Kenellä on varaa yli 2 lapseen?

  • Viestiketjun aloittaja moro
  • Ensimmäinen viesti
kismet
Jaa-a, meillä 6 lasta, eikä olla koskaan ajateltu että ei olis varaa näitä tehdä! Kotona tykkään olla, samoissa äitiys- ja kotivaatteissa olen kulkenut vuosikaudet, lapset kulkee naapureilta saaduissa siisteissä vaatteissa (siis en mä mitä tahansa hyväksy, ja kyllä uusiakin välillä ostetaan ja saadaan lahjaksi), lomalla käydään mummolassa ja pääosin ilmaisissa/edullisissa paikoissa (telttailu, retkeily, leikkipuistot, omat eväät mukana). Rahaa toki menee mm isompaan autoon, hyviin urheiluvälineisiin, harrastusmaksuihin (uimahalli, soittotunnit yms). Ulkomailla ja huvipuistoissa ei käydä, yritetään välttää ostamasta mitään turhaa, syödään tavallista kotiruokaa josta osa viljellään itse. Ei siis olla rikkaita, ja eikös rahahuolia ole kaikilla, jopa niillä joilla sitä on ylimäärin.

Meillä on hyvä elämä ja ollaan tyytyväisiä, kaikki (ja todella luotan kun esim opet ja srk:n lapsityöntekijät näin sanovat) aina kehuu että meillä on tasapainoiset ja iloiset lapset =) Hymy ja syli on ilmaisia =)
 
Monesti on niin, että ne pienempituloiset tekevät niitä lapsia enemmän kuin ne suurempituloiset. Ehkä se onkin juuri se mihin tottuu. Esim. jos on tottunut paljon matkustelemaan 3 lasta on paljon enemmän kuin 2. Jos autoilee paljon on 3 paljon enemmän kuin 4, jolloin tarvitaan isompi (kalliimpi ja kuluttavampi) auto. Jos asutaan kaupungissa tai pääkaupunkiseudulla, jossa palkatkin ovat isompia, on merkitystä enemmän sillä kuinka iso asunto tarvitaan...
 
No en tiiä, mutta kolmas on tulossa. Ei kai siinä rahaa mee sen enempää. Esikko on jo pois vaipoista ja toisella on vaan yöllä ja sillonkin yleensä kuiva vaippa joten niitäkään ei tarvi ostaa ku yhdelle. En minä lapsia halutessani oo miettiny sitä, että onko varaa..
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Keskituoloilla kolme lasta pkodissa on aika kallista. Kaks vielä menee.

Jos on kolme pientä lasta, niin keskituloisen ei kyllä kannata töihin mennä, niin vähän siitä nettoo. Siis ainakaan rahan takia...
Eihän kolmen lapsen päivähoito ole juuri sen kalliimpaa kuin kahdenkaan.
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ninetsu:
No en tiiä, mutta kolmas on tulossa. Ei kai siinä rahaa mee sen enempää. Esikko on jo pois vaipoista ja toisella on vaan yöllä ja sillonkin yleensä kuiva vaippa joten niitäkään ei tarvi ostaa ku yhdelle. En minä lapsia halutessani oo miettiny sitä, että onko varaa..
Sen olen kyllä oppinut, nyt kun kolmas on tullut taloon, että vaipat on se mitättömin menoerä koko ruljanssissa.

Minulle on ainakin ollut vaikeaa päättää, mistä kaikesta lasten tulee olla valmiita luopumaan siksi, että äiti halusi sittenkin vielä yhden vauvan. Meillähän nuo vanhimmat on kouluikäisiä ja sitten on tämä 10 kk ikäinen kuopus. Ja tulothan tietysti jonkin verran pienemmät kuin ennen, kun en itse työssä nyt käy.

Tähän mennessä päänvaivaa eivät ole aiheuttaneet niinkään vauvan tarvikkeet tai vaipat, vaan nimenomaan matkustamiseen ja isompien harrastuksiin liittyvät asiat. Tähän liittyen on käyty montakin keskustelua puolison kanssa. Voiko esikko mennä pesisleirille kesällä? Voidaanko lähteä keskimmäisen kanssa esiintymismatkalle Ouluun? Esikon piikkarit on taas pienet, ostetaanko uudet vai pelaako lenkkareilla? Keskimmäinen tarvitsisi kilpatanssikengät ja kärkitossut - kummatko hankitaan vai hankitaanko kumpiakaan?

