Kenelläkään ollut myyräkuumetta?

  • Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti
XXS
Mulla ollut ja kesti kaikkineen noin kuusi viikkoa. Sairaalassa meni toista viikkoa, kun sairaus pääsi myös munuaisiin ja olin välillä todella heikossa kunnossa. Kuume oli sellaista sahaavaa, eli välillä pari-kolme päivää hyvin korka kuume, sitten ihan normaalilömpö ja taas kuumetta. Jälkioireina jäi sellainen jomottava päänsärky, joka vaivaa ajoittain vieläkin, vaikka itse taudin sairastamisesta tulee syksyllä jo kolme vuotta.
 
:x
Minulla on ollu tänä kesänä!!!
juo juo juo ja vielä kerran juo.

Alko äitienpäivänä ja olo oli ihan järkyttävä. Kuume heitteli koko ajan 35-39 välillä. Ja se pääkipu :x ihan jotain käsittämätöntä. Ja joka lihasta särki ja nievliä kolotti. Tulehdus arvot oli 90.
No se meni kuurilla ohi vähäks aikaa ja kuukauden päästä se uusi. Tulehdus arvot 112 ja taas kuuri.
Sairaalaan en joutunu mut kipee olin. Juoda pitää ku sieni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukutuulikki:
onko tämä se sairaus minkä voi esim mullasta saada? täytyy googlata...
Tulee myyrien ulosteista.
Mä sain sen ku siivosin pihaa. Meillä on myyriä tässä ja haravoin ja tongin keväällä tuota pihaa niin sieltä se tulee. 2viikkoa itämis aika.
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se ei kai ole tarttuvaa?
Ei ole tarttuvaa. Ja kysyin lääkäriltä et voiko ihan pienet lapset sitä saada. Mut lääkäri meinas et ei. Ku tenavathan syö ihan kaiken mitä pihalta suuhun saa, mut sano et ei pitäi lapriin tarttua.
Kyllä minun sukulaispojalla oli n.3-4 vuotiaana myyräkuume. En tiedä sitten onko tuon ikäinen "ihan pieni".
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se ei kai ole tarttuvaa?
Ei ole tarttuvaa. Ja kysyin lääkäriltä et voiko ihan pienet lapset sitä saada. Mut lääkäri meinas et ei. Ku tenavathan syö ihan kaiken mitä pihalta suuhun saa, mut sano et ei pitäi lapriin tarttua.
mun kummityttö neljävuotias on just sairaalassa sen takia, että sillä on myyräkuume, vietiin kolme vuorokautta sitten kun luulivat tk;ssa että sillä on aivokalvontulehdus. mutta olikin myyräkuume. eilen oli tullu tulokset siitä. serppi oli ollut 92 kun sinne menivät
 
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se ei kai ole tarttuvaa?
Ei ole tarttuvaa. Ja kysyin lääkäriltä et voiko ihan pienet lapset sitä saada. Mut lääkäri meinas et ei. Ku tenavathan syö ihan kaiken mitä pihalta suuhun saa, mut sano et ei pitäi lapriin tarttua.
mun kummityttö neljävuotias on just sairaalassa sen takia, että sillä on myyräkuume, vietiin kolme vuorokautta sitten kun luulivat tk;ssa että sillä on aivokalvontulehdus. mutta olikin myyräkuume. eilen oli tullu tulokset siitä. serppi oli ollut 92 kun sinne menivät

:/ aih. Miten pikkunen jakselee?
Meillä on 3 ja 4 vuotiaat ja koluavat kaikki paikat :| jospa ne ei sais sitä.
 
vieras
http://www.poliklinikka.fi/?page=7086040&id=8512760&


Myyräkuume (nephropathia epidemica) on viruksen aiheuttama verenvuotokuume. Taudin aiheuttaa Suomessa Puumala-virus, joka leviää metsämyyrän välityksellä. Taudin esiintymisessä on vuosi- ja vuodenaikavaihteluja, jotka selittyvät jyrsijöiden määrän ja niiden infektioasteen vaihtelulla.



