Kenellä on 2kerroksinen talo?Vaikka Älvsby?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kait kukaan Älvaria halua :eek:
Tuttaviimme kuuluu rakennusalan ammattilaisia, jotka ovat antaneet tarpeeksi faktaa miksei kannata sellaisesta maksaa.
Sano edes yks fakta?
Tuolla noita on aika paljonkin.


Yläkerran rakentaminen, jos tekee wc:nkin ylös ja huoneet, maksaa 20 000 ? ylöspäin riippuen joutuuko tekemään kaiken palkatulla työvoimalla.

 
vieras
Minä en ottaisi älvaria, koska minun talossani täytyy olla mm:

- lattialämmitys
- koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla
- puukiuas saunassa
- kivirakenteiset kostean tilan seinät ja lattia
- tilava ja hyvin kalustettava olohuone
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä se huonekorkeus Älvarissa on?
240 cm
Tyhmä kysymys, mutta onko se erityisen matala? En ole koskaan rakentanut enkä rakenna, mutta meillä huonekorkeus on 245 ja avaran oloista on. Paljon se mahtaa olla ns. paremmissa taloissa?

Nykytaloissa se on vähintään 250 cm, yleensä vielä enemmän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä se huonekorkeus Älvarissa on?
240 cm
Tyhmä kysymys, mutta onko se erityisen matala? En ole koskaan rakentanut enkä rakenna, mutta meillä huonekorkeus on 245 ja avaran oloista on. Paljon se mahtaa olla ns. paremmissa taloissa?

Nykytaloissa se on vähintään 250 cm, yleensä vielä enemmän.
250 kuulostaa ihan hyvältä, mutta en ymmärrä esim. ylikorkeiden olohuoneiden ideaa. Kaikki meteli kantautuu kerroksista toiseen.

Toi kieltämättä kuulostaa heikolta miten kosteat tilat tehdään + koneellisen ilmanvaihdon puute. Meilläkin taitaa olla 80-luvulla tehty talo paremmin rakennettu :) Mutta suosion ymmärtää kun katsoo rakentamisen kuluja. Rakentamiskulut ovat tuplaantuneet melko lyhyessä ajassa. Paljonko lienee niissäkin ilmaa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en ottaisi älvaria, koska minun talossani täytyy olla mm:

- lattialämmitys
- koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla
- puukiuas saunassa
- kivirakenteiset kostean tilan seinät ja lattia
- tilava ja hyvin kalustettava olohuone
Täysin samaa mieltä. Aikoinaan harkitsimme Älvaria, mutta mieheni selvityksen perusteella, ei olisi missään nimessä kannattanut.

Esim. tuo kivirakenteisuus kosteissa tiloissa on paljon merkittävämpi asia, kuin moni osaa ajatella. Ilman sitä ei kukaan takaa, että ne laatat pysyvät seinissä ! Ilmankos niitä ei ole edes mahdollista tilata toimituksen yhteyteen, vaan ne pitää itse jälkiasentaa.
Samoin, jos haluaa takan. Ei riitä tuon talon alapohjan kantavuus takalle vaan muutokset ovat suurta luokkaa.
Huonekorkeus on myös merkittävä asia.

Älvarin kanssa on ollut sen verran paljon ongelmia, että jokunen kunta on jo harkinnut kieltävänsä rakennusluvat Älvareilta, koska eivät ole menneet lopullisessa tarkastuksessa läpi.

 
ihanko tosi
Meillä on Älväritalo tilaamista vaille. Mielessäni kävi saako meidän kuntaan sellaisen rakentaa. Mitkä kunnat ovat kieltäneet? Laitatko listan? Takanpohjassa ei lienee ole ongelmia sillä sillehän tehdään pohjatyöt perustamisen yhteydessä. Ilmalämpöpumppu on vakiotoimitus haluamassamme talossa ja jotkut selektiivilasit (kai niistä ulos näkee). Serkkuni on laittattanut omaan taloonsa laatat lattiaan viitisen vuotta sitten ja on vieläkin tyytyväinen taloonsa (sillä minäkin uskallan ottaa sen). Tilaa heillä on riittävästi ja hintakin oli kuulema sopiva.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihanko tosi:
Meillä on Älväritalo tilaamista vaille. Mielessäni kävi saako meidän kuntaan sellaisen rakentaa. Mitkä kunnat ovat kieltäneet? Laitatko listan? Takanpohjassa ei lienee ole ongelmia sillä sillehän tehdään pohjatyöt perustamisen yhteydessä. Ilmalämpöpumppu on vakiotoimitus haluamassamme talossa ja jotkut selektiivilasit (kai niistä ulos näkee). Serkkuni on laittattanut omaan taloonsa laatat lattiaan viitisen vuotta sitten ja on vieläkin tyytyväinen taloonsa (sillä minäkin uskallan ottaa sen). Tilaa heillä on riittävästi ja hintakin oli kuulema sopiva.
Ilmalämpöpumppu on, mutta korvausilma ei tule esilämmitettynä, vaan suoraan kylmänä ulkoa räppänöistä.

Takan tosiaan saa, kun perustukset tekee maahan ja aukaisee lattian siltä kohdin.

