Kengistä ja villasukista

Mulla on vähän reilu 1,5 vuotias poika, jonka jalka tietysti kasvaa vauhdilla... Poitsu on nyt ollut pari-kolme kuukautta päiväkodissa.

Päiväkodissa laitetaan villasukka esim. kumisaappaaseen, jossa on karvavuori ja ulkona on +5. Hoitajien kanssa juttelin niin käytäntö on niin kerrottiin, että talvella laitetaan "järeisiinkin" talvkenkiin villasukat. Tuolla "järeällä" tarkoitan kenkiä (esim. Vikingin ja Reiman varrelliset talvikengät), jotka ei mun mielestä tarvitsisi villasukkaa kuin tosi kovilla pakkasilla.

Poika on sen verran pieni, että ei osaa vielä sanoa, että onko kenkä pieni. Esim. noi saappaat on sen kokoiset, että ovat vielä hyvät, jos ei ole villasukkaa, mutta villasukan kanssa ovat vähän pienet/tiukat.

Eli milläisillä keleillä käytätte tai katsotte tarpeelliseksi villasukan käytön esim. talvikengissä tai saappaissa?

Sitten mietin, että kuinka usein niitä kenkiä pitäsi ostaa... Jos varaa jokaiseen talvikenkään/saappaaseen liikkumavaran + kasvuvaran + villasukkavaran, niin ostohetkellä kengät on järjettömän isot (=hankalat kävellä), jos ei aina, säästä riippumatta, käytä villasukkaa. Kuinka isoja kenkiä ostatte ja kuinka usein? Liian isot kengät tuskin tekevät hyvää tuon ikäisen kävelylle ja muulle liikkumaan "oppimiselle".
 
Minä sain kenkäkauppiaalta tähän villasukka vai ei-kysymykseen sellaisen vastauksen, että karvavuori- ja gore-tex-kenkiin ei edes suositella villasukkaa. Se kun päin vastoin huonontaa kengän omaa lämpönpitokykyä. Paras sukka on kuulemma froteesukka. Minä hankin talveksi omalle 1v6kk lapselle sekä varrelliset Vinkingit (gore-tex) ja lyhytvartiset Kuoman karvavuorikengät ja käsittelin molemmat suoja-aineella. Näin ne pitävät kosteutta ja varsinaisia kumppareita (vuorettomat, villasukka tarvitaan) käytetään vain ihan loskakelillä. Muistutan myös, että kun valitsette lapselle talvikenkiä, katsokaa pohjan kuviointi. Kengän on tärkeää olla mahdollisimman tukeva myös liukkaalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leijonaemo1:
gore-tex-kenkiin ei edes suositella villasukkaa. Se kun päin vastoin huonontaa kengän omaa lämpönpitokykyä.
Minä sain saman ohjeen myös kenkäkauppiaalta kun poitsulle ostettiin Viking Gore-texit. Tekokuitusukka olisi kuulemma paras, ei siis pelkkää villaa ainakaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja Leijonaemo1:
gore-tex-kenkiin ei edes suositella villasukkaa. Se kun päin vastoin huonontaa kengän omaa lämpönpitokykyä.
Minä sain saman ohjeen myös kenkäkauppiaalta kun poitsulle ostettiin Viking Gore-texit. Tekokuitusukka olisi kuulemma paras, ei siis pelkkää villaa ainakaan.
Näin myös meillä!
Tuntuu vähän siltä, että päiväkodeissa ei olla pysytty vaatekehityksen vauhdissa eli vaikka on sateenpitäviä goretex-asuja tms. niin silti pitäisi olla vielä sade-/kuravaatteet... Esim. meillä lapsilla on vedenpitävät kengät, joten en osta kumisaappaita erikseen talveksi...

 
Tää menee jo vähän aiheen...

Miten päiväkotiin saa viestin perille noista vaatteista (en haluais alkaa "riehumaan")? Ollaan sanottu jo useamman kerran noista villasukista... Samoin kuin haalarista (ennen lumen tuloa): pitää vettä aika hyvin, joten jos ei ole ihan kauheita lätäköitä pihalla (poitsu tykkää uida lätäköissä), niin haalarit riittää. No, pojalla oli useasti turhaan haalarin päällä vielä kurapuku ja poika oli niin tönkkö, että ei mihinkään taipunut.