Suomessa todetaan yli 1 000 tautitapausta vuodessa, mutta suurin osa infektioista sairastetaan lievänä kuumetautina. Arvioiden mukaan Suomessa sairastuu myyräkuumeeseen noin 6 000 ihmistä vuosittain, joista noin 1 000 hakeutuu lääkäriin ja tauti todetaan vasta-ainetestillä.



Myyräkuumetta esiintyy eniten syys-tammikuun välille. Tautia esiintyy eniten Kaakkois- ja Keski-Suomessa sekä Pohjanmaalla. Maanviljelijöille myyräkuumeen hoitokulut on mahdollista korvata ammattitaudin aiheuttamina.



Oireet

Myyräkuume alkaa äkillisellä korkealla kuumeella ilman hengitystieoireita. Seuraavina päivinä ilmenee päänsärkyä, pahoinvointia ja toisinaan oksentelua. Selkä- ja vatsakivut ovat myös tavallisia oireita. Kuume kestää noin 4-7 päivää. Kolmannen ja neljännen sairauspäivän tienoilla osalle potilaista kehittyy ohimenevä munuaisten vajaatoiminta, jolloin virtsamäärät pienenevät. Virtsamäärä lisääntyy kuitenkin parin päivän päästä normaalia suuremmaksi ja on huipussaan noin kymmenentenä päivänä, jonka jälkeen virtsamäärä alkaa hitaasti normalisoitua.



Harvinaisempia oireita ovat näkyvä verivirtsaisuus, verenvuodot silmien sidekalvoilla, limakalvoilla, iholla ja nenäverenvuoto. Ohimenevä likinäköisyys on oire, joka on myyräkuumeelle tyypillinen. Taudin aikana voi esiintyä myös huimausta, ripulia, nivelkipuja, turvotuksia ja yskää sekä kurkkukipua. Tauti todetaan verikokeesta tehtävällä vasta-ainemäärityksellä.



Hoito

Lieväoireinen tauti voidaan sairastaa kotona. Vakavaoireiset potilaat tulee hoitaa sairaalassa. Virustautiin ei ole tehoavaa antibioottia. Nestetasapainon ja suolatasapainon ylläpito on tärkein hoito lievässä taudissa. Kipulääkitystä voidaan käyttää, mutta tavanomaisia tulehduskipulääkkeitä (esim. aspiriini, ibuprofeeni) tulisi välttää munuaisten vajaatoiminnan vuoksi.


Vakavimmissa taudinkuvissa sairaalahoidossa voidaan jopa joutua turvautumaan väliaikaiseen keinomunuaishoitoon, mutta pysyvää munuaisten vajaatoimintaa tautiin ei liity.


Pitkäaikaisennuste on hyvä, ja vuosikymmenienkään seurannassa ei ole havaittu suurentunutta riskiä munuaisten vajaatoiminnasta tai muista liitännäissairauksista. Kuolleisuus myyräkuumeeseen on erittäin harvinaista, alle 1 kuolemantapaus tuhatta sairastanutta kohti. Pareneminen taudista vie parista viikosta kuukauteen.




Milloin lääkäriin?

Vaikka myyräkuume paranee itsestään, on taudin alkuvaiheessa vaikea ennustaa, kuinka vakavaksi tauti kehittyy. Tästä johtuen lääkäriin on syytä hakeutua oireiden ilmaannuttua, jotta diagnoosi voidaan varmistaa. Myyräkuumeeseen liittyvät oireet, kuten nopeasti nouseva korkea kuume, päänsärky ja pahoinvointi sekä vatsakivut liittyvät myös muihin vakaviin tauteihin, esim. aivokalvontulehdukseen, joten myös siksi on syytä hakeutua nopeasti lääkäriin. Diagnoosin varmistuttua on helpompi tarkkailla kuinka vaikeaksi tauti kehittyy ja suunnitella hoitoa. Virtsamäärän vähentyminen, täydellinen virtsantulon loppuminen tai näkyvä verivirtsaisuus ovat oireita, joiden ilmaannuttua on mentävä heti lääkäriin.


