, muutenkin karvankasvu voimakasta, paljon ylipainoa, mikä vaikea pudottaa, kuukautiset poissa, tulevat vain lääkkeillä.
 
[QUOTE="vieras";24873169]Moikka!

Leukapieliin tuli finnejä, ja mustia karvoja, muutenkin karvankasvu voimakasta, paljon ylipainoa, mikä vaikea pudottaa, kuukautiset poissa, tulevat vain lääkkeillä.[/QUOTE]

Tapahtuks tuo ihan yhtäkkiä ? Voiko tuossa nousta paino nopeestikin ?
 
Mun pcos huomattiin, kun tutkittiin sekundääristä lapsettomuutta. Aiemmin mulla ei ollut siitä mitään tietoa... enkä tiedä, olisiko se tullut ilmi muuten. Ehkä kuitenkin olisi, koska varmaan olisin mennyt tutkituttamaan oireita jossain vaiheessa.
 
"kohta kahden äiti"
Mullakin pcos huomattiin, kun toista lasta ei kuulunut ja kärsin sekundaarisesta lapsettomuudesta. Mulla ei oikeastaan ollut mitään oireita, sokerit hyvät, muuten terve ja hoikka, ei ylimääräistä karvankasvua. Ainoastaan minut yllätti esikoisen syntymän jälkeen kamalat hormoninäpyt jotka eivät lähteneet pois vaan tuli aknenaama (koko ikäni mulla ollut näppylätän kuiva atoopikon iho).

Kun hedelmättömyyttäni alettiin tutkia selvisi pcos gynekologisessa kaikututkimuksessa. Yleistutkimuksesa ei mitään viitteitä tästä. mulla kyllä menkat tuli aina 30 vrk:n välein, en olisi osannut epäilläkään. Sitten lääkärit totesi vikaa olevan pahastikin mun munasarjoissa ja minut tuomittiin "syylliseksi" lapsettomuuteemme. Nyt onneksi toisen lapsen laskettu aika kolmen viikon päästä, hedelmöityshoidoilla päästiin tähän tulokseen. Lääkäri sanoi, että tuskin saamme lapsia enää "luonnollisesti" koskaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita;24873194:
Tapahtuks tuo ihan yhtäkkiä ? Voiko tuossa nousta paino nopeestikin ?
No ei nyt ihan ryminällä, mutta aika nopeasti kuitenkin tulivat nuo oireet. Ja gyne sitten ultrasi munasarjat ja aivan täynnä munasarjat näitä rakkuloita. Ja dg siis pcos
 
Mulla alkoi 14 vuotiaana menkat, eivätkä ole koskaan tulleet säännöllisesti. Siinä jossain välissä käytin e-pillerietä, niin en edes moista tajunnut saati tiennyt kyseisen oireyhtymän olemassaolosta. Parikymppisenä kun luovuin pilsuista, huomasin kiertojen vaihtelevan 28-100<.

Nyt vanhemmiten tila on pahentumaan päin, karvoja puskee mihin sattuu, löytyy acanthosis nigricans-läiskiä taipeista ja fibroma pendulans-luomia. Mahaakin ihan miehekkäästi.

edit. Ja tosiaan ultrassa aika tyylipuhdas helminauha rakkuloita.

Ärsyttävä oireyhtymä, täytyy sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
"nyyti"
mullakin pcos jota ruvettiin tutkimaan kun lasta ei alkanut kuulumaan.Kuukautisillani on aina ollut pitkä väli ja jalat ovat kun apinalla,nuorena oli niin paha akne,joka saatiin vasta tehokkaalla lääkityksellä kuriin.En osannut kyllä epäillä mitään sairautta..Nyt meillä on kolme lasta.
 
"vieras"
minulla alkoi menkat vasta 14-vuotiaana, ja alusta alkaen olivat todella epäsäännölliset. kierto 1-3 kk. sitten myöhemmin aloitin pillerit, ja menkat tuli kellon tarkasti. ekan lapsen sain heti kun pillerit jätin, ensimmäisestä kierrosta. synnytyksen jälkeen menkat eivät alkaneet 1½ vuoteen, ja tulivat vasta kun aloitin taas pillerit. toista lasta yritettiin vuosi, kunnes menimme tutkimuksiin. tämän vuoden aikana menkat tuli 4 kertaa, mutta finnejä sitäkin enemmän. ei naama nyt kokonaan kukkinut mutta leuan alueelle ja otsaan tuli pieniä finnejä.
tutkimuksissa todettiin lievä PCOS ja gyne määräsi clomifen-kuurin. katsotaan nyt miten näiden kanssa käy, mutta gyne sanoi että minulla on vielä todella hyvät mahdollisuudet raskautua :) PCOS on siis lievänä, ylipainoa ei ole ja ikää alle 30.
 

Yhteistyössä