Kenen syy on, että lapset ei saa olla lapsia nykyään?

Olen harmissani. Tuntuu, että ympärillä lasten oletetaan kasvavan nopeasti pieniksi aikuisiksi. Jo 9-vuotiaiden hiuksia äidit värjäävät kotona. Nelosluokkalaiset aloittaneet meikkaamisen kouluun joka päivä. Kukaan ei pidä enää kaverisynttäreitä, koska se on niin lapsellista ja kiusaamisen kohteeksi joutuu, jos sellaisia harkitsee. Leikkiminen se vasta noloa onkin ja telkkarista ei saisi katsoa lastenohjelmia laisinkaan.

Minusta alakouluikäinen on vielä ihan lapsi ja meidän aikuisten tulisi antaa heidän olla sellaisia. 10v jätetään kaveriporukan ulkopuolelle, kun ei edes koulukamujen painostuksesta suostu ottamaan itselleen poikaystävää tms.

Hesarin äiti-testissä olin natsimutsi, kun tietokoneaddiktilta ja koulussa nelosia saavalta lapselta takavarikoisin tietokoneen pois ja panostaisin hänen koulunkäyntiinsä yhä enemmän. HS:n tutkimuksessa kurinpidon ankaruudesta olen suorastaan superkovis, kun en jakele viinaa lapsilleni alaikäisenä tai anna ottaa lävistyksiä herratiesminne.
 
"mies1"
Ilmapiirin. Täälläkin on vähän lapsellisia, leikkiviä, iloisia, naiiveja naisia :( Vaikka tärkeä ulottuvuus olisi se, ihmisyydelle, ja miehellekin sallittu. Ja myös yhteiskunnan arvojen, normien, tarjonnan... Laaja kysymys, joka ei valitettavasti taida täällä selvitä.
 
Peyote
Ei meillä päin oo tommosta... Paitsi olen mä värjännyt kolmasluokkalaisen tukkaa latvoista punaiseksi semmosella värjäämällä hoitoaineella. En ajattele että se lopettaisi hänen lapsuutensa.
 
"Entinen Ksantippa S."
Kun mä menin kouluun 1984, kolmasluokkalaiset "isot" tytöt meikkasivat. Tämä siis ihan pimeällä maaseudulla. Leikin sitten nukeilla salaa yläasteelle asti. Ajattelisin, että aika monikin lapsi haluaa sisimmässään olla lapsi. Toivottavasti ainakin kotona on paikka, jossa voi sitä olla.

Nettiin suhtaudun aika hämmentyneesti. Se saa isommankin ihmisen pään leviämään. Toisaalta varmasti moni saa sieltä sellaista vertaistukea, jota muualta ei saa. Mun nuoruudessani ei ollut kuin Suosikin lääkäripalsta ja Jammu.
 
Ei meillä päin oo tommosta... Paitsi olen mä värjännyt kolmasluokkalaisen tukkaa latvoista punaiseksi semmosella värjäämällä hoitoaineella. En ajattele että se lopettaisi hänen lapsuutensa.
En voi ees rajata tätä mitenkään yhdelle alueelle, kun se oli olemassa Pohjois-Karjalassa kuten täällä pk-seudullakin.

Ite soisin, että ainakin lapsuus olis ulkonäköpaineista vapaata aikaa.
 
Ken guru
Olen harmissani. Tuntuu, että ympärillä lasten oletetaan kasvavan nopeasti pieniksi aikuisiksi. Jo 9-vuotiaiden hiuksia äidit värjäävät kotona. Nelosluokkalaiset aloittaneet meikkaamisen kouluun joka päivä. Kukaan ei pidä enää kaverisynttäreitä, koska se on niin lapsellista ja kiusaamisen kohteeksi joutuu, jos sellaisia harkitsee. Leikkiminen se vasta noloa onkin ja telkkarista ei saisi katsoa lastenohjelmia laisinkaan.

Minusta alakouluikäinen on vielä ihan lapsi ja meidän aikuisten tulisi antaa heidän olla sellaisia. 10v jätetään kaveriporukan ulkopuolelle, kun ei edes koulukamujen painostuksesta suostu ottamaan itselleen poikaystävää tms.