Harrastusvälineet ovat kalliita ja niitä on yllättävän vaikea löytää käytettynä. Ainakaan oikeaa kokoa ja oikeaan aikaan. Kaikkea ei tietysti ole pakko ostaa, mutta ainakin vakuutuksen takia välttämättömät suojat on oltava.

Kauhulla odotan jo sitä, kun opiskeluun aletaan tarvitsemaan enemmän rahaa...Olis ehkä pitänyt ottaa se laskin käteen, kun tuota kolmatta mietittiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ninetsu:
No en tiiä, mutta kolmas on tulossa. Ei kai siinä rahaa mee sen enempää. Esikko on jo pois vaipoista ja toisella on vaan yöllä ja sillonkin yleensä kuiva vaippa joten niitäkään ei tarvi ostaa ku yhdelle. En minä lapsia halutessani oo miettiny sitä, että onko varaa..
Sen olen kyllä oppinut, nyt kun kolmas on tullut taloon, että vaipat on se mitättömin menoerä koko ruljanssissa.

Minulle on ainakin ollut vaikeaa päättää, mistä kaikesta lasten tulee olla valmiita luopumaan siksi, että äiti halusi sittenkin vielä yhden vauvan. Meillähän nuo vanhimmat on kouluikäisiä ja sitten on tämä 10 kk ikäinen kuopus. Ja tulothan tietysti jonkin verran pienemmät kuin ennen, kun en itse työssä nyt käy.

Tähän mennessä päänvaivaa eivät ole aiheuttaneet niinkään vauvan tarvikkeet tai vaipat, vaan nimenomaan matkustamiseen ja isompien harrastuksiin liittyvät asiat. Tähän liittyen on käyty montakin keskustelua puolison kanssa. Voiko esikko mennä pesisleirille kesällä? Voidaanko lähteä keskimmäisen kanssa esiintymismatkalle Ouluun? Esikon piikkarit on taas pienet, ostetaanko uudet vai pelaako lenkkareilla? Keskimmäinen tarvitsisi kilpatanssikengät ja kärkitossut - kummatko hankitaan vai hankitaanko kumpiakaan?

Harrastusvälineet ovat kalliita ja niitä on yllättävän vaikea löytää käytettynä. Ainakaan oikeaa kokoa ja oikeaan aikaan. Kaikkea ei tietysti ole pakko ostaa, mutta ainakin vakuutuksen takia välttämättömät suojat on oltava.

Kauhulla odotan jo sitä, kun opiskeluun aletaan tarvitsemaan enemmän rahaa...Olis ehkä pitänyt ottaa se laskin käteen, kun tuota kolmatta mietittiin.
Olet oikeassa että osasta harrastuksista on tingittävä. Mutta ajattele mitä lapset saavat tilalle. Uusi pikkusisarus :) Samalla kaavalla yksi olisi saanut enemmän kuin kaksi. Ilman lapsia te taas olisitte saaneet enemmän. Elämä on valintoja täynnä jotka jokaisen täytyy tehdä itse omien arvojensa mukaan.
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet oikeassa että osasta harrastuksista on tingittävä. Mutta ajattele mitä lapset saavat tilalle. Uusi pikkusisarus :) Samalla kaavalla yksi olisi saanut enemmän kuin kaksi. Ilman lapsia te taas olisitte saaneet enemmän. Elämä on valintoja täynnä jotka jokaisen täytyy tehdä itse omien arvojensa mukaan.
Juu, en toki väitä, että lapset (tai me) olisivat valmiita luopumaan pikkusiskosta ihan vaan että saisivat harrastaa enemmän. =)

Mutta minusta on ihan hyvä tiedostaa se tosiasia, että lapsista syntyvät kulut eivät ainakaan vähene iän myötä. Minä toivon, että minulla on varaa kasvattaa kaikki kolme lastani niin, että voin tarjota heille onnellisen ja huolettoman lapsuuden ja nuoruuden ja lisäksi tukea heitä heidän aikuistuessaan.

