kenellä yli 3lasta?

oman ajan antaminen
Mun käy sääliksi muutaman suurperheen lapsia. lapsi 7 kappaletta toisessa perheessä ja äiti on ihan suoraan ilmoittanut ettei häntä kiinnosta selvitellä ala-astelaisen lapsensa riitoja, selvittääköön itse. Sama juttu toisessa perheessä. lapset jätetty oman onnen nojaan tosi nuorina, ei jakseta kuunnella eikä olla tukena.
 
:wave:
Kotiäitinä ja omia lapsia 5 sekä miehen poika asuu meillä.
:poika 15 v, poika 10,tyttö 10,poika 10, tyttö 4 v ja poika 2 v.

Arki rullaa kotona vielä näiden kahden pienimmän kanssa,koulukaiset osallistuu meillä kotihommiin,on imurointilista ja nimi ruutuun kun talo imuroitu.Samoin tiskikone tyhjenee listan kanssa.
Kaikki laittaa astiansa koneeseen,meillä on tiskipöytä aina siisti.

Pidän siististä ja sellaisena koti pysyykin.Aina tavarat paikoilleen,pyykkäys onnistuu kun rummusta aina viikkaan jokaisen lapsen omaan koriin vaatteet ja lapset kiikuttaa ne kaappeihinsa.
Isoon koriin pyyhkeet ym lakanat ja ne kaappiin.

Pyykkään nykyään ti ja to,silloin pari koneellista pyöritän.
Se riittää normaaliin pyykkäykseen,lakana ja pyyhepyykit erikseen.

Aikaa lapsille uskon että on enemmän kun olen kotona.
Jos olisin töissä niin 17-21 olis se aika jossa pitää hoitaa kodin hommat,ruuanlaitot yms.
Nyt teen aamupäivisin ruuat jo oikeastaan päivällisellekin,menee samalla.
Ruokaa varmaan menee eritavoin kuin neljälle hengelle,mutta siinäkin eroja.
On aikoja kun lapset syö kuin linnut ja toisinaan taas mikään ei tahdo riittää.
Maitoa kannan kaupasta kolmisen kertaa viikossa sen 7-8 litraa!!
Oma lehmä olis aika jees!!

Sähkölasku tuskin olis isompi,sillä samat laitteet on käytössä kuin pienemmälläkin perheellä.
Vesilasku varmaan isompi,mutta jätemaksut pienet kun asutaan maalla.

Jokaiselle lapselle on oma huone,tosin pienimmät vielä meidän kanssa tykkäävät nukkua.On pelihuone ja leluhuone nuo ns tyhjät huoneet tällä hetkellä.

Usein meillä on vielä lasten kavereita yökylässä tms täällä tuntuu sakki viihtyvän.On kaikkea erilaista mitä muilla ei ole,uima-allasta,poreallasta,mopoja ja mönkkäreitä.
polttomoottoriautokisoja pitävät ja soittavat oman bändin kanssa tuossa piharakennuksessa jossa on 100 neliötä tilaa heillä.

Harrastavat myös kodinulkopuolella paljon, korista,jumppaa,karatea,rumpujen soittotunnit+kitaran,partio ja isommalla on tuo softaus,eli kuula-aseilla sotivat suljetulla kentällä.
Sinne ovat rakentaneet kaikki maholliset poterot jne.
 
PL
6 lasta: 9, 8, 6, 3 ja 2x1,5v. Ihan hyvin menee, kun vaan jaksaa itse pysyä "ajan hermoilla" jatkuvasti. Jos hellittää niin kaaos tm on äkkiä valmis. Omaa aikaa on hetki ennen nukkumaanmenoa. Kaikille lapsille on pystyttävä säännöllisesti järjestämään aikaa ja huomiota, meillä ainakin alkavat muuten heti vaatimaan sitä temppuiluillaan. Ruokaa on nyt opeteltava tekemään entistä enemmän, kun isommat lähestyvät teini-ikää ja pienetkin syövät jo kunnon annokset :) Mies haluais vielä yhden "iltatähden", mutta minä ajattelin jo lopettaa sen synnyttämisen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja oman ajan antaminen:
Mun käy sääliksi muutaman suurperheen lapsia. lapsi 7 kappaletta toisessa perheessä ja äiti on ihan suoraan ilmoittanut ettei häntä kiinnosta selvitellä ala-astelaisen lapsensa riitoja, selvittääköön itse. Sama juttu toisessa perheessä. lapset jätetty oman onnen nojaan tosi nuorina, ei jakseta kuunnella eikä olla tukena.
Ei kannata yleistää.
Osalla 2 lapsen perheistä ihan samaa ongelmaa.
Itse olen aina saanut opettajilta kiitosta jos tarvinnut selkkauksien vuoksi yhteydenpitoa.

Meillä kohta15 v pojalla esim kotiintuloaika viikonloppuna on 22.Joskus poikkeustapauksessa saa olla 23.
Mutta itse haen ja vien kun vielä ei saa ajaa mopoaan tuolla teillä.
Ja jokapäivä kyselen jokaikisen kuulumiset.
Noilla kolmella 10 vuotiaalla on kotiintuloaika 20 ja aina jos myöhästyvät se on myöhästymyt aika kertaa 3,seuraavan viikon kotiintuloaika.
Eli jos myöhästyvät vartin on kolme varttia aiemmin seuraavalla viikolla kotiintuloaika.

