Kenelle on tuttuja petekiat/ihoverenvuodot/pienet pistemäiset verenpurkaumat??

  • Viestiketjun aloittaja petekia
  • Ensimmäinen viesti
miiuli
Alkuperäinen kirjoittaja Nostan:
Kiitos vastauksestasi. Niin, kasvoissa minulla ei ole vaan tuossa rintakehässä muutama ja mahassa kaksi. Kädessä on yksi ja jaloissa pari. Esimerkiksi tuo mahassa ollut, on ollut tuossa jo useamman vuoden ajan.

Kipeänä en ole ollut viime aikoina, mikä on ITP?
Jos nuo punaiset pisteet ovat olleet noinkin kauan, niin eivät kyllä silloin ole varsinaisia petekioita. Petekiathan ovat pieniä pistemäisiä verenpurkaumia jotka saattavat olla punaisia tai hiemän liiloja, niinkuin mustelmatkin. Häipyvät myös pois samalla tavoin kuin mustelmat.
Luultavasti nuo sinun ovat jotain luomia, minullakin on kehossa muutama sellainen ihan punainen piste. Ovat tosiaan olleet siinä jo useita vuosia.

Tämä on ITP: http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Trombosytopenia
 
Iika
Mulla on ollut kans reilusti ylivuoden kainaloissa ja rintakehässä tollasia verenpurkaumia, ensimmäisenä niitä alko tulemaan rintakehään ja näyttivät kieltämättä myös pisamilta mutta niitä tultua myös kainaloihin niin en enää voinut uskoa niitä pisamiksi ja näytin sairaanhoitaja tuttavalle niin verenpurkaumiksi se ne totesi. Kainaloihin saan näitä purkauksia etenki silloin ku olen käynyt kuumassa suihkussa ja höylännyt kainalot, että tulisiko ne todella lämpivästä vedestä taikka sitten siitä höylänkäytöstä vaikka en nyt sitä rintakehääni käytä. En nää vakavana tätä ku ollut näitä niin kauan eikä ole norm.elämää muuttanu mitenkään :)
 
Piika-äiti
Niitä oli silloin tällöin leukemian hoidon matalasoluvaiheissa, kun trombosyyttiarvot laskivat liian alas. Aamulla kun heräsi, niin rintojen iho saattoi olla täynnä petekiaa.
 
(vierailija)
Minulle nousi vatsatähystyksen yhteydessä kasvoihin niin paljon punaisia pilkkuja, että näyttää kuin sairastaisin jotain rokkoa. Tiheimmin niitä on otsassa, mutta myös silmäkulmissa ja huulien lähellä.
Todella ikävän näköisiä. Toivottavasti lähtisivät pois. Aiemmin ollut vastaavia vain olkavarressa ja siitä eivät kyllä ole lähteneet pitkänkään ajan kuluessa pois.
 
"huolestunut"
voiko noi verenpurkaumat olla semmosia haaleita ku mulla on yks semmone selvä punane verenpurkauma silmän lähel mut mä pelkään et niitä on lisää naamas ku must tuntuu et mul on vähä sellasii haaleit pisteit poskis mut en oo iha varma et onks ne vähä koholla nii voiskoha ne olla vaa pienii finnejä tai jotai? eli erottaaks verenpurkaumat aina helposti?
 
huhhelepotti
Se on Aspiriini! Enpäs kuolekaan ihan vielä. Kiva kun etsii netistä oireen mukaan tietoa, niin ensimmäisenä siellä ehdotetaan diagnoosiksi leukemiaa :p Mullekin ilmestyi näitä pisteitä käsitaipeisiin, kaulan ympärille ja jalkojen taipeisiin. Sama juttu käy joskus kun pukeudun tosi ylilämpimästi, mutta kuulemma aspiriini aiheuttaa sitä myös ja sitähän olen tässä parina viime päivänä nappaillut kuukautisiin liittyvään päänsärkyyn. Ja kyllähän ne kuukautisetkin ohentavat verta. Kylläpäs helpotti.
 