Hesarin äiti-testissä olin natsimutsi, kun tietokoneaddiktilta ja koulussa nelosia saavalta lapselta takavarikoisin tietokoneen pois ja panostaisin hänen koulunkäyntiinsä yhä enemmän. HS:n tutkimuksessa kurinpidon ankaruudesta olen suorastaan superkovis, kun en jakele viinaa lapsilleni alaikäisenä tai anna ottaa lävistyksiä herratiesminne.
Samat laitoin noihin kohtaan, lävistyksiä saa ottaa 18+ ikäisenä. Ja tietokoneen takavarikoisin.
 
"mielipide"
Mun mielestäni se ei ole vain nykyään, sen ilmentyminen on vain muuttunut vuosien saatossa. Olin 90-luvulla vaihto-oppilaana ja siellä huomasin kuinka paljon enemmän lapsia ajateltiin pieninä paljon pidempään. 80-luvulta muistan kuinka leikin nukketalolla, mutten kertonut kavereille ja muutenkin mietin ties kuinka monen asian kanssa onko se liian lapsellista.

Äitini taas kertoi, kuinka toivoi, että omat lapset saavat viettää lapsuutensa lapsina. Hän kun joutui noin kymmenvuotiaana talon töihin ja hoitamaan oman äitinsä hommia tämän sairastuttua. Montaa juttua ei osannut, mutta pakko oli jotenkin selvitä kuin aikuinen.

Mä luulen, että täällä on jostain sota-ajoilta tai vielä aiempaa periytynyt kulttuuri siitä, että on pakko selvitä ja pärjätä ja kasvaa äkkiä kantamaan vastuuta. Heikkous ja sääli on sairautta. Tämä sitten heijastuu yhtä lailla lapsiinkin, kuin vaikka asenteissa vastasynnyttäneisiin äiteihin näiden tarvitessa apua tai siinä, että pidetään luonnollisena, että perheet selviytyvät omillaan ilman toisten tai isovanhempien apua.
 
Olen harmissani. Tuntuu, että ympärillä lasten oletetaan kasvavan nopeasti pieniksi aikuisiksi. Jo 9-vuotiaiden hiuksia äidit värjäävät kotona. Nelosluokkalaiset aloittaneet meikkaamisen kouluun joka päivä. Kukaan ei pidä enää kaverisynttäreitä, koska se on niin lapsellista ja kiusaamisen kohteeksi joutuu, jos sellaisia harkitsee. Leikkiminen se vasta noloa onkin ja telkkarista ei saisi katsoa lastenohjelmia laisinkaan.

Minusta alakouluikäinen on vielä ihan lapsi ja meidän aikuisten tulisi antaa heidän olla sellaisia. 10v jätetään kaveriporukan ulkopuolelle, kun ei edes koulukamujen painostuksesta suostu ottamaan itselleen poikaystävää tms.

Hesarin äiti-testissä olin natsimutsi, kun tietokoneaddiktilta ja koulussa nelosia saavalta lapselta takavarikoisin tietokoneen pois ja panostaisin hänen koulunkäyntiinsä yhä enemmän. HS:n tutkimuksessa kurinpidon ankaruudesta olen suorastaan superkovis, kun en jakele viinaa lapsilleni alaikäisenä tai anna ottaa lävistyksiä herratiesminne.
missä te oiein elätte? En allekirjoita noista mitään, eikä hiusten värjäys ole mitään aikuisuutta , vaan prinsessaleikkiä (en tosin anna 5. lk värjätä terveyssyistä) Kyllä 11v pitivät kaverisynttäreitä, ja leikkipuistossa käy 7v pikkuveljenkin kanssa leikkimässä.
Olen takavarikoinut 17 vuotiaalta tietokoneen liiallisen pelaamisen vuoksi nyt jo kolmanneksi kuukaudeksi peräkkäin, ja sain samassatestissä silti supermutsi tittelin /olen ehdoton myös alkoholin suhteen)-
Onneksi täälläåin suuntaus ei ole tuo.
 
