Keltarauhasen vajaatoiminta

Heippa,

Ajattelin aloittaa uuden ketjun koska en tiedä mistä ketjusta tätä kyselisin. Eli epäilen itselläni keltarauhasen vajaatoimintaa ja olisin mielelläni halunnut kuulla onko jollain muulla vastaavaa. Gynekologini epäili sitä vasta toisena vaihtoehtona. Ensimmäinen vaihtoehto oli herkkä kohdunsuu. En nyt vielä ole ehtinyt takaisin gynekologin vastaanotolle. Oireina on kp 22 alkava ruskea tuhruvuoto (ajoittain veristäkin), joka jatkuu aina kuukautisiin asti. Sain terot auttamaan, mutta ne sotkivat viime kierrossa kierron täysin ja kp 40 alkoivat menkat. Olen kerran ollut raskaana pitkän kierron tuloksena joka meni kesken heti alkuunsa. Eli ovulaatio on yleensä kp17 ja tuhru alkaa kp 22. Luulen näin että keltarauhashormonia ei kehity tarpeeksi, joten osa limakalvosta vuotaa ulos jo ennen menkkoja. Tässä kierrossa aloitin terot vasta (lääkärin ohjeiden vastaisesti) kp 22 kun vuoto alkoi. Terot lopettivat vuodon kuin seinään eli tämäkin tukee sitä, että kyseessä on keltarauhasen vajaatoiminta.

Nyt siis kiinnostaa löytyykö täältä naisia, jotka oikeasti tietävät sairastavansa keltarauhasen vajaatoimintaa ja kuinka homma on edennyt/lääkehoito? Minulla vielä taustana 10 vuotta e-pillerien popsimista, jonka lopetin 06/2013.

Kiitos, jos joku haluaisi kertoa kokemuksistaan :)

Kp 23/32-34 yk 6
 
Hei! minulla ei ole todettu mitään enkä ole siis käynyt tutkimuksissakaan, mutta kuulostaa niin tutulta että päätin vastata ja kertoa oman tilanteen.

Lopetin pillerit 10 vuoden käytön jälkeen puoli vuotta sitten, ja menkat on sen jälkeen tullut kp32-39. Joka kierrossa on noin 5-7vrk aiemmin alkanut ruskea tuhruvuoro ennen menkkoja. Olen vähän huolestunut ollut tästä, mutta hedelmällisyyteen en osaa sanoa vielä kun kondomit jätettiin vasta tässä kierrossa pois. Nyt kuitenkin menossa jo kp41 eikä näy menkkoja eikä tuhruvuotoa. Negan olen testannut viimeksi torstaina. Minkäälaisia raskausoireita ei oikeastaan edes ole. En tiedä onko tästä sitten tulossa joku superpitkä kierto vai mitä? Harmittaa sinänsä kun juuri päässyt vasta yrittämään. Ja tosiaan tuo ruskea tuhruvuoto, voisiko edes mahdollinen kiinnittyminen sen vuoksi tapahtua.. Itsekin googletellut, että keltarauhasen vajaatoiminnalta kuulostaa..

Onko muita joilla samanlaisia kokemuksia?
 
Mä oon ymmärtänyt että joillain alkaa menkat tuolla tavalla tuhrulla. Toi aika ei ehkä vielä oo liian pitkä aika ennen menkkoja ettei ois normaalia. En tiiä... Mulla kun siis alkaa 2 viikkoa ennen menkkoja vuoto. Toivotaan että saisit nyt kuitenkin myöhäsen plussan tässä kierrossa niin ei tartte miettiä noita tuhruja :) Mulle gynekologi kyllä sanoi ettei toi mun tuhru vaikuta raskautumiseen millään tavalla ja voi tulla herkästä kohdunsuusta. Onko sulla koskaan mitään verenvuotoa yhdynnän yhteydessä/jälkeen? Se kertoisi kanssa että on vaan herkät limakalvot. Mutta joo jos ei tiedetä mistä toi munkaan vuoto tulee niin ei se lääkäri nyt niin vaan voi sanoa ettei vaikuta raskautumiseen, eikö?!
 
Joskus muistanen että olisi tullut vähän. Tosi tosi harvoin kylläkin. En esim nyt ainakaan puoleen vuoteen muista että olisi kertaakaan. Ehkä tuosta nyt ei tarvi huolestua sen enempää, riippuu nyt miten jatkossa sitten, jos raskautta ei ala kuulua ja edelleen vuotaa. Varsinaiset menkat kestää sen neljä päivää.
Olen kyllä lukenut, että joillain alkaa tuhrulla, mutta ehkä tavallisin se pari kolme päivää ennen. Itsellä kun viimekierrossa alkoi jo viikon ennen.

Sulla yritystä ollut kuitenkin jo puoli vuotta ja noin pitkään tuhrua, niin tuntuu että gyne ottaisi vakavammin kuin herkällä kohdunsuulla. Mutta toivon sinulle pikaista plussausta, jospa nuo terot nyt tuohon aikaan otettuna auttaa siihen! :)
 
Itse asiassa eivät auttaneet :D melkein heti jatkui se välivuoto :( Sitten tossa noin tunti sitten pitkän päivän mahakipujen jälkeen (menkkamaisia) ja nipistelyjen mulla alkoi joku todella outo vesimäinen punainen vuoto. Musta ainakin kohtuu runsasta. Useasti sai pyyhkiä (sori ällöstä mielikuvasta). En ymmärrä ollenkaan :/ Että se siitä normaalista kierrosta sitten. Ei oo sinäänsä menkkamaista vuotoa mutta ehkä se muuttuu sitten siihen kohta!? Viikko ovulaatiosta tänään... Ei sais vuotaa näin. Joo 3 eri gyneä kokeiltu ja viimeinen otti enemmän tosissaan, mutta ei silti mitään muutosta. Mulla tää vuoto siis on alkanut jo joku pari vuotta sitten kun pillereitä vielä söin. Sanoivat että loppuu kun pillerit lopetan mutta eipä loppunut vaan pahentui... No päivä kerrallaan, pitäs taas alkaa varaamaan aikaa gynelle.
 

Yhteistyössä