Älvsbyn ikkunat on sillä tavalla poikkeavat nykyikkunoista, että niissä kaikki 3 lasia ovat samassa puitteessa. Yleensä lasit ovat niin, että sisemmässä puitteessa on kaksi lasia ja ulommassa yksi. Älvsbyssä puitteita on siis vain yhdet. Ehkä siitä johtuu se, ettei niissä tahdo lasit kestää jos laittaa sälekaihtimet.

Yksi kauheimmista minusta älvareissa on nuo ahtaat ja kauhean näköiset ja vaikeasti kalustettavat kodinhoitohuoneet.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihanko tosi:
lisään:koneellinen ilmanvaihto kuuluu vakiotoimituksena.
Ei todellakaan kuulu, vaan siinä on pelkästään poistopumppu ilmalle.
Tuloilma tulee raakana ulkoa räppänöiden kautta pakkasellakin.

Nykytaloissa tuloilma on koneellista ja esilämmitettyä huoneenlämpöiseksi.

 
ihanko tosi
Hei,ooksä ihan tosissas? Suomessa on kyllä tosi tarkat rakennusmääräykset joten heität aika rankkaa kehiin. Kenellä on ikkunat hajonneet ja lasit samassa puitteissa?
Ooksä joku kilpaileva talomyyjä? Tosijuttuhan on että rivarin hinnalla saa tilavan omakotitalon eikä niissä ole edes tollaista apukeittiöö. Ne kunnat ois nyt hyvä tietää taijanpa soittaa kaupungille. Sua en enää usko!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihanko tosi:
Hei,ooksä ihan tosissas? Suomessa on kyllä tosi tarkat rakennusmääräykset joten heität aika rankkaa kehiin. Kenellä on ikkunat hajonneet ja lasit samassa puitteissa?
Ooksä joku kilpaileva talomyyjä? Tosijuttuhan on että rivarin hinnalla saa tilavan omakotitalon eikä niissä ole edes tollaista apukeittiöö. Ne kunnat ois nyt hyvä tietää taijanpa soittaa kaupungille. Sua en enää usko!
Tässä taitaa kirjoitella useampi vieras. Kyllä kunnat hyväksyvät älvarit, eihän niitä muuten rakennettaisi. Eihänn kukaan rakennusalan ammattilainen (ei rakennustarkastajatkaan) erityisesti niistä pidä, mutta kyllä ne läpi menee.

Olen itse lukenut älvsbytalojen omistajien palstalta (msn -yhteisö), jossa ovat kertoneet näistä rikki menneistä ikkunoista.

 
vieras
Olen nähnyt erittäin monta älvaria ja kuullut rakennusalan ammattilaisten mielipiteet niistä. Nyt osaan itsekin noiden ulkomuodollisten kökköyksien lisäksi tarkastella ihan rakenteellisia juttujakin.
Kuukausi sitten käytiin yhdessä juuri pystytetyssä älvarissa ja tarkastelin sitä lähemmin. Lattiassa oli tosiaan vain ohuesti villaa (takan perustusta oltiin tekemässä, joten lattia oli auki siitä kohti), ikkunat olivat eri tasossa toisiinsa verrattuna, ulkoverhous ei ulottunut kivijalan päälle, ulkovuoren laudoitus ei ollut päätykolmiossa kohdakkain alaosan kanssa, haljenneita lautoja oli paikattu massalla jne. jne.
Joten tiedän tasan tarkkaan millaisia ne ovat, enkä huolisi sellaista itselleni mistään hinnasta.
 
vieras
Älvarin rakentajien kertomuksien mukaan luvat ovat olleet monessakin kunnassa kiven alla :/ Ei kai sellaista listaa ole olemassakaan noista kunnista, mutta kyllä on paljon ollut ongelmia noiden Älvarien kanssa.
KVG, jos kiinnostaa. Netti on täynnä ongelmakertomuksia Älvareista.
 
ihanko tosi
Nauroivat nuo penteleet kaupungin rakennustoimistossa mulle!!! Ei mikään kunta ole näitä kieltämässä - - - - paskanpuhujia ja kateellisia kuulemma aina riittää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Perkules ku hävettää ja häpeä SINÄKIN
Hintalaatusuhde on kuulemma erinomainen ja jopparitkin on niitä taloja jopanneet jo vuosia sen takia
Kiitti vaan v****ti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
vierailija
Rakennusalan ammattilaisen vaimona voin sanoa, että meille ei koskaan tule älväriä! Ihan sama, jos joku niissä tykkää asua, mutta me rakennamme kerralla laadukkaan, kestävän ja meitä miellyttävän talon (tosin emme rakenna mitään muutakaan talopakettia, vaan itse suunnittelemamme ).
 
ihanko tosi
Voi v***u mua v*****aa! Kuka tollasesta hyötyy kysyn vaan? Meille ei hommata rivarikämppää saamme samaan hintaa omakotitalon. PISTE
Jatkakaa tääl kus***sta jos haluatte,kai teitä joku uskoo. Talotilaus meiltä lähtee tänään kaupungin rakennuvalvonnan siunaamana
 

Yhteistyössä