vieraas
Totta turiset ap, mutta toisaalta lapset tekivät ennen navettatöitä ja vahtivat pienempiään. Nykyään on tulleet meikit ym tilalle pienille lapsille. Kaverisynttäreitä meillä pidetään 10v asti. Sitten en enää järjestä juhlia. Lapsi saa itse pitää jos haluaa, mutta harva pitää.
Vauvojen farkkupukeutumista tai pienten tyttöjen rintsikoita olen aina karttanut. Ei meille kiitos.
Korvakorut saa heti kun haluaa eli n.7-vuotiaana ovat pyytäneet. Lävistyksen annoin yhden tyttöni ottaa 16v. Olin itse mukana. Nyt 18v hän on ottanut pienen tatskan.
Alkoholia en anna kotona kuin ruuan kanssa vähän ja n.15v jos haluaa maistaa. Tietävät etten hyväksy mitään päihteitä eikä jo aikuiset lapseni käytä yhtään liikaa alkoa.
 
"vvieras"
Ruotsissa asuessani 4-6 luokkalaiset saivat häpeämättä leikkiä vaikka barbeilla. Toki oli paljon esiteiniikäisten juttuja, pussailua, toisten arvostelemista vaatteiden perusteella, mutta en kyllä muista kenenkään meikanneen. Olin myös aika hänmästynyt kun ei tarvinut selittää, että ne barbit on vaan siskon.
 
"Entinen Ksantippa S."
Lapset saavat nyt olla lapsia pitempään kuin koskaan.
Tuokin on ihan totta. Ei tarvitse mennä kuin 50-vuotta taaksepäin, niin lehdet ovat täynnä ilmoituksia, joissa 13-14-vuotiaat tytöt etsivät kotiapulaisen tms. töitä.

Nykyään asiat ovat monta kertaa paremmin, mutta uskoisin osan nuorista voivan pahoin siksi, ettei järkevää tekemistä ole. Iässä, jossa kuuluisi sosiaalistua yhteisöön, elämä onkin pelkkää koulun ohessa hengailua ja ehkä jossain kilpailuhenkisessä urheiluharrastuksessa käymistä. Anteeksi kaikki, joille nuorisourheilu on koko elämä. Varmasti urheilussa on paljon hyvääkin.
 
vierass
Hyvä aihe, kiitos siitä astrolabe. Olet fiksun oloinen ihminen :)

Tätä samaa funtsaan itsekin ja päätynyt siihen, ettei meillä vaan arvosteta leikkiä ja leikkimielisyyttä.Ongelma on aikuisissakin ja pelätään heittäytymästä porukan pelleksi. Lapsihan vaan matkii aikuisia. Joten jos kotona ei ole koskaan hauskaa, kukaan ei heittäydy lapselliseksi, niin ei kai voi olettaa lapsenkaan pystyvän siihen. Lapsi oppii vakavaksi pikkuaikuiseksi ja tietenkin touhuaa samaa kuin vanhemmatkin.

Syytä on turha hakea mistään muualta kuin perheen sisältä. Sota-aikana leikittiin (teen juuri haastattelua aiheesta) ja oltiin myös lapsia. Ei leikkimisen mallia ole mihinkään historiaan saatossa hävitetty, vaan meidän suorittava yhteiskuntamme tukee varhaiskypsyyttä ja osaamista.

Leikkiminen on myös yhden sortin aivojumppaa, vapautumista ja omian rajojen rikkomista. Pistäkäähän mammat ja isukit hulinaksi välillä, huutakaa ja kiljukaa, juoskaa ympäriinsä ja liatkaa vaatteenne vasta leikatulla nurmikolla lastenne kanssa. Kyllä sieltä kymmenvuotiaan pakkelinaaman takaa vielä lapsi löytyy.
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29876652]Tuokin on ihan totta. Ei tarvitse mennä kuin 50-vuotta taaksepäin, niin lehdet ovat täynnä ilmoituksia, joissa 13-14-vuotiaat tytöt etsivät kotiapulaisen tms. töitä.