Minä en halua hankkia kaikkea kirpputorilta ja miettiä ruokakaupassa, että mitä voin ostaa. Minulle hyvä elintaso on valinnan vapautta. Käyn mielelläni kirpputoreilla, mutta jos se olisi ainoa mahdollisuuteni, en olisi tyytyväinen. Harrastuksista taas lapset ovat saaneet valita mieleisensä, mutta eivät kaikkia, joihin olisivat halunneet.

Se, että haluaa hyvän elintason jälkeläisilleen, ei tarkoita sitä, että lapsi saa kaiken minkä haluaa.
 
kolmen äiti
Meillä kolme lasta ja nelosesta haaveillaan. Rakkaus lapseen ja se ihana suhde on niin ihanaa, ettei siinä raha merkitse mitään. Ja jos on matikkapäätä eikä haihattele osaa pitää menot ja tulot balanssissa. Ei ole meillä tingitty muusta kuin joka vuotisista etelänmatkoista. Lapset harrastavat, on autot ja talot, ja muutoinkin turvallista elämää.
 
kiri
Alkuperäinen kirjoittaja ninetsu:
No en tiiä, mutta kolmas on tulossa. Ei kai siinä rahaa mee sen enempää. Esikko on jo pois vaipoista ja toisella on vaan yöllä ja sillonkin yleensä kuiva vaippa joten niitäkään ei tarvi ostaa ku yhdelle. En minä lapsia halutessani oo miettiny sitä, että onko varaa..
Kyllä sitä rahaa menee sitä ennemmän mitä perheessä jäseniä.Sitä vain ei ymmärrä kun lapset pieni-menothan alkaa vasta 6v jlkeen kun tulee harrastukset ym.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kiri:
Alkuperäinen kirjoittaja ninetsu:
No en tiiä, mutta kolmas on tulossa. Ei kai siinä rahaa mee sen enempää. Esikko on jo pois vaipoista ja toisella on vaan yöllä ja sillonkin yleensä kuiva vaippa joten niitäkään ei tarvi ostaa ku yhdelle. En minä lapsia halutessani oo miettiny sitä, että onko varaa..
Kyllä sitä rahaa menee sitä ennemmän mitä perheessä jäseniä.Sitä vain ei ymmärrä kun lapset pieni-menothan alkaa vasta 6v jlkeen kun tulee harrastukset ym.
Joo, ensimmäisenä hankintana kouluikäiselle on kännykkä. Siitä se sitten alkaa. Murrosikäisenä menot on jo vauvaikää paljon suurempia.
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet oikeassa että osasta harrastuksista on tingittävä. Mutta ajattele mitä lapset saavat tilalle. Uusi pikkusisarus :) Samalla kaavalla yksi olisi saanut enemmän kuin kaksi. Ilman lapsia te taas olisitte saaneet enemmän. Elämä on valintoja täynnä jotka jokaisen täytyy tehdä itse omien arvojensa mukaan.
Juu, en toki väitä, että lapset (tai me) olisivat valmiita luopumaan pikkusiskosta ihan vaan että saisivat harrastaa enemmän. =)

Mutta minusta on ihan hyvä tiedostaa se tosiasia, että lapsista syntyvät kulut eivät ainakaan vähene iän myötä. Minä toivon, että minulla on varaa kasvattaa kaikki kolme lastani niin, että voin tarjota heille onnellisen ja huolettoman lapsuuden ja nuoruuden ja lisäksi tukea heitä heidän aikuistuessaan.

Minä en halua hankkia kaikkea kirpputorilta ja miettiä ruokakaupassa, että mitä voin ostaa. Minulle hyvä elintaso on valinnan vapautta. Käyn mielelläni kirpputoreilla, mutta jos se olisi ainoa mahdollisuuteni, en olisi tyytyväinen. Harrastuksista taas lapset ovat saaneet valita mieleisensä, mutta eivät kaikkia, joihin olisivat halunneet.