Ennaltaehkäisy

Puumala-virusta vastaan ei ole vielä rokotetta eikä erikoisia ehkäisykeinoja. Koska virus tarttuu myyrän kuivuneen virtsan / ulosteen pöllyämisen välityksellä, kosketusta myyrän eritteisiin tulee välttää.

Halot kannattaa hakata mieluimmin ulkosalla kuin sisällä, kanna puut sisälle mieluimmin halkotelineessä kuin sylissä. Niiden tilojen siivous, jonne metsämyyrä on voinut päästä kannattaa jättää alkukesään, vierailujäljet voi pestä pois saippuavedellä. Tarpeen mukaan voi käyttää hengityssuojainta.

Kerran sairastettu tauti antaa elinikäisen immuniteetin kyseistä virusta vastaan.
 
Erittäin vakava tauti, etenkin jos ei hoitoa saa ajoissa. Virtsan tulo voi lakata kokonaan ja joutua dialyysi hoitoon. Osa on todella heikossa kunnossa. Ei tietenkään kaikki ja osa sairastaa lievänä, mutta ei todellakaan mikään helppo tauti.
 
nuutistu
Hei mietin juuri kun itse olen todella bakteeri kammoinen,meidän kissa oli myydystänyt jonkun ihme myyrä/hiiri, ja sitä sitten söi. kun kissa tuli sisälle hän nuolaisi yöllä kättäni voinko nyt itten saada myyrä kuumeen? ja tarttuuko se vaatteiden/kankaiden välityksellä???
 
sairastaja
no tässä mä ite sitä tällä hetkellä sairastelen, mulla on ripulia, kuumetta, päänsärkyä virtsan vähentymistä ja pahoinvointia. nyt kolmatta päivää, tänään kävin lääkärissä varmistamassa asian :D
 
vierailija

MAhtaako olla metsämyyrän vai peltomyyrän pikkuisia? Tosiaan pihaa haravoin ja nurmea leikkasin niin tämmönen pesäaukes, nostelin heinätkin pussiin ja muuta. saako tässä odottaa myyräkuumetta sit..
 
vierailija
:x
Minulla on ollu tänä kesänä!!!
juo juo juo ja vielä kerran juo.

Alko äitienpäivänä ja olo oli ihan järkyttävä. Kuume heitteli koko ajan 35-39 välillä. Ja se pääkipu :x ihan jotain käsittämätöntä. Ja joka lihasta särki ja nievliä kolotti. Tulehdus arvot oli 90.
No se meni kuurilla ohi vähäks aikaa ja kuukauden päästä se uusi. Tulehdus arvot 112 ja taas kuuri.
Sairaalaan en joutunu mut kipee olin. Juoda pitää ku sieni.
Virustaudissa tulehdusarvot eivät pahemmin nouse. Myyräkuume tulee puumala-viruksesta. Myyräkuume ei uusi, vaan siihen saa immuniteetin. Myyräkuumeeseen ei ole lääkkeitä. Trolli.
 
vierailija
3kk ollu tartunnan sain suomenlinnan vankilassa.ripulia 2kk kusettaa yötäpäivää.tämä ei nosta tulehdus arvoja lainkaan,sairas paska tauti sairastaa ainakin vankilassa koska terveyden huoltoa ei siellä juurikaan tunneta.
 
r0s
Eksällä oli.

Kuume, päätä särki ja mies pysyi ihan pedissä vaikka ois voinut kaikkea kivaa puuhastella. :confused: Eikä vaiva mennyt ohi parissa päiväss. Päänsärky alkoi olla hirmukarmeaa eikä siihen auttanut mitään lääke. Joten suostui lääkäriin joka otti kokeet koska vannotin muistuttamaan myyräkuumevaihtoehdosta koska oltiin tyhjennetty vajaa just kuukausi, pari sitten ja eksä hoiti ne pölyisimmät osuudet.

Hoito-ohjeena oli juoda paljon ja levätä ja menihän se sit reilussa viikossa ohi. Ja joo, virtsan määrä väheni jonain päivänä melkis minimiin.
 

Yhteistyössä