"Emmy"
hyi ihan hirveetä!. Mulle ilmeistyi nämä 'pisamat' eilen ja siis olen ihan kaulasta nilkkoihin asti täynnä petekiaa. Kasvoissa ei ole mitään ja eniten niitä on kainaloissa ja sisäreisissä. Kävin aamulla sairaanhoitajalla joka ei osannut sanoa mikä minulla on ja käski kotiin odottamaan jos vaikka pisamat häipyisi yön yli mennessä. Aikani katselin netissä erilaisia rokkoja kunnes eksyin petekiaan ja taudin oireet täsmäävät täydellisesti. Vähän pelottaa toi leukemia kyllä nyt.. :c
 
777771
No miten kävi emmy? MItä sanottiin?

Itse sairastin keuhkokuumeen muutama vuosi sitten ja joka kerta sen jälkeen kun sairastun pikkuruiseenkin flunssaan tai jopa vain jos VÄSYN tulee nillkoihini ja sääriini tuhansia pikkuisia verenpurkaumia, joskus jopa niin paljon että koko säärni muuttuvat verenpunaisiksi ihon alle purkautuneesta verestä.

Terveyskeskus kieltäytyy lähettämästä minua ihotautilääkärille... En oikein tiedä mitä tekisi. Eiväthän nä minulla koko ajan ole vaan suunnilleen pari kertaa kuussa muuttuvat nilkat verenkarvaisiksi. Olen kuullut että erilaiset vaskuliitit tekisivät tätä.
 
vireä seniori
Minulla on ollut petekioita vuosikausia isoina esiintyminä lähinnä reisissä, mutta niitä tulee koko ajan lisää muuallekin. Jotkut lääkäritkin ovat ihmetelleet mitä ne ovat, mutta sitten on ollut asiantuntijoita, jotka sanoivat heti, että aha, petekioita. Ne eivät käsittääkseni ole vaarallisia, koska niille ei ole tehty sen enempää. Eivätkä ne ole kovin harvinaisiakaan.
 
Pete Kiat
Masentavaa luettavaa nuo teidän saamat "diagnoosit". Nimimerkille 777771 sanoisin, että googlaa Henoch-Schönlein purpura, itselläni todettiin sellainen ja se alkoi mykoplasman seurauksena. Valitettavasti edes lääkärit eivät tunnu olevan ajan tasalla petekioista, itse olen ollut varmaan kymmenen lääkärin tutkittavana, ja suurin osa ihan pihalla kuin käkikello. Eli eipä yllättänyt tuo yllä mainittu ihotautilääkärin ohje rasvailemaan ihoa, tosi hyvä ohje hiusverisuonten vuotoihin ihon alle...
 
vierailija
Mulle on tuttuja. Molemmille lapsille tuli niitä herkästi vauvana. Ei oikeen tiedetä mistä syystä, lämpö näytti lisäävän niitä (esim. lämmin ilma, hikoilu, kuume). Ravattiin esikoisen kanssa lääkärissä ja verikokeita otettiin, mitään ei kuitenkaan löytynyt. Meillä kyllä suvussa on mustelmataipumusta, itsellänikin tulee erittäin herkästi, et ehkä on jotenkin perinnöllistä tuo pintaverisuonten katkeilu.

Sinuna kuitenkin kävisin lääkärissä ja vaatisin verikokeita, eihän tuo ihan normaalilta kuulosta. Etenkin kun niitä on noin paljon ja naamassakin :/
Ootko ollu nyt lähiaikoina (tai siis ennen noiden petekioiden ilmestymistä) kipeenä? Tuli vaan mieleen ettei ois ITP?
 
Harhaluulonen
Mulla on noita pieniä pisteitä kans leuassa, aamulla ei ollu ja sitte ulkoota tultua katoin peiliin ja aattelin eka et ne on painaumia mut en oo nojannu leuallani mihinkää mistä niitä ois voinu tulla:/
 
vierailija
Idiopaattinen trombosytopenia. Verihiutaleiden vähäisyys. Siitä seuraa verenvuotoa, toisinsanoen veri ei tyydy normaalisti ilman riittävää määrää verihiutaleita, jolloin iholle ilmestyy petekioita, verenpurkaumia. Nimimerkillä, Itp-potilas
 

Yhteistyössä