Meillä on aika paljon sääntöjä muutenkin.Joka lapsella on oma pelipäivänsä jolloin saa käyttää pleikkaria,xboxia ja tietokoneita.
Arkena siis.Ja aika jolloin saa pelata on 17-20 välillä.
Vanhimmalla on oma kannettava ja sillä saa pitää yhteyttä ts. mesettää joka päivä klo 18-20 välillä.
Mutta se on vain yhteydenpitoon.
Viikonloppuna saavat pelata yhdessä mutta vasta 12 jälkeen.
Eli aamupäivä on perheen aikaa,se vietetään yhessä.

Perhepalavereja myös pidämme sunnuntaisin,kelataan mennyttä viikkoa ja mietitään tulevaa,mitä kaikkea on sillä viikolla erityistä.
Se nyt on yleensä iltapäiväkahvin aikaan,samalla vaan jutellaan nä asiat.
Mutta tulee kaikkien tärkeät asiat samalla käytyä läpi.

 
Meillä on 4 lasta, viides tulollaan. Vanhin on 7v, nuorin täyttää 3v ja viides tulee sitten maaliskuussa. Ei ole omaa huonetta eikä lapset haluaiskaan omaa. Pojat on yhteisessä, tytöt yhteisessä, yksin huoneessa nukkuminen saa aikaan kauhunväristyksiä. Vauva tulee nukkumaan meidän kanssa ensimmäiset vuodet.

Pyykki hoituu kun sitä pesee joka päivä, mulla pesee aina aamuyöstä kone ekan koneellisen niin säästän sähköä pesemällä yösähköllä. Rumpua en omista vaikka se varmasti monella tavalla helpottaiskin ehkä elämää mutta ei meillä nyt millään pyykillä niin kiire ole etteikö se ehtisi vuorokautta kuivua telineessä.

Ruokaa menee vaihtelevalla menestyksellä, maitoa PALJON. Tuolla joku kirjottelikin miten tuo maitoa, minä tuon 2x viikossa 14litraa tavallista rasvatonta ja 2-4prk laktoositonta kuopukselle :whistle: Ja maitohylly on aina tyhjä :LOL: Ruuat tehdään laktoosittomaan maitoon tai maitojauheeseen että tavallista maitoa ei siihenkään kulu :whistle: Leivon ite aika pitälti makeat leivonnaiset, harvakseltaan suolaiset, haen leivän suoraan Fazerin leipomosta. Joskus kuluu paahtoleipäpaketti iltapalalla, se iso siis :whistle:

Kotiäitinä olen, ens kuun lopulta jään työttömäksi ja haave olisi työllistäytyä pariksi kk ennen äitiyslomalle jääntiä, tehdä edes viikonloppuja vaihtelun kannalta. Kotitöistä vielä, lapsilla on tietyt jutut mitä tekevät, vievät omat pyykit koneeseen, ei kyllä kaappiin, ne hoidan minä. Roskien vientiä, lehden hakua, isommat petaa sänkynsä ja lelujen keräystä. Hommaahan on vaikka miten mutta se on eri asia tartteeko siitä tehdä stressiä vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
blaa blaa blaa onko miten kaikki muistaa säännöt, onko kirjoitettu ylös johonkin?
Ei ne mitään vaikeita sääntöjä ole,ja jokainen ne muistaa.Iso osa olleet jo vuosia,kuten tiskikone.Lista on koneella tehty ja se jääkaapinovessa kuten imurointilistakin.
Rasti sinne kun työ omalta kohdalta tehty.Kyllä nuo sen osaavat.

Ja jokainen tietää oman pelipäivänsä,samoin minä.
Ei me ihan demetikkoja vielä olla... ;)

Ja kalenteriin merkitään kyllä jos perhepalaverissa tulee asioita ja mies laittaa ne päivyriinsä samoin lapset joskus puhelimiinsa jos todella tärkee esim hammaslääkäri.

En tiiä mikä miellä niin vaikeeta olis tässä...
 
Niin ja noita myöhästymisiä tapahtuu todella harvoin. Liukuma on sellanen 10 minsaa että siitä ei vielä "sakoteta" mutta vartista lähtee jo.

Ja laitan kyllä ylös jos jollain on kotiintuloaika aiemmin,kalenteriin sekin.

Mutta tosi harvoin myöhästyvät...
 
kirsikka kuulostaa tosi kivalta teillä! =) ja tosiaan tuo että tekeekö stressin vai ei... kun oppiskin stressaamaan vähän vähemmän!! nyt mä alan entistä enemmän "uskaltautuun" kallistuun siihen neljänteen...... meillä on esikoinen pian 7v tyttö jolla oma huone, pienemmät on 2.5v tyttö ja 1v4kk poika, samassa huoneessa. laajennus tulossa kun tarvin työhuoneen pian, ja samalla sitten tehdään ainakin se 1 makkari lisää että on sitten kun kasvavat niin oma huone, kun nuo pienemmätkin eri sukupuolta! jos neljäs tulee, sitten samaan jonkukanssa, riippuen sukupuolesta...
 

Yhteistyössä