Se, että haluaa hyvän elintason jälkeläisilleen, ei tarkoita sitä, että lapsi saa kaiken minkä haluaa.
Tämä on ihan totta.Tottakai kuluja tulee enemmän useammasta lapsesta ja ainakin meidän kohdalla joudumme tinkimään nmm. matkustamisesta koska 5-hengen ulkomaanmatkat maksaa ihan tolkuttomasti.Ihan ok elämää eletään,mutta ylimääräistä ei jää vaikka miehellä on insinöörin palkka ja itse teen osa-aikatyötä.Koulaiset kuluttaa vaatteita,harrastaa,pitää ostaa pyöriä ja sitä sun tätä.Ja asumisesta joutuu maksamaan täällä pk-seudulla.Kolme on ehdottomasti maksimi lapsiluku meille.
 
juups
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mikä sitten on kenenkin mielestä "hyvä toimeentulo", riippuu ihmisestä itsestään. Jollekin se on se, että lapsiaan voi lennättää ympäri maailmaa harrastuksen vuoksi. Toiselle taas hyvä toimeentulo tarkoittaa sitä, että on varaa ostaa ruokaa, vaatteita, on katto pään päällä jne. Jollekin hyvä toimeentulo tarkoittaa omakotitaloa Helsingissä ja toiselle hyvä toimeentulo tarkoittaa kivaa vuokra-asuntoa Juupajoella.
Tässä ollaan asian ytimessä! :flower:
 
Meillä on kolmas tuloillaan.
Kyllä kirpparit ja kaikki tulee koluttua,mitään en oikeastaan uutena osta ja ei se nyt menoerältä ole juurikaan tuntunut enempää ko muutkaan.En mieti näin lapsi ja menee rahaa,kyllä se ihanaa kun saan kolmanen ja en ala ees stressaa tuollasia,päivä kerrallaan mennään =)

Pöppiäinen & touhustiina 17+0
 
on ollut ja ihan mukavasti rahaa elämiseen. Olen itsekin ollut töissä ja vain vanhempainlomat kotona ja ihan täysipäisiä noista lapsista on tullut, sen ainakin todistaa tuo vanhin, jolle olen omat hyvät elämänarvoni aika mukavasti saanut istutettua.
Mutta jos olisin heittäytynyt ajatukseen että olen kotona ja ollut viisi vuotta putkeen kotona nuorinten kanssa, niin en olisi sanonut pärjääväni koska me on totuttu tiettyyn elintasoon,ei toki luksukseen mutta siihen että joka senttiä ei ole tarvinnut laskea.
jos taas elämä on ennestään mitoitettu pieniin tuloihin, niin ei kai se kotonaolo lasten kanssa kamalasti elintasoa laske sitten. ja loppujen lopuksi näinhän se on että oikea asenne elämässä auttaa aina eteenpäin.
 
Mä ajattelen asian niin, että se ensimmäinen kuluttaa eniten, koska sillon joudut ostamaan kaikki, seuraavat lapset varmasti voi käyttää vanhoja rattaita/pyörää jne. Ei kaikkea tarvitse uutena ostaa. Joten eiköhän aika monella ole varaa useampaan lapseen jos on yhteenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Mä ajattelen asian niin, että se ensimmäinen kuluttaa eniten, koska sillon joudut ostamaan kaikki, seuraavat lapset varmasti voi käyttää vanhoja rattaita/pyörää jne. Ei kaikkea tarvitse uutena ostaa. Joten eiköhän aika monella ole varaa useampaan lapseen jos on yhteenkin.
Ei välttämättä jos on eri ikäisiä lapsia.Meillä pojat kuluttaa kaiken;pyörät,kengät ja vaatteet.Ja ruokaan uppoaa iso summa kuukaudessa.
 
tyhmeliinikö
kääk!! en oo koskaan aatellu oisko meillä varaa lapsiin...no niitä on nyt 2... asutaan juuri valmistuneessa (lue:paljon lainaa) talossa, paljon kuluttava auto, minä opiskelen, eli tuloilla ei ole hurraamista..mut hyvin ollaan pärjätty, leivän päällä on muutakin ku voita ja vaatteet ei ole risaisena päällä...
 

Yhteistyössä