Poitsu on ollut kolmisen kuukautta päiväkodissa. Sinä aikana (tai lähinnä siitä asti kun tuli viileämpää) pojalla on hukkunut päiväkotiin 6 ohuet tumput/hanskat. Ja niitä ei ole löytynyt mistään (ja eihän sellaisiin neulehanskoihin oikein nimeä saa kirjoitettua). Nyt on jo käytössä kunnon rukkaset. En tiedä minkälaisia käsineitä sitä sitten keväällä käyttäisi, kun ilmat alkaa lämmitä, kun ei joka viikko viitsi uusia hanskoja ostaa...
 
Meidänkin päiväkodissa puetaan kurahousuihin vaikka olisi vedenpitävät vaatteet käytössä. Minä olen siitä ihan kiitollinen, koska mulle riittää se, että kiikutan mutaisen pojan päiväkodin eteiseen ja riisun kurahousut ja saappaat pois. Sitten vaan siistit kengät tilalle, poika puhtaana kainaloon ja kotia kohti. Minä en halua omia vaatteita, autoa tai lastenvaunuja heti likaiseksi. Enkä haluaisi pestä ulkovaatteita montaa kertaa viikossa hiekkaleikkien takia.

Sadetakin käyttö on ehkä turhaa, kun päällä on suojattu puku. Mutta kyllä ne hihatkin voidaan kastella mutavedessä ja silloin edessä on taas pesukone. Suojatun puvun hyödyt tulevat esiin musta kurahousuttomilla välikeleillä ja kotona&reissuilla, jossa laiskemmin käytetään kurahousuja.

Meillä katosi alussa hanskoja/sukkia, mutta ne kyllä löytyivät nopeasti. Osasin itse etsiä ne kadonneiden vaatteiden laatikosta ja hoitajat jättävät myös tietyn lipaston päälle tunnistamatomia vaatteita. Nyt 3kk jälkeen vaatekappaleita ei katoa, ovat vissiin jo oppineet ainakin meidän pojan villasukkien värin. Tosin meillä tilannetta helpottaa, että meidän poika on päiväkodin pienin, joten kovin montaa muuta ehdokasta ei näille pienille "poikavärisille" vaatteille ole.
 
Itse olen myös tuskaillut tämän mitä pukea goretex-kenkiin ongelman kanssa, koska joka paikasta saa eri tietoa. Kävin netistä etsimässä ja löysin Vikingin aika hyvän oppaan kyseiseen aiheeseen. Käykääpä lukemassa seuraavasta linkistä...

http://www.vikingfootwear.com/arch/_img/9092491.pdf

 
Minä olen itse sanonut päiväkotiin mennessä, että mihin kenkään ei villasukkaa tai minkä vaatteen päälle ei kuravaatetta ym. Täällä on nyt +3 ja vettä tihuttelee niin laitoin aamulla pojalle vuorilliset kumpparit ja niihin villasukan. Enpä viitsi ottaa vielä goretex kenkiä käyttöön kun päiväkodin pihamaa on pelkkää hiekkaa niin saattaa kenkä olla hyvin kulutettu ennen talvea enkä myöskään itselläni vielä käytä paksua talvikenkää. Itseni kohdalla huomasin viime talvena, että goretex kengässä pitäessäni villasukkaa, oli varpaani aina kylmät ja paleli mutta kun jätin sukan pois niin johan tarkeni.
 
Kuulostaa oudolta. Täytyypä kokeilla omien goretexien kanssa villasukkaa. Musta kyllä tuntuu, että silloin kun tuon ipanan goretex-kenkien alla on ollut villasukka, niin hänellä on kyllä varpaat pysyneet lämpimämpinä kuin tavallisten puuvillaisten sukkien kanssa. Villasekoitesukkia ipanalla ei taida ollakaan, mutta ehkä täytyisi sitten kokeeksi sellaisetkin kutoa.
 

Yhteistyössä