Nykyään asiat ovat monta kertaa paremmin, mutta uskoisin osan nuorista voivan pahoin siksi, ettei järkevää tekemistä ole. Iässä, jossa kuuluisi sosiaalistua yhteisöön, elämä onkin pelkkää koulun ohessa hengailua ja ehkä jossain kilpailuhenkisessä urheiluharrastuksessa käymistä. Anteeksi kaikki, joille nuorisourheilu on koko elämä. Varmasti urheilussa on paljon hyvääkin.[/QUOTE]

itse menin 14. vuotiaana koulun ohella sairaala-apulaiseksi töihin, kaikki viikonloput, lomat, joulut, pääsiäiset. 16v otin myös arkityön johon menin suoraan lukiosta.
Ja minä olin 14v 23vuotta sitten.
omista lapsista yksi on ollut 15 v kuukuden kesätööissä.
 
"Minna"
Lapset saavat nyt olla lapsia pitempään kuin koskaan.
Samaa mieltä. Lapsia vahditaan paljon tiukemmin ja pidempään kuin aikaisemmin. Lapsia viedään autolla joka paikkaan tai vähintään saatettuna, kotiin ei jätetä ekaluokkalaistakaan edes puoleksi tunniksi yksin. Lapsiin ei luoteta eikä heidän anneta olla omatoimisia. Lasten ei tarvitse osallistua ikäviin kotitöihin, mutta ihmetellään, kun ei ne 14-vuotiana innostukaan kotitöistä. Edes kavereita lasten ei tarvitse hankkia itse vaan aikuiset osoittavat lapsille kaverit.
 
hssst
Hesarin äiti-testissä olin natsimutsi, kun tietokoneaddiktilta ja koulussa nelosia saavalta lapselta takavarikoisin tietokoneen pois ja panostaisin hänen koulunkäyntiinsä yhä enemmän. HS:n tutkimuksessa kurinpidon ankaruudesta olen suorastaan superkovis, kun en jakele viinaa lapsilleni alaikäisenä tai anna ottaa lävistyksiä herratiesminne.
Kyllä se täytyy muista vastauksistasi johtua, sillä minusta tuli noilla vastauksilla ongelmanratkaisija-superäiti :)
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
itse muistan et osa luokkakavereista meikkasi jo ala-asteella, ja kun kerroin et oltiin illalla "sen ja sen" kanssa pihalla, kysyttiin et kenen kanssa sä niistä seurustelet..ja olen siis ollut ala-asteella 30v sitten (voi järkytys..)

muistan kyllä myös "järkyttyneeni" esikoisen alakoulu aikana 8v sitten, kun luokkakavereilla (tytöillä ) oli nenäkoruja jo 12 vuotiaana.
 
Lapset saavat nyt olla lapsia pitempään kuin koskaan.
Eivät saa jos ajatellaan 70-luvulla tai myöhemmin syntyneitä. Nykyään meillä on pitkä nuoruus, se taitaa olla poikkeuksellista jopa pidemmältä ajanjaksolta. Se alkaa aikaiseen (jopa alakoulussa) ja kestää pitkälle, jopa kolmekymppiseksi.

Mutta jos ajatellaan useampia sukupolvia niin olet oikeassa. 70 ja 80 -luvulla syntyneiden näkökulma on eri, koska he olivat itse niin poikkeuksellisessa asemassa. Meillä oli pitkä lapsuus ja lisäksi nuoruuskin alkoi olla venytetty.
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29876668:
itse menin 14. vuotiaana koulun ohella sairaala-apulaiseksi töihin, kaikki viikonloput, lomat, joulut, pääsiäiset. 16v otin myös arkityön johon menin suoraan lukiosta.
Ja minä olin 14v 23vuotta sitten.
omista lapsista yksi on ollut 15 v kuukuden kesätööissä.
Ja varmasti tuntui peevelin hyvältä, kun oli töitä ja pärjäsi niissä. Totta kai Suomi on nykyään vauraampi ja turvallisempi, mutta olisihan se hienoa, että teini kelpaisi halutessaan oikean maailman hommiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29876722]Ja varmasti tuntui peevelin hyvältä, kun oli töitä ja pärjäsi niissä. Totta kai Suomi on nykyään vauraampi ja turvallisempi, mutta olisihan se hienoa, että teini kelpaisi halutessaan oikean maailman hommiin.[/QUOTE]

Nuorisotyöttömyys on vakava ongelma jolle ei näy ratkaisua lähiaikoina. Se vaikuttaa koko aikuiselämässä miten suhtautuu työelämään.
 

Yhteistyössä